رفتن به محتوا

نوواک جوکوویچ: نابغه‌ای که رویایش را باور کرد

بیوگرافی نواک جکوویج

اولین لحظه‌ای که از جوکوویچ به یاد دارم، چهره پوکرفیس او بعد از شکست برابر راجرر فدرر در راند ۱۶ اوپن استرالیا ۲۰۰۷ بود. چهره جوانی ۲۰ ساله که در برابر مرد اول تنیس جهان شکست خورده است؛ چهره‌ای که بیش از آنکه ردی از افسوس در آن ببینیم، غرور را بازنمایی می‌کرد. این چهره‌ای بود که خبر از ظهور یک نابغه در دنیای تنیس می‌داد.

نواک جوکوویچ در ۲۲ ماه می ۱۹۸۷ در بلگراد صربستان متولد شد. او یکی از بهترین و معروف ترین تنیسورهای جهان در قرن بیست و یکم است. جوکوویچ رکورد ۹ قهرمانی اوپن استرالیا را به دست آورده و سومین بازیکنی (پس از راجر فدرر و رافائل نادال) است که ۲۰ عنوان قهرمانی گرند اسلم انفرادی مردان را کسب کرده است.

جوکوویچ در سن چهار سالگی تنیس را آغاز کرد و به‌سرعت در رده‌های نوجوانان صعود کرد. علی‌رغم سختی‌هایی که با بزرگ‌شدن در صربستان جنگ‌زده دهه ۱۹۹۰ به وجود آمد، جزو تنسیورهای برتر رده نوجوانان و جوانان بود. جوکوویچ در ۱۸ سالگی وارد ۱۰۰ نفر برتر انجمن حرفه‌ای تنیس (ATP) شد و در جولای ۲۰۰۶ اولین رویداد ATP خود را برنده شد.

ما در این مقاله اکتیک می‌خواهیم درباره زندگی شخصی و حرفه‌ای او با شما حرف بزنیم و به نکاتی جالب درباره بیوگرافی نواک جوکوویچ بپردازیم.

کودکی نوواک جوکوویچ

یک رزومه کوتاه

  • نام: نواک جوکوویچ
  • رشته: تنیس حرفه‌ای تک‌نفره مردان
  • تحصیلات: دبیرستان بلگراد، صربستان
  • ارزش: ۲۲۰ میلیون دلار
  • قد: ۱۸۸ سانتی‌متر
  • وزن: ۷۸ کیلوگرم
  • تعداد برد: ۹۱۱
  • تعداد باخت: ۱۸۷
  • اسم مستعار: جوکر، نول، صربیناتور

زندگی حرفه‌ای نواک جوکوویچ

نواک جوکوویچ دوران حرفه‌ایش را خیلی زود آغاز کرد. یلنا جنسیک او را در سن ۶ سالگی به دنیای حرفه‌ای تنیس معرفی کرد و قرار شد تا بر روی آموزشش کار کند. او در سن ۱۳ سالگی به صورت رسمی فعالیت تنیس خود را در آکادمی تنیس پیلیک (Pilic Tennis Academy) در مونیخ آلمان آغاز کرد.

این کار باعث شد تا نواک جوکوویچ بتواند در سطح بین‌المللی بازی کند. او فقط یک سال زمان نیاز داشت تا در سن ۱۴ سالگی قهرمانی نوجوانان اروپا را در سینگل، دوبل و مسابقات تیمی ورزش به دست آورد تا نشان دهد آینده درخشانی در انتظار اوست.

نواک جوکوویچ در حالی که فقط ۲۰ سال داشت به اوپن فرانسه و ویمبلدون راه پیدا کرد. او در سال ۲۰۰۸ با تیم صربستان در المپیک پکن شرکت کرد و مدال برنز را به دست آورد.

جوایز دوران حرفه‌ای

جوایز نوواک جوکوویچ

نواک جوکوویچ تا به امروز (۲۰۲۲) ۲۰ گرنداسم را از آن خود کرده است، اما هنوز یک گرنداسلم از راجر فدرر کمتر دارد. او تنها تنیسور صرب است که تاکنون توانسته رنک ۱ رده‌بندی تنیس جهان را به دست آورد.

 مسابقاتبردباختدرصد برد
سینگلگرنداسلم۲۰۱۱۶۵ درصد
 بازی‌های المپیک۰۰ 
 ATP Finals۵۲۷۱ درصد
 ATP Masters 1000۳۷۱۷۶۹ درصد
 ATP Tour 500۱۴۳۸۲ درصد
 ATP Tour 250۱۰۵۶۷ درصد
دوبلATP Tour 250۱۲۳۳ درصد

رقابت جوکوویچ و فدرر: فراتر از ورزش

جوکوویچ می‌گوید: «در این سال‌ها بازی‌های هیجان‌انگیزی مقابل او انجام داده‌ام. هر بار که روبرویش ایستادم، برای من هیجان‌انگیز است. زیرا این رویارویی از یک مسابقه فراتر می‌رود. فراتر از یک ورزش حتی».

نوواک جوکوویچ و راجر فدرر بین سال‌های ۲۰۰۶ تا ۲۰۲۰، ۵۰ بازی انجام داده‌اند که جوکوویچ با نتیجه ۲۷ بر ۲۳ پیشتاز است. جوکوویچ ۱۳-۶ در فینال و ۱۱-۶ در مسابقات گرند اسلم پیشتاز است. این ۱۷ مسابقه گرند اسلم بیشترین رقابت بین دو بازیکن بوده است (مساوی جوکوویچ – نادال). پنج مورد از آن‌ها در فینال رقم خورده است و ۱۱ مورد آن نیمه‌نهایی بوده.

تا به امروز، جوکوویچ تنها مردی است که فدرر را در هر چهار مسابقه اصلی گرند اسلم شکست داده است و به همین ترتیب فدرر نیز تنها بازیکنی است که بر جوکوویچ در هر چهار گرند اسلم اصلی غلبه کرده. اوایل، فدرر پیشتاز این رقابت بوده است، اما از سال ۲۰۱۱ به بعد، این نواک جوکوویچ بوده که همیشه در مجموع وضعیت بهتری داشته است.

نکته جالب درباره تقابل جوکوویچ و فدرر این است که آن‌ها در زمین رس زیاد روبروی هم قرار نگرفته‌اند و شانه‌به‌شانه با نتیجه ۴-۴ پیش می‌روند. دلیل آن هم این است که رافائل نادال پادشاه خاک رس است و اغلب باعث می‌شود این دو تنیسور نابغه به هم برخورد نکنند. در زمین رس، جوکوویچ ۱۹-۸ از نادال عقب است؛ اما فدرر وضعیت فاجعه‌باری دارد و تنها دو بار توانسته نادال را در زمین خاک رس شکست دهد، حال آنکه ۱۴ بار شکست خورده است.

زندگی شخصی نواک جوکوویچ

زندگی شخصی نوواک جوکوویچ

نواک جوکوویچ در ۲۲ ماه می ۱۹۸۷ در بلگراد یوگسلاوی سابق (صربستان فعلی) به دنیا آمد. او که اصالتی صرب و کروات دارد، از خانواده‌ای ورزشکار متولد شد. به همین خاطر تنیس را از سنین کودکی آغاز کرد. پدر و مادرش سه رستوران و یک آکادمی تنیس داشتند. او دو بردار دیگر به نام‌های مارکو و یورگیه دارد که هر دو تنیسور حرفه‌ای هستند.

بیوگرافی نواک جوکوویچ نشان می‌دهد که او در سال ۲۰۰۷ مؤسسه‌ای با نام Novak Djokovic Foundation تأسیس کرده است. این نهاد تلاش می‌کند تا برای بچه‌ها آموزش و خدمات دیگری را در صربستان فراهم کند.

جوکوویچ در سال ۲۰۱۴ با یلنا ریستیک (Jelena Ristic) معشوقه‌ دوران دبیرستانش ازدواج کرد. آن‌ها دو فرزند با نام‌های استفان و تارا دارند.

شبکه‌های اجتماعی

۱۵+۱ حقیقت جذاب درباره زندگی نواک جوکوویچ

نواک جوکوویچ یکی از بهترین و معروفترین تنیسورهای جهان است. هرچند او به اسکی و فوتبال علاقه‌مند است، اما ورزش تنیس را عشق غایی خود می‌داند. چه باران ببارد، چه برف، چه در تعطیلات تابستان باشیم، چه کریسمس، هیچ چیزی او را از بازی و تمرین تنیس باز نمی‌دارد. حالا بیایید چند فکت جذاب درباره زندگی نواک جوکوویچ را مرور کنیم.

  • اولین راکت تنیسش را زمانی که فقط ۴ سال بود در دستانش گرفت. این راکت را پدرش برای او در روز تولدش خریده بود! (عکس کودکی)
  • نواک جوکوویچ در سال ۲۰۱۶ زمانی که اوپن فرانسه را فتح کرد، بعد از لورد لاور، به دومین تنیسوری در تاریخ تبدیل شد که جایزه کریراسلم (Career Slam) را از آن خود کرده است.
  • کابوس حریفان! نواک جوکوویچ یکی از کسانی است که توانست در یک سال، چهار بار راجر فدرر را در چهار تورنمنت اصلی ورزش تنیس شکست دهد. او به تنها تنیسوری تبدیل شده است که توانست هم راجر فدرر و هم رافائل نادال را در یک تورنمنت شکست دهد! البته نه یک بار، نه دو بار، بلکه سه بار این کار را انجام داد.
  • نواک جوکوویچ در ۱۰ جولای ۲۰۱۴ با عشق دوران دبیرستانش، یلنا ریستیک (Jelena Ristic)، ازدواج کرد.
  • او تنها اعجوبه ورزش تنیس نیست، بلکه اعجوبه زبان نیز هست. جوکوویچ به ۵ زبان زنده دنیا مسلط است: صرب، ایتالیایی، آلمانی، انگلیسی و فرانسوی
  • او به گلوتن آلرژی دارد!
  • نواک جوکوویچ در یک موزیک‌ویدئو با نام «سلام»، اثر مارتین سولویگ، حضور پیدا کرد.
  • عجیب به نظر می‌آید! اما، جوکوویچ اهمیتی نمی‌دهد! او هر وقت در ویمبلدون بازی می‌کند، کمی علف می‌کند و می‌خورد!! می‌گوید که طعم شیرینی دارد!
  • هنگام بازی، همیشه با خودش حرف می‌زند!
  • نواک جوکوویچ عاشق حیوانات است و سگ خود را همیشه با خود همراه دارد.
  • گروه معروف بلوز-راک صرب، زونا ب (Zona B) قطعه‌ای با نام جوکر ضبط و آن را به نواک جوکوویچ تقدیم کرده است. او در سال ۲۰۱۱ به عنوان یکی از بیست مرد تأثیرگذار سال انتخاب شد.
  • او در فیلم The Expendables 2 حضور پیدا کرد، اما در تدوین نهایی، سکانس بازی او حذف شد.
  • کتاب Serve To Win زندگی‌نامه جوکوویچ است. در این کتاب ما همسفر می‌شویم با مسیر زندگی یکی از بزرگترین و بهترین تنیسورهای تاریخ. این کتاب همچنین رژیم ۱۴ روزه بدون گلوتن را برای فیتنیس بهتر پیشنهاد می‌کند!
  • نوواک جوکوویچ تهیه‌کننده و بازیگر The Game Changers (۲۰۱۸) است. او همچنین در مستند بلگراد (۲۰۱۳) ایفای نقش کرده است. جوکوویچ اخیرا اعلام کرده است به‌زودی مستندی درباره زندگی او تولید خواهد شد و این قطعا خبری خوشحال‌کننده برای دوستداران این تنیسور نابغه است.
  • نواک جوکوویچ نه‌تنها یکی از بهترین تنیسورهای جهان است، بلکه به‌عنوان یکی از بهترین ورزشکاران تاریخ نیز شناخته شده. کارشناسان تنیس مسابقات او را به عنوان بزرگترین مسابقات تاریخ تنیس دسته‌بندی کرده‌اند و فینال اپن استرالیا در سال ۲۰۱۲ را به عنوان یکی از بهترین مسابقاتی که تا به حال دیده شده، می‌شناسند. این نشان‌دهنده عظمت جوکوویچ به عنوان یک تنیسور است.
  • نواک جوکوویچ می‌گوید: «باور برای من متعارف‌ترین و عمیق‌ترین کلمه است، حتی بیش‌تر از امید. برای اینکه کسی به رویاهایش برسد، باید واقعاً آن‌ها را باور کند».
5/5 - (1 امتیاز)

بدون دیدگاه، دیدگاه خود را در زیر اضافه کنید!


افزودن دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *