رفتن به محتوا

جاهای تفریحی تهران: تلفیقی از هنر، طبیعت و سرگرمی

جاهای تفریحی تهران

آغاز مدرن شدن تهران را اغلب به دهه ۱۳۴۰ نسبت می‌دهند، آن زمان که معماری مدرن و ایرانی با هم ترکیب شد و شهر را از نو ساخت. اما پانصد سال پیش از این دهه، بازارها و دیوارهای شهر، بر اساس الگوی معماری ایران باستان، تهران را به شکل یک مربع درآورده بود. امروزه از آن شکل متقارن و دروازه‌هایش دیگر خبری نیست و تلاطم زندگی از کوچه‌پس‌کوچه‌های پامنار تا بازار تجریش را درنوردیده. اما تهران همچنان شهری است که در قلب مربعی خود، تجربه‌ای منحصربه‌فرد را در اختیارمان می‌گذارد. همان‌طور که در فیلم «طهران، تهران» می‌ببینیم، تهران با وجود تلخی‌ها و شیرینی‌های بسیار، شهری است برای تجربه‌کردن زندگی مدرن و خواندن از جاهای تفریحی تهران در کنار جاهای دیدنی تهران خالی از لطف نیست.

تفریح و سرگرمی آنچنان که پزشکان، جامعه‌شناسان و روانشناسان می‌گویند از ارکان جدایی‌ناپذیر زندگی مدرن هستند، زیرا باعث رشد فردی و اجتماعی می‌شوند و افسردگی، اضطراب‌ و ملال را از انسان‌ها دور می‌کنند. زمانی تفریحات تهران از دل کلاب کوچینی در تقاطع خیابان کاخ و بلوار الیزابت برمی‌آمد و زمانی دیگر از کافه‌های خیابان کریم‌خان و تئاتر شهر. جاهای تفریحی تهران بخشی از این تجربه جدید ما از زندگی مدرن هستند.

در این مقاله اکتیک می‌خواهیم بخشی از تفریحات تهران را به شما معرفی کنیم. فراموش نکنید که تفریحات اهمیتی کیفی و کمی دارند، یعنی شما باید علاوه بر قرار دادن تقریح در تهران در برنامه خود، با انتخاب درست جاهای تفریحی تهران، می‌توانید به رشد فردی، اجتماعی و اقتصادی خود کمک کنید. زیرا کارکردن مفید، خلاق و باکیفیت نیازمند تفریح و سرگرمی با کیفیت است.

بام تهران: بلندای جاهای تفریحی تهران

اگر می‌خواهید شهرتان، جایی که هر روز در آن تردد می‌کنید، اما ساختمان‌هایش احاطه‌تان کرده و افق دیدتان را مسدود کرده را زیر پاهایتان لمس کنید، بام تهران اولین و بهترین انتخاب میان تفریحات تهران است. چشم‌انداز تهران در شب، دور از هیاهوی هر روز، این زیبایی را دوچندان می‌کند.

بام تهران از انتهای خیابان ولنجک آغاز می‌شود و تا ابتدای ایستگاه  تله‌کابین توچال امتداد می‌یابد. شما پس از پارک‌کردن ماشین‌تان، وارد جاده سلامتی می‌شوید. جاده سلامتی  را می‌توانید هم با ماشین برقی و مینی‌بوس که بلیط آن از گیشه‌ها قابل‌تهیه است، طی کنید و هم این سربالاییْ با شیب ملایم را در حدود ۴۰ دقیقه قدم بزنید. رستوران‌ها و کافی‌شاپ‌هایی نیز در جاده سلامتی قرار داده شده‌اند که می‌توانید حین پیاده‌روی در آن‌ها توقف کنید و از فضایی دلنشین لذت ببرید.

بام تهران جاهای تفریحی تهران

علاوه بر رستوران‌ها، تفریحات هیجان‌انگیزی چون زیپ‌لاین، سوئینگ و صخره‌نوردی، ترامپیون، بیلیارد، بانجی‌ جامپینگ، سورتمه توچال و… در انتظار شما هستند که کیفیتی مانند شهربازی های تهران ارائه می‌کنند. اما شاید یکی از هیجان‌انگیزترین تفریحات بام تهران، پیست اسکی توچال است که از معروفترین و بهترین پیست‌های کشور است و امکانات مناسبی را برای اسکی‌بازان در نظر گرفته است. اگر به اسکی علاقه‌مندید، تجربه‌ی پیست توچال را از دست ندهید، به‌خصوص اینکه می‌توانید در کنار اسکی، اقامت در مرتفع‌ترین هتل جهان به ارتفاع ۳۵۵۳ متر را نیز تجربه کنید.

بام تهران به آدرس بزرگراه شهید چمران، خیابان یمن، خیابان ولنجک، انتهای خیابان ولنجک، بام تهران قابل دسترسی است. 

اگر از خودروی شخصی استفاده می‌کنید، می‌توانید از بزرگراه چمران شمال به خیابان ولنجک بروید و سپس در پارکینگ پارکینگ ورودی ولنجک وسیله نقلیه خود را پارک کنید.

اگر از وسایل حمل‌ونقل عمومی استفاده می‌کنید می‌توانید با خط ۴ بی‌آرتی و یا تاکسی‌های خط میدان تجریش-بام تهران به بام تهران بروید

دریاچه و پارک چیتگر: تجربه ای چهارفصل از پارک های تهران

بعد از دامنه‌های البرز می‌توانیم به سمت دریاچه چهارفصل چیتگر حرکت کنیم. برای تفریح در تهران شما انتخاب‌های زیادی دارید، اما دریاچه و پارک چیتگر یکی از تجربه‌های آرام و لذت‌بخش از میان تفریحات و پارک های تهران را دراختیارتان می‌گذارد که در صورت تمایل می‌توانید با برنامه‌های مفرح چاشنی هیجان را به آن اضافه کنید.

در هوای دلنشین دریاچه، همواره نسیم خنکی از پهنای آن برمی‌آید و صورتتان را لمس می‌کند. این دریاچه که بزرگترین دریاچه مصنوعی ایران است در شمال غرب تهران واقع شده و از جاهای دیدنی تهران به شمار می‌آید. علاوه بر چشم‌اندازی دلنشین، شما می‌توانید از امکانات تفریحی نظیر قایق‌سواری و دوچرخه‌سواری و کارتینگ، فوتبال‌دستی انسانی و… نیز استفاده کنید.

دریاچه چیتگر

این مجموعه یکی از شهربازی های تهران برای کودکان دربرگرفته است. در سمت غربی دریاچه، مجموعه‌ای سرپوشیده به نام «سرزمین بازی و جایزه» برای کودکان درنظر گرفته شده که شامل بازی‌های جذابی مانند اسکیت هوایی و پیست پرش در آسمان است که به صورت بسیار مدرن طراحی شده و لحظات هیجان‌انگیزی را برای کودکان رقم می‌زند. این دریاچه از شمال به بزرگراه همت و از جنوب به بزرگراه حکیم متصل است. همچنین، از سمت شرق به بزرگراه آزادگان و از طرف غرب به مناطق مسکونی منطقه ۲۲ می‌رسد.

همچنین، پارک جنگلی چیتگر با ۸۷۴ هکتار وسعت نیز در ضلع جنوبی دریاچه واقع شده است. این پارک با پوشش گیاهی متنوعی چون اقاقیا، کاج، نارون سرو، ارغوان و… می‌تواند یکی از مقاصد زیبا برای وقت‌گذرانی با خانواده و دوستان باشد.

برای گشت‌وگذار در اطراف دریاچه و پارک نیاز به پرداخت هیچ هزینه‌ای نیست، اما برای استفاده از امکانات تفریحی باید بلیط تهیه کنید. برای رسیدن به دریاچه چیتگر، اگر از مترو استفاده می‌کنید کافی است سوار متروی خط ۵ (صادقیه به گلشهر) شوید و در ایستگاه چیتگر پیاده شوید و با اتوبوس‌های شهرک باقری راهی دریاچه چیتگر شوید.

سایت پرواز پاراگلایدر شهران: پرواز بر فراز کوهسار

برای قرن‌ها انسان‌ها آرزوی پرواز را داشتند. اسطوره یونان باستان ایکاروس زمانی که موم بال‌های مصنوعی‌اش ذوب شد، بیان اولیه این میل بود. افسانه ایکاروس منعکس‌کننده این درک است که پرواز برای انسان ایده‌ای به‌غایت دشوار و شاید غیرممکن به نظر می‌رسید. اما با با این حال انسان از این رویا دست نکشید.

اکنون در عصر مدرن، این رویا به‌گونه‌های مختلف محقق شده‌است که یکی از هیجان‌انگیزترین و ایمن‌ترین آن‌ها پرواز با پاراگلایدر است. سایت پاراگلایدر شهران (شهید ناظری) به عنوان یکی از جاهای تفریحی تهران، این امکان را برای شما فراهم آورده‌است. این سایت که در جنت‌آباد شمالی واقع شده به شما خدمات پرواز و همچنین آموزش پاراگلایدر ارائه می‌دهد.

سایت پروازی شهران

ارتفاع سایت پاراگلایدر شهران ۷۰۰ متر است و از کوه‌های منطقه کوهسار پروازتان آغاز می‌شود. همان‌طوری که در نگاه اول به نظر می‌آید، برای پرواز شما به آمادگی بدنی نسبتاً خوبی نیاز دارید، اما نیازی نیست حتماً پرواز را بلد باشید. همچنین وضعیت آب‌وهوایی مناسب به‌خصوص میزان شدت باد، یکی دیگر از شروط داشتن پروازی خوب است. علاوه بر دورنمای شهر تهران، در حین پرواز می‌توانید برج میلاد و دانشگاه علوم‌وتحقیقات را نیز تماشا کنید.

هزینه استفاده از سایت پرواز پاراگلایدر شهران بین ۴۰۰ تا ۷۵۰ هزار تومان است و برای ورود نیاز به هماهنگی قبلی دارید. برای دسترسی به سایت، می‌توانید سوار اتوبوس‌های جنت‌آباد شمالی که از مترو صادقیه حرکت می‌کنند شوید. بی‌آرتی‌های پایانه آزادی به دانشگاه علوم تحقیقات نیز یکی دیگر از گزینه‌ها است.

موزه هنرهای معاصر: سرآمد جاهای فرهنگی تهران

موزه‌ هنرهای معاصر را می‌توان مهم‌ترین گنجینه‌های هنر مدرن در ایران دانست که تنوع و جامعیت آن خیره‌کننده است. از آثار امپرسیونیست‌های فرانسوی چون پل گوگن تا کارهای پاپ‌آرتیست‌هایی چون اندی وارهول را می‌توان در این مجموعه یافت. اگر به هنر، به‌ویژه هنر مدرن، علاقه‌مندید بی‌شک گزینه اولتان از میان جاهای تفریحی تهران، موزه هنرهای معاصر تهران است.

این موزه جامع‌ترین و مهمترین گنجینه‌ هنر مدرن در خارج از اروپا و آمریکای شمالی را دربرمی‌گیرد. کامران دیبا در سال ۱۳۵۶ با  حمایت فرح پهلوی و با الهام از بادگیرهای کویری ساختمان موزه را طراحی کرد. تجلی معماری مدرن و معماری اصیل ایرانی را می‌توانیم در بنای موزه ببینیم که نشانگر دغدغه‌ کامران دیبا درباره هویت ملی ایرانی است.

در این موزه، آثار مهمی از هنرمندان مشهوری چون پیکاسو، پل گُوگَن، پابلو پیکاسو، آلبرتو جاکومتی، جکسون پولاک، فرانسیس بیکن، اندی وارهول و.. جای گرفته‌اند. «دفتر مخصوص شهبانو» حامی اصلی این پروژه بود که با تصویب سازمان برنامه و بودجه کشور آن را محقق ساخت.

موزه هنرهای معاصر تهران

موزه یکی از مهمترین جاهای فرهنگی تهران است که می‌توانید به آدرس: خیابان کارگر شمالی، جنب پارک لاله، موزه هنرهای معاصر به آن دسترسی پیدا کنید. موزه در تمام روزهای هفته (به‌جز روزهای دوشنبه) از ساعت ۱۰ صبح تا ۵ عصر به روی بازدیدکنندگان باز است. بهای بلیط ورودی موزه مبلغ بیست هزار تومان است.

باغ گیاه شناسی از زیباترین جاهای تفریحی تهران

یکی دیگر از جاهای تفریحی تهران باغ گیاه شناسی است. باغی مملو از گیاهان بومی و غیر بومی که در فضای باز و گلخانه‌ها کشت می‌شوند. این باغ مکانی زیبا را برای دوستداران طبیعت و گیاهان پدید آورده‌ است. علاوه بر موارد پژوهشی، یکی از اهداف باغ آشناساختن عموم مردم با اهمیت و تنوع گیاهان است.

این باغ به وسعت ۱۴۵ هکتار در منطقه ۲۲ تهران، در دامنه جنوبی رشته‌کوه البرز قرار گرفته است. در طراحی باغ گیاه شناسی، از چشم‌اندازهای سه کوه که نماد البرز، زاگرس و هیمالیا هستند استفاده شده است. همچنین شش دریاچه، دو رودخانه و دو آبشار در کنار تنوع گیاهی این مجموعه، مناظری بدیع به وجود آورده‌اند که باغ گیاه شناسی را به یکی از جاهای دیدنی تهران بدل کرده‌اند.

باغ گیاهشناسی ملی تهران
  • برای دسترسی به باغ گیاه شناسی اگر از خودروی شخصی استفاده می‌کنید می‌توانید به آدرس اتوبان تهران-کرج، خروجی پیکان‌شهر، شهرک سرو آزاد، خیابان شهید علی گودرزی، بلوار باغ گیاه شناسی ملی ایران، مؤسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع کشور مراجعه کنید.
  • برای دسترسی با مترو نیز می‌توانید از متروی خط پنج (صادقیه-گلهشر) استفاده کنید، در ایستگاه ایران خودرو از قطار پیاده شوید و سپس با تاکسی یا اتوبوس به باغ گیاه شناسی بروید.

مجموعه ایران‌ مال

نوبتی هم باشد، نوبت به مراکز خرید می‌رسد که در میان آن ایران مال بدون شک اولین گزینه است. ایران مال یا بازار بزرگ ایران، یکی از جذاب‌ترین جاهای تفریحی تهران است که علاوه بر مراکز خرید، دارای شهربازی، پردیس سینمایی، باغ ایرانی، رستوران، مجموعه ورزشی و دو هتل پنج ستاره است که آن را هم به مکانی برای خرید و هم تفریح در تهران تبدیل می‌کند. این مجموعه یکی از بزرگترین مال‌های جهان است که مساحتی بالغ بر یک میلیون و ۶۶۹ هزار و ۵۰۴ مترمربع دارد و در دو فاز، در سال‌های ۱۳۹۰ و ۱۳۹۹ تکمیل شده است.

ایرانمال تهران

مجموعه فروشگاهی بازار بزرگ ایران، کالاها و خدمات مختلفی (از جمله هایپراستار، فروشگاه‌های طبقاتی از برندهای مطرح بین‌المللی، انواع رستوران‌ها و فودکورت‌ها) را دربرمی‌گیرد. با دسترسی به طبقات مختلف می‌توانید از مراکز متنوع دیدن کنید:

  • طبقه G0: هایپر استار، محصولات چرمی (مارال چرم، بوفالوی سفید و…)، کالاهای دیجیتال، لوازم خانگی و الکترونیک (هوآوی استیل البرز و…)، جواهرات، زیورآلات، محصولات زیبایی و سلامت و…
  • طبقه G1: کفش و محصولات چرم (نوین چرم، سوانچی، گریدر، دیوید جونز و…)، دکوراسیون منزل‌ (هارمونی، مادام کوکو و…)، مد پوشاک و کالاهای ورزشی (پیرگاردین، ال‌سی‌من، سالیان و…)
  • طبقه G2: محصولات فرهنگی و تفریحی (سرای عقیق، سرای ابریشم و…)، شهر کتاب و…
  • طبقه G3: مد پوشاک و کالاهای ورزشی (تیمبرلند، نیوبالانس و..) و…

ایران مال علاوه بر مراکز خرید، از امکانات رفاهی و تفریحی و دیدنی کم‌نظیری نیز برخوردار است.

باغ ماهان و باغ دیدار: باغ‌هایی برگرفته از طرح «باغ ایرانی» با تلفیقی از معماری اصیل ایرانی و معاصرترین معماری دنیا.

تالار آیینه: الهام‌گرفته‌شده از تالار آیینه مجلس شورای ملی که در ساخت آن بیش از ۳۸ میلیون قطعه آیینه به کار گرفته شده.

ایوان اشراق: فضایی شیشه‌ای و طلایی رنگ به مانند بلوری درخشان که نور طبیعی را از بام ایران مال وارد مجموعه می‌کند.

تالار الماس: اولین و بزرگترین مرکز نمایش جدیدترین لباس‌های ایرانی-اسلامی که معماری آن از طرح و زوایای درخشان الماس برگرفته شده.

تیمچه حاج علی‌اکبر: بازاری الهام‌گرفته از بازارهای سنتی شهرهای ایران در دل مدرن‌ترین بازار ایران.

کتابخانه جندی‌شاپور: محبوب‌ترین فضای ایران‌ مال طبق نظرسنجی‌ها که با معماری چوبی فضایی آرامش‌بخش و مجلل را شکل داده.

راه‌های مختلفی برای دسترسی به ایران مال وجود دارد:

خودروی شخصی: می‌توانید از بزرگراه شهید خرازی وارد خروجی «بازار بزرگ ایران» شوید و سپس به طبقه موردنظر خود بروید. همچنین امکان دسترسی از بزرگراه کرج-آزادگان نیز وجود دارد.

مترو: متروی خط ۵ (تهران-گلشهر)، ایستگاه ایران خودرو

تاکسی ویژه ایران مال: می‌توانید با بازار تماس بگیرید و از هر نقطه از تهران درخواست تاکسی بدهید تا با خیالی آسوده به بازار برسید.

اولین نفری باشید که به مطلب ما امتیاز می دهید.

بدون دیدگاه، دیدگاه خود را در زیر اضافه کنید!


افزودن دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *