رفتن به محتوا

پارکور؛ فراتر از ورزش، فراتر از هیجان

ماجراجویی پارکور در فرانسه در دهه ۱۹۹۰، در Lisses و Evry و در حومه پاریس آغاز شد. درواقع اگر در قلب پاریس ادبیات، فلسفه و علم زاده می‌شد در حاشیه آن این پدیده، شعری بود که با حرکت بدن حاشیه‌نشینان از زهدان پاریس متولد می‌شد و فلسفۀ زندگی آنها را بیان می‌کرد؛ یک زندگی پویا، با جنب‌وجوشی ابدی و مداوم که انگار هر قسمتش بخشی از یک جنگ روزمره است. بله! پارکور، هنر طبقۀ کارگر است. به همین دلیل هم هست که این هنر فراتر از یک ورزش و برای بعضی بهترین ورزش است. نام دیگر پارکور، شهرنوردی است و به زیبایی توانسته درنوردیدن موانع شهر را توصیف کند.

خیلی از تراسورها از این‌که بگویند ورزش پارکور، ابا دارند و دلشان می‌خواهد سبک زندگی و راه و روش بودن آن‌ها بیشتر به چشم بیاید. تراسورها با این پدیده، جهان را تجربه می‌کنند و می‌فهمند، به‌همین‌دلیل هم هست که اکتیک قرار است اینجا با شما از این فعالیت اعجاب‌انگیز و پرشور حرف بزند پس اگر برای شما سؤال است که پارکور چیست، کافی است با اکتیک همراه باشید که جهان کشف تجربه‌ها و ارتباط با متخصصان محلی به‌صورت آنلاین و حضوری است و می‌تواند علاوه بر افزایش دانش شما تجربه‌های منحصربه‌فرد را در اختیارتان قرار دهد.

پارکور با اکتیک

خبر خوب اکتیک برای شما

اگر با خواندن این صفحه به پارکور علاقه‌مند شدید بدون نیاز به هیچ پیش‌زمینه‌ای می‌توانید حرکات پارکور را تجربه کنید. پارکور را در اکتیک در کنار میزبان و مربی حرفه‌ای تجربه کنید و به خودتان فرصت یک کشف جدید بدهید.

تاریخ کوچک پارکور

شکل‌گیری مدون پارکور را می‌توان به دیوید بل فرانسوی نسبت داد. دیوید بل، در اصل مفهوم پارکور را بر اساس قوانینی که در مورد هنر حرکت توسط پدرش که یک آتش‌نشان پاریسی بود، ایجاد کرد. در دوران نوجوانی، بل و دوستانش از گروه یاماکاسی، پریدن و بالا رفتن از پله‌ها، موانع، دیوارها و سایر وسایل را در شهر تمرین می‌کردند. با این کار، او با بهره‌گیری از تمام سازه‌ها و موانعی که در اصل برای این منظور ایجاد نشده بود، چیزی که اسمش را می‌گذاشتند هنر حرکت، خلق کرد. پارکور برای آنها، نوعی روش آموزشی برای غلبه بر انواع موانع در محیط‌های شهری و طبیعی مانند جنگل‌ها بود. از دهه ۹۰، این شیوه حرکت، با گنجاندن آن در صنعت فیلم، بیشتر رایج شد؛ فیلم  Yamakasiیا فیلم B13 با هنرنمایی بل را که دیده‌اید. ندیده‌اید؟ خب پس به‌عنوان کسی که می‌خواهد پارکور را بشناسد حتماً باید ببیندش؛ جوان‌هایی با شلوار گشاد که مثل ببر در جنگل آسفالت شهر، جست‌وخیز می‌کنند و به کت‌وشلوارهای شق‌ورق و گروه‌های تبهکاری نشان می‌دهند، رئیس کی و چیست!

این فیلم‌ها الهام‌بخش رویدادهای ورزشی مختلف در بسیاری از کشورها بوده و نسل جدیدی از Tracers را در سراسر جهان ایجاد کرده‌اند. خلاصه در حالی که بنیانگذاران پارکور علاقه‌ای به رقابت نداشتند، این روند باعث شد که رویدادهای ورزشی را به عنوان ویترین خوبی برای افزایش آگاهی از این رشته در سراسر جهان در نظر بگیرند.

آینده پارکور

تاریخ پارکور در ایران

در سال ۲۰۰۳ مستندی در لندن ساخته شد به نام لندن بپر (Jump London) که بسیاری از جوانان ایرانی را عاشق و شیفته‌ی این ورزش کرد. آن زمان امیرحسین ایمانی به لندن سفر کرد تا تجربه پارکور در اماکن لندن را به تجربیاتش اضافه کند.

اوایل دهه ۸۰ شمسی گروه رها که آن زمان PKir نام داشت با تعدادی از علاقه‌مندان پارکور تشکیل شد و بعد از آن با حمایت رسانه‌ها کم کم پارکور در ایران شناخته شد. احسان دادفر و آرمان خاشعی هم از اولین کسانی بودند که برای شناخته شدن پارکور در ایران تلاش کردند. کلیپی به نام کبوتر ساختند و برگزاری کلاس‌های آموزش پارکور را پیگیری کردند. حالا در سال ۱۴۰۱ ما در ایران تیم ملی پارکور داریم که با هدایت نادر عسگری برای مسابقات جهانی آماده می‌شوند.

آینده پارکور؛ زمان را پشت سر بگذار!

دیوید بل و دوستش چارلز پریر، به دنبال به رسمیت شناختن رسمی پارکور برای توسعه بیشتر آن بودند. ارتباطی با FIG برقرار شد، یک فدراسیون تثبیت شده در جنبش المپیک، که رئیس آن، موریناری واتانابه، تحسین‌کننده بزرگ این رشته است. این همکاری یک تناسب طبیعی است، زیرا چندین فدراسیون ملی ژیمناستیک وابسته به FIG در حال حاضر فعالیت‌های پارکور را ارائه می‌دهند. از زمانی که کمیته اجرایی FIG در فوریه ۲۰۱۷ برای توسعه این ورزش جدید چراغ سبز نشان داد، اوضاع برای پارکور تغییر کرد. توسعه پارکور راه را برای راه‌اندازی اولین سری جام جهانی در چارچوب FISE (جشنواره جهانی اکشن ورزشی) در سال ۲۰۱۸ باز کرده است. چه در یک کلانشهر غول‌آسا مثل تهران باشید و چه در یک شهر کوچک اگر عشق این ورزشید، جهان هم شما را می‌خواند، کافی است بند کفشتان را محکم کنید!

تاریخ پارکور - گذشته و آینده پارکور

پارکور چیست؟

پارکور، هنر استفاده بهینه از بدن، زمان و انرژی است چون شما به‌عنوان یک تراسور باید بتوانید در کوتاه‌ترین زمان ممکن به‌واسطۀ ساده‌ترین و کاراترین حرکات بدن و با صرف کم‌ترین میزان انرژی از موانع عبور کنید. این ورزش آزادی بدنی است که حرکت می‌کند چون مسیر حرکتش از قبل پیش‌بینی نشده است و اصلاً شروع و پایانش مشخص نیست. پارکور، فن تصمیم‌گیری در موقعیت است و یک پارکورکار خوب همان کسی است که به‌جای پیداکردن روش‌های تکراری و از قبل دیدن موانع، همیشه به‌دنبال مجهزکردن خود برای عبور از موقعیت‌هایی پیش‌بینی‌ناپذیر است.

در مورد این پدیده، مسیر و رفتن است که اهمیت دارد و نه هدف و مقصد. یک پارکورکار به «سود» و «فایده» کارش دقت نمی‌کند بلکه از پشت سر گذاشتن مسیرش لذت می‌برد. به‌همین دلیل هم هست که در پارکور، مسابقه و رقابت ابداً نقشی محوری ندارد، برعکس رفاقت، باهم‌بودن، لذت‌بردن‌های جمعی و کمک به رفقا از اصول اساسی پارکور است. در ورزش پارکور شما قرار است به بالیدن خود و دیگران کمک کنید و نه این‌که برای برنده‌بودن برای دیگران مانع‌تراشی کنید یا فقط سود و منفعت خود را در نظر بگیرید. پارکور، بچه خیابان است و می‌توان گفت آنارشیسم دنیای ورزش‌ را باید در این پدیده زیبا پیدا کرد، جایی که موانع فقط برای از پیش رو برداشته‌شدن وجود دارند.

تراسور کیست؟

تراسور کیست؟

به شخصی که در فعالیت‌های پارکور یا دویدن آزاد (free running) شرکت می‌کند، تراسور (traceur) می‌گویند: برای تراسورْ نرده‌ها، دیوارها، پله‌ها، نیمکت‌ها و سازه‌های بتنی همگی برای فتح‌شدن ساخته شده‌اند. تراسور را که از فرانسوی و انگلیسی به فارسی ترجمه کنید با یک کلمۀ جالب روبه‌رو می‌شوید: ردیاب. چرا جالب است؟ چون نشان می‌دهد که تراسور، قرار است فقط رد مسیر را بگیرد و برود. درواقع این شکلی است که هر کجا که مانعی باشد همان جا جایی است که یک پارکورکار از خودش ردی به جا گذاشته است.

فقط یادتان باشد وقتی این کلمه را شنیدید قرار نیست یک پسر به نظرتان بیاید، دخترها نه‌تنها می‌توانند پارکور کار کنند بلکه در سرتاسر دنیا هزاران دختر پارکورکار داریم که تمام کلیشه‌های جنسیتی را پشت سر می‌گذارند. به همین جهت هم هست که شکل مؤنث کلمه تراسور، traceuse است. این‌ها اسم‌هایی هستند که از فعل فرانسوی tracer گرفته شده‌اند، که معمولاً به معنای «ردیابی کردن» هستند، مانند tracing a path یا همان ردیابی مسیر در اشاره به نقاشی. واقعاً هم همین است، یک تراسور مثل سر یک قلم بر بوم شهر می‌چرخد.

پارکور کلیشه‌ها دربارۀ بدن را هم جابه‌جا می‌کند. اگر برایتان سؤال است که «آیا چاق‌ها هم می‌توانند پارکور کار کنند؟»، باید به شما بگوییم بله، اگر اضافه وزن دارید، می‌توانید پارکور انجام دهید، اما از دست دادن چربی بدن گزینه‌ای است که مهارت‌های شما را بیشتر ارتقا می‌دهد.

خلاصه شما با هر وزنی می‌توانید یک تراسور باشید. خب نوبت زیرسوال بردن کلیشه‌ها دربارۀ سن است، برایتان سؤال است که «آیا می‌توانیم پارکور را در هر سنی شروع کنیم؟». بله! از آنجایی که بهترین سن برای شروع پارکور تعیین نشده، در هر سنی بدن ما ممکن است مانند گذشته نباشد اما هیچ دلیلی برای تسلیم‌شدن وجود ندارد.

با این ورزش، بدن ما از اجزای مختلف استفاده می‌کند و ذهن و بدن را فعال نگه می‌دارد. این چیزی است که ما برای تناسب اندام و سلامت به آن نیاز داریم. این بین اما باید از خودتان بپرسید برای پارکور به چه مهارت‌هایی نیاز دارید؟ جوابش این است: حفظ تعادلْ یک مهارت حیاتی در پارکور است. شما اغلب راه می‌روید و به قسمت‌های کوچکی مانند ریل‌ها و لبه‌های دیوار می‌پرید. شما باید قدرت عضلانی و هماهنگی لازم را توسعه دهید تا به زمین نخورید. تعادل را با ایستادن و راه رفتن روی ریل تمرین کنید. درنهایت این‌که باید صبور هم باشید چون حدود ۲ سال طول می‌کشد که یک پارکورکار حرفه‌ای شوید اما مطمئن باشید هر روز که یاد بگیرید نسبت به روز قبل بهتر می‌شوید و لذت خواهید برد.

تجهیزات تراسور برای پارکور

یک تراسور به چه تجهیزاتی نیاز دارد؟

پارکور به تجهیزات زیادی نیاز ندارد. یک کفش ورزشی مناسب و لباس ورزشی راحت معمولاً کافی است. لباس ورزشی‌ای که در حین حرکت مجبور نیستید با آن درگیر باشید، انتخاب خوبی برای پارکور است و می‌توانید لباسی متناسب با استایل خود پیدا کنید. انتخاب کفش برای راحتی شما و همچنین جلوگیری از صدمات خیلی مهم است. یک جفت کفش محکم و منعطف مهمترین تجهیزات ورزشی است. داشتن کفش‌های سبک و ضربه‌گیر، ضروری است. این به شما کمک می‌کند تا موقع اجرای حرکات، سطح را احساس کنید و از مفاصل پا و ساق خود محافظت کنید. کفش باید کیفیت بالایی داشته باشد تا خطر صدمات را کاهش دهد و همچنین برای استفاده طولانی‌مدت مناسب باشد. کفش نباید خیلی تنگ باشد.

کفش مخصوص پارکور:

  • TakeFlight Stealth Ultra Parkour
  • Know Obstacles Drops 2.0
  • Feiyue Parkour & Freerunning
  • Asics Onitsuka Tiger Ultimate 81 Running
  • Merrell Vapor Glove 3
  • Evolv Cruzer Approach
  • Vibram Men’s Kso Trail Running

در مورد هر کدام سرچ کنید تا ببینید هر یک به درد چه کاری می‌خورد. همچنین بعضی از تجهیزات حفاظتی ممکن است برای مبتدیان مفید باشد.

بنابراین به این لیست لباس مخصوص پارکور هم توجه کنید:

لباس مخصوص پارکور:

  • دستکش مخصوص پارکور که سر انگشتان باز دارد برای لمس سطح (ترجیحا دستکش انعطاف پذیر و راحت). دستکش کوهنوردی هم جایگزین خوبی است.
  • محافظ یا بالشتک برای آرنج و زانو
  • مچ بند برای مچ دست و پا به منظور جلوگیری از پیچ خوردن و در رفتگی

بالاتر گفتیم که کافیست یک لباس راحت بپوشید. اما حالا ایمن بودن لباس مخصوص پارکور را هم اضافه می‌کنیم.

بدن تراسور پارکور

پارکور با اکتیک به تجربه‌اش می‌ارزه!

اکتیک جاییست برای تجربه کردن هرچه آرزو دارید در کنار بهترین‌ها و متخصص‌های هر رشته. اگر دوست دارید ملموس و از نزدیک بدانید پارکور چیست، برای شروع پارکور به چه وسایل و تجهیزاتی نیاز دارید، لباس مخصوص پارکور را از کجا باید بخرید و جواب کلی سوال دیگرتان را بگیرید، در دسته‌بندی تندرسی سایت اکتیک یک تجربه پارکور انتخاب کنید و همه سوالاتتان را در یک جلسه ملاقات با میزبان بپرسید.

در اینجا ویدیوی تمرین پارکور یکی از میزبان‌های اکتیک را ببینید:

آنچه یک تراسور باید درباره بدنش بداند

برای تراسور شدن شما باید استقامت داشته باشید. روی تمرینات پایه مانند فشار، کشش، دراز و نشست و اسکات کار کنید. این موارد قسمت‌های اساسی برای تمرین پارکور هستند. کارشناسان می گویند قبل از شروع رسمی پارکور، باید قادر به انجام ۲۵ حرکت فشاری، ۵ حرکت کششی و ۵۰ اسکات کامل باشید. این تمرینات پشت، شانه‌ها و بازوهای شما را توسعه می‌دهد، ماهیچه‌هایی که در طول جلسات تمرین پارکور شما بیشتر از بقیۀ ماهیچه‌ها درگیرند، همین‌ها هستند. ماهیچه‌های خود را متعادل کنید – در حالی که عضلات کشیده برای پارکور مهم هستند، نمی‌توانید از ماهیچه‌های اصطلاحا فشاری خود مثلاً عضلات سه سر غافل شوید.

از طرفی اگر تا به حال به این فکر کرده‌اید که چگونه پارکور را به تنهایی یاد بگیرید، قطعاً تنها نیستید. برای ورود به آن نیازی به پیوستن به یک باشگاه خاص ندارید، اما قبل از شروع، باید مقداری قدرت و تعادل پایه‌ای را بلد باشید. همچنین باید بدانید تا زمانی که زیاد به خودتان فشار نیاورید، ورزش هرروزه، خوب است. یک قانون کلی معمول این است که هر روز، ۳۰ دقیقه فعالیت بدنی متوسط انجام دهید که در مجموع حداقل ۱۵۰ دقیقه ورزش متوسط در هفته است. همچنین باید بدانید برای شروع تمرین پارکور لازم نیست انعطاف‌پذیری داشته باشید. بله اجرای پارکور فقط به دلیل استفاده بیشتر از عضلات و دامنه پویای حرکاتی که از بدن خود می‌گیرید، انعطاف پذیری شما را افزایش می‌دهد.

پیشنهاد خواندنی: اگر به ورزش‌های پرتحرک علاقه دارید درباره ورزش تنیس بخوانید

همچنین اگر درگیر اثرات پارکور هستید باید بگوییم که پارکور برای رسیدن از نقطه A به B به کارآمدترین/سریع‌ترین راه ممکن با مانور در اطراف یا روی موانع مفید است. این روش حرکت بهترین ورزش برای نیروهای ارتش و پلیس است. بله، پارکور یک ورزش خطرناک است اما با تکنیک خوب می‌توانید خطرات را بسیار کم کنید. همچنین از آنجایی که پارکور شامل کار تمام بدن است، قدرت کلی بدن شما را افزایش می‌دهد. پارکور بر ماهیچه‌ها، استخوان‌ها، گردش خون و سرعت متابولیسم شما تأثیر می‌گذارد، به طور خلاصه، تأثیرات مثبتی روی کل بدن شما دارد. بهبود قدرت مرکزی بدن همچنین باعث بهبود وضعیت و استقامت برای کار بدون خستگی می‌شود.

دنیل ایلابکا daniel ilabeca

حرف آخر؛ «هیچ چی نیست به خاطر این‌که همه چیزه!»

جمله بالا حرف دنیل ایلاباکا، تراسور بریتانیایی، است، کسی که تجربه ورزش پارکور را در فیلم «انتخاب کن که نیفتی!» به زبان درآورده است. او تجربه‌اش را به این شکل بیان می‌کند: «ماجراجویی پارکور به این است که نمی‌دانی چه اتفاقی می‌افتد. باید قبول کنیم هیچ کنترلی روی آینده نداریم. تمام آنچه می‌توانیم کنترل کنیم، زمان حال است». بعید است تراسور باشید یا بشوید و این حرف را قبول نداشته باشید. همین حرف برای ما جنگندگی را هم تداعی می‌کند: «خیلی از آدم‌ها هستند که ترجیح می‌دهند به‌جای حرکت بایستند و تماشا کنند. اما من همیشه از بدنم برای حرکت استفاده کردم، تا بجنگم… به‌طور مشخص در برابر بلندی‌های فیزیکی این دنیا.» اینجاست که پارکور بین انواع ورزش به یک شیوه و سبک زندگی تبدیل می‌شود، برای مثال دنیل ایلاباکا برای ما این‌گونه ادامه می‌دهد: «من معتقدم که پارکور می‌تواند به مردم کمک کند تا مسائل را پیش از وقوع‌شان حل کنند». شما چطور فکر می‌کنید؟ از تجربه پارکور و ایده‌هایتان برای ما بنویسید، مطمئن باشید تجربۀ شما زنده‌ترین و زیباترین راه‌ها را نشان می‌دهد.

تفاوت پارکور و دو آزاد چیست؟

دونده‌های آزاد می‌توانند برای نشان دادن خلاقیت، حرکاتی شبیه پارکور را به دویدنشان وارد کنند اما هدف اصلی آنها تسلط به موانع نیست. درحالیکه در پارکور دقیقا باید سر راه موانع قرار گرفت و بر آنها مسلط شد.

آیا پارکور برای لاغری موثر است؟

پارکور هم مثل هر ورزش و تحرکی قطعا راهی برای لاغریست. اما با توجه به خطرات این رشته ممکن است بهترین راه برای لاغری نباشد. پیشنهاد میکنیم درباره مزایا و معایب پارکور بیشتر بخوانید.

محلی برای پارکور در تهران وجود دارد؟

تا امروز محل خاصی برای این ورزش هیجان انگیزه تعبیه نشده. تراسورها در فضای شهری و پارک‌ها و ساختمان‌های نیمه کاره پارکور می‌کنند و برای تمرین و بدنسازی به باشگاه‌های پارکور می‌روند.

برایمان بگویید از کدام شهر ایران هستید و پارکور یا شهرنوردی در شهر شما چطور نمود پیدا کرده؟

5/5 - (4 امتیاز)

3 دیدگاه

  1. اکت و هیجان پارکور واقعا محسورکننده اس
    حتی دیدنش هم حال میده

  2. مرسی بابت مقاله خوبتون
    من همیشه اطلاعات خوبی رو در مورد تجربه هایی که روی اکتیک میبینم توی وبلاگتون میخونم.
    فقط ببخشید یه سوال داشتم. کسی که مشکل زانو داره میتونی پارکور کنه؟ و اینکه آیا محدودیت سنی هم داره این ورزش؟

    • سلام الی عزیز. مرسی از نظر و توجهتون.
      پارکور ورزش پرتحرکیه و بهتره اگر مشکل پزشکی دارید برای انجام دادنش با پزشک مشورت کنید. اما اگر مشکلتون جدی نیست گرم کردن های قبل از تمرین میتونه کمکتون کنه.
      خیر سن خاصی برای انجام پارکور مد نظر نیست فقط کافیه آمادگی بدنیتون رو افزایش بدین.


افزودن دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *