رفتن به محتوا

راهنمای خرید مت یوگا و معرفی ویژگی‌های بهترین مت

خرید مت یوگا

مهم‌ترین ابزار برای انجام ورزش یوگا، مت یوگا است. در این مطلب سعی کرده‌ایم تا شما را برای خرید بهترین مت یوگا راهنمایی کنیم. همان‌طور که احتمالاً می‌‎دانید، ورزش یوگا از دیرباز به دلیل تأثیرات مثبت آن بر ذهن و بدن مورد تحسین قرار گرفته است. این ورزش به ایجاد قدرت و انعطاف‌پذیری بدن کمک بسزایی می‌کند. همچنین حکم نوعی مدیتیشن را دارد که می‌تواند به کاهش استرس نیز کمک کرده و سلامت روانی را همراه با سلامت جسمی بهبود بخشد.

در مقایسه با سایر فعالیت‌های تناسب اندام، یوگا برای شروع به حداقل تجهیزات نیاز دارد. با اینکه اکثر کارگاه‌های یوگا همه چیزهایی را که یک مبتدی نیاز دارد فراهم می‌کنند، اما باز هم انتخاب بهترین برند مت یوگا دغدغه بسیاری از افراد مبتدی و حتی غیر مبتدی است. پس اگر شما به ورزش یوگا علاقه‌مندید، مطلب راهنمای خرید مت یوگا اکتیک می‌تواند به شما برای خرید این تشک ورزشی کمک کند. بنابراین با ما همراه باشید.

چرا باید یک مت یوگا تهیه کنم؟

یوگا بدون مت

هر جا که به تمرین حرکات یوگا می‌پردازید، یک مت یوگا مناسب ضروری است. کار بر روی فرش، حوله لیز یا تشک‌های بیش از حد نرم می‌تواند منجر به آسیب و بنابراین امتناع از ادامه فعالیت ورزشی شما شود. ما می‌دانیم که اکثر کارگاه‌ها و سالن‌های ورزشی، تشک‌هایی را برای استفاده عمومی ارائه می‌دهند. اما به‌هرحال داشتن یک مت ورزشی شخصی می‌تواند از هر لحاظی بهداشتی‌تر باشد.

گزینه‌های زیادی از انواع بهترین برند مت یوگا وجود دارد. با اینکه تقریباً اکثر این برندها می‌‎تواند کار شما را هنگام ورزش یوگا راه بیاندازد، اما ویژگی‌هایی وجود دارد که یک مت را نسبت به مت دیگر مرغوب‌تر و باکیفیت‌تر می‌کند. در نهایت انتخاب شما به ترجیح شخصیتان بستگی دارد. با این حال، درک تفاوت‌ها به شما کمک می‌کند تا مت یوگایی را انتخاب کنید که متناسب با نیازهای شخصیتان باشد.

ضخامت و وزن مت یوگا

انواع مت یوگا

مت‌های یوگا معمولاً وزن اندکی دارند. درست است که برخی از شما انجام یوگا در منزل را پیش گرفته‌اید، اما به‌هرحال مت‌ها باید قابل جابه‌جایی باشند و وزن اندکی داشته باشند. زیرا وسیله ورزشی هستند که قرار است مدام جابه‌جا شوند و از خانه به کارگاه یوگا و از کارگاه به خانه بروند‍!

ضخامت مت یوگا نیز بسیار مهم است. ما توصیه می‌کنیم مت یوگایی را انتخاب کنید که حدود ۳.۱ میلی‌متر ضخامت داشته باشد. این ضخامت استاندارد است و برای تمامی افراد، حتی آنهایی که تمرینات قدرتی دارند بسیار مناسب است.

این ضخامت تا حدی اجازه تماس بدن با کف زمین را می‌دهد. همان‌طور که احتمالاً می‌دانید در حالت‌های مختلف قدرتی، تماس با زمین به پایداری بیشتر کمک می‌کند. با استفاده از این مت‌ها در مقایسه با مت یوگا‌های ضخیم‌تر، زمانی که از حالتی به ژست دیگر می‌روید، احتمال کمتری وجود دارد که مانع حرکت شما شوند.

تشک‌های نازک‎‌تر می‌توانند به افزایش ثبات برای سبک‌های یوگا با حالت‌های فعال‌تر و یا حالت‌های متعادل و متمرکز کمک کنند. بنابراین به دنبال تشک‌هایی با سطوح بافتی باشید تا زمانی که حالت‌ها سخت‌تر می‌شوند، چسبندگی بهتری داشته باشد.

مت‌های یوگا ضخیم به چه درد می‌خورند؟

مت یوگا ضخیم

تشک‌های ضخیم حالت بالشتکی بیشتری ایجاد می‌کنند و برای مصارف درمانی بهترین هستند. برای مثال، اگر به یوگای ترمیمی و درمانی پرداخته‌اید، یعنی سبکی از یوگا با ژست‌های کمتر، ممکن است یک مت یوگا ضخیم و نرم که حالتی  بالشتکی دارد را ترجیح دهید. تشک‌های ضخیم‌تر برای حالت‌های ساعد و زانو مخصوصاً برای یوگی‌هایی که دارای زانوهای حساس یا مفاصل دردناک هستند، راحت‌ترند. به نظر می‌رسد. تنها ایراد این مت‌ها دشواری حفظ تعادل بر روی آنها باشد.

مت یوگا مسافرتی

مت یوگا مسافرتی

اگر برنامه‌های یوگا شما شامل سفر می‌شود، به دنبال مت یوگا مسافرتی باشید که به طور خاص برای حمل و نقل طراحی شده باشد. مت‌های مسافرتی بسیار نازک و سبک بوده و نسبت به تشک‌های سنتی کمی کوچکتر هستند. بنابراین به راحتی می‌توانید آن‌ها را در چمدان همراه خود ببرید.

مواد و دوام مت یوگا

هنگام انتخاب متریال سازنده مت یوگا، می‌توانید هر چیزی از PVC ارزان قیمت گرفته تا لاستیک طبیعی سازگار با محیط زیست را انتخاب کنید. مواد تشکیل‌کننده مت یوگا بر قیمت، وزن، چسبندگی و دوام مت تأثیر می‌گذارند. به طور کلی، مت‌های ضخیم‌تر از تشک‌های نازک‌تر دوام بیشتری دارند. گفتنی است دوام تشک به موادی که تشک از آن ساخته شده است نیز مربوط می‌شود.

پی وی سی ماده‌ای بر پایه پلاستیک و بسیار بادوام است، به راحتی تمیز می‌شود و چسبندگی بسیار خوبی برای کف پا دارد. با این حال، تشک‌های PVC غیرجذب هستند و در صورت تعریق شدید می‌توانند لیز شوند. پی‌وی‌سی بدون لاتکس است و برای کسانی که به لاتکس حساسیت دارند یک مزیت به شما می‌رود. با این حال، این ماده اصلاً با محیط زیست سازگار نیست و به همین دلیل آنچنان مورد توجه یوگی‌ها قرار نگرفته است. به‌طور کلی جنس مت‌های یوگا شامل موارد زیر می‌شود:

  • جنس PVC ‌: با آسیب‌های جبران‌ناپذیر به طبیعت اما بادوام و ارزشمند.
  • فوم TPE : قابل بازیافت و بادوام.
  • فوم PER : در ایران وجود ندارد و واردات آن توجیه اقتصادی آنچنانی ندارد.
  • فوم EVA : همان جنسی است که در آتل‌ها و فوم‌های فیزیوتراپی استفاده می‌شود. باکیفیت هستند و قیمت مناسبی نیز دارند.
  • جنس پنبه‌ای یا کنفی: طبیعی است اما تعرق را جذب می‌کند و مدام باید تمیز شود. نسبتاً نازک، زبر و نچسب هستند. تنها به دلیل جنس طبیعی برخی یوگی‌ها تمایل به استفاده از آن دارند. 

تشک‌های سازگار با محیط زیست/طبیعی از منابع مختلفی از جمله لاستیک طبیعی، پنبه ارگانیک و جوت تهیه می‌شوند. در مقایسه با سایر گزینه‌ها، مت‌ یوگا اکو کمی کمتر روی زمین چسبندگی دارند، اما بافت طبیعی آنها کشش را برای بدن شما فراهم می‌کند. دوام تشک‌های سازگار با محیط زیست معمولاً به اندازه مدل‌های PVC نیست، اما اگر بحث محیط زیست و پایداری اولویت شما باشد، مطمئناً در صدر فهرست بهترین برند مت یوگا قرار خواهند گرفت.

ویژگی‌های دیگر بهترین مت یوگا

  • چسبندگی: مت یوگا باید علاوه بر راحتی، از شما در طی ورزش یوگا حمایت کند. حمایت به معنای این است که مت یوگای شما چسبندگی کافی برای جلوگیری از لغزش و لیز خوردن را داشته باشد.
  • تمیز کردن: قابلیت دیگری که باید در راهنمای خرید مت یوگا به آن دقت کرد، امکان تمیز کردن راحت آن است. لکه‌های حاصل از تعرق باید به آسانی از روی سطح مت یوگا پاک شوند.
  • حمل بی‌دردسر: حمل و نقل مت یوگا موضوع مهمی است. بنابراین سعی کنید مت متناسب با وزن کم و ابعاد استاندارد انتخاب کنید.
  • دوام: کناره‌های مت یوگا نیز باید ساختاری لاستیکی و محکم داشته باشند تا پس از گذشت مدتی خراب نشوند.
  • ابعاد متناسب با قد فرد: باید به ابعاد و اندازه مت یوگا نیز توجه کنید. زیرا قرار است هنگام انواع تمرینات، تمام ابعاد بدنی شما را در میان بگیرد. بنابراین در هنگام خرید مت یوگا، اندازه قد خود را در نظر بگیرید.
  • عمر نسبتاً طولانی: یک مت یوگا باید حداقل ۳ تا ۴ سال عمر کند. بنابراین جنسی را انتخاب کنید که بتوانید تا چند سال از آن استفاده کنید.

پیشنهاد خواندنی: آموزش مقدماتی یوگا

معرفی سه برند از بهترین برند مت یوگا در دنیا

برندهای زیادی هستند که اقدام به ارائه وسایل یوگا بلاخص مت یوگا، به بازارهای ورزشی کرده‌اند. در این بین برخی از این برندها در ایران قابل خریداری هستند و برخی دیگر احتمالاً در کشورمان یافت نمی‌شوند. در همین راستا برندهای خوب مت یوگا ایرانی نیز اقدام به ساخت مت یوگا کرده‌اند که با قیمت‌های مختلف به فروش می‌رسند. قیمت بالای این محصولات در بازار کشورمان شاید عده‌ای را برای خرید این مت‌ها دچار تردید کند، اما مطمئن باشید ارزشش را دارد! در زیر شما را با سه نمونه برند خارجی بسیار مطرح دنیا که دارای مت‌های یوگای بسیار خوب و استاندارد هستند، آشنا می‌کنیم:

برند alo: یک معجزه برای یوگی‌ها

مت یوگا Alo یکی از بهترین‌های دنیا است. این مت‌ها با ضخامت و اندازه استاندارد فضای بسیار خوبی را برای تمرینات یوگا به وجود می‌آورند. یوگی‌ها روی این مت تعادل بسیار خوبی دارند و همچنین حالت و جنس این مت باعث شده تا احساس نوعی تکیه‌گاه برای مچ خسته دست به وجود بیاید. Alo با چسبندگی قوی باعث شده تا مت هرگز از روی زمین تکان نخورد و انواع تمرینات تعادلی به آسانی روی آن امکان‌پذیر باشد. ضخامت پنج میلی‌متری آن در حین تمرین یوگا به اندازه کافی از زانوها حمایت می‌کند. Alo یک تشک سبک نیست. اما حمل آن با بندهای مخصوص بسیار راحت است. عرق و آبی که روی این مت در هنگام تمرین می‌ریزد، بعد از یک فاصله زمانی تبخیر می‌شوند. همچنین جنس این مت‌ها آنتی باکتریال است که به نوبه خود طرفداران بسیار زیادی دارد.

برند Manduka: قورباغه تحسین شده یوگا

در راهنمای خرید مت یوگا، برند مندوکا یک نام معروف و بی‌نظیر است. مندوکاها معمولاً از جنس پی‌وی‌سی هستند. این جنس با اینکه بسیار بادوام و گرانقیمت است، اما یک ایراد دارد! اگر تمرینات بسیار سختی انجام می‌دهید و عرق‌ریزی زیادی دارید، بهتر است مت‌های یوگای PVC را انتخاب نکنید. زیرا در استفاده از این مت‌ها در صورت تعرق زیاد، به دلیل عدم قابلیت جذب رطوبت، امکان لیز خوردن خواهید داشت.

برند Lululemon:

برند Lululemon یک برند پوشاک ورزشی و مت‌های یوگا در آمریکا و کانادا است. این شرکت در سال ۱۹۹۸ به عنوان یک خرده‌فروش شلوار و سایر لباس‌های یوگا تأسیس شد و به فروش لباس‌های ورزشی، پوشاک لایف استایل، لوازم جانبی و محصولات مراقبت شخصی پرداخت. اما در میان اکثر تولیدات این برند بزرگ و معروف، لگ‌های ورزشی مخصوص یوگا و مت‌های یوگای Lululemon بسیار مطرح هستند. ورزشکاران حرفه‌ای ضمانت این محصول را تضمین می‌کنند. این مت‌ها برای تمرینات خانگی و گرم کردن، هاتا یا وینیاسا یوگا بسیار مناسب هستند.

سوالات متداول درباره خرید مت یوگا

آیا می‌توان از تشک‌های معمولی به جای مت یوگا استفاده کرد؟

خیر. تشک غیراستاندارد علاوه بر اینکه مانع تمرینات حرفه‌ای می‌شود می‌تواند به شما آسیب نیز برساند.

 چرا برخی از مت‌های یوگا بسیار گرانقیمت هستند؟

این موضوع به جنس و کیفیت مت‌های یوگا بستگی دارد. همچنین رعایت اصول استاندارد در تولید این مت‌های یوگا بسیار مهم است.

مت یوگا باید چه ابعادی داشته باشد؟

ابعاد مت باید متناسب با قد افراد انتخاب شود.

4/5 - (3 امتیاز)

بدون دیدگاه، دیدگاه خود را در زیر اضافه کنید!


افزودن دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *