رفتن به محتوا

بهترین پارک های تهران برای دویدن

بهترین پارک تهران برای دویدن

آیا تا به‌حال به این فکر کرده‌اید که میان نحوه‌ دویدن، مدت زمان دویدن و فهم موضوعات روزمره زندگی‌تان می‌تواند پیوندی وجود داشته باشد؟ ریتم زندگیتان را چگونه تعیین می‌کنید؟ عموماً وقتی انسان‌ها شروع به دویدن می‌کنند، دلایلی عملی آن‌ها را بدان سو سوق می‌دهد: دلایلی که اغلب بیرون خودِ کنش دویدن است، مانند سلامتی، لذت، تفریح و… . شروع دویدن برای من مصادف شد با زمانی که دیگر احساس می‌کردم خستگی ناشی از کار را نمی‌توانم با خوابیدن جبران کنم. ابتدا تلاش کردم با دلایلی دم‌دستی خودم را به راه‌رفتن و سپس دویدن ترغیب کنم. این دلایل ذهنی را می‌توانیم به تبعیت از فیلسوف فرانسوی، رنه دکارت، مرحله‌ی دکارتی بنامیم. یعنی ذهنمان با بدنمان از همان ابتدا معامله‌ای می‌کند یا دروغ‌های کوچکی بدان می‌گوید: مثلاً اگر به فلان جا برسی، می‌توانی کمی راه بروی. من با این کار به‌مرور به یک ریتم بدنی رسیده‌ام که در تمام زوایای زندگی‌ خود، حضور آن را احساس می‌کنم. ما می‌خواهیم در این مقاله‌ اکتیک، بهترین پارک های تهران برای دویدن را به شما معرفی کنیم تا بتوانید ریتم دویدن و ریتم زندگی خود را پیدا کنید.

تاریخچه ی دویدن

در سال ۴۹۰ قبل از میلاد، یک سرباز یونانی به نام فیدیپیدس، مسافت ۲۵ مایل را از ماراتن به آتن دوید تا خبر پیروزی نظامی علیه ایران در نبرد ماراتن را به گوش آتنیان برساند. داستان از این قرار است که او بدون آموزش دویدن، دست به این کار زد و بلافاصله بعد از آن از دنیا رفت.

تاریخچه دویدن

در سال ۱۸۹۶، اولین برگزارکنندگان بازی‌های المپیک، برای ادای احترام به فیدیپیدس، مسافت ماراتن المپیک را ۲۴.۸۵ مایل یا همان مسافتی که او بین ماراتن و آتن دوید، تعیین کردند. اگرچه تنها ۹ نفر از ۲۵ شرکت‌کننده، مسابقه را به پایان رساندند، اما این رخداد الهام‌بخشِ اولین ماراتن بوستون در سال بعد (۱۸۹۷) شد. در سال ۱۹۰۸، مسافت ماراتن برای اولین بار در المپیک لندن به درخواست ملکه‌ بریتانیا، ۲۶.۲ مایل تعیین شد، زیرا او می‌خواست کودکان قصر ویندسور (که مهدکودک سلطنتی در آن قرار داشت) شروع مسابقه را از پنجره قصر تماشا کنند. در سال ۱۹۲۱، فدراسیون بین‌المللی دوومیدانی، به صورت رسمی، مسافت ماراتن را ۲۶.۲ مایل یا ۴۲.۱۹۵ کیلومتر اعلام کرد.

چگونه دویدن را شروع کنیم؟

اگر عزم خود را جزم کرده‌اید که دویدن را آغاز کنید، مراحل بعدی بسیار آسان خواهد بود. اما پرسش اکنون این است که چگونه بتوانیم مصمم شویم در دویدن. دویدن همان‌طوری که گفتیم می‌تواند با انگیزه‌های متفاوتی آغاز شود؛ اما حقیقت امر این است که زمانی که بدن شما اندورفین یا همان هورمن شادی را آزاد کند، این مسیر برایتان بیش از پیش جذاب خواهد شد:

دویدن را شروع کنیم

دویدن، بهترین ورزش برای آزادساختن اندورفین است. پس پاسخ این سوال همزان ساده و دشوار است: دویدن را امتحان کنید تا بتوانید آن را حس کنید. برای دویدن ابتدا از پیاده‌روی شروع کنید و به مرور سرعت‌تان را افزایش دهید. هیچ‌گاه برای رسیدن به یک معیار عجله نکنید. همان‌طوری که جولی ایسفوردینگ، قهرمان ماراتن می‌گوید: «اغلب بدوید، طولانی بدوید، اما هرگز از لذت دویدن پیشی نگیرید». فراموش نکنید که محل دویدن و زمان دویدن عوامل بسیار مهمی در شکل‌گیری تجربه‌ شما از دویدن هستند، پس به‌منظور یافتن بهترین پارک های تهران برای دویدن، ادامه مطلب را دنبال کنید.

راهنمای جامع بهترین مکان‌ها برای دویدن در تهران

تهران، پایتخت ایران، پرجمعیت‌ترین کلان‌شهر کشور و سومین شهر بزرگ خاورمیانه است. این شهر به خاطر بناهای تاریخی، بازارها و معماری غنی و متنوعش مشهور است و بخش شمالی آن که مشرف به رشته‌کوه البرز است چشم‌اندازی بدیع دارد. یکی از نکات جالب جغرافیایی تهران، تفاوت چشمگیر ارتفاع منتهی‌الیه جنوبی آن (۱۱۰۰ متر از سطح دریا) و ارتفاع منتهی‌الیه شمالی آن (۱۷۰۰ متر از سطح دریا) است. با توجه به ترافیک شهری و آلودگی هوا، بهترین محل برای دویدن در تهران، پارک‌های متعدد آن است که بسیاری از آن‌ها دارای پیست مخصوص دویدن هستند.

برای داشتن بهترین تجربه دویدن در پارک های تهران می‌توانید به پارک پردیسان، پارک جنگلی چیتگر، پارک لاله، پارک بزرگ ولایت، پارک آب و آتش و پارک جوانمردان مراجعه کنید. همچنین کسانی که می‌خواهند در مرکز شهر بدوند، می‌توانند از خیابان ۱۷.۵ کیلومتری ولیعصر نیز لذت ببرند. دوندگان می‌توانند عضویت در مجموعه ورزشی انقلاب را نیز انتخاب کنند یا به مسیرها و مناظر تاریخی در محله شمالی دربند سری بزنند.

معرفی بهترین پارک های تهران برای دویدن

دویدن پارک پردیسان تهران

-پارک پردیسان

پارک ۲۷۰ هکتاری پردیسان یکی از فضاهای سبز بزرگ در مرکز تهران است که در بین چهار بزرگراه در منطقه ۲ قرار گرفته است. این پارک امکان‌های تفریحی و فرهنگی متعددی، از جمله سالن تئاتر و موزه تنوع زیستی را در بر می‌گیرد. برای آنکه دوندگان بتوانند از مسیر لذت ببرند، چشم‌اندازهای متنوعی در سرتاسر مسیر قرار گرفته است: از پیاده‌روهای آجری گرفته تا جاده‌های آسفالته با مناظر زیبای برج میلاد. مساحت یک حلقه در اطراف پارک اصلی ۴.۶ کیلومتر است، اما دوندگان می‌توانند از روی پل بزرگراه یادگار امام به سمت پارک نهج‌البلاغه نیز عبور کنند. مسیرهای بیشتری از میان این پارک خطی می‌گذرد، از جمله یک پل عابرپیاده معلقْ با هوایی مطبوع، یک تونل طولانی در زیر بزرگراه همت، و مجموعه‌ای از پله‌های منتهی به آبشار سنگی. نقشه مسیر ما یک حلقه ۱۰ کیلومتری است که ترکیبی از این مسیرها را نشان می‌دهد.

دویدن در پارک چیتگر

-پارک جنگلی چیتگر

پارک چیتگر که در منطقه ۲۲، در غرب تهران واقع شده، بیش از ۱۴۵۰ هکتار وسعت دارد. این پارک جنگلی چشم‌نواز، مسیرهای پیاده‌روی متنوعی دارد که مناظری تماشایی از شهر تهران را به شما ارائه می‌دهند. دوندگان در پارک جنگلی چیتگر تنوع مسیر بی‌سابقه‌ای را تجربه خواهند کرد. از کیلومترها جاده آسفالته تا پیاده‌روی ۵ کیلومتری اطراف دریاچه چیتگر. کسانی که به دنبال تنوع بیشتری در دویدن هستند ممکن است از طی‌کردن مسیرهای خاکی سراسر جنگل نیز لذت ببرند. همچنین یک حلقه دوچرخه‌سواری به طول ۵ کیلومتر در قسمت جنوب شرقی پارک قرار دارد – فقط مراقب دوچرخه‌سوارانی باشید که گاهاً با سرعت زیاد از آنجا عبور می‌کنند. دوندگان می‌توانند در زمان استراحت به باغ گیاه‌شناسی ملی ایران رفته و مجموعه‌ای شامل بیش از ۱۶۰۰۰۰ گونه گیاهی را تماشا کنند.

باشگاه انقلاب

-جاده سلامتی مجموعه ورزشی انقلاب

مجموعه ورزشی انقلاب در منطقه ۳ که پیشتر به عنوان باشگاه کانتری امپریال شناخته می‌شد، میزبان طیف گسترده‌ای از فعالیت‌های ورزشی، از اسکیت درون‌خطی گرفته تا اسکواش است. عضویت در این مجموعه رایگان نیست، اما اگر برای مدت طولانی در تهران هستید، ممکن است هزینه استفاده از جاده سلامتی ارزش این فرصت را داشته باشد. این مسیر ۲.۵ کیلومتری آسفالته در اطراف زمین با تجهیزات ورزشی ثابت قرار دارد که مملو از درختان، و چراغ‌های خیابان است که آن را به بهترین مکان برای دویدن در طول شب بدل کرده‌است. یک فودکورت به همراه فروشگاه‌های متعدد در محوطه مجموعه قرار دارد که می‌توانید از آنها لذت ببرید.

پارک لاله تهران

-پارک لاله

پارک لاله یک فضای سبز نسبتاً کوچک در منطقه ۶ تهران است، اما ویژگی‌های بارزی دارد که آن را به یک مسیر عالی برای دویدن بدل می‌سازد. زمان استراحت خود را می‌توانید در کنار فواره‌ای که با نیمکت‌ها احاطه شده‌، بگذرانید و یا در ردیف تجهیزات ثابتِ تمرین قدرتی (که در جنگلی انبوه قرار گرفته‌اند) تمرین خود را به سطحی بالاتر ارتقا دهید. حلقه‌ اطراف بخش اصلی پارک تنها حدود ۲ کیلومتر است، اما دوندگان می‌توانند مسیر خود را با دویدن در فضای میانی بلوار کشاورز گسترش دهند؛ فضایی که به طرز دلپذیری درختکاری شده است. درواقع شما می‌توانید با ترکیب پارک و بلوار به درازای ۵ کیلومتر بدوید.

پارک آب و آتش تهران

-پارک آب و آتش / پارک طالقانی

این پارک در مرکز منطقه ۳ واقع شده‌است. بیشتر بازدیدکنندگان این پارک از تفرج و سرگرمی در این پارک لذت می‌برند، اما بدون‌شک دوندگان نیز با وجود مسیرهای سنگی خرد‌شده پارک و پل‌های متعدد، مجذوب آن می‌شوند. پل ابریشم از جنوب به پارک نوروز منتهی می‌شود، در حالی که پل طبیعت و پل آب و آتش هر دو از شرق به پارک جنگلی طالقانی متصل می‌گردند. یک مسیر ۴.۲۵ کیلومتری. همچنین مجموعه‌ای از کافی‌شاپ‌ها و رستوران‌ها در نزدیکی فانوس دریایی قرار دارد؛ از این رو، می‌توانید تمرین خود را با یک نوشیدنی دلچسب به پایان برسانید.

-بوستان جوانمردان

این پارک خطی که در منطقه ۲۲ و در امتداد رود کن قرار دارد، به‌خاطر مسیرهای آسفالته طولانی،‌ مورد توجه دوچرخه‌سواران است، اما دونده‌ها نیز می‌توانند از یک گردش خوب در کرانه رود لذت ببرند. می‌توانید از میان مسیرهای آسفالته یا مسیرهای سنگی مجاور، با عبور از هر یک از سه پل پارک، یک مسیر را انتخاب کنید. در بخش غربی پارک، می‌توانید از بزرگراه علامه جعفری تا پارک ساحل، حدود ۵ کیلومتر بیرون بروید و برگردید. از طرف دیگر، با استفاده از پل‌ها، یک حلقه ۲.۷ کیلومتری در انتهای دیگر پارک قرار گرفته است. هر مسیری را که انتخاب می‌کنید، به خاطر داشته باشید که این پارک بیش از برخی مسیرهای دیگر در معرض نور آفتاب قرار دارد، پس بر اساس آن برنامه‌ریزی کنید. در مسیرهای پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری، چراغ‌هایی نصب شده که علاوه بر روشن‌کردن مسیر دویدن در شب، زیبایی خاصی بدان می‌بخشد.

5/5 - (1 امتیاز)

بدون دیدگاه، دیدگاه خود را در زیر اضافه کنید!


افزودن دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *