رفتن به محتوا

معایب و مزایای تردمیل برای یک انتخاب بهینه

معایب و مزایای تردمیل چیست

اگر به‌دنبال معایب و مزایای تردمیل می‌گردید، احتمالاً در انتخاب بین دویدن روی تردمیل و دویدن در فضای آزاد، گیر کرده‌اید. شاید هم وقت یا فضای مناسب برای دویدن در فضای آزاد ندارید، اما نمی‌خواهید فعالیت بدنی و ورزش را از زندگی روزانه حذف کنید. دلیل شما هرچه که باشد، انتخاب کار راحتی نیست؛ اما قرار نیست چون انتخاب مشکل است، خودتان را از فواید دویدن محروم کنید.

احتمالاً در بین گپ‌های دوستانه، با دوستانتان در مورد معایب و مزایای تردمیل صحبت کرده‌اید، اما چقدر به صحت این صحبت‌ها اطمینان دارید؟ ما اینجاییم تا اگر درمورد چیزی شک داشتید، یک بار با اکتیک تجربه‌اش کنید و بعد انتخاب کنید. در این مطلب اکتیک معایب و مزایای استفاده از تردمیل را بررسی کرده‌ایم تا به شما در انتخاب راحت‌تر کمک کنیم.

بحث دویدن روی تردمیل یا در فضای بیرون بحث جدیدی نیست. بعد از همه‌گیری کووید-۱۹، دویدن به یک روش محبوب برای تناسب اندام و مراقبت از خود تبدیل شده است. مهم نیست کجا می‌دوید، فواید دویدن در فضای باز، تنها هوای آزاد و گذراندن وقت در شهر و محله نیست، درواقع مهم‌ترین مزیت دویدن در فضای آزاد سطوح متفاوتی است که روی آن‌ها می‌دوید، مثل آسفالت، سنگفرش، خاک و هر سطح دیگری که در مسیر دویدن شما وجود دارد. همین سطوح مختلف بهترین کفش برای دویدن را الزامی می‌کند. اگر کفش مناسب برای دویدن نپوشیده باشید، بیش‌تر از این‌که سود کرده باشید، ضرر کرده‌اید.

دویدن در فضای باز می‌تواند استقامت شما را با دویدن روی سطح متغیر، بالا ببرد. درعوض دویدن روی تردمیل، شما را مجبور می‌کند تا سرعت و عملکردتان را حفظ کنید وگرنه می‌افتید! درنهایت، هیچ انتخاب اشتباهی وجود ندارد. هر دو روش بر اساس نیازها و اهداف تمرینی شما، مزایا و معایب خود را دارند. امروز ما به بررسی معایب و مزایای تردمیل پرداخته‌ایم.

معایب و مزایای استفاده از تردمیل

معایب و مزایای تردمیل آن را به موضوعی داغ تبدیل کرده است، چه بین ورزشکاران حرفه‌ای و چه بین کسانی که برای سلامت و زیبایی ورزش می‌کنند. طبق گفته انجمن قلب آمریکا، باید سعی کنید حداقل ۳۰ دقیقه در روز ورزش کنید. تردمیل می‌تواند تمرین‌کردن را برایمان راحت‌تر کند.

باوجود معایب و مزایای تردمیل، تردمیل‌ها در کلاس‌های ورزش و تناسب اندام در مرکز توجه قرار گرفته‌اند. خود شما به باشگاهی که تردمیل نداشته باشد، می‌روید؟ دویدن روی تردمیل با تغییرات مکرر در شیب و سرعت، پلی‌لیست موردنظر خودتان و هندزفری، می‌توانند تا جان در بدن دارید شما را همراهی می‌کند.

مزایای دویدن روی تردمیل

مزایای دویدن روی تردمیل

می‌شود گفت بین معایب و مزایای تردمیل کفه مزایا سنگین‌تر است. گاهی اوقات نمی‌شود در فضای آزاد دوید. یا وقتش نیست، یا آب‌وهوا مناسب نیست، شاید هم نگاه‌های مزاحم باعث می‌شود که عطای دویدن در فضای باز را به لقایش ببخشیم. تردمیل برای همین موقع‌ها است. اما این بدان معنا نیست که فقط در روزهای بارانی یا سرد، یاد تردمیلتان بیافتید. تردمیل محیطی کاملاً کنترل‌شده را فراهم می‌کند که شما می‌توانید سرعت، شیب و زمان را کاملاً تحت‌نظر داشته باشید. وقتی روی تردمیل می‌دوید، هوای طوفانی یا گرم بیرون هم برایتان اهمیتی ندارد. به‌خصوص اگر از کسانی باشید که ترجیح می‌دهند درشرایط کنترل‌شده و ساختاریافته ورزش کنند.

تردمیل در کلاس‌های ورزش و تناسب اندام در مرکز توجه قرار گرفته‌اند. شما به باشگاهی که تردمیل نداشته باشد، می‌روید؟ دویدن روی تردمیل با تغییرات مکرر در شیب و سرعت، پلی‌لیست موردنظر خودتان و هندزفری، می‌توانند تا جان در بدن دارید شما را همراهی می‌کند.

تردمیل راهی آسان و نسبتاً بدون‌استرس برای سوزاندن کالری، کاهش استرس و مدیریت مشکلات مزمن مثل فشار خون بالا و کلسترول و حتی افسردگی است. دویدن روی تردمیل یک کاردیو عالی برای همه افراد، در هر سطحی از آمادگی جسمانی و یک تمرین هوازی قوی، با احتمال آسیب پایین است. اما این‌جا معایب و مزایای تردمیل کمی با هم مخلوط می‌شوند! اگر شما آدم سالمی باشید و وزنتان هم پایین‌تر از حد استاندارد باشد، ممکن است دویدن روی تردمیل برای شما مناسب نباشد، بهتر است ورزش‌های قدرتی را جایگزین کاردیو کنید تا از این لاغرتر نشوید.

احساس حرکت تسمه زیر پاها و حفظ یک سرعت ثابت باعث می‌شود که هر چند ثانیه یک بار به ساعتتان نگاه نکنید و دویدن را برایتان آسان‌تر می‌کند. این مورد هم می‌تواند معایب و مزایای تردمیل را به‌هم بریزد! اگر حواستان به ساعت نباشد، ممکن است زمان از دستتان برود و از کارهای دیگرتان جا بمانید!

درست است که نمی‌شود به‌طور کامل دویدن در خارج از خانه را بازسازی کرد، اما یک مطالعه نشان داده که حداکثر میزان اکسیژنی که بدن می‌تواند در حین دویدن روی تردمیل استفاده کند، در مقایسه با بیرون یکسان است. بنابراین درحالی‌که دویدن در فضای باز ممکن است سخت‌تر باشد، آنچه در بدن شما می‌گذرد، مشابه است. تمرین زیاد یا اشتباه می‌تواند به استخوان‌ها، مفاصل و ماهیچه‌ها آسیب برساند. دونده‌ها معمولاً با آسیب‌های ناشی از تمرین بیش از حد دست‌و‌پنجه نرم می‌کنند. دویدن روی یک نوار نرم مطمئناً بهتر از دویدن روی یک سطح سخت سیمانی است.

مضرات تردمیل برای زانو

مضرات تردمیل برای زانو

دویدن روی تردمیل در مقایسه با سایر تمرینات هوازی، مشکلاتی را به همراه دارد، مثل الگوی غیرطبیعی دویدن. بااین‌حال، سخت است انکار کنیم که تردمیل یک گزینه عالی برای ورزش منظم و تقویت سلامت کلی فرد است. وقتی به معایب و مزایای تردمیل فکر می‌کنید، ممکن است مضرات تردمیل برای زانو شما را نگران کند.  

وقتی صحبت از دویدن روی تردمیل می‌شود، فاکتورهای زیادی را باید در نظر بگیرید. استفاده زیاد از تردمیل با صدمات خاص دویدن همراه است، مثل درد مفاصل پایین بدن. بااین‌حال، بیش‌تر متخصصان ازجمله فیزیوتراپیست‌ها، بر این نکته تأکید دارند که مشکل الزاماً از تردمیل نیست. دویدن روی تردمیل مسائل بیومکانیکی نهان دونده را نمایان می‌کند و لزوماً باعث ایجاد آن‌ها نشده است.

این یعنی تردمیل همیشه مقصر آسیب‌های ما نیست، چه درد ساق پا چه زانو. اغلب دوندگان تردمیل مستعد آسیبی هستند که از آن آگاه نیستند. این آسیب‌ها با استفاده بیش از حد از تردمیل تشدید می‌شود. وقتی روزانه ۳۰ دقیقه روی تردمیل با سرعت یکسان بدوید، احتمالاً بیشتر با آنچه در بدنتان می‌گذرد، هماهنگ می‌شوید و نسبت به آسیب‌هایتان بیشتر آگاه می‌شوید. مضرات تردمیل برای زانو می‌تواند از همین قضیه ناشی شود.

دویدن به خودی خود یک فعالیت پرفشار است. این می‌تواند منجر به ساییدگی غضروف مفاصل شود. در مقایسه با سایر گزینه‌های سبک‌تر مثل دوچرخه سواری و الپتیکال، تردمیل می‌تواند بیش‌تر مشکل‌ساز باشد. بااین‌اوصاف، دویدن روی تردمیل با دویدن در فضای باز، تفاوت فاحشی ندارد و مضرات تردمیل برای زانو شما، با مضرات دویدن در فضای باز چندان متفاوت نیست. برای جلوگیری از این آسیب‌های احتمالی، آموزش دویدن بسیار مؤثر است. خیلی از کسانی که دونده نیستند، اشتباه می‌دوند! شاید بپرسید مگر دویدن هم درست و غلط دارد؟ باید بگوییم که دارد! اگر اشتباه بدوید، به کف پا، مچ پا، زانو و لگنتان آسیب وارد می‌کنید.

تا اینجا آسیب‌دیدن زانو را بیش‌تر با آسیب نهان و خود دویدن مرتبط دانستیم. ولی مضرات تردمیل برای زانو چی؟ استفاده از تردمیل، بیومکانیک دویدن ما را تغییر می‌دهد. این به این دلیل است که تسمه تردمیل با هر گام پای شما را از زیر شما می‌کشد تا شما بتوانید به دویدن ادامه دهید، اما وقتی شما در فضای باز می‌دوید، با حرکت پاها به جلو حرکت می‌کنید! این حرکت تسمه می‌تواند نسبت به دویدن عادی فشار بیش‌تری را متوجه مفاصلی مثل لگن و زانو کند. با این حال، مدل‌های جدید تردمیل‌ به جای تسمه از نوارهای ضربه‌گیر مجزا استفاده می‌کنند که به کاهش ضربه در هر مرحله کمک می‌کند.

نکاتی برای خرید تردمیل

راهنمای خرید تردمیل

اگر وقت ندارید به باشگاه بروید یا فضای باز برای پیاده‌روی ندارید، خرید تردمیل یک سرمایه‌گذاری عالی برای ورزش‌کردن است. اما خرید تردمیل با استفاده از آن در باشگاه متفاوت است، چون نه‌تنها هزینه‌بر است، بلکه در خانه به فضایی مناسب نیاز دارد. توصیه می‌کنیم قبل از تصمیم‌گیری برای خرید تردمیل، این عوامل را در نظر بگیرید:

عملکرد دستگاه باید روان باشد. برای عملکرد روان، لازم است که اندازه تردمیل را درست انتخاب کنید. اندازه تسمه آن باید حداقل ۴۸ اینچ (۱.۲ متر) طول و ۱۸ اینچ (۰.۵ متر) عرض داشته باشد. برای افراد قد بلندتر (بیش از ۱۸۰ سانتی‌متر) اندازه ایده‌آل تسمه، ۵۴ اینچ (۱.۳ متر) است.

اگر قصد دارید به‌طور منظم روی تردمیل بدوید، باید تردمیلی بخرید که سرعت آن تا ۱۰ مایل در ساعت یا بالاتر می‌رود. تخت دویدن باید بتواند ضربه را جذب کند و کمربند نباید با هر ضربه پا جابجا شود. اگر به این نکته توجه لازم را داشته باشید، احتمالاً از بین معایب و مزایای تردمیل بیش‌تر از مزایایش بهره خواهید برد. علاوه‌براین، کیفیت تمرینات به‌طور مستقیم به اسب بخار موتور محرک بستگی دارد. بنابراین، قبل از خرید، مطمئن شوید که به‌خوبی از قدرت و مشخصات موتور مطلع هستید.

تردمیل باید ایمن و پایدار باشد. هنگام استفاده نباید بلرزد یا تکان بخورد، چون ممکن است به شما آسیب برساند. قاب تردمیل باید در حین ورزش ثابت بماند تا دویدن روان و آسان باشد.

تحمل وزن بسیار مهم است. اگر وزن شما بالا باشد، تردمیل باید به اندازه کافی محکم باشد تا وزن شما را تطبیق دهد. عاقلانه‌تر است که ۲۰ کیلوگرم را برای یک رقم واقعی کم کنید. یعنی اگر تحمل وزن یک دستگاه ۱۵۰ کیلوگرم است، شما آن را ۱۳۰ کیلوگرم فرض کنید. موتورهای تردمیل خانگی می‌توانند تا ۱۳۵ کیلوگرم وزن را مدیریت کنند.

مطمئن شوید که کنترل پنل به خوبی در دسترس و موقع ورزش به‌راحتی قابل‌استفاده است. جدا از این، در نظر بگیرید که آیا تردمیل ویژگی‌های دیگری مثل سرعت و شیب قابل‌تنظیم برای افزایش سختی تمرین، مانیتور ضربان یا امکاناتی برای پخش‌کردن موزیک دارد یا خیر.

وقتی به معایب و مزایای تردمیل فکر می‌کنید، احتمالاً یکی از اولین مواردی که به ذهنتان می‌رسد فضایی است که تردمیل اشغال می‌کند. تردمیل فضای زیادی را اشغال خواهد کرد. ارزیابی فضای خانه قبل از خرید بسیار اهمیت دارد. در بین انواع تردمیل، تردمیل‌های تاشو هم موجود هستند، اما بالاخره این تردمیل‌ها هم فضایی را اشغال می‌کنند. تردمیل وسیله سنگینی است و جابجایی آن سخت است. تعیین اندازه مناسب تردمیل به فضای باشگاه یا خانه شما، اندازه خود شما و نحوه استفاده از دستگاه بستگی دارد.

می‌توان کیفیت تردمیل را با گارانتی سازنده قضاوت کرد. توصیه می‌شود به‌دنبال گارانتی مادام‌العمر برای قاب و موتور یا حداقل ۱۰ سال و بیشتر باشید. به‌طور کلی لوازم الکترونیکی تردمیل دارای ۵ سال گارانتی و ۲ سال گارانتی قطعات و کار هستند.

وقتی تمام مشخصات فوق را در نظر گرفتید، باید در نظر بگیرید که چقدر حاضرید برای تردمیل هزینه کنید. مهم است که تردمیل با بالاترین کیفیت را با نرخ معقول تهیه کنید و بیش از حد هزینه نکنید. قیمت انواع تردمیل بسیار متفاوت است و این بیش‌تر به دلیل ویژگی‌هایی است که ارائه می‌دهند. سرمایه‌گذاری روی یک تردمیل باکیفیت را در نظر بگیرید، چون نه‌تنها استفاده از آن آسان است، بلکه دوام زیادی هم خواهد داشت.

سخن آخر

تردمیل یا پارک

هیچ جای درست یا اشتباهی برای دویدن وجود ندارد. درواقع، هر دو روش دویدن مزایا و معایب خود را دارند و هر کدام می‌توانند به شما کمک کنند قوی‌تر و سریع‌تر شوید، چه به دنبال تمرین برای مسابقه باشید و چه فقط یک تمرین هوازی. حالا که با معایب و مزایای تردمیل آشنا شده‌اید، انتخاب برایتان راحت‌تر است، اما بهترین حالت این است که هم روی تردمیل بدوید و هم در فضای آزاد، البته با کفش مناسب.

شما دویدن روی تردمیل را ترجیح می‌دهید یا دویدن در فضای آزاد؟

3.7/5 - (4 امتیاز)

بدون دیدگاه، دیدگاه خود را در زیر اضافه کنید!


افزودن دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *