رفتن به محتوا

معروف ترین تنیسورهای ایران در سال ۱۴۰۱

معروفترین تنیسور ایران

سال ۱۴۰۱ می‌تواند نویدبخش روزهایی ماندگار و ارزشمند برای ورزش تنیس در ایران باشد، چون تنیس ایران، یک ورزشکار جوان و فوق‌العاده را در لیست معروف ترین تنیسورهای ایران می‌بیند و قرار است که به‌زودی این ورزشکار نام کشورمان را بیش از پیش در این ورزش مهم و جهانی، بدرخشاند. مشکات صفی نام این ورزشکار جوان است و ما در ادامه عملکرد او را کامل بررسی خواهیم کرد. در کنار این ورزشکار جوان باید نام منصور بهرامی را هم به‌عنوان یکی از پیشکسوتان تنیس ایران درنظر گرفت، چراکه او یکی از معروف ترین تنیسورهای ایران در جهان است که هرساله در مسابقات نمایشی جهانی، شرکت می‌کند.

مشکات صفی، ستاره نوظهور تنیس و ورزش ایران

وقتی بخواهیم از معروف ترین تنیسورهای ایران در سال ۱۴۰۱ بگوییم، اولین اسمی که به ذهنمان می‌رسد، مشکات صفی است. ورزشکاری که مسلماً یکی از بهترین تنیسورهای ایران در کل تاریخ این ورزش در کشورمان و یکی از برترین تنیسورهای ایران در بخش زنان است که اگر حمایت شود مسلماً می‌تواند در جهان هم نامی برای خودش دست‌وپا کند. مهم‌ترین اتفاق برای او زمانی رخ داد که خبر برد او در استرالیا مثل یک سیل بزرگ تمام خبرگزاری‌ها را از آن خود کرد: «مشکات صفی در مسابقات آزاد نوجوانان استرالیا ۲۰۲۲ به مصاف تنیس باز استرالیایی در رده ۳۵۲ فدراسیون جهانی تنیس رفت و در ۲ ست متوالی با نتایج ۶ بر ۳ و ۶ بر ۴ حریف خود را شکست داد».

مشکات صفی تنیسور معروف ایرانی

این دختر ۱۷ ساله پس از سال بسیار پربار ۲۰۲۱، که در طی آن ۱۰ عنوان نوجوانان را در انفرادی و دونفره کسب کرد، در رتبه ۸۷ رده‌بندی دختران قرار گرفت. این فصل مملو از افتخار، گام مهمی برای صفی بود و حتی به ثبتِ نام او در کتاب رکوردهای تنیس کمک کرد. انجمن جهانی تنیس بانوان با انتشار عکسی از مشکات صفی در صفحه اجتماعی خود نوشت: «با مشکات صفی آشنا شوید، اولین بازیکن ایرانی که در بین ۱۰۰ بازیکن برتر رنکینگ جوانان جهان قرار گرفت»؛ اما باید بدانید که جاه‌طلبی او بسیار فراتر از چنین آماری است.

مشکات صفی، یک الگو برای نوجوانان ایرانی

صفی به سایت فدراسیون بین‌المللی تنیس می‌گوید: «هدف نهایی من فقط ماندن در این سطح نیست، اما این اتفاق، یعنی صعود در رنکینگ، حس بسیار خوبی به من می‌دهد که انگیزه‌ای برای سایر بازیکنان نوجوان ایرانی باشم و آن‌ها را تشویق کنم». صفی با شروع تنیس در کرج، اولین عناوین ملی خود را در سن ده سالگی و قبل از شرکت در مسابقات قهرمانی توسعه آسیایی، کسب کرد. مشکات یک دختر مصمم و بااراده است و می‌گوید: «در سال‌های گذشته شاید باور بازیکنان ایرانی این بوده است که رسیدن به چیزی در سطح بین‌المللی سخت است. امیدوارم پیشرفت‌های من باعث تشویق بازیکنان و مربیان شود تا تلاش خود را دوچندان کنند».

صفی با آگاهی و اراده، از شرایطش می‌گوید: «پیشرفت به‌عنوان یک بازیکن زن در ایران آسان نیست، مخصوصاً وقتی ممکن است برخی به شما بگویند که در تنیس آینده‌ای با دستاوردهای بزرگ وجود ندارد. از زمانی که حرفه تنیس را شروع کردم در مسابقات زیادی شرکت کردم و هرگز از چالش‌ها نترسیدم. همه مسابقات فوق‌العاده هستند، به‌خصوص گرند اسلم‌ها، و مطمئنم بازی در مرحله مقدماتی برای من هیجان‌انگیز خواهد بود».

امیر برقعی مدیر توسعه ITF در آسیای غربی و مرکزی درباره صفی می‌گوید: «من او را به‌عنوان یک بازیکن جدی و سخت‌کوش می‌شناسم. تعیین اهداف بزرگ و چالش‌برانگیز برای یک ورزشکار حرفه‌ای حیاتی است و می‌دانم که مشکات اهداف بزرگی در سر دارد. او در فکر بردن یک گرند اسلم در آینده است. اولین حضور در مسابقات آزاد استرالیا به او این شانس را می‌دهد که خود را با سطح بازیکنان سراسر جهان مقایسه کند. من مطمئن هستم که او در آینده نزدیک، بازیکن بزرگی برای آسیا خواهد شد». برقعی معتقد است که «صعود او در رنکینگ و به اهتزاز درآوردن پرچم ایران می‌تواند جذابیت تنیس را به‌عنوان یک ورزش فراگیر در همه سطوح افزایش دهد. من حضور یک دختر در سطح گرند اسلم را موفقیت بزرگی برای منطقه غرب آسیا می‌دانم. این اتفاق می‌تواند به سایر بازیکنان جوان، به‌ویژه دختران، انگیزه دهد».

منصور بهرامی یکی از معروف ترین تنیسورهای ایران در جهان ورزش

منصور بهرامی پیشکسوت معروف تنیس

یکی دیگر از معروف ترین تنیسورهای ایران منصور بهرامی است. این شهروند فرانسوی ایرانی‌الاصل، در‌حالی‌که در تهران یعنی زادگاهش کار و زندگی می‌کرد، تنیس را یاد گرفت. بعد از تحولات سیاسی در ایران در اواخر دهه ۱۹۷۰، بهرامی به فرانسه رفت. بااین‌حال، محدودیت‌های کاری و سفر، ادامه‌دادن ورزشی را که خیلی دوستش داشت، برای او سخت کرده بود. زمانی که تابعیت فرانسه را دریافت کرد، ۳۰ ساله شده بود و بهترین روزهای تنیس خود را به‌خوبی پشت سر گذاشته بود. با‌این‌حال، چیزی که بهرامی بیشتر به‌خاطر آن شناخته می‌شود، مجموعه وسیع حرکات نمایشی اوست. درواقع می‌توان گفت بهرامی سفیر بزرگ تنیس است و دوست‌داران تنیس در جهان، ایران را با نام او می‌شناسند.

درواقع منصور بهرامی، تنیس را بیشتر به‌خاطر سرگرمی تماشاگران و لذت‌بردن آن‌ها دوست دارد و در این باره می‌گوید: «ما برای سرگرمی اینجا هستیم. اگر می‌خواهید قهرمان بزرگی شوید، باید تمرکز کنید». بهرامی در طول دوران بازی حرفه‌ای‌اش تا دور دوم بازی‌های تک‌نفره‌اش در گرند اسلم‌ها پیش رفته است. راد لیور، مرد شماره یک سابق جهان، او را با استعدادترین تنیس‌باز تاریخ نامید. شاید همین‌جا برایتان سؤال شود که اگر او خیلی خوب بود، چرا از راهیابی به ویمبلدون فراتر نرفت؟ چون شرایط سیاسی سال ۵۷ باعث شد که او از ایران مهاجرت کند و نتواند در جوانی به تنیس ادامه دهد.

سرگذشت دراماتیک منصور بهرامی از زبان خودش

او درباره روزهای جوانی خود به خبرنگار الجزیره گفت: «پدرم باغبان بزرگ‌ترین مجموعه ورزشی ایران بود. وقتی شروع به قدم‌زدن در این مجموعه می‌کردم، می‌توانستم همه زمین‌های ورزشی را ببینم و یا در هر ورزشی که دلم می‌خواست، فعالیت داشته باشم به جز تنیس، چون تنیس مختص افراد ثروتمند بود». با این حال این قضیه او را منصرف نکرد. او از ماهی‌تابه‌های فلزی، تکه‌های چوب و حتی از دستانش به‌عنوان راکت استفاده می‌کرد. او می‌گوید: «زمانی که من ۱۳ ساله بودم، فدراسیون به بازیکنان جدید نیاز داشت، بنابراین آن‌ها دو راکت به من دادند و به من اجازه بازی دادند. سه سال بعد در تیم ملی بودم و در جام دیویس بازی می‌کردم». بهترین ورزش برای منصور جوان، تنیس بود.

به نظر می‌رسید بهرامی با بازی در یکی از معروف‌ترین تورنمنت‌ها در سن ۱۶ سالگی، در مسیر موفقیت ورزشی است، اما وقتی در سال ۱۹۸۰ وضعیت قدرت در ایران تغییر کرد، به‌دلیل مشکوک‌بودن حاکمیت وقت به بازی‌های غربی مثل تنیس، زمین‌های تنیس تعطیل و این ورزش ممنوع شد. وقتی سه سال بعد قوانین محدودکننده کاهش پیدا کرد، بهرامی دوباره به میدان رفت و پس از قهرمانی در یک تورنمنت در تهران، دوست‌دخترش به او کمک کرد تا درهای تنیس را دوباره به سمت خودش باز ببیند. بهرامی در وب‌سایت خود می‌گوید: «من برنده مسابقات شدم و جایزه آن بلیط آتن بود که در آن زمان آن را به دوست‌دخترم دادم. روز بعد او آمد و گفت که باید آن را بگیرم و ۲۰۰ دلار روی آن بگذارم تا بتوانم به نیس بروم. این فداکاری او، زندگی من را برای همیشه تغییر داد».

اما اوضاع قبل از اینکه بهتر شود، بدتر شد. با فهمیدن هزینه‌های زندگی در فرانسه، منصور باید به‌دنبال کسب درآمد بیشتر می‌رفت. او می‌گوید: «در فرانسه هفته‌ها جایی برای خوابیدن نداشتم، بنابراین در خیابان‌های پاریس قدم می‌زدم و یک باگت را در سه یا چهار روز می‌خوردم». خوشبختانه مهارت او با راکت نتیجه داد. بهرامی در سن ۳۰ سالگی به‌عنوان یک حرفه‌ای به ATP پیوست و در سال ۱۹۸۹ شهروند دوتابعیتی فرانسه شد. او اکنون در پاریس زندگی می‌کند. او به الجزیره گفت: «از ۱۵ سالگی اولین چیزی که به ذهنم می‌رسد، این بود که جمعیت را راضی کنم».

برترین تنیسورهای ایران در بخش مردان در سال ۱۴۰۱

برترین تنیسورهای آقایان ایران

بر اساس رنکینگ انفرادی آقایان که از سمت فدراسیون تنیس اعلام شده است، می‌توان امیر حسین بادی، سامیار الیاسی و علی یزدانی را از مهم‌ترین تنیسورهای ایران در سال ۱۴۰۱ دانست. در این بین علی یزدانی در رنکینگ زیر ۱۸ سال پسران در حال حاضر مقام نخست را دارد و از آینده‌سازان تنیس ایران است. همچنین نام کیان کریمی در رنکینگ زیر ۱۶ سال، رادین فهیمی در زیر ۱۴ سال، سروش معدنیان در زیر ۱۲ سال و رامتین رافعی بروجنی در زیر ۱۰ سال، می‌درخشد. این تنیسورها در نهایت به مهم‌ترین تنیسورهای ایران تبدیل خواهند شد و نام آن‌ها در آینده‌ای نه‌چندان دور خواهد درخشید. همچنین بخشی از شناسنامه تنیس ایران را کسانی مثل خالدان، نداف، مقیمی، شاهقلی و شکوفی تشکیل می‌دهند که کسانی مثل شاهقلی سال‌ها در سطح اول تنیس ایران حاضر بوده‎اند.

برترین تنیسورهای ایران در بخش زنان در سال ۱۴۰۱

مهتا خانلو بهترین تنیسور زنان ایران

بر اساس رنکینگ انفرادی زنان می‌توان مهتا خانلو را یکی از برترین تنیسورهای زن حال حاضر در ایران دانست که مسلماً بعد از مشکات صفی از تنیسورهای مطرح ایران در سطح ملی است. در زیر ۱۸ سال هم می‌توان از ترانه طاهریان، زیر ۱۶ سال کیمیا ثاقب تهرانی، زیر ۱۴ سال نیلی عطفی، زیر ۱۲ سال صبا خیرمنش و زیر ۱۰ سال کیمیا کمالیان، نام برد. هرچند نباید نام‌هایی مثل پادنا قورچیان را هم از یاد برد. در کنار این افراد در تنیس زنان می‌توان از ارغوان رضایی هم گفت. او یک چهره بسیار معروف در تنیس ایران بود که بعدها مهاجرت کرد و زندگی پرماجرای او همواره خبرساز بود. امیدواریم نام تمام این تنیسورها را به‌جز لیست معروف ترین تنیسورهای ایران، زمانی هم در لیست معروف ترین تنیسورهای جهان ببینیم.

3.7/5 - (3 امتیاز)

بدون دیدگاه، دیدگاه خود را در زیر اضافه کنید!


افزودن دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *