رفتن به محتوا

جاذبه های فرهنگی تهران، قدم در زدن در فرهنگ پایتخت

جاهای فرهنگی تهران

تهران، یکی از مراکز تولد و پویایی فرهنگ در ایران است و مکان‌های بسیار زیادی در این شهر از ساختمان‌ها و خیابان‌ها گرفته تا موزه‌ها و بازارها، نقش فرهنگ را بر دیوارها و جان خود حک کرده‌اند. ما در ادامه جاذبه های فرهنگی تهران را به شما معرفی خواهیم کرد تا هر موقع که خواستید به دل این کلانشهر بزرگ بزنید، بدانید که در هر قدم، برای دیدن فرهنگ پایتخت، باید کدام جاذبه های فرهنگی تهران را انتخاب کنید. اکتیک، جهان کشف تجربه‌هاست پس شما هم از تجربه‌های ارزشمند خودتان در مورد جاهای دیدنی تهران بنویسید و به ما بگویید که به نظر شما بهترین مکان‌ها برای دیدن جاذبه های فرهنگی تهران کجا هستند؟

بازار بزرگ تهران، از تاریخی‌ترین جاذبه های فرهنگی تهران

بازار بزرگ تهران

درحالی‌که ساخت‌وسازهای بازارمانند در ایران به‌طورکلی به هزاره چهارم قبل از میلاد برمی‌گردد، بازار تهران چندان قدیمی نیست. به‌سختی می‌توان دقیقاً گفت که این بازار برای اولین بار چه زمانی پدید آمد، اما در قرن‌های پس از فتح ایران توسط مسلمانان، مسافران از رشد تجارت در منطقه‌ای که حالا در اشغال بازار فعلی است، خبر دادند. بنابراین بازار بزرگ، ادامه این میراث است پس وقتی به بازار بزرگ می‌روید درواقع با یک مجموعه عظیم از جاذبه های فرهنگی تهران مواجه می‌شوید. تحقیقات حاکی از آن است که بخشی از بازار امروزی پیش از رشد روستای تهران در زمان شاهنشاهی صفویه بوده است، هرچند در این دوره و پس از آن بود که بازار به‌تدریج شروع به رشد کرد.

قدیمی‌ترین بناهای باقی‌مانده، یعنی دیوارها و گذرگاه‌های بازار، به‌ندرت بیش از ۴۰۰ سال قدمت دارند و بسیاری از آنها در ۲۰۰ سال گذشته ساخته یا بازسازی شده‌اند. با‌این‌حال، در دوران سلطنت رضاشاه، با شروع رشد و اصلاحات تصاعدی تهران در اوایل قرن بیستم، تغییرات ناشی از این توسعه سریع باعث شد که بخش اعظم بازار ناپدید شود. بخش‌های قدیمی بازار عموماً از نظر سبک معماری مشابه هستند، در‌حالی‌که بخش‌های اضافه‌شده در قرن بیستم اغلب به‌طور قابل‌توجهی متفاوت به نظر می‌رسند. منتقدان می‌گویند که توجه کمی به ساخت این بخش‌های جدید شده است، اما در اواخر قرن بیستم پروژه‌هایی برای زیباسازی بازار با استفاده از گچ‌بری و آجرکاری تزئینی انجام شد.

امروز هم بازار بزرگ تهران هنوز یک مکان مهم تجاری است. با‌این‌حال، بسیاری از بخش‌های تجاری و امور مالی شهر به بخش‌های جدید و مجلل شمال تهران منتقل شده است. علاوه‌بر کالاهای سنتی، بازار ساعت و جواهرات هم ظاهراً در بازار بزرگ تهران، در حال رشد است که به‌احتمال‌زیاد نتیجه رشد گردشگری است. بازار در حوالی ظهر و بین ساعت ۱۷:۰۰ تا ۱۹:۰۰ شلوغ‌ترین حالت خود را تجربه می‌کند. بدون شک بازارها یکی از مهم‌ترین نقاط برخورد ما با جاذبه های فرهنگی تهران هستند پس رفتن به بازار بزرگ را از یادتان نبرید و حتی دیدن جاهای فرهنگی تهران را با همین بازار عظیم شروع کنید.

موزه هنرهای معاصر تهران، یکی از مهم‌ترین مراکز فرهنگی تهران

موزه هنرهای معاصر تهران

موزه هنرهای معاصر تهران که با نام TMoCA هم شناخته می‌شود، یکی از بزرگترین موزه‌های هنر ایران است و به‌عنوان نمونه‌ای از معماری معاصر ایرانی، طراحی آن از معماری سنتی ایرانی و همچنین معماری مدرن الهام گرفته شده است. این سبک معماری با الهام از بادگیرهای ایران و توسط معمار ایرانی کامران دیبا طراحی شده است. این موزه به‌عنوان یکی از جاذبه های فرهنگی تهران، در سه طبقه ساخته شده و از سال ۱۳۵۶ به‌عنوان نمایشگاه دائمی مورد استفاده قرار گرفته است. موزه در ضلع شرقی پارک لاله و با امکاناتی از قبیل سالن‌های نمایشگاهی، سینماتک و کتابخانه، همچنان در دسترس عموم است و یکی از جاذبه های فرهنگی تهران مدرن را تشکیل داده است.

موزه هنرهای معاصر دارای ۹ گالری است که سه گالری آن به نمایش نقاشی‌های هنرمندان بین‌المللی از مجموعه دائمی موزه اختصاص دارد. این مجموعه دائمی شامل نقاشی‌هایی از هنرمندانی مانند کلود مونه، ونسان ون‌گوگ، پابلو پیکاسو، رنه ماگریت، اندی وارهول و بسیاری دیگر است. نمایشگاه‌های موقت در شش گالری دیگر در طول سال برگزار می‌شود. اگر می‌خواهید یکی از مهم‌ترین مراکز هنری تهران را ببینید، حتماً باید از موزه هنرهای معاصر دیدن کنید.

موزه ملی ایران؛ آشنایی با فرهنگ و تاریخ هزاران‌ساله ایران

موزه ملی ایران

موزه ملی مهم‌ترین موزه ایران برای نگهداری مجموعه‌های باستان‌شناسی است. تحقیقات نشان می‌دهد که این بنا به‌سفارش رضا‌شاه و توسط معمار فرانسوی به نام آندره گدار ساخته شده است. ساخت آن در ۲۱ اردیبهشت ۱۳۱۳ هجری قمری آغاز و در سال ۱۳۱۶ تکمیل شد و در معرض دید عموم قرار گرفت. در حال حاضر موزه ملی ایران با دو ساختمان مجزا به‌عنوان موزه ایران باستان و موزه دوره اسلامی کار می‌کند که با حدود ۳۰۰۰۰۰ شی تاریخی از دوره‌های مختلف تاریخی یکی از بهترین موزه‌های جهان است که مرتبط با فرهنگ، هنر و تاریخ ایران عمل می‌کند؛ برای مثال قدیمی‌ترین آثار حضور انسان در فلات ایران در حدود ششصد هزار سال پیش در این موزه نگهداری می‌شود. اینجاست که اهمیت این موزه به‌عنوان یکی از ارزنده‌ترین جاذبه های فرهنگی تهران بیشتر مشخص می‌شود.

باغ موزه هنر ایرانی؛ یکی از ناشناخته‌ترین جاذبه های فرهنگی تهران

باغ موزه هنر ایرانی

باغ موزه هنر ایرانی بیشتر از این‌که برای ایرانی‌ها شناخته شده باشد برای توریست‌های خارجی شناخته شده است. این موزه به‌عنوان یکی از کمترشناخته‌شده‌ترین جاذبه های فرهنگی تهران، در شمال تهران و در منطقه تجریش قرار دارد و بازدیدکنندگان می‌توانند از شلوغی روزانه در محله تجریش به آن پناه ببرند و بناهای معروف ایران را در کنار مجسمه‌های مدرن ببینند و با آن عکس بگیرند. باغ موزه هنر ایرانی، دارای ۱۲ ماکت است از مکان‌های تاریخی ایران است که از سی‌و‌سه‌پل اصفهان تا برج آزادی تهران را دربرمی‌گیرد. از دیگر سازه‌های قابل‌توجه می‌توان به صومعه سنت تادئوس تبریز، آرامگاه دانیال در شوش، باغ فین کاشان، عمارت شمس‌العماره در تهران و کاخ معروف چهل‌ستون در اصفهان اشاره کرد.

مجسمه‌های مفهومی قرارگرفته در اطراف باغ هم برندگان سمپوزیوم بین‌المللی مجسمه‌سازی در تهران در سال ۱۳۸۵ هستند. این باغ با مساحت کمتر از یک هکتار، توسط درختان بلند و قدیمی، نهرهای آب و حوض‌های کوچک احاطه شده است که فضای دلپذیری را ایجاد می‌کنند. عمارت کوچک باغ که در دوره قاجار ساخته شده، به گالری تبدیل شده و میزبان نمایشگاه‌هاست. بازدیدکنندگان همچنین می‌توانند عکس‌های تهران قدیم را که روی دیوارهای گالری آویزان شده است، ببینند و از نوشیدنی‌های موجود در کافه‌باغ لذت ببرند. مغازه‌های کوچک در باغ، همه‌چیز از کتاب گرفته تا صنایع‌دستی و انواع اکسسوری را ارائه می‌دهند.

خانه هنرمندان ایران؛ یکی از مهم‌ترین جاذبه های فرهنگی تهران

خانه هنرمندان تهران

این مجموعه که قطب هنرهای معاصر و سنتی تهران است دارای چندین گالری در دو طبقه است که به‌صورت چرخشی و ماهانه، آثار در آن به نمایش درمی‌آید. این خانه یک مکان عالی برای ملاقات با هنردوستان هم هست، هنردوستانی که از سراسر ایران به این مکان می‌آیند تا شاهد رویدادهای روز هنری ایران باشند. در داخل ساختمان همچنین یک فروشگاه صنایع‌دستی، یک کافه و دو رستوران، از جمله یک رستوران ایتالیایی روی پشت بام و یک رستوران برای گیاه‌خواران در طبقه اول، موجود است. نمایش‌های تئاتر و همچنین طیف گسترده‌ای از فعالیت‌های هنری و نمایش‌های خیابانی از دیگر مواردی است که شما می‌توانید در آنجا با آن‌ها برخورد داشته باشید.

در ضمن پارکی که خانه هنرمندان ایران در آن قرار گرفته است را نباید فراموش کرد چون بسیار سرزنده است و انواع‌و‌اقسام آدم را در خود جای می‌دهد که هر کدامشان برای کاری به آنجا آمده‌اند. در ضلع شرقی این پارک هم یک ساختمان هست که بعضی از مهم‌ترین تئاترهای روز کشور در آن برگزار می‌شود و شما می‌توانید لذت دیدن تئاتر به‌عنوان یکی از جاذبه های فرهنگی تهران را در آن تجربه کنید.

باغ کتاب؛ یکی از جدیدترین مراکز فرهنگی تهران

باغ کتاب تهران جاذبه فرهنگی تهران

باغ کتاب که روی تپه‌های عباس‌آباد ساخته شده است و دسترسی به آن هم کار سختی نیست یکی از جدیدترین جاذبه های فرهنگی تهران است و بزرگ‌ترین کتاب‌فروشی ایران را هم در خود جای داده است. وسعت باغ کتاب تهران ۱۱۰ هزار متر مربع است که بخشی از آن را فضای سبز و یک دریاچه مصنوعی شکل می‌دهد. همچنین در آن محیط شما به فضای نمایشگاهی و انواع تالارها برای همایش‌های فرهنگی دسترسی دارید و همین باعث می‌شود که بتوانید ساعت‌ها در آن مجموعه فرهنگی بمانید. باغ کتاب تهران بخش‌های متنوعی دارد از بخش کودک و نوجوان و فناوری‌های دیجیتال گرفته تا سالن‌های سینما و فضاهای مختص به بزرگ‌سالان، پس خیلی راحت می‌توانید با جمع‌های خانوادگی در باغ کتاب به‌عنوان یکی از مدرن‌ترین مراکز فرهنگی تهران، حضور پیدا کنید.

تئاتر شهر؛ قلب فرهنگ تهران

تئاتر شهر تهران

تئاتر شهر که در چهارراه ولیعصر واقع شده است عملاً محل تقاطع، جریان‌های فرهنگی در ایران است، حتی ساختمان تئاتر شهر هم تلفیقی از معماری سنتی و مدرن ایرانی است و هویت تاریخی ایرانی‌ها در آن حفظ شده است. مجموعه تئاتر شهر شامل چند فضا برای اجرای تئاتر از جمله تالار چهارسو، تالار قشقایی، تالار سایه و تالار اصلی است. امیرعلی سردار افخمی، ساختمان اصلی را در دهه ۱۹۶۰ طراحی کرد که بعدها توسعه یافت. این مجموعه با نمایش «باغ آلبالو» نوشته آنتون چخوف به کارگردانی آربی آوانسیان افتتاح شد. اگر قصد دارید یکی از مهم‌ترین جاذبه های فرهنگی تهران را ببینید و احساس کنید، حتماً باید به‌سراغ تئاتر شهر بروید. آنجا تهران و فرهنگش را پیدا خواهید کرد و در پارک دانشجو به‌عنوان یکی از جذاب‌ترین جاهای تفریحی تهران هم نفسی تازه خواهید کرد.

3/5 - (2 امتیاز)

بدون دیدگاه، دیدگاه خود را در زیر اضافه کنید!


افزودن دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *