رفتن به محتوا

سرنا ویلیامز: قهرمان، فداکار و البته دراماکوئین

بیوگرافی سرنا ویلیامز

«فقط تماشای او هم الهام‌بخش است. من فقط می‌خواهم او همه چیز داشته باشد. صادقانه بگویم، او برای من بیش از خودم اهمیت دارد». این حرف‌ها مانند همیشه بوی فداکاری می‌دهد؛ این آرزوی ونوس ویلیماز برای خواهر کوچکش، سرنا ویلیامز است. سرنا ویلیامز سیاه‌پوست نشان داد می‌توان در ورزشی مردانه و تحت سلطه سفیدپوستان، درخشید و به یکی از معروف ترین تنیسورهای جهان بدل شد. همان‌طوری که خودش می‌گوید: «من به هیچ‌کس اجازه ندادم سخت‌تر از من بجنگد».

در اواخر دهه ۱۹۹۰، سرنا ویلیامز به یکی از با استعدادترین و هیجان‌انگیزترین تنیسورهای جهان تبدیل شد. ویلیامز با شخصیتی برون‌گرا، حس مد منحصر به فرد و ظاهر زیبای خیره‌کننده‌اش، حتی اگر یک بازیکن حرفه‌ای درجه یک هم نبود، توجهات را به خود جلب می‌کرد. اما مهارت‌های او در زمین فوق‌العاده است؛ مهارت‌هایی که حاصل سال‌ها تمرین، توانایی طبیعی و عزم قدرتمند برای برنده‌شدن است.

مسابقات گرند اسلم – اوپن استرالیا، رولان گاروس (که بیشتر به عنوان اوپن فرانسه شناخته می‌شد)، ویمبلدون، و مسابقات آزاد ایالات متحده چهار رویداد مهم تنیس هستند که ویلیامز توانست در تمام آن‌ها بدرخشد. در کنار ویلیامز – و اغلب در زمین تنیس – خواهر بزرگتر او، ونوس، بازیکنی به همان کیفیت است. هر دو خواهر چندین سال در صدر رنکینگ تنیس جهان بودند.

ما در این مقاله اکتیک با مرور بیوگرافی سرنا ویلیامز، به فراز و فرودهای زندگی او می‌پردازیم.

سرنا ویلیامز: ظهور یک پدیده

ظهور سرنا ویلیامز

ویلیامز به عنوان یک ورزشکار آمریکایی آفریقایی‌تبار در ورزشی که عموماً بازیکنان سفیدپوست بر آن سیطره دارند، توانست از اواخر دهه ۱۹۹۰ توجه زیادی را به خود جلب کند. پیروزی انفرادی او در سال ۱۹۹۹ در اوپن ایالات متحده، او را بعد از آلته آ گیبسون، به دومین زن سیاه‌پوستی تبدیل کرد که موفق به کسب عنوان گرند اسلم شده‌است.

کوچکترین دختر ریچارد و اوراسین (که نام مستعار برندی دارد)، سرنا است که در ۲۶ سپتامبر ۱۹۸۱ به دنیا آمده. او به همراه بقیه خانواده ویلیامز از زادگاهش ساگیناو، میشیگان، به کامپتون، حومه لس‌آنجلس، کالیفرنیا نقل‌مکان کردند. نوزادی: کامپتون؛ منطقه‌ای از نظر اقتصادی نامناسب، محله‌ای ناامن و اغلب خشونت‌آمیز است و خواهران ویلیامز گه‌گاه شاهد تیراندازی و درگیرهای خشن بوده‌اند.

پدر سرنا ویلیامز، ریچارد، که از طرفداران پرشور تنیس بود، دخترانش را حتی قبل از تولد آن‌ها به عنوان قهرمان تصور می‌کرد. او کتاب‌ها و نوارهای ویدئویی آموزشی خرید و به همراه همسرش یاد گرفتند که چگونه تنیس بازی کنند تا بتوانند به دخترانشان آموزش دهند. هم سرنا و هم ونوس در سنین پایین توانایی بالای خود را نشان دادند. سرنا، با مربیگری پدرش، در سن چهار و نیم سالگی وارد اولین تورنمنت تنیس خود شد. پدرش تعریف می‌کند که در طی پنج سال بعد، او ۴۶ تورنمنت از ۴۹ تورنمنت بعدی خود را برنده شد.

در سال ۱۹۹۱ ریچارد ویلیامز دختران خود را از مسابقات نوجوانان کنار کشید، تصمیمی که به طور گسترده توسط اطرافیانش مورد انتقاد قرار گرفت. زمین نوجوانان به عنوان مسیری معمولی برای رسیدن به ستاره‌شدن در ورزش تنیس فهمیده می‌شود، اما ریچارد می‌خواست از دخترانش در برابر تبعیض‌های نژادی این مسیر مراقبت کند. بنابراین تصمیم گرفت تا از ریک مکی-از ستاره‌های اسبق ورزش تنیس- دعوت کند تا به کامپتون بیاید.

مکی تحت‌تأثیر مهارت خواهران ویلیامز قرار گرفت و از آن‌ها دعوت کرد تا با او به آکادمی فلوریدا بروند. کمی بعد، خانواده ویلیامز به ایالت سان‌شاین نقل‌مکان کردند. درآمد حاصل از قراردادهای لباس برای ونوس و سرنا ویلیامز به خانواده‌شان این امکان را داد تا خانه‌ای در باغ‌های پالم‌بیچ، نه چندان دور از مدرسه تنیس آن‌ها، خریداری کنند.

  • نام کامل: سرنا جامکا ویلیامز (Serena Jameka Williams)
  • ملیت: ایالات‌متحده
  • تاریخ و محل تولد: ۲۶ سپتامبر ۱۹۸۱، میشیگان ایالات‌متحده آمریکا
  • قد: ۱۷۵ سانتی‌متر
  • شروع دوران حرفه‌ای: ۱۹۹۵
  • ارزش: ۹۴ میلیون دلار

زندگی حرفه‌ای سرنا ویلیامز

زندگی حرفه ای سرنا ویلیامز

سرنا ویلیامز بدون‌شک یکی از بهترین تنیسورهای زن تمام دوران است. از ۲۳ عنوان قهرمانی گرند اسلم او تا به امروز، هفت قهرمانی در مسابقات آزاد استرالیا و ویمبلدون به دست آمده است. او در کنار شش قهرمانی در مسابقات آزاد ایالات‌متحده و سه عنوان اولی در اوپن فرانسه، یکی از تنها دو بازیکن زن در دوره اوپن است که هر یک از تورنمنت‌های مهم را سه بار یا بیشتر برده است.

در سال ۱۹۹۵ او وارد دنیای حرفه‌ای شد. سرنا ویلیامز یک سال بعد از دبیرستان فارغ‌التحصیل شد و قراردادی ۱۲ میلیون دلاری با پوما امضا کرد. سرنا سال ۲۰۰۲ خواهرش ونوس را در فینال شکست داد و فاتح اوپن ایالات‌متحده و ویمبلدون شد. او اولین اوپن استرالیا را در سال ۲۰۰۳ به دست آورد و به یکی از شش زنی بدل شد که هر چهار گرند اسلم را به دست می‌آورند.

در مسابقات آزاد استرالیا ۲۰۱۷، او بیست‌و‌سومین عنوان اصلی خود را در انفرادی کسب کرد و از رکورد استفی گراف در دوران آزاد جلو زد. سرنا ویلیامز پس از باردارشدن از تنیس حرفه‌ای برای مدتی کناره‌گیری کرد و سپس در اواخر ۲۰۱۸ به ورزش تنیس برگشت.

جوایز سرنا ویلیامز

 مسابقاتبردباختدرصد برد
سینگلگرند اسلم۲۳۱۰۷۵ درصد
 بازی‌های المپیک۱۱۱۰۰ درصد
 WTA Tour Championships۵۲۷۱ درصد
 Grand Slam Cup۱۰۱۰۰ درصد
 WTA 1000۲۳۱۰۶۹ درصد
 WTA Tour۲۰۳۸۷ درصد
دوبل (به همراه ونوس ویلیامز)گرند اسلم۱۴۰۱۰۰ درصد
 المپیک۳۰۱۰۰ درصد
 WTA 1000۲ ۱۰۰ درصد
 WTA Tour۴۲۶۷ درصد
دوبل مختلطگرند اسلم۲۲۵۰ درصد

 

زندگی خارج از تنیس: ماجراجویی پرفراز و نشیب

ماجراجویی سرنا ویلیامز

سرنا به کالج رفت. میل او به سمت فشن و مد بود. برای همین کالج فورت لادریل را انتخاب کرد. اما این کار بدان معنا نبود که او می‌خواهد از میل خودش برای تنیس بازی‌کردن دست بکشد.

در سال ۲۰۰۴، ویلیامز اغلب با یک آسیب‌دیدگی طولانی‌مدت زانو، دست‌و‌پنجه نرم می‌کرد. او البته توانست برای سومین سال پیاپی قهرمانی NASDAQ-100 Open  در میامی را به دست بیاورد، اما در بسیاری از تورنمنت‌های دیگر سال یا شکست خورد یا مجبور شد به دلیل مصدومیت کنار بکشد.

دراماکوئین: زندگی سینمایی سرنا ویلیامز

فعالیت‌های سرنا ویلیامز البته اصلا به تنیس محدود نشد! او عاشق بازیگری و مجری‌گری است. در سال ۲۰۰۲، ویلیامز شروع کرد تا نقش‌های میهمان را در برنامه‌های تلویزیونی مختلف بپزیرد، از جمله My Wife and Kids، Showtime’s Street Time و Law and Order. سرنا ویلیامز در برنامه People Magazine به الکس ترسنیوسکی گفت که یک مجری‌گری در خون اوست: «اگر تنیس بازی نمی‌کردم، سرنوشتم این بود که بازیگر شوم. من دراماکوئین هستم»!

از معروفترین فیلم‌های سرنا ویلیامز می‌توانیم به آثار زیر اشاره کنیم

  • سیمپسون‌ها/در نقش سرنا ویلیامز/ اپیزود “Tennis the Menace
  • همسر و فرزندانم/ در نقش Miss Wiggins/اپیزود Crouching Mother, Hidden Fathe
  • هشت یار اوشن/در نقش سرنا ویلیامز
  • مستند Serena: The Other Side of Greatness/ در نقش سرنا ویلیامز
  • مستند ونوس و سرنا/در نقش سرنا ویلیامز

اکتیویسم

اکتیویسیم

سرنا ویلیامز به تدریج و با کسب شهرت، تلاش می‌کرد تا به تحولات اجتماعی واکنش نشان دهد. او نمی‌خواست مانند بسیاری از سلبریتی‌ها از جمله نسخه‌های وطنی، دور از مردم باشد. از این بابت، از شبکه‌های اجتماعی برای تحقق حقوق برابر مرد و زن و بازتاب دشواری‌های زندگی اقلیت‌ها استفاده کرد.

سرنا ویلیامز در سال ۲۰۱۶ حمایت کامل خود را از جنبش Black Lives Matter اعلام کرد. او در صفحه فیس‌بوکش نوشت که برادرزاده جوانش به دلیل رنگ پوستش در معرض تهدید افسران پلیس قرار دارد.

همچنین زمانی که تنیس ساندگرن، تنیس‌باز مرد آمریکایی، جملاتی توهین‌آمیز را خطاب به جامعه دگرباشان‌ جنسی بیان کرد، ویلیامز با توییتی پاسخ او را داد. او نوشت: «من نه نیازی دارم عذرخواهی تو را بشنوم و نه می‌خواهم. اما فکر می‌کردم گروهی از انسان‌ها هستند که تو باید از آن‌ها عذرخواهی کنی. من نمی‌توانم به صورت دخترم نگاه کنم و به او بگویم که از مواضع‌ام عقب نشسته‌ام». سرنا ویلیامز تصویری ضمیمه کرد و نوشت: «بلوغ این است که بدانید وقتی اشتباه می‌کنید، باید عذرخواهی کنید. زیرا باید بفهیمد که اشتباهات شما شخصیتتان را تعریف نمی‌کنند»

همچنین در سال ۲۰۱۶، سرنا ویلیامز نامه‌ای سرگشاده در مجله پورتر منتشر کرد. او خاطرنشان کرد که زنان در ورزش تنیس به همان میزان که مردان اعتبار دارند، به رسمیت شناخته نمی‌شوند. او همچنین مسائل مربوط به دستمزد برابر را در ورزش تنیس مطرح کرد. او نامه‌اش را با این تمام کرد که امیدوار است نامه‌اش الهام‌بخش نسل جدیدی از زنان باشد که برای سرافرازیشان می‌جنگند و در خواستن به رویاهایشان ثابت‌قدم هستند».

4/5 - (1 امتیاز)

بدون دیدگاه، دیدگاه خود را در زیر اضافه کنید!


افزودن دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *