رفتن به محتوا

کتابخانه های تهران، با آسودگی بنشین و بخوان

کتابخانه های تهران

برای هر شهروند تهرانی نیاز است تا جاهای فرهنگی تهران را بشناسد. کتابخانه های تهران یکی از این جاهاست. این کتابخانه‌ها برخی به‌صورت دولتی و زیرنظر سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران تاسیس شده‌اند و برخی دیگر زیرنظر یک فرهنگسرا یا موسسه فرهنگی اداره می‌شوند. کتابخانه‌‎ها یکی از مهم‌ترین مکان‌ها برای افراد تشنه علم و دانش هستند. افراد بسیاری را می‌شناسیم که برای پژوهش‌های دانشگاهی و غیردانشگاهی کتابخانه‌ها را پاتوق فرهنگی خود کرده‌اند. حتی بسیاری از افراد که پیشه‌‌ای فرهنگی مرتبط با خواندن یا نوشتن دارند، علاقه دارند تا کار خود را در کتابخانه دنبال کنند. بنابراین دانشجویان، استادان، اهالی رسانه و اهل فرهنگ را می‌توانید پشت میزهای کتابخانه‌ها پیدا کنید.

همچنین بسیاری از افراد به دلایل اقتصادی و یا پژوهش‌های خاص با تکیه بر منابع و کتب نایاب سعی می‌کنند مایحتاج پژوهشی خود را از کتابخانه‌ها دریافت کنند. اکثر کتابخانه‌ها مجهز به سیستم سرچ و جستجو هستند. برخی از این کتابخانه‌ها دارای دو سالن مجزا به تفکیک مردانه و زنانه هستند و برخی دیگر یک سالن اصلی دارند. در این مطلب اکتیک سعی کردیم تا شما را با بزرگترین کتابخانه تهران آشنا کنیم. با ما همراه باشید.

کتابخانه ملی تهران، یادگاری فرهنگی از قاجار تا امروز

کتابخانه ملی تهران

در میان کتابخانه های تهران، بنای کتابخانه ملی تهران را باید به دوره قاجار نسبت دهیم. با تشکیل کتابخانه سلطنتی و کتابخانه مدرسه دارالفنون نخستین پایه‌های ساخت کتابخانه‌ای جامع در دل تهران زده شد.

کتابخانه ملی تهران – بزرگترین کتابخانه تهران – واقع در خیابان سی تیر یا همان قوام‌السلطنه، یکی از غنی‌ترین و کامل‌ترین کتابخانه ‌های تهران است. ساختمان فعلی کتابخانه ملی ۹۷ هزار مترمربع زیر بنا و هشت طبقه دارد. این ساختمان با شمایی پلکانی و هرمی و نورگیری مناسب، یادآور معماری فاخر ایرانی است.

 شما با عضویت در این کتابخانه عظیم می‌توانید به آرشیو قوی از کتاب‌های مرجع و غیرمرجع، مجلات و نشریات عمومی و تخصصی دست یابید. آرشیو این کتابخانه را می‌توان به پنج بخش عمده تقسیم کرد:

  1. کتابخانه عمومی شامل آرشیوی متنوع و گوناگون
  2. کتابخانه کودکان و نوجوانان
  3. کتابخانه نابینایان
  4. کتابخانه ایران‌شناسی و اسلام‌شناسی
  5. بخش منابع غیرکتابی

کتابخانه ملی در میان کتابخانه های تهران، تنها کتابخانه‌ای است که در بسیاری شهرهای دیگر ایران نیز شعبه دارد، این شهرها عبارتند از اصفهان، بوشهر، خراسان رضوی، آذربایجان شرقی، فارس و سیستان و بلوچستان.

آدرس: بزرگ‌راه شهید حقانی (غرب به شرق)، بعد از ایستگاه مترو حقانی، خروجی کتابخانه ملی – تلفن: ۸۱۶۲۰-۰۲۱

ساعات کاری: در نیمه اول سال از ۸ صبح تا ۲۲ شب

در نیمه دوم سال از ۸ صبح تا ۲۱ شب

 کتابخانه فرزانگان، اگر کنکوری هستید!

کتابخانه فرزانگان تهران

بسیاری از افراد پشت کنکوری علاقه دارند در محیطی راحت و ساکت با تمرکز بالا به خواندن منابع کنکور مشغول شوند. در میان کتابخانه های تهران، تعدادی کتابخانه هستند که برای افراد کنکوری مناسب هستند. کتابخانه فرزانگان در منطقه هشت تهران یکی از این کتابخانه‌ها است. این کتابخانه در طبقه دوم خانه فرهنگ برقرار است و نزدیک به ۲۰ هزار جلد کتاب که اکثر آنها کتب آموزشی و کمک درسی هستند، در این مرکز نگهداری می‌شود. همچنین کتابخانه فرزانگان دارای دو سالن بزرگ برای مطالعه است.

آدرس: نارمک، میدان هلال احمر، انتهای خیابان گلستان، جنب بوستان تسلیحات، کوچه شهید غلام رضا گلستانی، شماره ۱۲۸ – تلفن: ۰۲۱۷۷۸۳۴۵۴۵_۰۲۱۷۷۸۱۸۸۴۲_۰۲۱۷۷۸۲۰۵۴۴

ساعات کاری: همه روزه از ساعت ۹ تا ۱۹ شب

کتابخانه دائره‌المعارف بزرگ اسلامی، ویژه علاقه‌مندان به مباحث دینی

دایره المعارف بزرگ اسلامی

پژوهش در باب موضوعاتی مانند تاریخ ادیان و به ویژه دین اسلام افراد بسیاری را همواره جذب خود کرده است. در این بین دسترسی به منابع و کتب مرجع همیشه دغدغه افراد پژوهشگر و محقق بوده است. در میان کتابخانه های تهران، کتابخانه بزرگ دائره‌المعارف اسلامی واقع در خیابان نیاوران، دارای کامل‌ترین و مرجع‌ترین کتب ادیان به ویژه دین اسلام است. میزها، قفسه‌ها و صندلی‌ها به گونه‌ای طراحی شده که افراد در راحت‌تین شکل ممکن با تمرکز بالا به مطالعه و پژوهش بپردازند.

آدرس: نیاوران، کاشانک، نرسیده به آجودانیه، شماره ۲۱۰ – تلفن: ۰۲۱۲۲۹۷۶۲۶

ساعات کاری: همه روزه به جز جمعه و پنجشنبه از ساعت ۷ صبح تا ۲:۳۰ بعدازظهر

کتابخانه هنر واقع در فرهنگسرای ارسباران، پاتوقی برای دوستاران هنر

فرهنگسرای ارسباران

فرهنگسرای ارسباران از دیرباز پاتوق دوستاران هنر و هنرمندان بوده است. این مجموعه نامی آشنا برای افراد درس ‌خوانده در رشته‌های هنری و یا علاقه‌مند به به پژوهش‌ و تحقیق در باب هنر است. کتابخانه تخصصی هنر واقع در فرهنگسرای ارسباران می‌تواند بهترین مکان برای این افراد باشد. ارسباران در میان فرهنگسراهای تهران از زمان افتتاح در دهه ۷۰ تا به امروز، همواره فعالیتی حرفه‌ای با موضوعیت هنر را در پیش گرفته است. به همین دلیل با اطمینان باید گفت کتابخانه هنر ارسباران در زمره بهترین و کامل‌ترین کتابخانه های تهران است. این کتابخانه با آرشیو متنوع و عظیمی از کتب مرجع و غیرمرجع پیرامون حوزه‌های سینما و تاتر، نقاشی و صنایع دستی، موسیقی، مجسمه‌سازی، تاریخ و ادبیات و… در دو بخش فارسی و لاتین در اختیار دوستاران هنر قرار گرفته است. همچنین شما می‌توانید در کنار استفاده از کتابخانه تخصصی هنر ارسباران، از برنامه‌های فرهنگی و هنری این مجموعه نیز باخبر شده و در آنها شرکت کنید. همچنین راه‌اندازی بانک مولتی مدیای موسیقی در این کتابخانه تخصصی، قطعاً یکی از بهترین خبرها برای افراد دوستار و دانشجویان موسیقی است. محوطه سرسبز محصور شیشه‌ای در طبقه اول ارسباران با درختان و گیاهان سرسبز و پرندگان زیبا که طنین نغمه‌شان هوش از سر می‌برد، مطمئناً مورد توجه هنرمندان و هنردوستان قرار خواهد گرفت.

آدرس:  خیابان دکتر شریعتی – بالاتر از پل سیدخندان – خیابان ارسباران(جلفا) – فرهنگسرای ارسباران – تلفن: ۰۲۱۲۲۸۷۲۸۱۸

ساعات کاری: همه روزه به جز جمعه‌ها از هشت صبح تا ساعت ۱۹ بعدازظهر

کافه: دارد

کتابخانه حسینیه ارشاد، محفلی برای کودکان و نوجوانان

کتابخانه حسینیه ارشاد

در میان کتابخانه های تهران، کتابخانه بزرگ و معروف حسینیه ارشاد توجه ویژه‌ای به کودکان و نوجوانان، نابینایان و ناشنوایان دارد. این بخش در کتابخانه حسینیه ارشاد برای افراد تا ۱۶ سال کتب و برنامه‌های فرهنگی بسیاری را در پیش گرفته و از همین روی باید آن را در لیست بزرگترین کتابخانه تهران برای کودکان و نوجوانان قرار دهیم. کودکان با عضویت در این کتابخانه و گرفتن کارت مخصوص عضویت رنگی، می‌توانند از خدمات کتابخانه بزرگ حسینیه ارشاد استفاده کنند. در بخش ناشنوایان علاوه‌بر بزرگسالان، کودکان و نوجوانان ناشنوا نیز می‌توانند از برنامه‌های این کتابخانه استفاده کنند. به همین دلیل برخی از کتابداران این مجموعه نیز آموزش‌های لازم جهت ارتباط‌گیری با این عزیزان را دیده‌اند و می‌توانند به ناشنوایان محترم خدمات برسانند. همچنین کتب گوناگون مجهز به خط بریل نیز برای نابینایان در این کتابخانه موجود است. طراحی معماری این بزرگترین کتابخانه تهران، آمیزه‌ای از معماری مدرن همراه با موتیف‌های معماری اسلامی و سنتی است.

آدرس: خیابان دکتر علی شریعتی، پاییین تر از تقاطع حسینه ارشاد

ساعات کاری: شنبه تا چهارشنبه، نیمه اول سال: ۸ الی ۱۹، نیمه دوم سال: ۸ الی ۱۸

کتابخانه مرکزی شهرداری تهران بزرگ، ویژه علاقه‌مندان به معماری و شهرسازی

کتابخانه شهرداری تهران

کتابخانه و مرکز اسناد معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران منبعی کامل و جامع در دو بخش لاتین و فارسی از کتب عمران، معماری و شهرسازی است. این کتابخانه واقع در خیابان ایرانشهر و در حقیقت محفلی ارزشمند برای دوستاران معماری و شهرسازی است. همچنین در این کتابخانه نشریات تخصصی معماری و شهرسازی نیز برای علاقه‌مندان و دانشجویان رشته‌های معماری، شهرسازی و عمران موجود است.

آدرس: ایرانشهر، نرسیده به تقاطع طالقانی، ساختمان شماره ۲ شهرداری تهران، حوزه معاونت شهرسازی و معماری

ساعات کاری: ۸:۳۰ صبح تا ساعت ۱۳ ظهر

باغ کتاب تهران، مجموعه‌ای کامل از کتاب و محصولات فرهنگی

کتابخانه باغ کتاب تهران

مجموعه باغ کتاب تهران بزرگترین مجموعه فروش کتاب و سرگرمی‌های علمی و فرهنگی کشور است. این مجموعه در فضایی سه طبقه و چهار بلوک با زیربنای ۶۵ هزار متر مربع و وسعت ۱۱۰ هزار متر مربع در اراضی عباس آباد احداث شده است. این مجموعه عظیم دارای ۱۱ سالن سینما و تئاتر در طبقه همکف، زیر زمین و روی بام است. اما چرا این مکان را در لیست کتابخانه های تهران قرار دادیم؟

در باغ کتاب تهران قسمتی با نام لمکده باغ کتاب وجود دارد. در قسمت‌های مختلف باغ کتاب مکان‌هایی با نام لمکده طراحی شده است. این مکان‌ها با تعدادی مبل و صندلی راحتی برای بازدیدکنندگان، در واقع محلی برای مطالعه و استراحت هستند. بازدیدکنندگان می‌توانند از درون قفسه‌های کتاب باغ کتاب، کتاب برداشته و در لمکده‌ها ضمن استراحت، مطالعه نیز کنند.

  • آدرس اول: میدان ونک، بزرگراه حقانی، مسیر غرب به شرق، بعد از تقاطع بزرگراه شهید مدرس، خروجی کتابخانه ملی، باغ کتاب ‏تهران
  • آدرس دوم: بزرگراه شهید همت، مسیر شرق به غرب، بعد از خروجی بزرگراه حقانی، خروجی باغ موزه دفاع مقدس و باغ کتاب تهران
  • آدرس سوم: ایستگاه متروی حقانی، ۱۰ دقیقه پیاده روی از باغ موزه دفاع مقدس، بعد از پل، باغ کتاب تهران (مسیر مستقیم)

ساعات کاری: همه روزه (حتی روزهای تعطیل) از ساعت ۹ صبح تا ساعت ۲۳ شب

فروشگاه هنری و کافه: دارد

سالن نمایش علمی و سینما سه بعدی: دارد

سوالات متدوال درباره کتابخانه‌های تهران

آیا امکان خواندن کتاب‌های متفرقه در لمکده‌های باغ کتاب تهران میسر است؟

بله. شما می‌توانید در این مکان فرهنگی به مطالعه بپردازید.

آیا کتابخانه های تهران دارای کافه برای هم‌نشینی و بحث‌های فرهنگی نیز هستند؟

بله، بسیاری از کتابخانه های تهران نظیر باغ کتاب و ارسباران دارای کافه هستند.

اگر شما هم کتابخانه خوبی در تهران می‌شناسید که می‌تواند برای دیگر خوانندگان اکتیک جذاب و مفید باشد، در کامنت‌ها معرفی کنید.

3.6/5 - (5 امتیاز)

بدون دیدگاه، دیدگاه خود را در زیر اضافه کنید!


افزودن دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *