رفتن به محتوا

جاهای دیدنی تهران را از نو تجربه کنیم

جاهای دیدنی تهران

تهران یکی از سرزنده‌ترین شهرهای ایران است. با وجود شهروندانی که از سراسر کشور می‌آیند، طبیعی است که آدم‌های زیادی از تمام استان‌های کشور را در این شهر ببینید که برای کار در آنجا جمع شده‌اند. حتی با وجود اینکه تهران پایتخت است و مردم این شهر مشغله‌های زیادی دارند و کلاً درگیر کارند، این کلانشهر عظیم مکان‌های تاریخی، پارک‌ها و بازارهای بسیار زیادی دارد. بله! درست فکر می‌کنید ترافیک هم تقریباً مهمان همیشگی تهران است و ممکن است شما دیربه‌دیر به جاهای دیدنی تهران برسید، اما ما در این مطلب اکتیک به شما تمام جاذبه‌های پایتخت را معرفی کرده‌ایم تا قدرت انتخابتان زیاد شود و هر موقع که دلتان خواست و از هر جای پایتخت بتوانید به این جاهای دیدنی تهران برسید و از تهران گردی خودتان لذت ببرید.

آنچه می‌خوانید

جاهای تاریخی تهران

هر پایتختی یک اقیانوس از وقایع تاریخی را در خود جای داده است، از خیابان‌ها، ساختمان‌ها و میادین شهر گرفته تا موزه‌ها و حس‌وحال آن، همه‌چیز می‌تواند رنگ‌وبویی تاریخی داشته باشد. ما در ادامه پرطرفدارترین جاهای تاریخی تهران را به شما معرفی کرده‌ایم تا وقتی خواستید از تهران دیدن کنید بدانید که باید کدام جاهای تاریخی تهران را در لیست خودتان قرار بدهید پس در این قسمت از راهنمای تهران گردی می‌رویم سراغ تهران تاریخی.

کاخ گلستان یکی از جذاب‌ترین جاهای دیدنی تهران

کاخ گلستان که در فهرست یونسکو ثبت شده، یکی از برترین جاهای دیدنی تهران است. بنای اولیه این کاخ به دستور شاه عباس، شاه صفوی، به قرن شانزدهم برمی‌گردد و بعدها در دوره قاجار بازسازی شد. یک بال از کاخ به همسران و معشوقه‌های شاهان قاجار اختصاص داشت. بعضی منابع می گویند که تعداد همسران و زنان شاه گاهی به بیش از ۴۰۰ نفر هم می‌رسید. این مجموعه بسیار بزرگ است و برای بازدید کامل از کاخ گلستان می‌توانید حداقل دو ساعت وقت بگذارید. بعضی از مناطقی که نباید از دست داد عبارتند از: تخت مرمر که قدمت آن به سال تاجگذاری آغا محمد خان قاجار برمی‌گردد، چشمه خانه، تالار سلام، تالار آیینه، شمس عماره، خلوت کریم خان، نگارخانه و موزه.

کاخ گلستان تهران

کاخ نیاوران، یکی از دیدنی‌های تهران

مجموعه ۹۰۰۰ متر مربعی کاخ نیاوران در قرن نوزدهم و در زمان قاجار ساخته شده است. بعدها محمدرضا پهلوی بخش‌های زیادی از آن را ساخت و بازسازی کرد تا از آن به‌عنوان یکی از اقامتگاه‌های زمستانی خاندان سلطنتی استفاده کند. طبقه همکف کاخ نیاوران مجموعه‌ای نفیس از فرش‌های دستباف ایرانی شامل پرتره‌های هنری شاهان و چهره‌های معروف دوران هخامنشی و قاجار را به نمایش می‌گذارد. در طبقه دوم مجسمه بودا و سنگ‌تراشی‌های مربوط به قرن سوم میلادی در کنار مجموعه‌ای از لباس‌های شخصی و نظامی محمدرضا پهلوی قرار دارد.

در کنار پله‌های طبقه دوم، تزئینات نقاشی زیبایی از کاخ کریم‌خان، موجود است. علاوه‌بر آثار هنری قدیمی و معاصر، در کاخ نیاوران می‌توانید نمونه‌ای از زندگی مجلل خانواده سلطنتی را مشاهده کنید. همچنین می‌توانید اسباب‌بازی‌های بچه‌ها را در اتاقشان ببینید، لباس‌های فرح دیبا هنوز در کمد لباس آویزان است، حتی لاک ناخن‌هایش. در اتاق ناهارخوری، میز مجلل به گونه‌ای چیده شده است که انگار مهمانان در آستانه ورود هستند. بخشی از مجموعه کاخ نیاوران هم دارای چایخانه، موزه و پارک است. کاخ نیاوران یکی از زیباترین جاهای دیدنی تهران است.

کاخ نیاوران تهران

مجموعه سعد آباد و کاخ سبز

مجموعه سعد آباد با تعداد هجده کاخ متعلق به پادشاهان قاجار و پهلوی، مجموعه تاریخی مهمی در شمال پایتخت و یکی از زیباترین جاهای دیدنی تهران است. این مجموعه اولین بار توسط قاجاریان در قرن نوزدهم ساخته شد. رضا شاه پهلوی در دهه ۱۹۲۰ در مجتمع سعد آباد زندگی می‌کرد و پسرش محمدرضا در دهه ۱۹۷۰ به این مجتمع نقل مکان کرد. پس از انقلاب اسلامی، این مجموعه به موزه تبدیل شد، یکی از بهترین کارهایی که می‌توانید در تهران انجام دهید، اگر می‌خواهید درباره آخرین سلسله سلطنتی کشور و همچنین سقوط آن بیشتر بدانید، رفتن به همین کاخ است که برای شما لذت دیدن جاهای دیدنی تهران را دوچندان می‌کند.

کاخ سعدآباد تهران

میدان و خیابان انقلاب یکی از تاریخی‌ترین جاهای دیدنی تهران

این میدان در قرن بیستم در ابتدا پس از تولد پهلوی «میدان ۲۴ اسفند» نامگذاری شد و مجسمه او را در وسط آن به نمایش می‌گذاشتند. پس از انقلاب ایران، مجسمه برداشته شد و نام آن به میدان انقلاب تغییر یافت. این میدان یکی از شلوغ‌ترین میدان‌های شهر و نزدیک به دانشگاه تهران است و در نزدیکی کتاب‌فروشی‌ها و کافی‌شاپ‌های مد روز قرار دارد. شما می‌توانید در بعضی از کافه‌های آرام در خیابان انقلاب از چای و کیک لذت ببرید. اگر به تهران می‌آیید باید میدان و خیابان انقلاب را ببینید چون انقلاب نه‌تنها یکی از زنده‌ترین جاهای دیدنی تهران است بلکه یکی از تاریخی‌ترین مکان‌های پایتخت هم هست.

میدان و خیابان انقلاب تهران

سفارت سابق یا همان لانه جاسوسی آمریکا

همان‌طور که می دانید، آمریکایی‌ها پس از انقلاب ایران به‌طور‌رسمی از ایران اخراج شدند و از آن زمان هم دیگر به ایران دعوت نشده‌اند. بلافاصله پس از انقلاب، برخی از دانشجویان، ۵۲ دیپلمات را ربودند و در داخل ساختمان سفارت، گروگان گرفتند. بحران گروگان‌گیری به‌مدت ۴۴۴ روز ادامه داشت تا اینکه در سال ۱۹۸۱ آن‌ها در نهایت آزاد شدند. این روزها، سفارت سابق به موزه‌ای اختصاص یافته است تا به جهانیان نشان دهد که چگونه آمریکا از جاسوسی برای دخالت در امور ایران و سایر کشورهای مستقل استفاده می‌کند. این موزه عجیب‌و‌غریب یکی از غیرمعمول‌ترین جاهای دیدنی تهران است.

زندان قصر یکی از عجیب‌ترین جاهای دیدنی تهران

قصر که در ابتدا به‌عنوان کاخ قرن هجدهمی ساخته شد، در دهه ۱۹۳۰ زمانی که به‌عنوان یک زندان سیاسی تغییر کاربری داد، به بدنامی شهره شد؛ جایی که منتقدان رژیم حاکم در آن بازداشت، بازجویی و شکنجه شدند و گاه حتی به قتل رسیدند. این زندان توسط آخرین شاه ایران، محمدرضا شاه مورد استفاده قرار گرفت و تعدادی از دشمنان وی از جمله شاعر ایرانی، محمد فرخی یزدی، در اینجا با تزریق سم مهلک، اعدام شدند. پس از انقلاب در سال ۵۷ زندان مورد هجوم قرار گرفت و ۱۰۰۰ زن هم علاوه بر مردان، از آن آزاد شدند. وقتی داخل زندان قصر را ببینید می‌فهمید که عملاً همه روشنفکران و نویسنده‌های درست‌حسابی مملکت حداقل برای چند ماهی، مهمان زندان محمدرضا شاه بوده‌اند. درواقع محمدرضا شاه هر کسی را که حتی اندکی متفاوت با او فکر می‌کرد راهی زندان قصر کرد.

زندان قصر در تهران

برج آزادی یکی از اولین مکان های دیدنی تهران است

برج آزادی، یکی از اولین جاهای دیدنی تهران است که حتما باید آن را ببینید و با آن عکس بگیرید. این برج بنا به سفارش آخرین شاه ایران، محمدرضا پهلوی، در سال ۱۹۷۱ به‌مناسبت جشن ۲۵۰۰ ساله امپراتوری ایران افتتاح شد. این برج قبل از انقلاب با نام برج شهیاد و به‌عنوان یادبود پادشاهان شناخته می‌شد اما بعد از انقلاب توسط مردم انقلابی ایران فتح شد و از آن موقع به نماد انقلاب و آزادی تبدیل شد.

برج آزادی فقط نماد تهران نیست بلکه از آن به‌عنوان نماد ایران هم یاد شده است. معماری برج آزادی از سبک‌های معماری هخامنشی، ساسانی و اسلامی الهام گرفته شده است. این ساختمان سه طبقه با ارتفاع ۴۵ متر دارای چهار آسانسور و دو راه پله با ۲۸۶ پله است. در زیر برج، سالن‌های نمایشگاه، کتابخانه، موزه و گالری وجود دارد. برج آزادی در مرکز میدان آزادی قرار دارد که با ۶۵۰۰۰ متر مربع، بزرگ‌ترین میدان تهران و کل ایران است.

میدان آزادی تهران

میدان بهارستان تهران؛ یکی از مکان‌های تاریخی تهران

قدم زدن در میدان بهارستان تهران، روزهای گذشته شهر را آشکار می‌کند. در اطراف این میدان آثار تاریخی زیادی مانند ساختمان مجلس شورای ملی (مجلس مشروطه) و مجلس شورای اسلامی قرار دارد. نه‌تنها یک محوطه گل‌کاری مدور در وسط خیابان، بلکه وجود مهم‌ترین ساختمان‌های تهران در گوشه آن هم از جذابیت‌های تاریخی این میدان زیباست. اگر به محیط‌های شهری و هویت تاریخی شهرها علاقه دارید حتماً باید میدان بهارستان را ببینید.

میدان بهارستان تهران

موزه‌های تهران

موزه‌های تهران، آنقدر زیادند که شاید اگر یک ماه هم برای دیدن موزه‌ها وقت بگذارید، زمان کم بیاورید. بعضی از موزه‌های تهران، استانداردهای بین‌المللی دارند و وقتی وارد آنها می‌شوید عملاً تاریخ را مرور خواهید کرد. در ادامه چند موزه را به شما معرفی خواهیم کرد که وقتی به آنها سر بزنید با کلی خاطره و عکس‌های دورهمی از آن‌ها بیرون خواهید آمد، در ضمن موزه‌های تهران مکان‌هایی تفریحی هم هستند و شما اصلاً در آن‌ها احساس خستگی نخواهید کرد.

موزه ملی ایران و موزه دوران اسلامی

اگرچه هر دو موزه در دو ساختمان مجزا قرار دارند، قدمت هر دو به قرن بیستم بازمی‌گردد و ارزش زیادی به از آنچه در تهران می‌توانید ببینید، می‌افزاید. این موزه‌ها با نمایش حدود ۳۰۰۰۰۰ شی، از مهم‌ترین موزه‌های ایران به شمار می‌روند. اگر می‌خواهید درباره فرهنگ، هنر و سنت‌های ایران اطلاعاتی کسب کنید، این مکان‌ها دو مورد از بهترین جاهای دیدنی تهران هستند. این موزه‌ها با پوشش‌دادن قرن‌ها و سال‌ها، از دوران پیش از تاریخ در فلات ایران گرفته تا دوران پیش از اسلام و دوران اسلامی، هر آنچه را که می‌خواهید درباره ایران بدانید، به شما نشان می‌دهند.

موزه ملی ایران

موزه جواهرات، یکی از بهترین جاهای دیدنی تهران

موزه جواهرات تهران ابتدا در کاخ گلستان نگهداری می‌شد. در قرن بیستم شاه پهلوی ۲۱ جعبه پر از جواهرات را به بانک ملی ایران منتقل کرد و در دهه ۱۹۶۰ موزه به مکان فعلی یعنی بانک مرکزی ایران منتقل شد. این موزه مجموعه‌ای چشمگیر از برخی از گران‌قیمت‌ترین و گران‌بهاترین جواهرات جهان است که در طول قرن‌ها گردآوری شده‌اند، مانند الماس، زمرد، یاقوت و سنگ‌های فیروزه. این همان چیزی است که باید در بازدید از جاهای دیدنی تهران، حتماً به‌سراغ آن بروید تا بعدها که تصاویرش را در تلویزیون دیدید از نرفتن به این موزه پشیمان نشوید.

موزه جواهرات تهران

باغ موزه نگارستان

باغ‌های تابستانی بازسازی‌شده در قصری آرام متعلق به قرن ۱۸ که یک بنای تاریخی ملی است. بله باغ موزه نگارستان و زیبایی بی‌بدیلش یکی از جذاب‌ترین جاهای دیدنی تهران برای تفریح است. این باغ در میدان بهارستان است. خلاصه یکی از بهترین انتخاب‌ها در روز جمعه این است که در شهر قدم بزنید و ساختمان‌هایی را ببینید که هم از نظر تاریخی اهمیت دارند و هم فرصت تفریح را برای شما فراهم می‌کنند. باغ موزه نگارستان یکی از بهترین انتخاب‌ها و یکی از مکان های دیدنی تهران است.

موزه فرش تهران

موزه فرش ایران یکی از محبوب‌ترین جاهای دیدنی تهران است که در نزدیکی پارک لاله، یکی از فضاهای سبز معروف شهر قرار دارد. موزه فرش در زمان ملکه فرح دیبا در سال ۱۳۵۵ به‌منظور احیای صنعت فرش‌بافی در ایران تأسیس شد. علاوه‌بر فرش، این موزه شامل حدود ۷۰۰۰ کتاب و متن است. اما نکته برجسته این موزه این است که شما می‌توانید فرصتی بی‌نظیر برای دیدن فرهنگ جذاب فرش ایرانی به‌دست بیاورید.

موزه عبرت یا شکنجه گاه کمیته مشترک ضدخرابکاری ساواک

یکی از عجیب‌ترین جاهای دیدنی تهران همین موزه است که قسمتی تلخ از تاریخ را روایت می‌کند. این موزه ابتدا زندان زنان در دوران پهلوی و سپس وحشتناک‌ترین شکنجه‌گاه در تاریخ ایران بوده است. موزه عبرت پس از بازسازی به یکی از دیدنی‌ترین جاذبه‌های تهران تبدیل شد و افراد زیادی آن را در لیست بازدیدهای خود از تهران قرار می‌دهند. اگر اهل تاریخ و سیاست هستید دیدن این مکان را از دست ندهید. از بردن بچه‌ها به این موزه جدا خودداری کنید.

موزه عبرت تهران

جاهای تفریحی تهران

کلانشهرها اصولاً جاهای تفریحی فوق‌العاده زیادی دارند چون به‌هرحال مشغله زندگی در کلانشهر خیلی زیاد است و مردم آن باید آخرهفته‌ها خستگی در کنند تا بتوانند دوباره به سراغ کار و زندگی خودشان برگردند. پس لیست زیر فقط یک لیست کوچک اما پرطرفدار از جاهای تفریحی تهران است و شما می‌توانید در هر گوشه و کنار پایتخت، جاهای تفریحی آن را کشف کنید. در این قسمت از راهنمای تهران گردی می‌رویم سراغ تفریح‌گاه‌های منحصربه‌فرد تهران.

پل طبیعت و پارک آب و آتش

پل طبیعت توسط معمار ایرانی لیلا عراقیان طراحی و بین سال‌های ۱۳۸۹ تا ۱۳۹۳ ساخته شده است. این پل ۲۷۰ متری بزرگ‌ترین پل روگذر عابر پیاده در ایران است که برای اتصال دو پارک در شمال تهران ساخته شده و به‌همین‌دلیل هم یکی از جذاب‌ترین جاهای دیدنی تهران است. در مسیر خود به سمت پارک آب و آتش می‌توانید در رستوران‌ها و کافی‌شاپ‌های بسیاری توقف کنید و از چشم‌انداز زیبای تهران و کوه‌های البرز لذت ببرید.

پل طبیعت که همیشه مملو از انواع‌و‌اقسام آدم‌ها با فرهنگ‌های مختلف است، در شبْ پر از نورهای رنگارنگ و خیره‌کننده می‌شود تا یکی از چشم‌نوازترین جاهای دیدنی تهران در شب را رقم بزند. کسانی که عاشق گشت‌و‌گذار و قدم‌زدن و تماشای مناظر زیبای طبیعت هستند، حتماً باید از پل طبیعت دیدن کنند. این پل بزرگ‌ترین پل روگذر عابر‌پیاده تهران و رفتن روی آن یک تجربه منحصر‌به‌فرد است که بازدیدکنندگان از این شهر نباید آن را از دست بدهند.

پل طبیعت تهران

دریاچه چیتگر یکی از وسیع‌ترین جاهای دیدنی تهران

دریاچه چیتگر در شمال غربی تهران در بزرگراه همت غرب واقع شده است. این دریاچه بزرگترین دریاچه مصنوعی ایران و بزرگ‌ترین مجموعه تفریحی پایتخت است که در زمینی به مساحت ۱۴۰ هکتار ساخته شده است. این دریاچه یکی از عظیم‌ترین جاهای دیدنی تهران است و شما در آنجا بسیاری از آدم‌ها را خواهید دید که اوقات فراغت خود را به تماشای پرندگان، انجام فعالیت‌های ورزشی آبی، دوچرخه‌سواری یا حتی پیاده‌روی می‌گذرانند. در ضمن در اطراف دریاچه رستوران‌های فوق‌العاده زیبایی وجود دارد که می‌توانید متنوع‌ترین غذاها را در آنجا پیدا کنید، درحالی‌که نمای دریاچه را پیش چشم خودتان دارید. مجموعه بام‌لند و شهربازی نزدیک به آن هم، دریاچه را به یکی از زیباترین جاهای دیدنی تهران تبدیل کرده‌اند.

دریاچه چیتگر تهران

دربند، یکی از بهترین جاهای دیدنی تهران برای تفریح و ورزش

دربند که در شمال باغ سعد آباد در ارتفاع ۱۷۰۰ متری از سطح دریا قرار دارد، آغاز یکی از مسیرهای اصلی کوهنوردان برای صعود به رشته کوه‌های البرز و یکی از بهترین جاهای دیدنی تهران برای ورزش‌دوستان است. در زمان قاجار این مکان زیبا به‌عنوان مکان مورد علاقه اعضای خانواده سلطنتی انتخاب شد. هم برای تهرانی‌ها و هم برای گردشگرانی که می‌خواهند استراحت کنند و از غذاهای محلی، چای و قلیان با منظره‌ای زیبا لذت ببرند، دربند یکی از زیباترین جاهای دیدنی تهران است. هوای دربند در تابستان، مطبوع است و به گرمی شهر تهران نیست. جمعه‌ها خیلی شلوغ می‌شود چون بسیاری از مردم تهران و اطراف آن با خانواده خود به آنجا می‌روند. اگر کمی آرامش و سکوت می‌خواهید، پیشنهاد می‌کنیم در طول هفته به دربند بروید.

دربند تهران

برج میلاد، یکی از برجسته‌ترین جاهای دیدنی تهران

برج میلاد با ارتفاعی حدود ۴۳۵ متر، ششمین برج بلند جهان است؛ مکانی عالی و یکی از بهترین جاهای دیدنی تهران برای تماشای مناظر شهری پایتخت در روز، عصر و حتی شب. برج میلاد میزبان موزه‌ها، زمین پینت بال، نمایش دلفین‌ها، سالن سینما، رستوران و کافه است. برج میلاد مخصوص آن‌هایی است که دوست دارند با نمادهای تهران عکس‌های یادگاری داشته باشند و همزمان با دیدن تهران از ارتفاع بسیار زیاد، وسعت عظیم آن را درک کنند.

برج میلاد تهران

بازار بزرگ تهران

بازار بزرگ تهران با مساحتی حدود بیست کیلومتر مربع، یکی از جاهای دیدنی تهران است. با ورود به بازار سرپوشیده، فضای سنتی معماری کهن ایران را حس می‌کنید. بازار بزرگ تهران هر آنچه که به دنبالش هستید، اعم از لباس، صنایع دستی، رستوران، آجیل، جواهرات، قالیچه و غیره را در خود دارد. مغازه‌های زین‌سازان (سراج)، نعل‌سازان (نال‌چیها) و قالی‌فروشان در قدیمی‌ترین نقاط بازار هستند. بازار بزرگ تهران در کنار مغازه‌های بی‌شمار، دارای آثار تاریخی مثل مسجد جامع و مسجد امام است. پیشنهاد می‌کنیم چند روز قبل از تعطیلات مهم، از بازدید از آن خودداری کنید چون خیلی شلوغ خواهد بود.

بازار بزرگ تهران

پیست اسکی توچال یکی از سردترین جاهای دیدنی تهران

توچال یک پیست کوهستانی اسکی است که در رشته‌کوه البرز و در مجاورت کلان‌شهر تهران در شمال ایران قرار دارد. رشته‌کوه البرز یکی از محبوب‌ترین رشته‌‌کوه‌های ایران است که از شمال تا شمال‌غرب استان تهران امتداد دارد. در بلندترین نقطه، پیست کوه توچال با ارتفاع بیش از ۳۶۰۰ متر از سطح دریا، پنجمین پیست مرتفع اسکی در جهان است. پس اگر اهل اسکی‌کردن هستید می‌توانید به این پیست بروید و یکی از سردترین جاهای دیدنی تهران را انتخاب کنید.

پیست اسکی توچال

بام تهران، یکی از مرتفع‌ترین جاهای دیدنی تهران

بام تهران هم در همان نزدیکی توچال و یکی از بهترین جاهای دیدنی تهران برای دیدن این کلانشهر بزرگ است. شما می‌توانید در توچال پیاده‌روی کنید، بدوید و اصلاً ورزش همگانی انجام دهید. توچال یک تله‌کابین بسیار بزرگ و زیبا و یک سورتمه هم دارد که در کنار سینما ۶ بعدی و سایر کافه‌ها و رستوران‌های بام تهران یک فضای تفریحی فوق‌العاده جذاب را برای شما ایجاد کرده است.

بام تهران

بازار تجریش، یکی از زنده‌ترین مکان های دیدنی تهران

این بازار که در شمال تهران قرار دارد، یکی از قدیمی‌ترین بازارهای شهر است. بازار تجریش که یکی از پویاترین جاهای دیدنی تهران است نسبت به بازار بزرگ کمتر توریستی است و درست مانند سایر بازارها، مملو از مغازه‌ است. اگر می‌خواهید از تهران سوغاتی بخرید، اینجا خرید هدیه خود را انجام دهید. در اینجا می‌توانید صنایع دستی، دیگ‌های مسی و سفالی، انواع پسته، شیرینی، زعفران، ادویه، ترشی و میوه‌های تازه را پیدا کنید. در نزدیکی آن هم رستوران‌های زیبایی وجود دارد که غذاهای فوق‌العاده خوشمزه‌ای هم دارند.

بازار تجریش تهران

پارک ‌های تهران

تهران با این‌که شهر شلوغ و آلوده‌ای است اما پارک‌ها و باغ‌های زیادی را در دل خودش جا داده است. پارک‌ها نقش ریه‌های تهران را دارند و البته مکانی برای ارتباط شهروندان این کلانشهر با همدیگر هم هستند. اگر قصد سفر به تهران و تهران‌گردی را دارید اصلاً نباید پارک‌های تهران را فراموش کنید و مطمئن باشید که همه پارک‌های تهران از جاهای دیدنی تهران برای کودکان هم محسوب می‌شوند و اگر خرید آنها را خسته کرده باشد با رسیدن به پارک‌ها و باغ‌ها، انرژی دوباره‌ای می‌گیرند پس در این قسمت از راهنمای تهران گردی می‌رویم سراغ تهران و پارک‌هایش.

پارک لاله؛ یک پارک زیبا با فضاهایی متنوع در قلب تهران

پارک لاله یکی از زیباترین فضاهای باز در بین جاهای دیدنی تهران است. پارک لاله تقریباً در وسط تهران واقع شده است و مکانی عالی برای توقف و استراحت در بین مکان های دیدنی تهران است چون کلی فضای سبز و درختان متفاوت را در این پارک خواهید دید. در ضمن تنوع فرهنگی این پارک با توجه به حضور انواع و اقسام آدم‌ها در این مکان، فضای آن را جذاب می‌کند مخصوصاً که بازارچه‌های زیبایی را در درون این پارک هم می‌بینید و موقع تعطیلی‌ها هم جشنواره‌های زیادی در این مکان برگزار می‌شود.

پارک لاله تهران

باغ گیاه شناسی ملی ایران یکی از زیباترین مکان های دیدنی تهران

باغی زیبا و وسیع با بیش از ۳۰۰۰ درخت محلی، گیاه و پوشش گیاهی عجیب و غریب. باغ گیاه شناسی ملی ایران در تهران یک مکان طبیعی است که در طول سفر نمی‌توانید آن را از دست بدهید. این باغ در سال ۱۳۴۵ تأسیس و حدود ۱۳ سال قبل به روی عموم باز شد. این باغ که میزبان انواع گیاهان و مهم‌ترین مکان برای درختکاری ایران و پارکی زیبا برای پیاده روی است، ارزش بازدید را دارد.

باغ گیاهشناسی ملی تهران

باغ مینیاتور تهران؛ یک ایران کوچک

اگر می‌خواهید نمونه‌ای از ایران کوچک را ببینید، حتماً به باغ مینیاتور تهران بروید. در این باغ شگفت‌انگیز می‌توانید ماکتی از آثار باستانی ایرانی را ببینید و از زیبایی‌های آن لذت ببرید. این ماکت‌ها آثار جالبی چون تخت‌جمشید، میدان نقش‌جهان، چغازنبیل، ارگ بم، کلیسای ارامنه، بازار تبریز، تخت سلیمان، گنبد سلطانیه، مجموعه شیخ صفی الدین اردبیلی، کوه بیستون و کتیبه، پاسارگاد و … را به تصویر می‌کشند. این مکان یکی از بهترین جاهای دیدنی تهران برای تفریح بچه‌هاست چون کلی فواره دارد.

پارک جمشیدیه، یکی از جاذبه‌های کمترشناخته‌شده تهران

پارک جمشیدید که در بین گردشگران کمتر شناخته شده است، یک باغ عمومی فوق‌العاده جذاب در تهران است. پارک جمشیدیه بیشتر یک پارک صخره‌ای است تا سبز (به آن باغ سنگی هم می‌گویند)، که همین مورد این باغ را برای پیاده‌روی دوست‌داشتنی می‌کند. وجه اشتراک آن با باغبانی به سبک ایرانی، وجود زیاد آب است، هم در دریاچه و هم در کانال‌های باریک بین راه‌پله‌ها و بلوارهای پردرخت، پر از آب است و هوای آنجا هم با وجود این همه آب فوق‌العاده خواهد بود و به‌همین‌دلیل یکی از بهترین جاهای دیدنی تهران برای تفریح است.

از دیگر پارک‌های تهران می‌توان به پارک گفتگو و پارک ملت هم اشاره کرد که واقعاً زیبا و عظیم هستند و می‌توانند برای یک تفریح خانوادگی فوق‌العاده جذاب باشند. اگر اهل طبیعت گردی در تهران باشید، مطمئناً از این مکان‌ها فوق‌العاده لذت خواهید برد چون پوشش گیاهی همه این پارک‌ها احساس بودن در یک جنگل زیبا را به شما منتقل می‌کند.

جاهای فرهنگی تهران

تهران همیشه یکی از قطب‌های فرهنگی ایران بوده و جالب این‌که به‌عنوان پایتخت توانسته است فرهنگ‌های گوناگون را در خود جمع کند پس شما می‌توانید در تهران گردی خود، حسابی روی جاهای فرهنگی تهران و جاذبه‌های شهری مراکز فرهنگی حساب کنید. در ادامه چند مورد از بهترین جاذبه‌های هنری تهران را به شما معرفی خواهیم کرد هرچند که این لیست تمامی ندارد و ما فقط چند نمونه مهم را به شما معرفی می‌کنیم، خلاصه در این قسمت از راهنمای تهران گردی می‌رویم سراغ تهران فرهنگی.

موزه هنرهای معاصر تهران

اگر می‌خواهید بهترین موزه عصر مدرن تهران را ببینید و در چشم‌اندازهای جدیدتر زندگی ایرانی غوطه‌ور شوید و از استعداد هنرمندان آوانگارد و آینده‌نگر ایرانی و غربی لذت ببرید، باید در بین برنامه‌های پرمشغله خود یک وقت برای موزه هنرهای معاصر، خالی کنید. این موزه نمونه دیگری از تلاش‌های فرح دیبا برای پرورش جنبه‌های فرهنگی سبک زندگی ایرانی بوده است که البته باید گفت تمام آثار آن از طریق سرمایه‌های ملی ایران که متعلق به تک‌تک مردم ایران است تهیه شده و فرح دیبا فقط وظیفه کوچک خود را انجام داده است.

موزه هنرهای معاصر

خانه هنرمندان ایران

خانه هنرمندان ایران که پاتوق مورد علاقه انبوه هنردوستان است، نگاهی ویژه به صحنه هنر معاصر ایران دارد و یکی از جذاب‌ترین جاهای دیدنی تهران است. این گالری رایگان انواع مختلفی از آثار هنرمندان را به نمایش می‌گذارد که به‌صورت ماهانه و هفتگی آثارشان را در این خانه به نمایش می‌گذارند. کافه‌ها، رستوران گیاه‌خواری، فروشگاه هنر و صنایع‌دستی با هدایای منحصربه‌فرد در گوشه‌کنار خانه هنرمندان پراکنده است.

باغ فردوس و موزه سینما

باغ فردوس، یکی از بناهای ملی ثبت شده در تهران و خانه تاریخی باشکوهی است که در منطقه شمیران (معروف به شمیرانات) تهران و در محله‌ای قدیمی به همین نام واقع شده است. این بنای دیدنی تهران از دوره قاجار تا به امروز باقی مانده و از سال ۱۳۸۱ به‌عنوان موزه سینما مورد استفاده قرار گرفته است. مساحت باغ ۲۰۰۰۰ متر مربع است و عمارت آن در سه طبقه با زیربنای ۱۰۰۰ متر مربع ساخته شده است.

موزه سینما هم در همان‌جا واقع شده است. این موزه جنبه‌های مختلف سینمای ایران را به نمایش می‌گذارد و اگر علاقه‌مند به کشف این جنبه کمتر‌شناخته‌شده از فرهنگ ایرانی هستید، می‌تواند به‌راحتی شما را برای چند ساعت سرگرم کند. در این مجموعه قهوه‌خانه و سینما نیز وجود دارد که پس از بازدید از موزه می‌توانید با رفتن به آن‌ها از روز خود لذت ببرید.

تئاتر شهر؛ قلب فرهنگی تهران

یکی از نمادهای تهران و یکی از زیباترین بناهای معماری ایرانی، تئاتر شهر است. تئاتر شهر تهران مجموعه‌ای منحصر‌به‌فرد است که امروزه به‌عنوان بزرگترین مجموعه تئاتر کشور شناخته می‌شود. این مجموعه زیبا به‌دلیل موقعیت مناسب در ساختار شهری از نظر دسترسی بی‌نظیر است. از سوی دیگر وجود دانشگاه هنر و امیرکبیر در ضلع شمالی این محور، دانشگاه تهران و دانشکده معماری دانشگاه آزاد در ضلع غربی و دانشکده‌های علمی و هنری فراوان در کنار سینماها، کتابفروشی‌ها، گالری‌ها و مکان‌های مشابه در این منطقه، آن را به مرکز فرهنگی تهران تبدیل کرده است.

تئاتر شهر تهران

تئاتر شهر هر روز میزبان تعداد زیادی از دانشجویان، هنرمندان، هنردوستان و دوستداران علم و فرهنگ است. همچنین به‌دلیل امنیت منطقه، شناخته‌شده‌بودن و وجود خاطره جمعی از تهران قدیم، این نقطه از شهر حتی در شب نیز عموم مردم را به خیابان‌ها می‌کشاند. در تئاتر شهر شما با فرهنگ تهران ملاقات خواهید کرد و شهر را در جنب‌و‌جوش عظیم آن خواهید یافت.

باغ کتاب تهران؛ مکانی برای کتاب‌دوستان و همه

یکی از جاهای دیدنی تهران که همین اواخر افتتاح شد، باغ کتاب است. این مجموعه عظیم که در تپه‌های عباس‌آباد افتتاح شده است، فوق‌العاده زیباست و یک مجموعه هم دارد که پر از انواع و اقسام کتاب‌هاست و فضای آن طوری است که همه سنین از آن لذت می‌برند. در نزدیکی این باغ، سینما هم هست و از این نظر شما با یک مجموعه کامل طرف هستید.

نکاتی برای لذت بردن از سفر به تهران

تهران یک شهر بسیار بزرگ و شلوغ است. در اینجا نکاتی در مورد اینکه چگونه از تعطیلات خود در تهران به بهترین شکل لذت ببرید، از گم‌شدن خودداری کنید و از اقامت خود نهایت استفاده را ببرید، آورده شده است. اولین کاری که باید بکنید این است: یک هتل نزدیک به مترو پیدا کنید. برای جلوگیری از وابستگی به تاکسی‌ها یا اتوبوس‌هایی که ممکن است مسیرهای آنها را متوجه نشوید، پیشنهاد می‌کنیم یک هتل نزدیک به ایستگاه مترو رزرو کنید. به‌این‌ترتیب، شما همیشه مطمئن هستید که به‌راحتی می‌توانید تقریباً به تمام جاهای دیدنی تهران برسید.

نکته دوم این‌که حتماً از حمل‌ونقل عمومی تهران استفاده کنید: پیشنهاد می‌کنیم برای جلوگیری از گرفتارشدن در ترافیک دیوانه‌کننده شهر، مترو را انتخاب کنید. متروی تهران بسیار بزرگ است و به اکثر نقاط شهر راه دارد و شما می‌توانید از طریق مترو به‌راحتی جاهای دیدنی تهران را پیدا کنید. سعی کنید در ساعات اوج عبور‌و‌مرور، از رفتن به مترو خودداری کنید، صبح زود و بعد از ظهر بین ساعت ۴ تا ۶، آنقدر شلوغ می‌شود که ممکن است اصلاً نتوانید پیاده و سوار شوید. نکته سوم و مهم این‌که برای دیدن جاهای دیدنی تهران، از Google Maps استفاده کنید. وقتی صحبت از راه‌رفتن در خیابان‌ها می‌شود، Google Maps می‌تواند کمک بزرگی باشد. نام خیابان‌ها، ایستگاه‌های اتوبوس و مترو، نام مکان‌ها و رستوران‌ها و جاهای دیدنی تهران را به زبان انگلیسی و فارسی در گوگل‌مپ خواهید دید.

اگر برای تجربه کردن ناب‌ترین تفریحات تهران نیاز به راهنمایی داشتید می‌توانید درکنار بهترین هنرمندان و ورزشکاران و حرفه‌ای‌ها کارهای جدیدی را به عنوان تفریح در اکتیک تجربه کنید.

5/5 - (1 امتیاز)

بدون دیدگاه، دیدگاه خود را در زیر اضافه کنید!


افزودن دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *