رفتن به محتوا

حرکات پارکور؛ زبان ابراز هیجان

حرکات پارکور

حرکات پارکور، زبانِ بدن هستند وقتی که بدن بخواهد در متن شهر، شعر بگوید. هر کدام از این حرکت‌ها را که یاد بگیرید، چیزهایی دربارۀ بدن خود خواهید فهمید که هیچ کلمه‌ای توان بیان آن را ندارد. حرکات پارکور فقط در اجرا کردنشان به وجود می‌آیند و هر بار که اتفاق بیفتند به همان اندازۀ اولین بار زیبا هستند. پارکور برای تجربه جهان در زمان حال و چشیدن لذت هر لحظۀ آن، زاده شده است و ما اینجا قرار است علاوه بر شناخت بهترین حرکات پارکور، دربارۀ اهمیت تجربۀ این حرکات هم با همدیگر صحبت کنیم چون اینجا اکتیک است، جهان کشف تجربه‌ها و پیداکردن فعالیت‌های منحصر به فرد با متخصصان محلی، به صورت حضوری یا آنلاین.

لذت حرکات پارکور را خودتان تجربه کنید!

در اکتیک فرصتی فراهم کردیم که حتی اگر هیچ سابقه و پیش زمینه‌ای ندارید هم بتوانید پارکور را در کنار متخصصین این رشته تجربه کنید:

بدون فلسفه، عمل معنایی ندارد

می‌توانید فلسفۀ حرکات پارکور را در این جمله سباستین فوکو، یکی از قله‌های جهان پارکور، پیدا کنید. پس اگر به‌دنبال یادگیری حرکات پارکور هستید باید «فکر» کنید و دربارۀ خود، جهان، بدن و انسان «ایده» داشته باشید و سعی کنید چیستی این حرکات را بشناسید. پارکورْ جهان «بدون خشونت، بدون رقابت، بدون باندبازی و بدون رئیس» است پس وقتی حرکات پارکور را یاد گرفتیم باید بدانیم که قرار نیست به کسی آسیب بزنیم، کسی را ببریم یا مثلاً گروکشی کنیم و رئیس کسی باشیم یا از کسی دستور بپذیریم. ما حرکت‌های پارکور را یاد می‌گیریم چون می‌خواهیم در کنار یکدیگر آزاد باشیم و از پشت سر گذاشتن موانع لذت ببریم چون «راه پارکور با هم ادامه دادن است، نه درجا زدن».

حرکت اصلی پارکور

۶ حرکت بنیادی پارکور

حالا که فلسفۀ حرکات پارکور را فهمیدیم، می‌توانیم قبل از رفتن به سراغ اسم تمام حرکت‌های این پدیدۀ زیبا، به ۶ حرکت اساسی که هر تراسوری باید آن را فرابگیرد، اشاره کنیم. بعد از شناخت این حرکات است که خواهید فهمید پارکور بهترین ورزش برای کسانی است که می‌خواهند هماهنگی ذهن و بدنشان را در حرکت مداوم در شاهراه‌های شهر بیابند.

تعادل: یا همان Balance که برای پیشرفت مداوم، ضروری است. در پارکور این توانایی به معنای بقاست. با بالانس است که می‌فهمید چه مدت در بالای یک مانع دوام خواهید آورد و می‌توانید ایمن حرکت کنید.

دویدن: یا همان Running که کارکردش تلاش برای رسیدن به اهداف شماست و به شما صبر را می‌آموزد. در لحظه‌ای که یک تراسور شروع به حرکت می‌کند با دویدن است که سفرش شروع می‌شود.

پرش: یا همان Jumping. عمل پریدن به شما این توانایی را می‌دهد که قدمی بزرگتر از آنچه که پاهای شما معمولاً می‌توانند بردارند، بردارید. پرش، لحظه ایمان و اعتماد است: وقتی انجامش می‌دهید جای هیچ شکی نیست. تراسور، زمین زیر پایش را ترک می‌کند تا به جایی برسد که او را فرامی‌خواند. وقتی به آن رسید، بخشی از او می‌شود.

خرک کردن: یا همان Vaulting. خرک کردن از روی مانع یکی از سرگرم‌کننده‌ترین حرکات برای تراسور است. هر چه موانع بیشتر باشد، امکانات بیشتری وجود دارد. خلاقیت، نوآوری و خودشناسی همگی در آن موقعیت‌ها رخ می‌دهند. در حالی که موانع متعدد برای بعضی‌ها مثل یک هزارتو به نظر می‌رسد، برای یک تراسور موانع، ابزار لذت بردنند. تراسور در محیطی که برای محدود کردن حرکت ساخته شده است احساس آزادی می‌کند.

چنگ زدن / آویزان کردن: یا همان Grab/Hanging. چنگ‌زدن بعد از پریدن نشان‌دهنده اعتماد به نفس است. مسئولیت زندگی به معنای واقعی کلمه در دستان شماست. تنها یک فرصت وجود دارد و ایمان به قدرت خودتان ضروری است. لازم نیست این حرکت بیش از حد فنی باشد البته تا زمانی که شما یک نیروی وحشی، طبیعی و قدرتمند در درون خود داشته باشید.

بالا رفتن: یا همان Climbing، برای اکتشاف و توسعه نیروی تراسور، ضروری است. رسیدن به بالای یک مکان نباید هدف نهایی باشد چون آنجا تنها آغاز سفر است.

در ابتدای سفر از این ۶ حرکت برای یافتن راه خود استفاده کنید و بدانید که آنها همیشه به عنوان پایه تکامل شما وجود خواهند داشت. شاید بتوان گفت بهترین حرکات پارکور همین‌ها هستند چون جزو اساسی‌ترین حرکاتند. درنهایت این‌که یادتان باشد که همیشه با مانع تمرین کنید، همیشه با مانع، و به دنبال ترکیب باشید. شما می‌توانید به طور طبیعی راه را پیدا کنید. این کار را برای تحت تأثیر قرار دادن مردم انجام ندهید و فقط غرایز خود را دنبال کنید.

پیشنهاد خواندنی: بهترین حرکات یوگا

حرکات بنیادی پارکور

اسم حرکات پارکور

می‌توان گفت حرکت ‌های پارکور بی‌شمارند چون موانعی که سر راه تراسور قرار می‌گیرد، بی‌شمار و پیش‌بینی‌ناپذیر است، اما یادگیری اسم حرکات پارکور از این جهت مهم است که شما می‌توانید حرکات پارکور را در ذهنتان دسته‌بندی کنید و اصلاً در همان لحظۀ پشت سر گذاشتن مانع بفهمید که باید چه کار کنید و یا بعدش بفهمید چه کار کرده‌اید. پس در ادامه تعداد زیادی از این حرکت‌ها را بررسی می‌کنیم. خلاصه علاوه بر یادگیری حرکات اولیه پارکور، باید اصطلاحات و کلمات عامیانه پارکور را نیز یاد بگیرید تا بتوانید با سایر ورزشکاران ارتباط مؤثر برقرار کنید.

۱۰ حرکت آسان پارکور که همه مبتدیان باید یاد بگیرند

شما نباید از یادگیری حرکات اولیه پارکور چشم پوشی کنید. چون در این صورت خود را در معرض خطر آسیب‌های غیرضروری قرار خواهید داد. این حرکات پارکور همچنین به شما کمک می‌کند تا از همه چیزهای بد پارکور که مبتدیان را به دام می‌اندازد اجتناب کنید، اسم حرکات را داشته باشید و درباره هر کدام تحقیق کنید:

  • فرود دو نقطه‌ای یا Two-Point Landing
  • Parkour Forward Roll
  • پرش پلایومتریک (Plyometric Jumps) روی زمین صاف
  • ۴. Wall Bounce Backs/Safety Taps
  • Crane Jump
  • Top Out
  • تعادل یا Balancing
  • پرش به یا از لبه‌ها،
  • Safety Vault
  • Side Vault

یادتان باشد که مهم است که قبل از یادگیری هر یک از این حرکات بدن خود را بهبود بخشید.

حرکات سقوط و فرود پارکور

حرکات پارکور برای فرود و سقوط ایمن

موقع پارکور، باید بتوانید با خیال راحت فرود بیایید. به همین دلیل است که تمرین تکنیک‌ها و حرکات فرود پارکور مهم است. یادگیری این حرکات پارکور به شما اطمینان می‌دهد که می‌توانید پارکور را مادام العمر انجام دهید. بدون این حرکات ضروری، حرفه پارکور شما کوتاه‌تر از آنچه می‌خواهید، خواهد بود. زیرا یادگیری پارکور ممکن است دشوار باشد، اما راه‌هایی برای آسان‌تر کردن آن وجود دارد. اسم حرکات پارکور برای فرود و سقوط این‌هاست:

  • فرود چهار نقطه‌ای یا Four-Point Landing
  • Crabwalk
  • Parkour Backward Roll
  • Parkour Side Roll
  • Parkour Dive Roll
  • رول جلو و عقب ژیمناستیک
  • Ukemi & Break-falls

حرکات پارکور برای پرش و جهش

پرش هسته اصلی پارکور است. اگر در پریدن و گام برداشتن به اندازه کافی خوب باشید، می‌توانید تکنیک‌های مختلف پرش و گام برداشتن را برای طی کردن مسافت‌های طولانی ترکیب کنید. چند مورد از حرکات پرشی و جهشی را اینجا ارائه داده‌ایم:

  • جهش و پرش‌های پلایومتریک دقیق روی تاقچه‌ها و ریل‌ها
  • قدم‌زدن، Moon strides، رانینگ جامپ روی زمین صاف
  • پرش ترکیبی دقیق روی تاقچه‌ها و ریل‌ها (مخلوط پرش‌های پلایومتریک، جهش‌ها، حرکت‌های مون استراید، و پرش‌های همراه با دویدن).

حرکات خرک کردن در پارکور

خرک یا والت (vaults) یکی از بهترین حرکات پارکور است. خرک در پارکور، سبک و خلاقیت زیادی به مهارت‌های پارکور شما می‌بخشد که با هیچ چیز دیگری قابل مقایسه نیست. چند مورد از انواع والت را اینجا برای شما نام برده‌ایم که شما باید دربارۀ همه آنها تحقیق کنید: Lazy Vault، Thief Vault، Speed Vault، Turn Vault، Gate Vault،Dash Vault،Monkey Vault، Underbar، Kong/Catpass Vault،Pop Vault، Disco Turtle، Coffee Grinder، Palm Spin. هر کدام از این والت‌ها را که زدید، یادتان باشد که می‌توانستید یک والت جایگزین را هم بزنید و اینجاست که پای هنر بدن در برخورد با موانع وسط کشیده می‌شود و به همین دلیل هم هست که والت همیشه متنوع، جذاب و غریزی است.

حرکات پارکور برای بالا رفتن از دیوار

شما قطعاً باید تکنیک‌های دیوار پارکور را به لیست حرکت پارکور خود اضافه کنید. از همه مهم‌تر این است که این حرکات را با دقت انجام دهید چون به‌هرحال ممکن است خطرساز شوند ولی برای تبدیل شدن به یک پارکورکار حرفه‌ای نمی‌شود این حرکات را یاد نگرفت: Cat Hang، Cat Leap، Wall Dip، Monkey Up، Euro Step، تیک تاک و دینو. از هر دیواری که بالا رفتید باید بدانید که این بالارفتن، پایین آمدن هم دارد. پس باید از توانایی‌های خودتان مطمئن باشید.

پارکور روی دیوار

حرف آخر؛ حرکت‌ های پارکور، مبارزه با فراموشی بدن است

«به‌طورکلی در دنیای امروز، خلاقیت و خیال‌پردازی از بین رفته… یا بهتر است بگویم که با گذشت زمان و در طول تاریخ فراموش کرده‌ایم مبتکر باشیم. آنقدر بازی‌های کامپیوتری انجام داده‌ایم که بدنمان را از یاد برده‌ایم. فراموش کرده‌ایم که این بازی‌ها را حقیقتی مثل ما ساخته. برای همین است که بچه‌ها به بازی‌های ساکن معتاد شده‌اند، به‌خاطر اینکه در این بازی‌ها رسیدن به هدف خیلی آسان‌تر از واقعیت است». این حرف را دنیل ایلاباکا یکی از مطرح‌ترین تراسورهای جهان می‌گوید، کسی که تجربۀ پارکور را توسعه داده و یکی از رهبران فعلی این رشته است. با این تجربه است که می‌فهمیم حرکت‌ های پارکور چیزی فراتر از یک سری اصول و قاعده ورزشی هستند و قرار است در خدمت آرمانی بزرگ‌تر باشند؛ آرمان مبارزه با فراموشی بدن.

جذابیت حرکات پارکور برای شما چیست؟ از تجربۀ خود برای اکتیک بنویسید و به ما بگویید که هر کدام از حرکات پارکور و یا مجموعۀ آنها برای شما چه معنایی دارد؟

سوالات متداول درباره حرکات پارکور

قد و وزن در انجام حرکات پارکور چه تاثیری دارد؟

قد بلند و وزن کم در پارکور شما تاثیر مثبتی دارد اما این به این معنی نیست که افراد با وزن بالا و قد کوتاه توانایی پارکور ندارند. پارکور محدودیتی ندارد.

آیا حرکات پارکور به بدن آسیب می‌زند؟

پارکور هم مثل سایز ورزش‌ها نیاز به تخصص و تجربه دارد. اگر برای انجام حرکات پارکور آموزش ببینید و آمادگی بدنی داشته باشید نیازی نیست از آسیب پارکور بترسید.

بیشترین حرکت در پارکور کدام حرکت است؟

اکثر حرکات پارکور عمودی هستند و بیشتر به پریدن مرتبط اند.

هیجان‌انگیزترین تجربه‌های اکتیک

اگر به ورزش‌های پرتحرک و هیجانی علاقه دارید علاوه بر تجربه کردن پارکور، این تجربه‌های اکتیک را هم به شما پیشنهاد می‌کنیم:

4.2/5 - (5 امتیاز)

2 دیدگاه

  1. جالب بود

    • مرسی از توجهتون


افزودن دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *