رفتن به محتوا

بهترین سن برای شروع پارکور چه سنی است؟

بهترین سن شروع پارکور

مسلماً بهترین سن برای شروع پارکور دوران کودکی است و کودکان می‌توانند از سن ۳ الی ۴ سالگی پارکور را شروع کنند چون در دوران کودکی بدن تاثیرپذیرتر است. البته که پارکور را می‌شود در هر سنی شروع کرد به‌خصوص در دوران نوجوانی که بدن همچنان پر از شور و انگیزه است. پس اگر از بسیاری از مربیان ورزش مدارس بپرسید بهترین سن برای شروع پارکور چه سنی است آنها هم به شما خواهند گفت کودکی و نوجوانی. درست هم هست چون در این سن، افراد به‌سرعت آموزش‌ها را فرامی‌گیرند. البته در بسیاری از کشورهایی که پارکور کمتر توسعه یافته است افراد بسیار زیادی هستند که در سن جوانی و حتی میان‌سالی به سراغ پارکور می‌روند. اینجاست که بهترین سن برای شروع پارکور برای آنها همان سنی است که پارکور را شروع کرده‌اند.

مسئله این است که شما می‌توانید پارکور را در هر سنی شروع کنید به‌شرط این‌که بدانید از این ورزش چه می‌خواهید، انتظارتان از بدنتان چیست و می‌توانید چه کارهایی را انجام دهید یا کدام کارها را انجام ندهید. برای فهم این موارد هم به مربیان با دانش و مجربی که سال‌ها در این ورزش کار کرده‌اند، نیاز دارید که خوشبختانه اکتیک توانسته‌ راه ارتباط با آنها را چه به‌صورت آنلاین و چه آفلاین برای شما فراهم کند تا با جهان این تجربه جذاب برخوردی عمل‌گرایانه و عمیق داشته باشید.

چرا بهترین سن برای شروع پارکور، دوران کودکی است؟

سؤال بهترین سن برای شروع پارکور را معمولاً والدین بچه‌ها می‌پرسند و می‌خواهند مطمئن شوند که آیا پارکور برای بچه‌ها مناسب است یا نه؟ باید بگوییم که پارکور نه‌تنها برای بچه‌ها مناسب است بلکه بهترین سن برای شروع پارکور، دقیقاً دوران کودکی است. چون بچه‌ها در کودکی عملاً بدنشان آماده پذیرش حرکات کششی و جهشی است و می‌توانند انعطاف زیادی را در ساختار بدنی خود تجربه کنند. فقط باید توجه کنید که وقتی بچه‌ها را از مبلمان اتاق نشیمن و پشت لپ‌تاپ و گوشی بیرون می‌آورید و وارد یک محیط ورزشی می‌کنید، اول یک نفس عمیق بکشید و بعد راحتشان بگذارید تا آنها کم‌کم بتوانند یاد بگیرند که چگونه با خیال راحت بالا بروند، پایین بیایند، فرود بیایند و حتی سقوط کنند.

کودکی سن شروع پارکور

با استفاده از بازی، کار با مانع و حرکات مقدماتی پارکور، دانش‌آموزان مهارت‌های حرکتی، قدرت و آگاهی خود را افزایش می‌دهند و پارکور به آنها اجازه می‌دهد تا با خیال راحت در هر محیط حرکت کنند. در این سنین هدف از پارکور کردن، تجربه‌کردن اساس پارکور یعنی حرکت بازیگوشانه و خودگردان است. بالارفتن و پایی‌ رفتن ایمن از چیزها و آگاهی از خود، دیگران و از محیط و بدن انسان به‌طور‌کلی یکی دیگر از اهداف یادگیری پارکور در سنین پایین است.

حرکات پارکور شامل استفاده از بدن برای انجام فعالیت‌های فیزیکی یا ذهنی از طریق تکرار و مهارت‌های متنوع مانند پریدن، تاب‌خوردن و غلت‌زدن است. ورزش و حرکت منظم یکی از جنبه‌های مهم تربیت کودک است. از طریق ورزش پارکور، سواد بدنی کودک شما تضمین می‌شود و این باعث تشویق و شکوفایی پتانسیل کودک می‌شود. کودک می‌تواند به‌عنوان یک بزرگ‌سال قوی و سالم رشد کند. به‌همین دلیل است که می‌گوییم بهترین سن برای شروع پارکور همان دوران کودکی است. هرچند پارکور را در هر دوره‌ای می‌توان شروع کرد. در ادامه به شما می‌گوییم که شروع پارکور در همان دوران کودکی چه تاثیری روی کودکان می‌گذارد و چرا کودکی را بهترین سن شروع پارکور می‌دانند.

تأثیر پارکور بر توسعه تفکر انتقادی

تاثیر پارکور در تفکر انتقادی

پارکور یک ورزش عالی برای کودکان است زیرا به آنها اجازه می‌دهد به‌راحتی در محیط خود حرکت کنند. راه رسیدن به یک نقطه خاص دارای موانعی است که ممکن است در ابتدا چالش‌برانگیز باشد. موانع، وظایفی را ایجاد می‌کنند که ممکن است عبور از آن‌ها برای بچه‌ها مشکل باشد، و به آنها اجازه می‌دهد تا در‌حالی‌که اهداف خود را دنبال می‌کنند، پیشرفت کنند. در نقطه‌ای، آنچه به نظر دشوار می‌رسد، بالاخره توسط کودک انجام می‌شود. بچه‌ها باید به طور انتقادی فکر کنند که چگونه به یک مقصد خاص برسند. چنین مهارت‌هایی، تفکر انتقادی کودکان برای انجام وظایف و حل مشکلات در مراحل مختلف زندگی را تقویت می‌کند. پس به این نتیجه می‌رسیم که برای تعیین بهترین سن برای شروع پارکور فقط ویژگی‌های فیزیکی نیست که تعیین‌کننده هستند بلکه همین بحث تفکر انتقادی مهم‌ترین عامل تعیین‌کننده برای فهمیدن سن شروع پارکور است.

مدیریت و به‌حداقل‌رساندن ریسک

بهترین سن برای شروع پارکور دقیقاً همان سنی است که انسان بیشترین قدرت ریسک‌پذیری را داشته باشد. از طرفی می‌دانیم که پارکور ورزشی است در مورد به‌حداقل‌رساندن خطر و توانایی کشف آنچه بدن انسان می‌تواند انجام دهد. هنگام مواجهه با یک چالش، داشتن چک لیستی از سؤالات مهم است. کودک می‌تواند از خود بپرسد که آیا برای انجام یک وظیفه به اندازه کافی قوی است؟ آن‌ها همچنین می‌توانند در نظر بگیرند که آیا حرکات فنی را به‌خوبی درک می‌کنند یا نه؟ اگر جواب بله بود می‌توانند با خیال راحت به چالش موردنظرشان بپردازند. شرکت‌کنندگان می‌توانند راه‌های رسیدن به آرامش ذهنی خود را در نظر بگیرند تا به‌طور‌کامل برای هر پیشرفتی در یک چالشْ متعهد شوند. این‌ها برخی از مسائلی است که کودکان در طول آموزش به آنها توجه می‌کنند.

کشف راه‌های جدید و بهترین سن برای شروع پارکور

کشف راه های جدید پارکور

از طریق تمرین و تکرارْ هنگام امتحان روش‌های جدید برای حرکت‌دادن بدن، بچه‌ها شروع به درک مکان‌هایی برای تمرین مهارت‌های مختلف می‌کنند. در زبان ورزش پارکور، به این مورد «دید پارکور» می‌گویند که یک مهارت اضافی است. هنگامی که مربیانْ پارکور را به بچه‌ها آموزش می‌دهند، به آنها نشان می‌دهند که چگونه به محیط خود به‌طور‌متفاوت نگاه کنند. نگاه‌کردن به چیزها از منظری متفاوت مهارت ارزشمندی است که می‌تواند حتی در زندگی روزمره کودکان اثرگذار باشد‌. کودکان باهوش، با تأکید بر آگاهی محیطی آموزش می‌بینند. بر همین اساس بهترین سن برای شروع پارکور و ورزش‌های مشابه با آن سنی است که انسان تشنه راه‌های جدید باشد و برای کنجکاوی‌اش حد و مرزی نشناسد.

بهترین سن برای شروع پارکور و افزایش اعتمادبه‌نفس

بچه‌ها از به‌چالش‌کشیده‌شدن لذت می‌برند. بر همین اساس شما می‌توانید بچه‌هایتان را در کلاس‌های پارکور ثبت‌نام کنید تا به آنها کمک کنید هنگام مواجهه با چالش‌های فیزیکی، اعتماد‌به‌نفس داشته باشند. اعتماد به توانایی‌ها و مهارت‌ها در ورزش پارکور مهم است و این ویژگی مهمی برای رشد کودکان است. ورزشکاران نخبه و حرفه‌ای همواره می‌گویند که نظم و اعتماد به خود در بیشتر موارد ذهنی است تا جسمی.

پارکور به کودکان خودباوری و اعتماد‎‎به‌نفس را می‌آموزد، زیرا آنها باید به وضوحِ ذهن خود تکیه کنند. در هر صورت، در پارکور هیچ راهی برای عقب‌نشینی وجود ندارد. بنابراین آنها باید بر اساس اعتماد‌به‌نفس خود سختی‌ها را تحمل کنند. اعتماد‌به‌نفس مانند هر مهارت دیگری است و باید آن را پرورش داد. در غیر این صورت ممکن است از بین برود. کلاس‌های پارکور فرصت‌هایی را برای بچه‌ها فراهم می‌کند تا به تمرین ادامه دهند و اعتماد‌به‌نفس خود را تقویت کنند. از این نظر بهترین سن برای شروع پارکور می‌تواند هر سنی باشد چون اعتمادبه‌نفس ما در هر موقعیتی بهبودپذیر است.

رشد مهارت‌های حرکتی با پارکور

رشد مهارت حرکتی با پارکور

بسیاری از افراد برای تعیین بهترین سن برای شروع پارکور، میزان رشد مهارت‌های حرکتی در هر سن را مدنظر قرار می‌دهند چون در طول کلاس‌های پارکور، مربیانْ مهارت‌ها و تکنیک‌ها را به چندین مجموعه تقسیم می‌کنند. پیشرفت‌ها به مربیان اجازه می‌دهد تا ناهماهنگی‌های حرکتی و قرارگیری بدن را اصلاح و به کودکان در درک مهارت‌های اساسی کمک کنند. پارکور در مقایسه با فعالیت‌های ورزشی سنتی یک فعالیت هیجان‌انگیز است، زیرا کودکان می‌توانند یاد بگیرند که چرا همه‌چیز به‌همان شکلی که آنها با آن رفتار می‌کنند، رخ می‌دهد. پارکورْ تاب‌آوری، سواد بدنی، خلاقیت و خودکارآمدی را در کودکان ایجاد می‌کند.

فرزندان شما می‌توانند مهارت‌های حرکتی مختلف مانند تعادل، غلت‌زدن، پریدن و بالا رفتن را بیاموزند. کلاس‌های پارکور حول تمرین‌های وظیفه‌محور است که منجر به کسب مهارت‌های حرکتی نوین می‌شود. برنامه درسی پارکور شامل مهارت‌ها، تکنیک‌ها و مفاهیم فنی برای رشد کودک، کارِ گروهی و حل مسئله است. کسب مهارت‌های حرکتی در پارکور تضمین شده است، چون کلاس‌های پارکور پرانرژی، سرگرم‌کننده و خلاق هستند و بچه‌ها را تشویق می‌کنند تا پتانسیل‌هایشان را برآورده کنند. بهترین سن برای شروع پارکور از این نظر هم مسلماً کودکی است.

تناسب اندام و قدرت بدنی با پارکور

آنهایی که از خودشان می‌پرسند پارکور را کی شروع کنیم، اولین موردی که باید جدی بگیرند وضعیت بدنی است. پارکور یک روش تمرینی است که کودکان می‌توانند از آن برای تقویت عضلات و حفظ تناسب اندام استفاده کنند. کودکان از پارکور به روش‌های زیر بهره‌مند می‌شوند: ۱. تقویت کل بدن؛ تمرینات پارکور مستلزم تناسب اندام کامل است. از آنجایی که این ورزش حافظه را درگیر می‌کند، تأثیر آن بر افزایش استقامت کودک بسیار زیاد است. ۲. تفکر سریع؛ با انجام حرکات پارکور، بچه‌ها می‌توانند نه‌تنها در حین ورزش بلکه در زندگی روزمره خود در تصمیم‌گیری سریع و دقیق باشند. ۳. توسعه تناسب اندام؛ کودکان می‌توانند مهارت‌هایی را در پریدن، فرود آمدن، کوهنوردی به دست آورند و به‌راحتی از چنین مهارت‌هایی استفاده کنند. آن‌ها می‌توانند حفظ تناسب اندام را در سنین پایین بیاموزند.

قدرت بدنی در پارکور

حل مسئله و نسبت آن با بهترین سن برای شروع پارکور

با رشد کودک در ورزش پارکور، کودکان می‌فهمند که این ورزش عملاً حل مسئله است چون درواقع هم این ورزش مجموعه‌ای از تکنیک‌ها نیست، بلکه یک فلسفه آموزشی و روش‌شناسی است. هدف اولیه پارکور کسب مهارت در مورد چگونگی غلبه بر موانع سریع و ایمن است. از آنجایی که شرکت‌کنندگان باید قبل از شروع چالش تعیین کنند که آیا می‌توانند یک موقعیت را مدیریت کنند یا خیر، راهبردهای حل مسئله در این ورزش خودبه‌خود ارائه می‌شود.

وقتی کودک از خود می‌پرسد که آیا می‌تواند از روی دیوار بپرد و چگونه می‌تواند این کار را انجام دهد، این موارد مربوط به سازگاری با محیط و حل مشکلات است. برای پاسخ به این دست سؤالات، مجموعه مهارت‌های انعطاف‌پذیر باید در دسترس کودکان قرار داده شود. آموزش انعطاف‌پذیری در برابر مشکلات و موانع و حل مسئله برای دستیابی به اهداف پارکور مهم است. مهارت‌های حل مسئله به پارکورکاران این امکان را می‌دهد که در هنگام مواجهه با موانع، نوآورتر باشند. بدون چنین مهارت‌هایی، آن‌ها تنها می‌توانند به راه‌حل‌هایی تکراری تکیه کنند. بچه‌ها باید اهداف نهایی پارکور را بدانند تا دلیل وجود هر تکنیک و حرکتی را بدانند. پس می‌بینیم که بهترین سن برای شروع پارکور به‌منظور افزایش توان حل مسائل باز هم کودکی است.

حرف آخر

پارکورْ ورزش ایده‌آلی است که می‌توانید برای کودکان خود در نظر بگیرید زیرا تفکر انتقادی آنها را تقویت می‌کند. کودکان همچنین می‌توانند راه‌های جدیدی را کشف کنند، اعتمادبه‌نفس بسیار زیادی به دست آورند، مهارت‌های حرکتی را توسعه دهند، تناسب اندام را حفظ کنند و مهارت‌های حل مسئله را در خودشان پرورش دهند پس بهتر است فرزندانتان را زیر نظر بگیرید تا کاری را که به آن علاقه دارند شناسایی کنید و آنها را در سنین پایین در آموزشگاه‌های پارکور ثبت نام کنید. ما هم در اکتیک کسانی را که تجربه کار با کودکان را دارند و می‌دانند که بهترین سن برای شروع پارکور برای هر فیزیک بدنی و شرایط ذهنی چیست و مزایا و معایب پارکور چه مواردی هستند را، به شما معرفی کرده‌ایم و شما می‌توانید آنلاین و آفلاین با آنها در ارتباط باشید.

4.2/5 - (4 امتیاز)

بدون دیدگاه، دیدگاه خود را در زیر اضافه کنید!


افزودن دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *