رفتن به محتوا

بهترین ورزش: آنچه خوبان همه دارند!

بهترین ورزش

خیلی از ما بهترین ورزش را موثرترین ورزش می‌دانیم، به‌هرحال دنیای ما دنیای فایده‌گرایی و نتیجه است و اگر به کسی بگویید «ورزشت قرار نیست تأثیر خاصی روی بدن و زندگی‌ات بگذارد» و یا «باید چند سالی صبر کنی» مطمئناً تنها بخشی از بدن که تکان می‌خورد، عضلات ابرو است که با تعجب بالا می‌رود و با خشم پایین می‌آید. اما شما لبخند بزنید چون واقعیت این است که «تأثیر» ورزش، زمانی عملی می‌شود که شروع ورزش را هوشمندانه پیش ببرید. خلاصه که اگر از میزبان‌های اکتیک درباره تجربه ورزش بپرسید به شما خواهند گفت: با هوشمندی و استفاده از بهترین تجربه‌ها، واقع‌بین و پیگیر باشید و صد البته تجربۀ ورزشِ بهترین‌ها را پی بگیرید. به نظر ما هر ورزشی بهترین ورزش است! چرا؟ چون ورزش علاوه بر هدیه‌دادن سلامتی، باعث کیفیت زندگی بهتر هم می‌شود و این همان چیزی است که شما به‌خاطر آن به سراغ این مطلب اکتیک آمده‌اید.

اکتیک در این مطلب قرار است با شما از تمام دغدغه‌هایی حرف بزند که وقتی از بهترین ورزش حرف می‌زنیم، با آنها مواجه می‌شویم.

این مطلب راه‌حل‌هایی را به شما ارائه می‌دهد که بعید است بعد از خواندن آنها نتوانید بهترین تصمیم را برای انتخاب بهترین ورزش برای خودتان بگیرید.

به‌هر‌حال اینجا جهان کشف تجربه‌هاست و قرار است فعالیت‌های منحصر‌به‌فرد با متخصصان محلی را به‌صورت حضوری یا آنلاین در اختیار شما قرار دهد.

بهترین ورزش

بهترین ورزش برای شروع

حتماً شنیدید که «سخت‌ترین قسمت هر کاری شروعشه»! این کار اگر ورزش باشد، باز شروع‌کردن سخت‌تر می‌شود. اگر هم ایده‌آل‌گرا باشید که چه بدتر. چرا؟ چون عملاً هیچ چیز برای شما بهترین ورزش نمی‌شود و درنهایت فقط در مقدمه می‌مانید و بعد هم سرخورده ولش می‌کنید. خلاصه برای بسیاری از ما، حتی زمانی که می‌دانیم ورزش منظم، چقدر می‌تواند سلامت ذهنی و جسمی ما را بهبود ببخشد، چالش واقعی ایجاد یک برنامه ورزشی است که بتوانیم به آن پایبند باشیم.

اما خب بی‌خیال! شما فقط کافی است یک بار تجربه ورزش را به بدنتان راه دهید تا بعد از چشیدن لذتش بفهمید بهترین ورزش همانی است که سبک زندگی شما را متفاوت کند. وقتی واقعاً نتایجی را که به‌دنبال آن هستید را تجربه ‌کنید، هر روز بلند‌شدن و حرکت‌کردن بسیار آسان‌تر است – چه این نتیجه کوتاه کردن دور کمر، بهبود خواب، خلق و خو و انرژی باشد و چه کاهش علائم استرس، اضطراب یا افسردگی. صرف نظر از مزایایی که از یک برنامه تناسب اندام به دنبال آن هستید، نکته کلیدی ترکیب انواع مختلف فعالیت بدنی است. موثرترین برنامه‌های ورزشی باید شامل ترکیبی از سه عنصر باشد:

  • تمرین هوازی
  • تمرین قدرتی
  • تمرینات انعطاف پذیری و تعادل.

این نه تنها مزایای سلامتی را به حداکثر می‌رساند، بلکه تمرینات شما را متنوع و جذاب نگه می‌دارد. البته، همیشه می‌توانید برای جلسات تمرین شخصی در باشگاه ثبت‌نام کنید، برنامه‌های تمرینی را به‌صورت آنلاین پیدا کنید، یا یک اپلیکیشن تناسب اندام دانلود کنید، اما ایجاد یک برنامه ورزشی مناسب نباید آنقدر پیچیده یا گران باشد. این دستورالعمل‌های ساده‌ای که گفتیم می‌تواند به شما کمک کند از زمان خود بهترین استفاده را ببرید و از تمام مزایای سلامتی ناشی از ورزش‌کردن بهره‌مند شوید.

شروع ورزش

ورزش‌های هوازی

ورزش هوازی همانطور که از اسمش پیداست با مصرف اکسیژن رابطه مستقیم دارد. در این تمرین‌ها که مدت نسبتا طولانی‌ای دارند، قلب و عروق و ریه‌ها بیشتر درگیر می‌شوند. در ورزش هوازی چون در زمان طولانی‌تری انرژی‌تان را مصرف می‌کنید، ورزش راحت تری برای شروع شناخته شده. تمرین‌های هوازی به شکلی هستند که در خانه یا پارک‌های محلی هم می‌توانید انجام دهید. چند ورزش هوازی:

  • پیاده روی تند
  • دویدن آهسته
  • دوچرخه سواری
  • شنا
  • طناب زنی
  • راه رفتن روی تردمیل
  • وزنه زدن خیلی سبک

با این اوصاف بهترین ورزش‌ها برای سلامت قلب و ریه، ورزش هوازی است.

پیشنهاد خواندنی: پیش از تصمیم به ورزش با تردمیل حتما درباره مزایا و معایب تردمیل بخوانید.

ورزش‌های مقاومتی و استقامتی

ورزش قدرتی

در تمرینات مقاومتی یا قدرتی شما در زمان کم انرژی زیادی صرف می‌کنید و با تکرار چند حرکت سریع و سنگین شروع به عضله‌سازی می‌کنید. سوزاندن کالری و چربی در این ورزش‌ها بیشتر است، قدرت استخوان و عضلات شما را برای انجام حرکات روزمره افزایش می‌دهد و سرعت عکس‌العملتان را افزایش می‌دهد.

چند ورزش مقاومتی:

  • بدنسازی با دستگاه
  • حرکت شنا و بارفیکس و اسکات
  • دو استقامت

ورزش های انعطاف پذیری و تعادل

تمرین های انعطاف و تعادل تمرین هایی هستند که قرار است دامنه حرکت مفاصلتان را گسترش دهند. کشش عضلات در کارهای روزانه برایتان راحت‌تر می‌شود و با نرم و منعطف نگه داشتن ماهیچه‌ها، امکان آسیب دیدن خیلی کمتر است. افزایش گردش خون و کاهش استرس نتیجه ی این تمرینات است.

چند ورزش تعادلی:

  • یوگا
  • پیلاتس
  • تای چی
تای چی بهترین ورزش

در شروع ورزش، چطور ورزش کنیم؟ چطور ادامه دهیم؟

مسلماً به آرامی! قرار نیست تمام ورزش‌های نکرده، روزهای لمیدن روی مبل یا سیگار کشیدن‌های لب پنجره را در همان روزهای اول، تلافی کنید. نگاهتان رو به جلو باشد و از آرامی ورزش در روزهای اول لذت ببرید و به تغییرات تدریجی بدنتان دقت کنید. برایتان سؤال است که ورزش با شدت کم چه حسی دارد؟ با این نوع ورزش به‌راحتی نفس می‌کشید و وقتی گرم می‌کنید، زیادی عرق نمی‌کنید. در این حالت می‌توانید به‌راحتی با جملات کامل صحبت کنید یا حتی آواز بخوانید. بهترین ورزش در مورد این تیپ فعالیت‌ها این‌ها هستند: پیاده‌روی معمولی، حرکات کششی و حتی تایچی.

حالا فرض کنیم شما پیش رفته‌اید و می‌خواهید شدت ورزش را بیشتر کنید. بهترین ورزش برای شدتِ متوسطِ فعالیت شما پیاده‌روی سریع، ایروبیک در آب، دوچرخه سواری روی زمین صاف، تنیس دو نفره، تمرین با وزنه، ورزش اسکیت بورد، اسکیت سواری و والیبال است. حس این حالت هم از این قرار است: شما سریع‌تر نفس می‌کشید و بیشتر عرق می‌کنید. هنوز می‌توانید با جملات کامل صحبت کنید، اما نمی‌توانید آواز بخوانید.

حالا فرض کنید می‌خواهید ورزش‌های کمی سنگین‌تر را به تجربه ورزش خود اضافه کنید. بهترین ورزش بعد از گذراندن دو سطح بعدی می‌تواند انواع ورزش زیر باشد: دویدن، شنای سریع، دوچرخه‌سواری سریع یا روی تپه‌ها، تنیس انفرادی، فوتبال، طناب پرش، ایروبیک، هنرهای رزمی و ژیمناستیک. حس و حال این حالت هم این شکلی است: به سختی نفس می‌کشید، خیلی عرق می‌کنید و آنقدر نفس‌نفس می‌زنید که نمی‌توانید با جملات کامل صحبت کنید و اگر کسی به شما بگوید «یک دهن برامون بخون»، احتمالا می‌افتید دنبالش!

پیشنهاد خواندنی: بهترین پارک‌های تهران برای دویدن

انواع ورزش

با این راه حل، ورزش را تبدیل به عادت کنید

تعیین یک هدف قابل اجرا با چند جلسه تمرینی در هفته می‌تواند مفید باشد، به این شرط که این جلسات شما را دچار فرسودگی نکند. بله! بهترین ورزش همانی است که شما را سرِحال بیاورد نه این‌که در همان روز اول شما را با یک بدن گرفته رها کند. حرکات کششی ملایم، پیاده‌روی‌های منظم و خلاصه هر ورزشی که بدن شما را به‌صورت منظم و آهسته‌آهسته درگیر کند، می‌تواند ورزش را به یک عادت تبدیل کند.

نکتۀ مهم‌تر اما این است که زمان ورزش خود را تعیین کنید. صبح؟ نه لزوماً! هیچ پاسخ درستی برای بهترین زمان ورزش وجود ندارد. بهتر است به برنامه‌تان نگاهی دقیق بیندازید تا بفهمید چه زمانی باید ورزش کنید. به‌عنوان مثال، اگر صبح‌های شما فوق‌العاده شلوغ و با تغییرات زیادی در لحظۀ آخر همراه است، برنامه‌ریزی برای تمرینات صبح‌گاهی می‌تواند به یک شکست دپرس‌کننده منجر شود، پس بهتر است به بدن خود توجه کنید: بعضی افراد در صبح انرژی بیشتری دارند، درحالی‌که بعضی دیگر عصرها قبراق‌ترند. تطبیق زمان ورزش با زمانی که بهترین احساس را دارید می‌تواند باعث شود که بخواهید به آن ادامه دهید. فقط یادتان باشد که قرار نیست حتماً «از شنبه» شروع کنید!

یک برنامه تمرینی خوب برای به‌دست‌آوردن بهترین ورزش به اهداف فردی شما بستگی دارد، اما اگر به‌دنبال تناسب اندام عمومی هستید، باید شامل نوعی تمرین قدرتی و برخی از انواع کاردیو باشد. اگر می‌خواهید پنج روز در هفته ورزش کنید و هم روی تناسب اندام و هم برای آمادگی قلبی عروقی کار کنید، سه روز تمرین قدرتی، دو روز کاردیو و دو روز استراحت فعال را امتحان کنید. اگر می‌خواهید چهار روز در هفته ورزش کنید، به اهداف خود فکر کنید: اگر می‌خواهید عضله سازی کنید، یک روز کاردیو را کاهش دهید. اگر می‌خواهید استقامت خود را بهبود ببخشید، یک روز قدرتی را نادیده بگیرید یا هر هفته آن را عوض کنید. به یاد داشته باشید، زمانی که از خود می‌پرسید چند روز در هفته باید ورزش کنید، مهم است که در مورد برنامه خود واقع بین باشید. اگر چهار روز برای شما منطقی‌تر از پنج روز است، بهترین ورزش در حالت اول به دست می‌آید. این هم راه‌حل! از همین الان… _ نه فقط یک شوخی بود_، در اولین فرصت، ورزش را شروع کنید.

این همه ورزش، کدام را انتخاب کنم؟

انتخاب رشته ورزشی

ورزشی را انتخاب کنید که از آن لذت می‌برید چون یکی از دلایلی که برنامه تمرینی افراد به حاشیه می‌رود، بی‌حوصلگی است. اگر پیاده‌روی به شما لذت می‌دهد، آن را به یک فرصت روزانه برای سلامت و تناسب اندام تبدیل کنید. پیاده‌روی با یک دوست می‌تواند آن را لذت‌بخش‌تر کند و با متعهد شدن به راه رفتن با او، احتمال بیشتری دارد که این کار را انجام دهید. بعضی از افراد از رفتن به باشگاه برای تمرینات قدرتی لذت می‌برند، جایی که دوباره، رفتن با یک دوست ممکن است به شما در حفظ این تعهد کمک کند. اما اگر از باشگاه لذت نمی‌برید، می‌توانید در خانه ورزش کنید. فعالیت‌های جدید را امتحان کنید تا خود را علاقه‌مند و با انگیزه نگه دارید. به قول معروف «با ورزش‌کردنتان عشق کنید» به جای آن‌که آن را یک وظیفه سخت در نظر بگیرید.

همچنین یادتان باشد که از بین انواع ورزش، بهترینش همانی است که به سبک زندگی شما بخورد. برای مثال اگر به یک باشگاه ورزشی یا استخر محلی دسترسی دارید، ممکن است بتوانید قبل از کار، در طول روز یا بعد از کار بروید – و آن را در برنامه روزانه خود قرار دهید. اگر بچه‌هایی دارید که به باشگاه‌ها و کلاس‌های ورزشی می‌روند، ممکن است بتوانید زمانی که آنها در آنجا هستند ورزش کنید، به‌عنوان‌مثال با قدم‌زدن در اطراف زمین، به جای ایستادن در کنار آن یا نشستن در ماشین این کار را عملی کنید. به همین ترتیب، ممکن است بتوانید قبل یا بعد از کار پیاده‌روی یا دوچرخه‌سواری کنید. نکته کلیدی این است که باید انگیزه کافی برای پیدا کردن یک زمان در روز و اولویت دادن به ورزش در آن زمان را داشته باشید. در ضمن بهبود کیفیت زندگی خودتان را هم زیر ذره‌بین ببرید. تمام کسانی که تجربه ورزش داشته‌اند، بهبود شرایط کلی زندگی بعد از ورزش را تأیید می‌کنند. از این نظر چه شنا و دوچرخه‌سواری کنید و چه یوگا یا پارکور کار کنید و یا حتی اگر یک ورزشکار پرورش اندام باشید، شما بهترین ورزش را انتخاب کرده‌اید.

انتخاب بهترین ورزش

بهترین ورزش برای کسانی که کمبود وقت دارند

«وقت نمی‌کنم!» بزرگ‌ترین بهانه‌ای است که همۀ ما برای خودمان دست‌وپا کرده‌ایم. بهترین ورزش برای برطرف کردن این بهانه چیست؟ قبل از جواب‌دادن به این سؤال باید گفت که مواقعی که احساس می‌کنید به معنای واقعی کلمه وقت ندارید راه‌های مختلفی برای تحرک وجود دارد، چون پیروی از یک سبک زندگی سالم لازم نیست سخت یا وقت گیر باشد. در اینجا چند نکته برای ایجاد فعالیت بدنی حتی زمانی که مشغله دارید را ردیف کرده‌ایم.

سریع تمومش کن: لازم نیست یک ساعت از روز خود را برای تحرک اختصاص دهید. حتی فقط ۱۵ دقیقه در طول روز می‌تواند به شما کمک کند تا به اهداف فعالیت خود برسید. تحقیقات نشان داده است که حتی اگر به طور منظم ورزش کنید، نشستن طولانی مدت می‌تواند به سلامت شما آسیب برساند و خطر ابتلا به بیماری‌های مزمن مانند بیماری قلبی را افزایش دهد. بهترین ورزش برای شمایی که وقت نداری ورزشی است که سریع انجام شود و بتوانی چند بار در روز بین کارهایت آن را انجام دهی!

زمان جور کن: حرکت دادن بدن می‌تواند به شما کمک کند تا از کسالت بعدازظهر خلاص شوید و انرژی شما را برای بقیه روز افزایش دهد. سعی کنید ۱۵ دقیقه زودتر از خواب بیدار شوید و قبل از شروع روز به پیاده‌روی بروید یا این کار را در زمان ناهار انجام دهید. در جایی که معمولاً رانندگی می‌کنید، دوچرخه سواری کنید و چند دقیقه تمرینات با وزن بدن را در خانه خود دست کم نگیرید، مانند دراز و نشست، حرکات فشاری یا پلانک، که بهترین ورزش برای حالتی هستند که کسل هستیم و به قول خودمان «حالشو نداریم»!

برنامه‌ریزی روزانه داشته باش: با دوره‌های ورزشی مانند یک جلسه یا قرار ملاقات رفتار کنید—زمانی را تعیین کنید و به آن پایبند باشید. از قبل برای کارهایی که انجام خواهید داد، برای چه مدت و چه زمانی در طول روز برنامه‌ریزی کنید، به خصوص که بسیاری از ما هنوز در خانه کار می‌کنیم. این‌طوری تجربه ورزش بیشتر شبیه یک استراحت و کمتر شبیه یک کار طاقت فرسا به نظر می‌رسد. وارد شدن به یک روال، فشار ذهنی «پیدا کردن زمان» را کاهش می‌دهد و به شما کمک می‌کند، فعال بمانید. پس بهترین ورزش، ورزشی است که شما خودبه‌خود و بدون زور آن را انجام دهید!

خودت را برای ورزش شرطی کن: یک تماس تلفنی یا جلسه پیاده‌روی را برنامه‌ریزی کنید تا بتوانید هنگام گپ زدن حرکت کنید. اگر از خانه کار می‌کنید، پس از ارسال ایمیل، ده حرکت اسکات انجام دهید. پشت میز خود بایستید یا حتی یک آلارم را هر چند ساعت یک بار تنظیم کنید. این ممکن است زیاد به نظر نرسد، اما در طول یک هفته (یا یک سال)، وقت زیادی خواهد بود. به‌علاوه، حرکت مکرر در طول روز می‌تواند به شما کمک کند انرژی خود را حفظ کنید. این می‌تواند باعث شود در پایان روز انگیزه بیشتری برای ورزش ساختاریافته‌تر داشته باشید. پس حالا راه رسیدن به بهترین ورزش برای بیرون آمدن از چاه «وقت ندارم!» را پیدا کردید؟!

پیاده روی

پیاده‌روی، بهترین ورزش بدون دردسر

پیاده‌روی کاری است که می‌توانید در هر مکان و هر زمان و بدون هیچ وسیله‌ای به جز یک جفت کفش خوب انجام دهید. هر برنامه ورزشی هم باید شامل ورزش‌های قلبی عروقی باشد که باعث تقویت قلب و سوزاندن کالری می‌شوند. از این نظر پیاده‌روی اصل جنس است. ورزشی که فقط برای مبتدیان نیست و شما هر کسی با هر اندامی باشید به آن دلبسته خواهید شد. برای مثال پیاده روی سریع می‌تواند تا ۵۰۰ کالری در ساعت را بسوزاند. برای شروع هم کافی است در روز اول، پنج تا ۱۰ دقیقه پیاده‌روی کنید و به تدریج هر جلسه را به حداقل ۳۰ دقیقه برسانید. یادتان باشد که بهتر است قبل از افزایش سرعت یا شیب، پیاده‌روی خود را طولانی‌تر کنید. دنبال بهترین ورزش هستید؟ پاهایتان را بردارید و بزنید به دل پیاده‌روها!

تمرین اینتروال

تمرین اینتروال، بهترین ورزش برای چربی سوزی

حتماً برای پیداکردن یک سری ورزش چربی‌سوز سری به یوتیوب زده‌اید، پس امکان ندارد کلمۀ «HIIT» را بغل دست یک آدم خوش‌استایل در کاور ویدیوهای یوتیوب ندیده باشید. این کلمه مخفف عبارت High-intensity interval training است. خلاصه که تمرین‌های اینتروال یا ورزش‌های تناوبی جزو ورزش‌هایی هستند که شامل تمرین‌های هوازی با استراحت در پارت‌های زمانی مشخصند. خودمانی بگوییم که چه مبتدی باشید یا یک کهنه سرباز، یک دونده آماتور باشید یا یک ورزشکار حرفه‌ای، افزودن تمرینات اینتروال به تمرینات قلبی عروقی، بهترین ورزش برای افزایش سطح تناسب اندام و کاهش وزن، همین ورزش است.

تمرین اینتروال، سیستم هوازی را برای سازگاری تحریک می‌کند. از طرفی باخبرید که هر چه سیستم هوازی قدرت بیشتری داشته باشد، ظرفیت بیشتری برای سوزاندن کالری خواهید داشت. روش انجام این تمرینات این است که شدت یا سرعت را برای یک یا دو دقیقه افزایش دهید، بعد از دو تا ۱۰ دقیقه، عقب نشینی کنید (بسته به مدت زمان کل تمرین شما و مدت زمان لازم برای ریکاوری). با همین توضیح کوتاه شما بهترین ورزش برای تناسب اندام و چربی‌سوزی را در مشتتان دارید. در ضمن در حال حاضر انواع ورزش برای چربی‌سوزی در خانه با توضیحات و فیلم‌های آموزشی موجود است و شما می‌توانید بهترین‌ها را برای خودتان انتخاب کنید.

یوگا

یوگا، بهترین ورزش برای انعطاف پذیری و تعادل

یوگا یک تمرین ورزشی قدیمی است که شامل انجام حالت‌ها و ژست‌های مختلف روی یک تشک ورزشی است، انواع مختلفی از یوگا وجود دارد که می‌تواند به انعطاف‌پذیری و تعادل و همچنین قدرت و استقامت کمک کند. علاوه بر انواع محبوب، کلاس‌های یوگا برای نیازهای مختلف، مانند یوگای قبل از تولد، یوگا برای سالمندان و یوگای تطبیقی اصلاح‌شده برای ناتوانی‌ها، در سرتاسر جهان ترتیب داده شده‌اند. شما باید نوع یوگای مناسب خود را پیدا کنید:

یوگای ملایم یا ساتیاناندا: روی کشش‌های آهسته، انعطاف پذیری و تنفس عمیق تمرکز می‌کند و بهترین ورزش یوگا برای مبتدیان و کاهش استرس آنهاست و برای کسانی که به‌دنبال یک تمرین شدیدتر هستد مناسب نیست.

یوگای هاتا:منطقی، ملایم و شامل حرکات کشش و کار تنفسی است و برای مبتدیان، افراد مسن و کاهش استرس بهترین ورزش است. هرچند برای یک تمرین هوازی و کالری سوز مناسب نیست.

یوگای آیینگار: بر روی هم ترازی دقیق بدن و بهبود تعادل تمرکز می‌کند. از بلوک‌ها و تسمه‌ها برای حفظ حالت‌های طولانی‌تر استفاده می‌کند و بهترین ورزش برای کسانی است که به‌دنبال مزایای بیشتر تناسب اندام و همچنین آرامش عمیق هستند هرچند یک تمرین کامل بدنی محسوب نمی‌شود.

یوگای کندالینی: روتین سریع ژست‌ها با تمرکز بر روش‌های مختلف تنفس، آواز خواندن و مدیتیشن. بهترین ورزش برای ترکیب یک تمرین خوب با معنویت است هرچند به‌درد کسانی نمی‌خورد که با جنبه‌های معنوی کنار نمی‌آیند.

یوگای داغ (بیکرام یا موشکا):این نوع یوگا در اتاق‌های گرم‌شده اتفاق می‌افتد و بهترین ورزش برای کسانی است که روی استقامت و پاک‌سازی تمرکز می‌کنند. همچنین افرادی که به تمرین شدید و عرق‌ریز برای رسیدن به سطح آمادگی جسمانی بالاتر نیاز دارند از این نوع استقبال خواهند کرد، هرچند این نوع برای افراد مبتلا به فشار خون بالا، بیماران قلبی یا کسانی که ممکن است به شرایط گرم واکنش نامطلوب نشان دهند، مناسب نیست.

یوگای قدرتی یا آشتانگا:یک ورزش مبتنی بر قدرت و سریع، برای ایجاد انعطاف پذیری، قدرت، تمرکز و استقامت. بهترین ورزش برای تمرین‌های قوی، بهبود تناسب اندام و کاهش وزن هرچند برای یک تجربه آرامش بخش و متفکرانه مناسب نخواهد بود.

با اکتیک به تجربه‌اش می‌ارزه!

می‌توانید یک جلسه یوگا را با اکتیک تجربه کنید و ببینید از نظر شما بهترین ورزش یوگاست؟

فقط خاطرتان باشد که بیشتر جلسات یوگا با یک سری حرکات برای گرم‌کردن بدن شروع می‌شود و بیشتر جلسات با نوعی تمرین آرامش‌بخش به پایان می‌رسد. یوگا بهترین ورزش برای کسانی است که یکی از اهدافشان از ورزش، تجربه هررزوه آرامش است.

تایچی

پیلاتس و تایچی دو ورزش ساده اما غنی

مانند یوگا، پیلاتس را می‌توان بر روی تشک به عنوان یک سری الگوهای حرکتی کم ضربه انجام داد، اگرچه معمولاً شامل استفاده از برخی از وسایل است. یک برنامه معمولی پیلاتس شامل تمریناتی است که وضعیت بدنی، تعادل و انعطاف‌پذیری را تقویت می‌کند. اکثر برنامه‌ها را می‌توان با توجه به سطح قدرت و تناسب اندام شما تنظیم کرد. پس پیلاتس را به‌عنوان ورزشی که بدن شما را به خودش معتاد می‌کند جدی بگیرید، چون بعد از انجام دادن حرکت‌های آن بعید است لذت آمادگی جسمانی‌ای را که به شما می‌دهد، فراموش کنید.

در تایچی تمرکز روی یک سری حرکات آهسته و دقیق بدن است که از یک حالت به حالت بعدی جریان می‌یابد. تای چی یک تمرین بسیار مؤثر برای تعادل است، به خصوص در افراد مسن که به دنبال یک ورزش ایمن و ملایم هستند. تای چی با حرکت دادن وزن از یک پا به پای دیگر و بالا بردن متناوب بازوها، پاها و دست‌ها، وزن مفاصل مختلف را تغییر می‌دهد. تایچی بهترین ورزش برای انعطاف‌پذیری و افزایش دامنه حرکتی است و تعادل و هماهنگی را بهبود می‌بخشد. همچنین با تمرکز ذهن بر حرکات و تنفس، توجه خود را به زمان حال حفظ می‌کنید که ذهن را پاک می‌کند و به آرامش می‌انجامد.

حرف آخر؛ در طول روز بیشتر بایستید

ایستاده کار کردن

سبک زندگی اغلب ما با نشستن گره خورده است. ما موقع کار، پشت فرمان، جلوی تلویزیون و در صدها حالت مختلف می‌نشینیم. نشستن برای مدت طولانی با نگرانی‌های سلامتی متعددی از جمله فشار خون بالا، قند خون بالا، چربی بیشتر بدن و افزایش خطر ابتلا به دیابت نوع ۲، بیماری‌های قلبی عروقی و سرطان مرتبط است. پس اگر هر روز زمان زیادی را صرف نشستن پشت میز، پشت فرمان ماشین، یا روی مبل و تماشای تلویزیون کنید، مهم است که هر ساعت چند دقیقه بایستید. بله خود ایستادن، بهترین ورزش و آخرین سنگر سلامتی برای کسانی است که وقتی برای ورزش روزانه ندارند.

به این منظور بهتر است هنگام صحبت با تلفن بایستید. در محل کار، سعی کنید از یک میز ایستاده استفاده کنید یا در حین صحبت با همکاران خود بایستید. در فواصل زمانی معین از روی میز بلند شوید و به آرامی حرکات کششی انجام دهید. هنگام تماشای تلویزیون، در زمان استراحت یا زمانی که قسمت بعدی برنامه مورد علاقه شما در حال بارگذاری است، در محل راه بروید.

سوالات متداول درباره بهترین ورزش

بهترین ورزش برای سنین مختلف متفاوت است؟

باتوجه به اینکه دهه ۲۰ زندگی دهه ترمیم ماهیچه‌ها یا دهه ۵۰ دهه توقف رشد ماهیچه‌ها و استخوان‌هاست، مهم است که در هر سن چه ورزشی را برای تقویت قسمتی از بدن انتخاب کنیم.

تاثیر ورزش روی تمرکز و حافظه چیست؟

از آنجا که انواع ورزش‌ها حداقل در یکی دو حرکت نیاز به تمرکز و حفظ کردن حرکت و دقت برای درست انجام دادن دارند، شما با ورزش فیزیکی خود به خود به تقویت تمرکز و حافظه هم کمک می‌کنید.

انتخاب بهترین ورزش به روحیه و شخصیت ما بستگی دارد؟

اگر هنگام انتخاب بهترین ورزش به خصوصیاتی مثل برونگرایی، درونگرایی، فعال یا تنبل بودن و … توجه نکنید و همانطور که در مقاله گفتیم، ورزش مورد علاقه‌تان را پیش نگیرید خیلی زود از آن زده می‌شوید.

خب اکتیک در این مطلب سعی کرد تا هر چه دربارۀ بهترین ورزش می‌داند را به شما بگوید، اگر این مطلب را خواندید و برای شما مؤثر بود برای ما از تجربه ورزش خودتان بنویسید تا بقیه مخاطبان هم در راه زیبای ورزش روزانه با شما هم‌قدم شوند. یادتان باشد تجربۀ شما امیدبخش‌ترین علت شروع ورزش برای دیگران است!

4.2/5 - (5 امتیاز)

بدون دیدگاه، دیدگاه خود را در زیر اضافه کنید!


افزودن دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *