رفتن به محتوا

استفی گراف؛ زندگی‌نامه و قهرمانی‌های تنیس زنان

اشتفی گراف

بعضی از نویسندگان و منتقدان حوزه ورزش، استفی گراف آلمانی را بزرگ‌ترین تنیس‌باز زن دنیا تا امروز، می‌دانند. چه این عنوان درست باشد، چه نباشد؛ شکی نیست که استفی از بهترین تنیسورهای جهان است و رکورد بعضی از افتخاراتش، هنوز هم شکسته نشده است. استفی گراف با ۲۲ عنوان گرنداسلم، ۴ مدال المپیک و ۱۰۷ عنوان متفرقه حرفه‌ای، از درخشان‌ترین تنیسورهای قرن بیستم است. او از کودکی با عشق و علاقه، تنیس را دنبال کرد و در ۳۰ سالگی با سبدی پر از افتخار و قهرمانی، از بازی‌های حرفه‌ای خداحافظی کرد. استفی گراف در یک سال موفق به کسب هر چهار قهرمانی گرنداسلم و هم‌زمان، مدال طلای المپیک شد؛ به‌علاوه او ۱۸۶ هفته متوالی و ۳۷۷ هفته در کل دوران حرفه‌ای‌اش، تنیسور شماره یک جهان بود؛ افتخاراتی که همچنان بی‌سابقه‌اند.

زندگی نامه استفی گراف؛ تولد و کودکی

کودکی و نوجوانی زندگینامه اشتفی گراف

استفانی ماریا گراف مشهور به استفی گراف، در ۱۴ ژوئن ۱۹۶۹ در شهر مانهایم ایالت بادن-وورتمبرگ آلمان به دنیا آمد. پدرش پیترگراف، در کار فروشندگی خودرو بود و گاهی برای درآمد بیشتر، به مربی‌گری تنیس هم می‌پرداخت؛ به همین ترتیب بود که استفی از ۳ سالگی، آموزش‌هایی از پدر تنیسورش دید و جرقه‌های ستاره شدنش، با مربی‌گری پدر و در اتاق نشیمن خانه، زده شد. او از چهار سالگی، تمرین ورزش تنیس در زمین‌های مخصوص را آغاز کرد و یک سال بعد، نونهالی بود که در اولین تورنومنت ورزشی‌اش، شرکت می‌کرد؛ اگرچه این تجربه باعث شد استفی خردسال با گریه زمین بازی را ترک کند، اما نهایتاً چیزی از اشتیاق او برای حضور پابرجا در مسابقات تنیس کم نکرد.

بیوگرافی استفی گراف؛ حضور استفی در اولین تورهای حرفه‌ای تنیس

استفی گراف ۱۳ ساله در سال ۱۹۸۲، اولین تور حرفه‌ای‌اش را در آلمان تجربه کرد. البته رتبه ۱۲۴ جهان، رضایت چندانی برای ورزشکار کم‌سن و سال نداشت. با این‌حال از رده ۱۲۴ در ۱۹۸۲، به رتبه ۹۸ در سال ۱۹۸۳ رسید و دو سال بعد، به ترتیب رتبه را به ۲۲ و ۶ رساند. بازی استفی در برابر رقیب بریتانیایی‌اش در دور چهارم مسابقات ویمبلدون ۱۹۸۴، او را به روشنی مورد توجه دنیای تنیس و بزرگان این ورزش قرار داد. در همان سال، استفی ۱۵ ساله به عنوان جوان‌ترین نماینده از آلمان غربی در بازی‌های نمایشی تنیس المپیک در لس‌آنجلس شرکت کرد و نفر اول شد.

پیشنهاد خواندنی: بیوگرافی نواک جوکوویچ مرد اول تنیس

در ۱۹۸۵ و اوایل سال ۱۹۸۶، استفی گراف در رویدادهایی با ناوراتیلووا و کریس اورت قدرتمند بازی کرد؛ اگرچه استفی در اکثر این رقابت‌ها پیروز نبود، اما شکست‌هایش در یک‌چهارم نهایی، نیمه‌نهایی یا فینال تورها بود و بین بهترین‌ها بازی می‌کرد. در آوریل ۱۹۸۶، بالأخره اولین پیروزی در تورنومنت‌های WTA برای استفی رقم خورد؛ جایی که در فینال بازی‌های Family Circle Cup در کارولینای جنوبی، استفی توانست با شکست کریس اورت به قهرمانی برسد.

ادامه افتخارات استفی گراف نوجوان در تورنومنت‌های جهانی

مدال نوجوانی استفی گراف

در ادامه سال ۱۹۸۶، استفی توانست به قهرمانی تورنومنت‌هایی در برلین، چارلستون و جزیره آملیا دست پیدا کند؛ به‌علاوه عنوان برتر بازی‌های داخل سالن در توکیو، زوریخ و برایتون را به دست آورد. اما نهایتاً به دلیل درگیری‌اش با بیماری و آسیب انگشت پا، در رقابت‌های ویمبلدون حاضر نشد و علاوه بر آن در تورنومنت کوچک Mahwah و مسابقات ویرجینیا اسلیمز (Virginia Slims)، باز هم مقلوب ناوراتیلووا شد. در سال ۱۹۸۷، استفی گراف توانست به اولین قهرمانی انفرادی‌اش در بازی‌های گرند اسلم دست پیدا کند و قهرمان بازی‌های آزاد فرانسه شود. اما این تنها دستاورد مهم او در این سال نبود؛ درصد کل بُردهای استفی در ۱۹۸۷ به ۹۷.۴ رسید و به این ترتیب جایگاه ناوراتیلووا را از چنگش در آورد و رتبه ۱ تنیس جهان را برای ۱۸۶ هفته، تصاحب کرد. رکورد درصد بردهای استفی تا سال‌ها بی‌رقیب بود؛ اما در ۲۰۱۶، سرنا ویلیامز به موقعیتی برابر رسید.

درخشش در مسابقات انفرادی گرند اسلم زنان

گرند اسلم زنان با بازی استفی گراف

سال ۱۹۸۸، یک دوران کاملاً رویایی و شگفت‌انگیز برای استفی گراف بود؛ جایی که تنیسور آلمانی موفق شد هر چهار قهرمانی گرنداسلم در یک سال را تصاحب کند. او در فینال بازی‌های آزاد استرالیا، بر کریس اورت چیره شد و در فینال آزاد فرانسه، ناتاشا زوروا را شکست داد. استفی در فینال مسابقات آزاد امریکا، بر ساباتینی پیروز شد و نهایتاً در فینال ویمبلدون، ناوراتیلووا را پشت سر گذاشت. اما این‌ها تمام درخشش استفی در ۱۹۸۸ نیست. او در این سال به چیزی دست یافت که رسانه‌ها، عنوان Golden Slam (گلدن اسلم) را به آن داده بودند؛ استفی با غلبه بر ساباتینی، مدال طلای بازی‌های المپیک سئول را از آن خود کرد و به این ترتیب، صاحب گلدن اسلم شد.

استفی گراف در سال ۱۹۸۹ با شکست هلنا سوکوف، قهرمان انفرادی گرنداسلم در بازی‌های آزاد استرالیا شد. به دنبال آن، پیروزی‌هایی در تورنومنت‌های واشنگتن، سن آنتونیو، تگزاس، بوکا راتون، فلوریدا و کاریلونای جنوبی برای استفی رقم خورد. با این‌که در رقابت‌های آزاد فرانسه، آرانتخا سانچز ویکاریو قهرمان شد، اما باز هم نتایج استفی درخشان بود؛ او با بازی خیره‌کننده‌اش در زمین تنیس توانست باز هم عنوان قهرمانی ویمبلدون و بازی‌های آزاد امریکا را به دست آورد. به این ترتیب استفی در گرند اسلم ۱۹۸۹، سه قهرمانی کسب کرد.

آسیب‌های جسمی و روحی استفی و سیر نزولی پیروزی‌هایش

استفی گراف از ۱۹۹۰ تا ۱۹۹۲، با دوران طلایی‌اش فاصله گرفت.

رقابت‌های استفی گراف در ۱۹۹۰

سال ۱۹۹۰، پر از بردهای طلایی و بی‌دردسر برای استفی نبود. او توانست مری جو فرناندز را شکست دهد و قهرمانی انفرادی آزاد استرالیا را ببرد؛ اما در فینال بازی‌های آزاد فرانسه از مونیکا سلس، شکست خورد و در رقابت‌های ویمبلدون و تنیس آزاد ایالات متحده، اصلاً به فینال راه نیافت. در تورنومنت‌های جزیره آملیا، توکیو و هامبورگ ۱۹۹۰، روند پیروزی‌های استفی گراف ادامه داشت. اما متأسفانه بعد از این رقابت‌ها، انگشت دست راستش دچار آسیب شد و چند مسابقه را از دست داد.

آسیب انگشت، تنها مشکلی نبود که استفی در ۱۹۹۰ با آن دست و پنجه نرم می‌کرد؛ بلکه موضوع داغی که رسانه‌ها شدیداً به آن می‌پرداختند، او را در شرایط روحی بد و آسیب‌پذیری قرار داده بود. موضوع، فرارهای مالیاتی پیتر گراف بود که به‌هرحال استفی را هم تحت‌الشعاع و مورد قضاوت، قرار می‌داد. استفی به صراحت اعلام کرد که بعد از این جریانات، نتوانست مانند گذشته بازی کند؛ با این‌حال در پایان ۱۹۹۰، هنوز تنیسور برتر دنیا بود.

ادامه روند نزولی در ۱۹۹۱

سال ۱۹۹۱، استفی گراف به پایین‌ترین سطح حرفه‌ای خودش تا آن زمان رسید. اگرچه او توانست قهرمانی انفرادی مسابقات ویمبلدون را به دست آورد، اما سایر رقابت‌ها، ناامیدکننده بودند. استفی بعد از ۱۸۶ هفته، جایگاه برترین تنیسور زن دنیا را از دست داد و تسلیم مونیکا سلز کرد. با این‌حال استفی در یک رقابت یک‌چهارم نهایی، پانصدمین پیروزی حرفه‌ای‌اش در رقایت‌های جهانی تنیس را به دست آورد.

مسابقات استفی در ۱۹۹۲

مونیکا سلس در ۱۹۹۲، عناوین گرنداسلم انفرادی در بازی‌های تنیس آزاد استرالیا، فرانسه و ایالات محده را از آن خود کرد؛ اما استفی توانست او را در فینال ویمبلدون شکست دهد و این قهرمانی را کسب کند. به‌علاوه مدال نقره تنیس بازی‌های المپیک تابستانی آن سال، به استفی گراف رسید.

بازگشت استفی به عناوین برتر مسابقات جهانی تنیس

استفی از ۱۹۹۳ تا ۱۹۹۶، به دوران طلایی‌اش نزدیک شد؛ البته در این بین، سال ۱۹۹۴ نتایج چندان رضایت‌بخشی نداشت.

پیروزی‌های استفی در رقابت‌های ۱۹۹۳

در گرند اسلم ۱۹۹۳، استفی قهرمانی آزاد فرانسه، ایالات متحده و ویمبلدون را به‌دست آورد؛ البته در غیاب سلس! مونیکا سلس که قهرمانی آزاد استرالیا را به دست آورده بود، به طرز وحشتناکی از سایر مسابقات، حذف شد. متأسفانه سلس در زمان استراحت بین ست‌های یک مسابقه در هامبورگ، مورد حمله چاقوی یک فرد آلمانی (گانتر پارچ) قرار گرفت؛ ظاهراً این حرکت وحشیانه، زیر سر یک طرفدار سرسخت استفی بود که ادعا می‌کرد هدف حمله‌اش، پس گرفتن رتبه یک جهان برای استفی گراف بوده! به‌هر ترتیب استفی جدا از قهرمانی‌های گرند اسلم، با وجود جراحی پا و آسیب‌دیدگی کمر، نتایج درخشانی مثل قهرمانی ویرجینیا اسلیمز را در ۱۹۹۳ خلق کرد. نهایتاً استفی در این سال، رتبه اول جهان را مجدداً به‌دست آورد.

نتایج مسابقات استفی گراف در ۱۹۹۴

استفی، ۱۹۹۴ را با پیروزی آغاز کرد و در ابتدای سال، ظاهراً نشانی از آسیب‌های پیشین جسمی‌اش نداشت. او توانست قهرمانی انفرادی آزاد استرالیا در گرنداسلم را از آن خود کند؛ اما در ادامه، درگیر فرم و آسیب شدید مجدد کمر شد و نتایج ناامیدکننده‌ای را ثبت کرد. استفی هیچ‌یک از عنواین دیگر گرنداسلم و البته مسابقه اسلیم ویرجینیا را به‌دست نیاورد.

نتایج مسابقات استفی در سال ۱۹۹۵ و ۱۹۹۶

مصدومیت استفی در ناحیه کمر، او را از شرکت در مسابقات آزاد استرالیا محروم کرد. اما در باقی مسابقات گرنداسلم ۱۹۹۵، قهرمانی انفرادی را از آن خود کرد؛ استفی در فینال رقابت‌های آزاد فرانسه و ویمبلدون، سانچز ویکاریو را شکست داد. او در فینال آزاد امریکا، بر مونیکا سلس که ناخواسته رقابتی پرحاشیه بینشان رقم خورده بود، چیره شد. ۱۹۹۶ برای استفی گراف عیناً مثل سال قبل بود؛ او باز هم نتوانست در مسابقات آزاد استرالیا شرکت کند، اما باقی قهرمانی‌های گرنداسلم را تصاحب کرد.

سال‌های پایانی حضور استفی در رقابت‌های تنیس

سالهای پایانی مسابقات استفی گراف

استفی در سال‌های پایانی مسابقاتش، بالا و پایین‌های زیادی را تجربه کرد.

نتایج استفی در مسابقات ۱۹۹۷ و ۱۹۹۸

استفی گراف در ۱۹۹۷، اصلاً موفق نبود. او که با آسیب‌دیدگی‌هایش دست و پنجه نرم می‌کرد، نه تنها هیچ عنوانی در گرنداسلم به دست نیاورد، بلکه رتبه اول جهان را مجدداً از دست داد و این‌بار تسلیم مارتینا هینگیس کرد. استفی در ۱۹۹۸ برای رسیدن به عنوان قهرمانی فیلادلفیا، موفق شد مارتینا هینگیس و لیندسی داونپورت را شکست دهد؛ اما باز هم خبری از قهرمانی در گرنداسلم نبود.

سال ۱۹۹۹ و آخرین قهرمانی انفرادی استفی در گرنداسلم

در بازی‌های آزاد استرالیا، استفی به رقابت‌های یک‌چهارم نهایی رسید و آنجا مغلوب مونیکا سلس شد. اما موفق شد به فینال رقابت‌های آزاد فرانسه برسد و البته با شکست مارتینا هینگیس، آخرین قهرمانی انفرادی‌اش در گرنداسلم را به‌دست آورد. استفی گراف در فینال ویمبلدون از داونپورت شکست خورد. بعد از این شکست، استفی در حالی‌که رتبه سوم جهان را در اختیار داشت، خودش را بازنشسته و از تور تنیس زنان خداحافظی کرد. او اگرچه قصد نداشت به مسابقات حرفه‌ای برگردد، بعد از خداحافظی در چند مسابقه با اهداف خیرانه و تفریحی شرکت کرد.

ازدواج با قهرمان تنیس و حضور در چند رقابت

ازدواج استفی گراف

استفی گراف در سال ۲۰۰۱ با آندره آغاسی (قهرمان تنیس) ازدواج کرد؛ آن‌ها صاحب دو فرزند هستند و گفته‌اند که برای حضور بچه‌هایشان در دنیای تنیس، هیچ‌گونه اصراری نخواهند کرد. در سال ۲۰۰۵ که ماریا شاراپووا، جایگاه سابق استفی به‌عنوان برترین تنیسور زن دنیا را در اختیار داشت، گراف در مسابقات تنیس تیمی جهان (WTT) شرکت کرد. در این رقابت‌ها که به‌طور مساوی برای زنان و مردان برگزار می‌شود، او توانست تنها در بخش دونفره، یک پیروزی کسب کند. در سال‌های ۲۰۰۹ و ۲۰۱۰، استفی و آغاسی در چند مسابقه نمایشگاهی با اهداف خیرانه شرکت کردند.

سوالات متداول درباره استفی گراف

استفی گراف در چه سنی شماره یک تنیس جهان شد؟

استفی که از کودکی با ورزش تنیس درگیر بود، در ۱۸ سالگی توانست به مقام اول جهان برسد.

استفی گراف در چند سالگی بازنشست شد؟

استفی بعد از یک شکست در فینال مسابقات آزاد ویمبلدون ۱۹۹۹، در سن ۳۰ سالگی از تنیس حرفه‌ای زنان جهان خداحافظی کرد.

استفی گراف بهتر بوده یا سرینا ویلیامز؟

سرینا با ۵۰۵ پیروزی، صدرنشین لیست حرفه‌ای تمام دوران WTA است؛ در حالی‌که تعداد پیروزی‌های گراف، به ۳۴۳ می‌رسد. اما درصد پیروزی‌های کلی استفی گراف با عدد ۸۶.۹%، بالاتر از ویلیامز با ۸۵.۶% قرار می‌گیرد.

5/5 - (2 امتیاز)

بدون دیدگاه، دیدگاه خود را در زیر اضافه کنید!


افزودن دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *