رفتن به محتوا

همه چیز درباره بهترین زمین های تنیس تهران

بهترین زمین تنیس تهران

آیا ورزش تنیس برای علاقه‌مندان بدان یک فرم هنری نیست؟ آیا تنیس احساساتی را همچون یک تابلوی نقاشی برنمی‌انگیزد؟ این پرسش‌ها برای علاقه‌مندان تنیس و یا تنیس‌بازان حرفه‌ای جوابی روشن دارد. زمانی که روبی ضربات فدرر را به «یک نقاشی رنگ‌روغن» تشبیه می‌کند و یا ضربات نادال را «آکنده از هیجان» می‌نامد، آنچه به خاطرمان می‌آید زیبایی مهیبی است که تنیس با خود به همراه دارد. بی‌علت نیست که موزه‌ی لوور، جایی که اکنون تابلوی مونالیزا در آن نگهداری می‌شود، روزگاری محل بازی ژوو دُ پُم (jeu de paume) -نیای تنیس امروزی- بوده است. در این مقاله می‌خواهیم به معرفی بهترین زمین‌ های تنیس تهران بپردازیم، اما پیش از معرفی زمین‌ تنیس می‌توانیم بخش‌هایی جذاب از تاریخ این ورزش هنرمندانه را با شما به اشتراک بگذاریم.

ورزش تنیس یا شطرنج فیزیکی؟

پیش از آنکه بر روی چمن‌های قصرهای دوران ویکتوریایی بریتانیا، لردهای انگلیسی به تنیس روی چمن بپردازند، قرون دوازدهم و سیزدهم میلادی فرانسه محفل بازی تنیس بوده است، اما با یک تفاوت اساسی: راکتی وجود نداشته‌است. برای استفاده از راکت ما باید تا قرن شانزدهم میلادی صبر کنیم. در این قرن بود که نه‌تنها راکت بلکه خود واژه‌ی تنیس ابداع شد. واژه‌ی تنیس از عبارت (Tenez) فرانسوی به معنای «بگیر» برآمده است: عبارتی که سرویس‌زننده صرفاً بعد از زدن سرویس، به حریف خود می‌گفت. اما تنیس مدرن یا همان تنیس امروزی به صورت رسمی در سال ۱۸۷۳ با نام والتر کلوپتون وینگفیلد گره خورده است. او در این سال اولین کتاب قوانین را منتشر کرد و حق امتیاز بازی را به نام خود به ثبت رساند. تنیس که آن را به یک شطرنج بدنی نیز تشبیه می‌کنند، در اواخر دهه‌ی ۱۹۶۰ میلادی به ورزشی پرطرفدار بدل شد و تورنمنت‌های آن میلیون‌ها بیننده را مجذوب خود ساخت.

تنیس در ایران

ظهور ورزش تنیس در ایران، به دوران جنگ جهانی دوم باز می‌گردد. اولین زمین تنیس در تهران در فاصله‌ی سال‎‌های ۱۳۱۵ تا ۱۳۱۸ در باشگاه بوستان ورزش گشایش یافت که به چندین زمین مجهز بود. ورزشگاه شهید شیرودی (امجدیه سابق) نیز همزمان با ورزشگاه بوستان ورزش افتتاح شد و میزبان نخستین مسابقات قهرمانی تنیس کشور در سال ۱۳۱۸ بود. ورزش تنیس هم در ایران، مانند فوتبال و بسیاری از مظاهر مدرنیته، به‌دنبال نفت و حضور اتباع انگلیسی در مسجدسلیمان و جنوب ایران رونق یافت. اولین مسابقات تنیس بین تیم‌های آبادان و تهران بین سال‌های ۱۳۱۸ تا ۱۳۲۰ برگزار شد.

انواع زمین تنیس

همان‌طور که پیش از انجام هر ورزشی به تجهیزات و امکانات مناسب نیاز است، ورزش تنیس نیز به امکاناتی مانند زمین با کیفیت و استاندارد، راکت‌هایی حرفه‌ای و راحت، مربی و حریف خوب و در نهایت آمادگی جسمانی بالا نیاز دارد. زمین مناسب، یکی از مهم‌ترین امکانات لازم برای ورزش تنیس است که در ادامه‌ی این مقاله با انواع آن آشنا می‌شوید. 

زمین تنیس خاک رس Clay Court
زمین تنیس خاک رس دو شکل قرمز رنگ و سبز رنگ دارد. رنگ سبز آن بیشتر در کشور‌هایی مانند آمریکا، استرالیا و کانادا وجود دارد. جنس زمین، همان‌طور که از اسمش پیداست، خاک رس است و لایه نازکی هم از پودر آجر روی آن را گرفته. مهم‌ترین مسابقاتی که در زمین تنیس خاکی برگزار می‌شود عبارتند از: مسابقات رولاند گروسRoland Garros، مسابقات مسترز مونته کارلو Monte Carlo Masters، مسابقات بارسلونا اُپن Barcelona Open و مسابقات رُم مسترز Rome Masters.

زمین تنیس خاک رس

زمین تنیس سیمانی Hard Court
این نوع زمین از پلاستیک و سیمان ساخته می‌شود. زمین تنیس هارد کورت از طرف فدراسیون جهانی تنیس، مناسب‌ترین زمین برای بازیکنان در تمامی سطوح معرفی شده‌است.  مسابقات آزاد آمریکا US Open و همچنین آزاد استرالیا Australian Open از مسابقات مهمی‌اند که بر روی زمین هارد کورتHard Court  برگزار می‌شود.

زمین تنیس چمن Grass Court
زمین تنیس چمن یکی از قدیمی‌ترین انواع زمین ‌های تنیس است. وقتی صحبت از زمین تنیس چمن می‌شود، دوستداران تنیس، احتمالاً یاد مسابقات ویمبلدونWimbledon  انگلستان می‌افتند. مسابقاتی که هر سال در اوایل تابستان برگزار می‌شود. چند تورنومنت معتبر دیگر هم، مثل اشتوتگارت اُپن Stuttgart Open، هاله اُپن Halle Open و گرند اسلم Wimbledon، در زمین چمن برگزار می‌شود.

زمین تنیس چمن

زمین تنیس کارپت Carpet Court
این‌ نوع زمین‌ها بیشتر در سالن‌های سرپوشیده رایج هستند و نیازی به هوای آزاد ندارند. زمین کارپت تقریباً مشابه زمین هارد کورت است، ولی از لحاظ مواد تشکیل دهنده با هم فرق دارند. مسابقات Antwerp Open  یکی از تورنومنت‌های معتبری است که در این نوع زمین برگزار می‌‌شود.

زمین تنیس کارپت

راهنمای پیدا کردن بهترین زمین های تنیس تهران

در ادامه‌ی این مقاله، تعدادی از بهترین زمین های تنیس تهران را معرفی می‌کنیم و جزئیات هریک را مورد بررسی قرار می‌دهیم. با مقایسه‌ی جزئیات هر کدام می‌توانید بهترین زمین تنیس در تهران را متناسب با شرایط خود، انتخاب کنید.

باشگاه تنیس استقلال از بهترین زمین های تنیس تهران

باشگاه تنیس استقلال در سال ۱۳۴۷ تأسیس شده و یکی از قدیمی‌ترین زمین‌های استاندارد ورزش تنیس در تهران است. مجموعه ورزشی تنیس استقلال، علاوه‌بر ده زمین روباز خاکی و دو سالن سرپوشیده تنیس، دارای سالن بیلیارد، پینگ‌پنگ، مجموعه بدنسازی و سالن‌های ریکاوری و سونا نیز است. مجموعه ورزشی تنیس استقلال در میدان ونک، میدان شیخ عطار نیشابوری جنب پلیس اینترپل واقع شده‌است. این زمین با متراژ ۱۷۲۰۹/۳۴ متر مربع واقع در پلاک ۶۸ اصلی اوین متعلق به آستان قدس رضوی بوده که طی قراردادی در اختیار شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی کشور قرار گرفته است. این مجموعه، اولین مجموعه اختصاصی بازی‌های راکتی در تهران و یکی از بهترین زمین های تنیس تهران است.

باشگاه تنیس انقلاب

زمین تنیس باشگاه انقلاب تهران

باشگاه تنیس انقلاب در سال ۱۳۳۷ تأسیس شد. این مجموعه ورزشی با وسعتی نزدیک به یک میلیون متر مربع، بزرگ‌ترین مجموعه تنیس در ایران و خاورمیانه را داراست. در ابتدا، مجموعه مساحتی بالغ بر صد و سی هکتار را در بر می‌گرفت که شامل چند زمین تنیس، پیست اسب‌سواری و چند زمین‌ گلف می‌شد، اما دسترسی به امکانات آن برای همگان میسر نبود. اکنون، بیش از نیمی از وسعت فعلی این باشگاه به فضای سبز و نیمی دیگر به فضاهای گوناگون سرپوشیده و روباز ورزشی اختصاص داده شده‌است و با داشتن امکانات ورزشی متنوع و متعدد، نگین سبز تهران لقب گرفته‌است و دسترسی به آن همگانی است.

زمین‌های تنیس در ضلع شمالی، جنب ساختمان اداری قرار گرفته‌اند و مساحت زیر‌بنای آن‌ها حدود ۸,۲۸۰ متر مربع است. این مجموعه هفت استادیوم تنیس و سی زمین روباز خاکی دارد. این زمین‌ها، به‌صورت زنجیره‌ای به یکدیگر متصل هستند و از نکات ویژه‌ی‌ آن می‌توان به پیوستگی زمین‌های تنیس آن اشاره کرد. در اغلب استادیوم‌های جهان یک استادیوم بزرگ و یک زمین کوچک در کنار یکدیگر قرار دارند؛ اما، زمین‌های تنیس مجموعه‌ ورزشی انقلاب به‌گونه‌ای ساخته شده‌اند که با ایستادن در کوریدورهای آن، چهار مسابقه را به‌صورت هم‌زمان می‌توان تماشا کرد. این زمین‌ها تا استادیوم مرکزی از طریق تونل به یکدیگر وصل می‌شوند. برای استفاده از امکانات مجموعه ورزشی انقلاب تهران باید عضویت یک ساله این باشگاه را داشته باشید. با این کارت عضویت می‌توانید در کنار استفاده از امکانات ورزش تنیس، از امکانات عمومی و جذاب این مجموعه، مانند کافی‌شاپ و رستوران، جاده‌ی تندرستی، زمین‌های تمرین آزاد رو باز و.. نیز بهره‌مند شوید. همچنین در مجموعه انقلاب، علاوه بر تنیس و ورز‌ش‌های راکتی، امکاناتی به‌روز و مناسب هم برای انجام سایر ورزش‌ها مهیا است. این مجموعه به یکی از شناخته‌‌شده‌ترین مجموعه‌های ورزشی در خاورمیانه، کانون ورزشکاران حرفه‌ای است. زمین تنیس باشگاه انقلاب، یکی از بهترین زمین تنیس های تهران است.

باشگاه تنیس آرشا

باشگاه تنیس آرشای تهران

باشگاه تنیس آرشا یا آرشاکلاب، اولین مجموعه‌‌ ورزشی اختصاصی تنیس با استانداردهای جهانی در ایران است. این مجموعه با دو زمین روباز، چهار زمین سرپوشیده و یک زمین سنترکورت اختصاصی، مکانی حرفه‌ای و بسیار مناسب برای تنیس‌بازان است. سالن بدن‌سازی و آمادگی جسمانی تخصصی برای تنیس‌بازان، خدمات تن‌آسایی و آکواتراپی به‌همراه امکاناتی همچون استخر، اسپا و اتاق مه سرد، جاده‌ی‌ تندرستی با طراحی استاندارد و نمایی چشم‌نواز، کافی‌شاپ و رستوران ارگانیک، آرشا را به یکی از بهترین زمین‌ های تنیس تهران بدل کرده که در آن استانداردهای ITF به‌ شکلی دقیق، صحیح و استاندارد رعایت شده‌است. باشگاه تنیس آرشا با ارائه‌ خدماتی با استانداردهای بین‌المللی، تجربه‌ای فراموش‌نشدنی برای شما خلق می‌کند. قرار داشتن در محیطی آرام با آب‌وهوایی عالی در منطقه فشافویه تهران و روستای خانلق، همچنین دسترسی به امکانات متنوع، این مجموعه را به محیطی بی‌همتا برای ورزش تنیس، تفریح و حتی استراحت بدل کرده‌است.

باشگاه تنیس قدس

باشگاه تنیس قدس تهران

باشگاه تنیس قدس، یکی از قدیمی‌ترین زمین ‌های تنیس در تهران، واقع در شهرک غرب تهران است؛ باشگاه قدس، دربرگیرنده‌ی هفت زمین خاکی و پارکینگ اختصاصی است. این باشگاه در شهرک غرب، خیابان دادمان، خیابان ایران زمین، خیابان گلستان جنوبی واقع شده و به جرئت می‌توان گفت یکی از بهترین زمین‌های تنیس تهران است. این باشگاه یکی از سیزده مجموعه ورزشی در محله شهرک غرب تهران است و از نظر موقعیت جغرافیایی در نزدیکی مرکز خرید مهستان قرار گرفته‌است. همچنین با توجه به واکنش‌ها و نظرات بسیار مثبت کاربران نسبت به باشگاه تنیس قدس در اپلیکیشن‌های ورزشی، می‌توان گفت که این مجتمع یکی از مناسبت‌ترین مکان‌ها برای تمرین و یادگیری ورزش تنیس است. کلاس‌های گروهی و کلاس‌های تابستانه مختص گروه‌های سنی چهار تا پانزده سال، باشگاه تنیس قدس را به مکانی مناسب برای آموزش هم تبدیل کرده است.

باشگاه تنیس منظریه

زمین تنیس منظریه تهران

زمین تنیس منظریه با نام دیگر «بابک»، در منطقه‌ی نیاوران تهران واقع شده‌است. این مجموعه، نُه زمین خاکی دارد که از این تعداد، دو زمین به بانوان اختصاص یافته‌است و در تابستان به‌صورت روباز استفاده می‌شود. این مجموعه، همان‌طور که از نامش پیداست، در منظریه و در منطقه‌ یک تهران (شمیرانات) واقع شده‌است. مکانی آرام و تمیز برای تنیس‌بازان. زمین تنیس منظریه جزو معدود مجموعه‌های تنیسی است که زمین‌هایی اختصاصی را برای تنیس بانوان تدارک دیده است. آب‌وهوای فوق‌العاده، دسترسی آسان، قیمت مناسب و ویژگی‌هایی استاندارد و در عین حال ساده، از امتیازات این مجموعه به شمار می‌آید. باشگاه تنیس منظریه، یکی از بهترین گزینه‌ها برای انتخاب زمین تنیس در تهران است.

آکادمی تنیس نظری

نوبتی هم باشد، نوبت به شرق و شمال شرق تهران می‌رسد؛ جایی که باشگاه تنیس نظری در لیست بهترین زمین تنیس ‌های تهران حضور دارد. زمین تنیس نظری یکی از باشگاه‌های تنیس شیک، مدرن و کاملاً سرپوشیده در محدوده پاسداران (هروی) است که دارای زمین‌های تنیس خاکی استاندارد (سرپویشده) است. خصوصیت منحصر‌به‌فرد این آکادمی، کیفیت به‌غایت بالای زمین‌هایش است. وقتی صحبت از استاندارد جهانی می‌شود، به‌راحتی می‌توانید روی زمین تنیس نظری، حسابی ویژه باز کنید. چرا که خاک، خط‌کشی، نورپردازی، هوای مطبوع و… همگی از ویژگی‌های این مجموعه زمین تنیس استاندارد است. زمینی استاندارد که برخلاف بیشتر مجموعه‌هایی با کیفیت مشابه، به شکلی خصوصی اداره می‌شود.

5/5 - (1 امتیاز)

بدون دیدگاه، دیدگاه خود را در زیر اضافه کنید!


افزودن دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *