رفتن به محتوا

بهترین محله‌های تهران برای پیاده روی، گردش و تهران گردی

زیباترین محله تهران

زیباترین محله های تهران، در پایتخت پهناور پراکنده‌اند؛ تهران پر از منطقه‌هایی با بافت قدیمی یا جدید، سنتی یا مدرن است که هر یک از آن‌ها می‌توانند طبیعت یا ابنیه زیبایی در دل داشته باشند و بهترین گزینه برای تهران گردی. اگرچه طبیعت تهران در بخش‌های شمالی شهر به واسطه هوای بهتر، اغلب باصفاتر است؛ اما بخش‌های مرکزی و جنوبی‌تر شهر، از بناها و باغ‌های تاریخی درخشانی میزبانی می‌کند. شاید با دیدن محله‌هایی آرام و قدیمی در یک منطقه بزرگ و پر رفت و آمد، آرامش عجیبی احساس کنید؛ چیزی شبیه به سفر در زمان که مدتی شما را از هیاهو دور می‌کند و به جایی بسیار خلوت‌تر و صمیمی‌تر می‌فرستد. به‌هرحال زیباترین محله های تهران، قسمت‌های مختلفی از شهر را اشغال کرده‌اند و بازدید از آن‌ها، به زمان و انرژی قابل توجهی، نیاز دارد؛ لیستی دیدنی‌ترین قسمت‌های پایتخت را از نواحی مجاور کوهپایه‌های البرز تا نواحی جنوبی‌تر شهر را در این مطلب دنبال کنید.

به تجربه‌اش می‌ارزه!

پیش از خواندن ادامه مطلب، یک خبر خوب و اتفاق منحصر به فرد برای شما داریم! شما نه تنها می‌توانید با اکتیک تمام محله‌های زیبای تهران را بگردید، بلکه یک عکاس خصوصی همراهیتان می‌کند تا سوژه‌ی دوربینش باشید و در گوشه و کنار تهران زیبا از خودتان عکس ثبت کنید. در حالیکه در کوچه‌پس‌کوچه‌های تهران قدم می‌زنید، یک عکاس از شما عکس می‌گیرد و این زیباترین شکل تجربه کردن تهران گردی خواهد بود. این تجربه خاص را از اکتیک رزرو کنید:

ولیعصر؛ طولانی‌ترین خیابان خاورمیانه در پایتخت ایران

خیابان ولیعصر تهران تا حدود سال ۱۳۲۰، صرفاً محل گردش افراد مهم و درباریان پایتخت و البته شاهراهی برای گذار از کاخ‌های شمالی به جنوبی بود؛ مسیری خوش آب و هوا که شمیران را به کاخ مرمر در نقاط جنوبی تهران وصل می‌کرد و تا پیش از انقلاب، به خیابان پهلوی شهرت داشت. امروز خیابان ولیعصر با طول ۱۷.۹ کیلومتر، گذرگاهی بزرگ از شمال تا جنوب تهران بزرگ است که یک سر در میدان تجریش و سری دیگر در میدان راه‌آهن دارد؛ این یعنی بسیاری از خیابان‌های مهم پایتخت، بر سر راه ولیعصر قرار دارند. هرچه به شمال ولیعصر پیش می‌رویم، آب و هوای بهتر و چنارهای بلند متراکم، فضای بهتری برای پیاده روی در تهران رقم می‌زنند.

بازدید از محله ولیعصر تهران

خیابان ولیعصر با توجه به طول چشمگیرش، دیدنی‌ها و بخش‌های معروف زیادی از محله های تهران در دل خود دارد. باغ فردوس، پارک ملت، سینماها، تئاتر شهر، پارک ساعی، کاخ مرمر و …، از مکان‌های مهمی است که در مسیر ولیعصر قرار گرفته‌اند. تقریباً در اواسط خیابان و جایی در مرکز شهر، میدان ولیعصر را می‌بینیم که از شرق و غرب، بلوارهای کریم‌خان و کشاورز را به هم وصل می‌کند و از شلوغ‌ترین محله‌های امروز تهران با ترکیبی از بافت جدید و قدیمی است. در بین مراکز مطرح نزدیک با خیابان ولیعصر، دانشگاه صنعتی امیرکبیر و دانشگاه هنر تهران از مهم‌ترین‌ها هستند؛ به‌علاوه یکی از قدیمی‌ترین نهادهای آموزشی پایتخت که در ابتدا کالج امریکایی‌ها نام داشت، امروز با نام دبیرستان البرز در نزدیکی محله ولیعصر قرار گرفته است.

باغ فردوس و موزه سینما در تهران

محله باغ فردوس تهران

یکی از دلگشاترین محله های تهران در بخش‌های شمالی شهر، باغ فردوس است که از حدود ۲۰ سال پیش و با اضافه شدن موزه سینما به بافت قدیمی، عنوان باغ موزه فردوس را یدک می‌کشد. اگرچه این باغ دل‌انگیز را در زمان محمدشاه قاجار به آبادی رساندند؛ اما چیزی که امروز از آن به جا مانده، تنها بخشی از عمارت‌ها، قنات‌ها، استخرها و باغ‌های فردوس آن زمان است. باغ فردوس با مجموعه‌ای از فضای سبز پوشیده از گیاه و درخت، در کنار عمارتی زیبا و قدیمی با کاربری موزه سینما؛ بیش از همه میزبان هنرمندان شده. عمارت باغ با وجود بازسازی‌ها، همچنان نمایی کهن دارد و موزه سینما را در تالارها و اتاق‌های مختلفی به نمایش می‌گذارد. باغ فردوس در خیابان ولیعصر، از شمال به حوالی میدان تجریش می‌رسد. جنوب باغ، به سمت خیابان توتونچی و فرشته است و ضلع شرقی آن، در محدوده خیابان دربندی قرار می‌گیرد.

زعفرانیه؛ تفریح و تهران گردی در کوهپایه توچال

محله زعفرانیه تهران

هرچه به شمال نزدیک‌تر شوید، شرایط آب و هوایی و طبیعت تهران را باصفاتر در می‌یابید. بعید است نام زعفرانیه را به عنوان خیابان اعیان‌نشین پایتخت، نشنیده باشید؛ اما زعفرانیه جدا از گران‌ترین خانه‌های ایران، اماکن مهم و پرآوازه‌ زیادی در دل خود دارد. مهم‌تر از همه، کاخ موزه سعدآباد است که قدمتش به شاهان قاجار می‌رسد و مجموعه‌ای از کاخ‌، عمارت و موزه‌ها را در کنار پوشش جنگلی طبیعی، قنات، رودخانه و گلخانه‌‌ها، قرار می‌دهد. فضای خوش‌هوا و دل‌انگیز کاخ در کنار عمارت‌هایی چون کاخ سفید، کاخ سبز، کاخ ملکه مادر (ساختمان جمهور)؛ بازدید از سعدآباد را واجب می‌کنند. به‌علاوه حضور موزه‌های مهمی مثل نگارستان، هنرهای زیبا، هنر ملل، ظروف سلطنتی، مردم‌شناسی و … در عمارت‌ها؛ لذت گردش در کاخ را به اوج می‌رسانند. اما زعفرانیه به عنوان یکی از زیباترین و مفرح‌ترین محله‌های تهران، تنها در کاخ سعدآباد خلاصه نمی‌شود.

بخشی از پیکر محله زعفرانیه، در اختیار یک موزه تخصصی ساعت با عنوان موزه یا تماشاگه زمان است. قدمت این باغ و عمارت هم به دوران قاجار بر می‌گردد؛ اما از سال ۱۳۷۸ در قامت موزه زمان، انواع ساعت‌های قدیمی دیواری، مچی، رومیزی و … از مبداً ایران یا سایر نقاط جهان را همراه با تقویم‌های تاریخی کشور، به نمایش می‌گذارد. زعفرانیه به عنوان یکی از لاکچری‎ترین محله های تهران، مراکز خریدی چون زعفرانیه پلازا، پیرامید و پالادیوم را در خود جا داده است. پارک‌های زعفرانیه (ارغوان، ولنجک و …) برای پیاده روی در تهران، کم‌نظیرند. به‌علاوه حضور فرهنگستان هنر، رصدخانه زعفرانیه، بنیاد ملی نخبگان و چند دفتر سفارت در خیابان زعفرانیه، اهمیت این محله را بیشتر و بیشتر کرده است.

پیشنهاد خواندنی: با ورزش شهرنوردی تهران را بگردید! همه چیز درباره ورزش پارکور

شمیرانات؛ شمالی‌ترین محله های تهران با اقلیم کوهستان

شمیرانات در واقع بخش‌های لواسانات، رودبار قصران و مرکزی (شمیران) را در خود جا داده که به ترتیب بر لواسان، اوشان فشم و تجریش، مرکزیت دارند. بخشی از شمیرانات که در تجریش با شهر تهران در آمیخته، آب و هوای نسبتاً معتدلی دارد؛ اما باقی قسمت‌ها هرچه به دامنه البرز نزدیک‌تر می‌شوند، آب و هوای کوهستانی بسیار سرد و مرطوبی را تجربه می‌کنند. تجریش به عنوان مرکز شمیران (شمرون)، یکی از محله های تهران است که بیشترین قرابت را با کوهپایه‌های البرز دارد. لواسان و فشم، مناطقی ییلاقی هستند که به واسطه طبیعت بسیار زیبایشان، به بهترین مقصد برای گردش‌های کوتاه پایتخت‌نشین‌ها تبدیل شده‌اند. آب و هوای این مناطق در بهار، شگفت‌انگیز است و گردش در روستاهای لواسانات (روستای افجه، امامه، کند و …) و  طبیعت دل‌انگیز رودبار قصران را به تجربه‌ای ستودنی تبدیل می‌کند.

محله زیبا شمیرانات

بازار تجریش، یکی از محبوب‌ترین و پربازدیدترین محله های تهران در شمیرانات است که میدان تجریش و سرپل را به هم وصل می‌کند. معماری سنتی ایران در این بازار سرپوشیده، کاملاً دیده می‌شود و حضور مسجد، تکیه‌ها و اماکن مذهبی دیگر در میان بازار، سنت مردم مسلمان را یادآور می‌شود. جدا از این‌که در ۴۰۰ مغازه بازار، اجناس مختلفی با قیمت‌های نسبتاً مناسب به فروش می‌رسند؛ گردش در فضای سنتی بازار تجریش، به خودی خود و بدون خرید هم لذت‌بخش است. از بازار تجریش می‌توانید راه امامزاده صالح را پیش بگیرید و با یکی از محبوب‌ترین مراکز مذهبی پایتخت، دیدار کنید. تکیه تجریش، مکان دیگری در شمیران است که در قامت فضای مذهبی با طول عمری بیش از ۲۰۰ سال، مقبولیت دارد. مغازه‌های اطراف تکیه تجریش، در مقایسه با سایر دهنه‌ها، بلندترند و ازین جهت هم تکیه را در کل مجموعه می‌درخشانند.

محله شمیرانات تکیه تجریش

اطراف بازار تهران

بازار بزرگ تهران، یک قطب اقتصادی خیلی مهم در کشور است که از شیر مرغ گرفته تا جان آدمیزاد، به هیچ کالایی نه نمی‌گوید. در این بازار می‌توانید انواع و اقسام اجناس را با بهترین قیمت‌ها برای خرید عمده یا خرده، پیدا کنید و در کنارش از مساجد و امام‌زاده‌های مطرح پایتخت، بازدید کنید. این مجموعه، ترکیبی از بازارهای قدیمی و جدید ایران است و بناهای تاریخی، قهوه‌خانه و رستوران‌های متنوعی را در خود جا می‌دهد؛ اینجا یکی از جالب‌ترین و قدیمی‌ترین محله های تهران است که امروز، تلفیقی از بازارچه‌های سنتی، تیمچه‌ها و سراها با پاساژها و مجتمع‌های تجاری را به نمایش گذاشته. بازار تهران جدا از نقش اقتصادی، نشانه‌هایی پررنگ از آثار فرهنگی و مذهبی کشور را در خود دارد. ضلع شمالی بازار بزرگ، به خیابان ۱۵ خرداد و بخش جنوبی آن، به خیابان مولوی می‌رسد و در تقسیمات شهرداری، در منطقه ۱۲ تهران، جا گرفته است.

یکی از مهم‌ترین محله های تهران در اطراف بازار، کاخ گلستان است که قدمتش به پیش از قاجار می‌رسد؛ این کاخ بزرگ، عمارت‌ها و سازه‌های تاریخی بسیاری را خصوصاً از دوره قاجار در دل دارد و سرای بنای محبوبی چون شمس‌العماره است. به علاوه یک پارک پرتردد و پرطرفدار به نام پارک شهر، از مکان‌های دیدنی اطراف بازار تهران است؛ پارک شهر، مجموعه‌ای از دریاچه مصنوعی، باغ پرندگان، آکواریوم و … را گرد هم آورده و بنایی با عنوان موزه صلح تهران (با هدف نه‌گویی به جنگ) را به نمایش می‌گذارد. مسجد جامع تهران که اولین مسجد پایتخت هم معرفی شده و حتماً دیدنی است، داخل بازار قرار گرفته و همراه مسجد امام و دو امامزاده، بازار را از حیث مذهبی غنی کرده. برای بازدید از بازار، حتماً به کلیسای تادئوس، سرای امیر، خانه ملک و قهوه‌خانه کوچک حاج علی درویش، سر بزنید.

معرفی قدیمی‌ترین محله های تهران؛ عودلاجان

عودلاجان تهران

 عودلاجان، نام یکی از محله های تهران با قدمت بالاست که با وجود روایت‌ها و تفاسیر مختلف، احتمالاً نامش به معنای محل تقسیم آب، می‌دهد. دلیل این نام‌گذاری را قسمت کردن آب مورد نیاز مناطق جنوبی تهران قدیم، در عودلاجان می‌دانند و این به دلیل ارتفاع بالاتر عودلاجان نسبت به محله‌های هم‌جوار جنوبی‌اش بوده. عودلاجان، بافتی کاملاً قدیمی دارد و همین یکی از جذابیت‌های اصلی‌اش برای گردش و پیاده‌روی است. به‌علاوه علی‌رغم ساختار کاملاً مذهبی (اسلامی)، بخشی از عودلاجان به نام محله کلیمیان یا سرچال، میزبان هم‌شهری‌های کلیمی بوده. امامزاده یحیی در گذری به همین اسم، قلب عودلاجان است و همراه با مسجد و مدرسه معمارباشی، مسجد خان مروی، مسجد میرزا محمود، مسجد شاهی، سقاخانه و …، ساختار مذهبی محله را شکل می‌دهد. عودلاجان از شمال به خیابان امیرکبیر و از جنوب به مولوی راه دارد.

کوچه‌ها و گذرهای باریک، بازارچه مسقف صنایع دستی و بناهای قدیمی، شاید نمایی متفاوت از محله های تهران را به شما نشان دهد؛ خصوصاً که معماری و نمای بیرونی و داخلی خانه‌های تاریخی بزرگی مثل خانه مهرانگیز کامبیز، سرای کاظمی و خانه دبیرالملک، تجربه حضور در فضایی کهن را به شما می‌دهد. یک حمام قدیمی در محله امامزاده یحیی بنا شده که شاید برای شما یادآور فیلم قیصر باشد؛ حمامی با هشتی، خزینه، سربینه، ستون‌ها و … که بازدید لذت‌بخشی دارد. علاوه بر این حمام کشوریه، اولین حمام عمومی مزین به عناصر تزئینی معماری (آینه‌کاری، منبت‌کاری و …) در تهران است که متعلق به یهودیان عودلاجان بوده. حمام سلیمانیه، کنیسه عزرا یعقوب و کنیسه حاداش هم از متعلقات کلیمیان است که برای بازدید، به هماهنگی نیاز دارند. تیمچه اکبریان (یهودیان) که اولین بانک ایران در قاجار بود، حالا به سفره‌خانه طهرون قدیم، تبدیل شده است.

پیشنهاد تجربه: گردش و بازدید در محله عودلاجان تهران را با اکتیک تجربه کنید.

سی تیر تهران

محله سی تیر تهران

خیابان سی تیر به عنوان یکی از قدیمی‌ترین محله‌های تهران، عناوینی مثل اولین استریت فود پایتخت و خیابان ادیان را یدک می‌کشد. این محله که پیش از انقلاب با نام قوام‌السلطنه شناخته می‌شد، تقریباً در مرکز شهر و در خیابان امام خمینی قرار گرفته و پوششی سراسر سنگفرش دارد. این محله به اولین و مهم‌ترین فود استریت در تهران، شهرت دارد و از کافه‌ها، دکه‌ها و ون‌‌های غذافروشی، پر شده است. عنوان استریت فود، برای خوراکی‌هایی به‌کار می‌رود که کیفیت و ظاهری شبیه به غذاهای خانگی دارند؛ این نوع غذافروشی‌ها، اغلب جذاب‌ترین انتخاب برای گردشگران خارجی است. گرچه سی تیر برای گردش و پیاده روی در تهران، انتخاب خیلی‌هاست و تقریباً همیشه از شلوغ‌ترین بخش‌های پایتخت محسوب می‌شود.

سی تیر غیر از اولین استریت فود پایتخت، با عنوان خیابان ادیان هم معرفی می‌شود. این خیابان شلوغ، یکی از محله های تهران قدیم است که موزه‌ها و مراکز مذهبی اقلیت‌ها را در خود جا داده؛ موزه ایران باستان یا موزه ملی ایران با قدمت پادشاهان قاجار، اولین موزه کشور است که به رسمیت شناخته شد و از دوران قبل از پیدایش تمدن در ایران هم اشیائی برای نمایش دارد. موزه آبگینه، اشیاء شیشه‌ای و سفالی را در بنایی زیبا با تزئیناتی چون آینه‌کاری و منبت‌کاری‌ها، به نمایش گذاشته. در مجموعه موزه‌های این منطقه، نام موزه علوم و فنون هم می‌درخشد. کنیسه حییم، آتشکده زرتشتیان آدریان، کلیسای انجیلی پطروس مقدس (کلیسای کره‌ای‌ها)، جاذبه‌هایی هستند که سی تیر را به خیابان دین‌ها تبدیل کرده‌اند. سی تیر تهران، شب‌ها بیشتر در قالب استریت فود و صبح‌ها بیشتر در نقش محله‌ای فرهنگی و تاریخی، می‌درخشد.

پیشنهاد تجربه: تهران گردی و عکاسی از محله سی تیر را با اکتیک تجربه کنید.

محله ارامنه در تهران

منطقه ارامنه پایتخت، در ناحیه‌ای شرقی از محله های تهران قرار گرفته و از شمال، به اتوبان صیاد شیرازی و خیابان سبلان شمالی، می‌رسد. جنوب محله ارامنه یا محله نجیبان، با خیابان‌های محمودی، مدنی و پازوکی، هم‌جوار است. کلیسای وارطان مقدس در خیابان ده متری ارامنه و در محله حشمتیه، از حدود سال ۱۹۸۷ میلادی در اختیار هم‌وطنان مسیحی قرار گرفته. محله ارامنه بافتی قدیمی دارد و با پارک‌ها و فضاهای سبز مختلفی، پر شده؛ باغ هورفر، پارک‌های ارکیده، ملینا، شهید تهرانی و مینا، فضاهای سبز محله را شکل داده‌اند. باغ موزه قصر، از اماکن دیدنی نزدیک به محله ارمنی‌ها در تهران است.

سوال‌های متداول درباره بازدید از محله‌های تهران

کدام یک از اماکن دیدنی تهران نزدیک ایستگاه مترو است؟

بازار تجریش، کاخ گلستان، موزه ایران باستان، پارک دانشجو و تئاتر شهر، اماکن دیدنی تهران هستند که به سهولت و با مترو، قابل دسترسند.

شب‌ها از چه محله‌ای دیدن کنیم؟

خیابان سنگفرش سی تیر با عنوان استریت فود، محله‌ای زنده و جذاب برای گشت و گذارهای شبانه و شام خوردن است.

محله‌های دیدنی شمال تهران کدامند؟

محله زعفرانیه، باغ فردوس، محله شمیران و میدان تجریش، از شمالی‌ترین مناطق دیدنی پایتخت هستند که از موزه‌های قدیمی تا مراکز تجاری جدید را در بر دارند.

5/5 - (2 امتیاز)

بدون دیدگاه، دیدگاه خود را در زیر اضافه کنید!


افزودن دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *