رفتن به محتوا

مزایا و معایب ورزش پارکور در کنار هم

مزایا و معایب ورزش پارکور

پارکور یک ورزش شخصی است که از طریق شناخت بهتر خود و محدودیت‌های فیزیکی و ترس‌های خود، رضایت شما از خودتان را افزایش می‌دهد. آموزش صبورانه و مداوم در این ورزش به شما امکان می‌دهد بر آنها غلبه کنید و اعتماد به نفستان را تقویت کنید: آزادی حرکت در پارکور، خلاقیت و آرامش را به ارمغان می‌آورد. آموزش گروهی و منش تیمی ورزش پارکور هم، عاملی برای همراهی و همدلی با دیگران و مدارا با آنها از طریق تمایل به تبادل و کمک متقابل است. ما در ادامه درباره مزایا و معایب ورزش پارکور با یکدیگر صحبت خواهیم کرد. اگر تمایل دارید که با متخصصان این ورزش، چه به‌صورت آنلاین و چه آفلاین در ارتباط باشید، کافی است با مربیان پارکورِ اکتیک همراه شوید تا نه‌تنها مهارت بلکه تجربه خودشان را با شما در میان بگذارند. اینجاست که مزایا و معایب ورزش پارکور برای خودتان را درک می‌کنید و می‌توانید این ورزش را در نسبت با توانایی‌ها و نیازهایتان بسنجید.

میزبان پارکور در اکتیک

آنچه باید پیش از شناخت مزایا و معایب ورزش پارکور بدانیم

قبل از این‌که به‌سراغ مزایا و معایب ورزش پارکور برویم باید درباره قوانین رفتاری این ورزش بدانیم. موقع آموزش پارکور باید از برخی قوانین عقل سلیم پیروی کرد. چون آن‌ها هم به ایمنی ما و هم به امنیت دیگران مربوط می‌شوند و تا زمانی که این موارد را جدی نگیریم صحبت از مزایا و معایب ورزش پارکور بی‌فایده است. قوانین رفتاری پارکور شامل موارد زیر هستند:

  • ۱. احترام به افرادی که فضا را با آنها به اشتراک می‌گذاریم؛ این یعنی باید به سایر افراد حاضر در فضای عمومی اولویت بدهیم، نحوه گفتگو با آنها را بلد باشیم و به اظهارات مقامات، رهگذران و ساکنان محترمانه پاسخ دهیم.
  • ۲. احترام به محیط و محل؛ شما باید از آسیب‌زدن به محیط جلوگیری کنید و تا آنجا که ممکن است، مناطق آسیب‌دیده را تعمیر یا ایمن کنید.
  • ۳. برای خودتان تمرین کنید نه اینکه دیگران را تحت تأثیر قرار دهید؛ حضور مخاطب نباید روی آموزش تأثیر بگذارد.
  • ۴. به دیگران برای تکامل و پیشرفت کمک کنید؛ دیگران به شما کمک کرده‌اند، نوبت شماست که تجربه خود را به اشتراک بگذارید.
  • ۵. با جدیت و منظم تمرین کنید؛ یادتان باشد پیشرفت در عین اجتناب از آسیب ماندگار خواهد بود و پیشرفت ممکن نیست مگر با منظم بودن. مزایا و معایب ورزش پارکور زمانی قابل سنجشند که اول از همه رفتارهای درست را در پیش بگیریم.
رعایت اخلاق و قانون در پارکور

مزایای ورزش پارکور

وقتی به مزایا و معایب ورزش پارکور توجه می‌کنیم متوجه می‌شویم که عملاً خوبی‌های این ورزش آنقدر زیاد است که معایب‌اش عملاً به چشم نمی‌آیند، ما در ادامه از بین مزایا و معایب ورزش پارکور آنهایی را انتخاب کرده‌ایم که اساسی‌ترین اثرات مفید پارکور را تشکیل می‌دهد چون اصولاً مزایا و معایب ورزش پارکور به عوامل مختلفی از جمله شرایط بدنی ورزشکار، محیط ورزش او و مربیانش بستگی دارد چون برای مثال مربی می‌داند که بهترین سن برای شروع پارکور برای هر فرد چه زمانی است، باید چه آموزش‌هایی ببیند و اصلاً نباید کدام حرکت‌ها را در چه دوره‌ای انجام دهد. اینجاست که مزایا و معایب ورزش پارکور به یک دانش تخصصی تبدیل می‌شود و به‌همین‌دلیل هم هست که اکتیک راه ارتباط شما با متخصصان را هموارتر کرده است تا بتوانید مزایا و معایب ورزش پارکور را بر اساس دانش تخصصی مربیان بدانید.

مزایا و معایب ورزش پارکور در ارتباط با شرایط بدنی

شرایط بدنی در پارکور

این ورزش باعث ایجاد عضلات قوی و قدرتمند برای کل بدن شما می‌شود، چون پارکور بدن شما را به‌صورت متعادل درگیر می‌کند. به‌عنوان‌مثال، عضلات پای شما اکثر وظایف را در حین دویدن انجام می‌دهند یا عضلات دست و سینه در هنگام بالا رفتن در حرکت هستند، بنابراین، در طول یک تمرین ساده پارکور، یک تراسور در نهایت تمام عضلات خود را درگیر می‌کند. همچنین از آنجایی که پارکور از نظر ذهنی نیز جذاب است، اغلب استقامت کلی ورزشکار را افزایش می‌دهد زیرا تراسورها همیشه و عملاً در حال تفریح هستند. مزایا و معایب ورزش پارکور در این بخش بستگی دارد به نوع گذراندن مراحل توسط تراسور. اگر تراسور عجله نکند و مراحل یادگیری را پله‌پله طی کند می‌تواند فقط مزایای پارکور را جذب بدن خود کند، در غیر اینصورت باید منتظر انواع آسیب باشد.

پارکور باعث بهبود استقامت بدن می‌شود

در تعریف پارکور به این موضوع اشاره شده است که شخص باید تمام فعالیت‌ها را با حداکثر سرعتی که می‌تواند و بدون استراحت انجام دهد. این یعنی شما به‌عنوان یک تراسور با پارکور به محدودیت‌های خود فشار می‌آورید تا اهداف و آستانه تحملتان را درک کنید. این مورد به بهبود استقامت کلی شما کمک می‌کند. بعد از مدتی وقتی صبح از خواب بیدار می‌شوید، احساس می‌کنید انرژی بیشتری دارید، سرعت کار شما بهبود یافته است، اشتباهات کمتری دارید چون متمرکزترید و درنهایت این‌که اعتمادبه‌نفستان زیاد شده است. طبق گفته Health Fitness Revolution، پارکور می‌تواند یک بازی سریع باشد که باید با آن خودتان را باور کنید، چون با موقعیت‌هایی روبرو خواهید شد که در کسری از ثانیه مجبور هستید انتخاب کنید و تصمیم بگیرید. این ورزش به شما می‌آموزد که به غرایز خود اعتماد کنید.

پارکور استحکام استخوان را افزایش می‌دهد

حرکات پارکور زیادی وجود دارد که می‌تواند به بهبود استحکام استخوان شما کمک کند. به‌عنوان‌مثال، حرکت چهارپا در پارکور استحکام استخوان را افزایش می‌دهد. همچنین بسیاری از حرکات دیگر در پارکور وجود دارد که شامل تقویت ستون فقرات شما می‌شود. خلاصه که یادتان باشد پارکور، تراکم استخوانی را هم بهبود می‌بخشد و همین باعث افزایش قدرت و اندازه استخوان می‌شود.

پارکور مهارت‌ها و خلاقیت شما را افزایش می‌دهد

پارکور و افزایش خلاقیت

برای عبور از موانع پارکور، باید یک رویکرد منحصر‌به‌فرد و یک نوع استراتژی داشته باشید که فقط در موقعیت می‌توان آن را فهمید و اجرا کرد. شما در این موقعیت‌ها باید به‌سرعت عمل کنید، اما همزمان باید مطمئن باشید که هر حرکت ایمن است و یک حرکت نیمه‌کاره نیست. بر همین اساس یکی دیگر از مزایای اجرای ورزش پارکور این است که به بهبود هماهنگی، تعادل، قدرت و خلاقیت در حین دویدن کمک می‌کند. پارکور فقط برای بدن نیست، همچنین بر ذهن شما تأثیر می‌گذارد. در پارکور، یک تراسور باید با امن‌ترین و سریع‌ترین شیوه ممکن بر موانع غلبه کند. او ممکن است یک تغییر ناگهانی یا یک مانع تازه در مسیر خود پیدا کند و به‌لطف دور زدن مانع، بهترین حرکت را در موقعیت اجرا کند. همین مورد توانایی تصمیم‌گیری سریع و مناسب را توسعه می‌دهد.

پارکور باعث افزارش هیجان و شادی می‌شود

فعالیت‌های فیزیکی مانند پارکور می‌تواند به کاهش رفتارهای ضد اجتماعی کمک کند. از آنجایی که پارکور یک ورزش مؤثر روی قلب و عروق در نظر گرفته می‌شود، گردش خون شما را افزایش می‌دهد و باعث می‌شود در هر مرحله قوی‌تر و شادتر شوید. اصولاً پیش‌بینی‌ناپذیری و سرعت این ورزش، با افزایش آدرنالین خون، هیجان و شادی را در شما تقویت می‌کند. در نسبت بین مزایا و معایب ورزش پارکور با هیجان و طراوتی که در شما ایجاد می‌شود، عملا کفه ترازو کاملا به‌نفع مزایا سنگینی می‌کند.

پارکور ترس از ارتفاع و پرش را کاهش می‌دهد

پارکور و کاهش ترس از پرش

پارکور، ورزشی درباره پریدن و ارتفاع هم هست. شما ممکن است بتوانید پارکور را در سطح زمین انجام دهید، اما بدون پریدن پارکور وجود نخواهد داشت. شما در پارکور روی دیوارها راه می‌روید، از ارتفاعات می‌پرید و از فراز دیوارهای بلند پرواز می‌کنید. هر چه بیشتر تلاش کنید، ترس شما از ارتفاع کمتر می‌شود چون پرنده‌ها عاشق ارتفاعند. مزایا و معایب ورزش پارکور در نسبت با ارتفاع زمانی قابل بحث خواهد بود که شما تمام اصول و استانداردها را رعایت کنید، در این صورت یعنی اگر در صورتی که اصولی عمل کنید، پارکور تمام مزیت‌هایش را به شما تقدیم می‌کند، در غیر این‌صورت باید منتظر آسیب باشید.

پارکور به رفلکسولوژی کمک می‌کند

پارکور معمولاً با پای پیاده و بدون استفاده از هیچ وسیله‌ای و بدون سوار شدن رو یا درون هیچ دستگاهی انجام می‌شود. یک تراسور فقط از سه ابزار استفاده می‌کند؛ یک تی‌شرت، شلوار پارکور و کفش پارکور. پیراهن و شلوار تأثیر زیادی روی عملکرد شما ندارند اما کفش‌های پارکور نقش مهمی در کل این ورزش ایفا می‌کنند. اصولاً اگر کفش مناسب پارکور را تهیه نکنید بعد از چند ماه مجبورید که با این ورزش خداحافظی کنید چون عملاً تمام بدن شما آسیب می‌بیند.

مزایا و معایب ورزش پارکور برای ذهن

پارکور هنر جابه‌جایی است و ذهن و روح ما را از طریق تمرینات مختلف توسعه می‌دهد. با پارکور یاد می‌گیرید که با زندگی به‌عنوان یک ماجراجویی برخورد کنید، با تغذیه خوب به بدن احترام بگذارید و رفتار درست با محیط زیست خود را بهبود ببخشید، با ناشناخته‌ها روبرو شوید، آزادی فکر را توسعه دهید و یاد بگیرید که عمل کنید. این همان دیدگاه فلسفی است که هر تراسوری هر روز از آن استفاده می‌کند.

شما همچنین با پارکور یاد می‌گیرید که ترس را بشناسید و درک کنید. هیچکس نباید بدون ترس پارکور تمرین کند. ترس همیشه وجود دارد و ریسک حرکتی را که آماده انجام آن هستید به شما یادآوری می‌کند. سر شما، یعنی خودآگاهی شما، به شما می‌گوید که آیا برای پرش آماده هستید یا نه. ممکن است قبلاً صدها بار آن را امتحان کرده باشید، اما شاید امروز کمی خسته باشید یا حواس‌تان پرت شده باشد، پس یاد بگیرید که بدانید چه زمانی باید عمل کنید و چه زمانی باید دست از کار بکشید.

قبل از انجام یک پرش، همیشه ریسک را ارزیابی کنید و به خودتان بگویید: «بسیار خوب، امروز باد می‌وزد، سطح کمی لغزنده است، اگر نمی‌خواهم بیفتم باید به جای پایم توجه کنم». این گفتگوی درونی مهم است چون یادگیریْ تمرکز بر روی حرکت به جای خودنمایی است. بسیاری از افراد، وقتی پارکور را شروع می‌کنند، می‌بینند که دیگران به آنها نگاه می‌کنند و هر حرکت موفقی را تشویق می‌کنند و باعث می‌شوند که بخواهند خودشان را بیشتر جلو ببرند. این می‌تواند به شما کمک کند توانایی‌های خود را کشف کنید، اما بدون آگاهی از ترس، هر حرکت خودنمایانگرانه‌ای حماقت است.

پارکور همچنین می‌تواند به افراد کمک کند تا با مشکلات شخصی خود روبرو شوند زیرا تراسورها می‌دانند که با هر جسم فیزیکی که بر آن غلبه می‌کنند، توانایی ذهنی آنها برای مقابله با انواع چالش‌ها، بهبود می‌یابد. موقع پارکور، جنبه ذهنی به اندازه جسمی برای موفقیت ضروری است. این به شما کمک می‌کند تا کشف کنید که چه کسی هستید، چه کاری می‌توانید انجام دهید و همچنین چه کاری را نمی‌توانید انجام دهید.

حرف آخر؛ معایب پارکور

زمانی می‌توانیم واقع‌بینانه مزایا و معایب ورزش پارکور را بسنجیم که پیش از هر چیز اصول، ارزش‌ها و استانداردهای این ورزش را بشناسیم و سعی نکنیم به فلسفه آن بی‌توجه باشیم. برهمین‌اساس یکی از معایب اساسی پارکور می‌تواند با بی‌توجهی به اصول ایمنی ایجاد شود. اینجاست که پارکور می‌تواند برای شما، دیگر دوستانتان و حتی عابران پیاده دردسرساز شود. پس آسیب‌های بدنی و فشار مضاعف روی بدن، دو مورد از ایرادات اساسی این ورزش است.

سومین عیب این ورزش این است که اگر به ارزش‌های آن توجه نشود می‌تواند از تراسور یک شخصیت فردگرا بسازد که فقط خودنمایی برایش مهم است و نه احترام به بدن، شهر و دیگران؛ اینجاست که پارکور به ضد خودش تبدیل می‌شود؛ پس بیایید در کل دوران یادگیری ورزش پارکور به خودتان و دوستانتان قول بدهید تا فلسفه این ورزش را ارزشمند بدانید و به‌واسطۀ آن شخصیت خودتان و دیگران را توسعه بدهید اینجاست که از بین مزایا و معایب ورزش پارکور فقط مزایای آن نصیبتان می‌شود.

3.2/5 - (5 امتیاز)

بدون دیدگاه، دیدگاه خود را در زیر اضافه کنید!


افزودن دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *