رفتن به محتوا

طبیعت تهران، در شان یک پایتخت

طبیعت تهران

یکی از دلایل اصلی تبدیل‌شدن تهران به پایتخت ایران، شرایط طبیعی این شهر بوده است. طبیعتی که با وجود ورود روزانه میلیون‌ها تن دود، توانسته همچنان این کلانشهر را زنده نگه دارد. از خیابان‌هایی پر از درخت و پارک‌هایی پوشیده‌شده از پوشش گیاهی در درون شهر تا کوه، دشت، کویر و آبشار در اطراف شهر، همه‌وهمه تهران را به یکی از زیباترین شهرهای ایران تبدیل کرده است. ما در این مطلب قرار است با همدیگر طبیعت تهران را مرور کنیم و از جاهای دیدنی تهران حرف بزنیم.

مطمئن باشید در آخر این مطلب هالۀ دودآلود تهران از ذهن شما پاک می‌شود و این شهر را به‌عنوان یکی از زیباترین شهرها برای سفرهای خود چه در سفرهای نوروزی و چه سایر روزهای سال انتخاب خواهید کرد. اطراف تهران کلی بهشت‌های زیبا پیدا می‌کنید. شاید کسی که به تهران نیامده باشد یا کمتر به اطراف تهران رفته باشد، نداند که اطراف تهران عملاً یک نمایشگاه عظیم طبیعت است. کلی روستای فوق‌العاده زیبا در تهران هست و طبیعت هر کدام از آنها هم منحصربه‌فرد و زیباست.

دربند؛ لذت از طبیعت تهران در نزدیک‌ترین مکان طبیعی و تفریحی شهر

نزدیک‌ترین سایت طبیعی تهران، دربند است و اصولاً می‌توان طبیعت تهران را از طریق رفتن به دربند حس کرد. دربند یکی از قدیمی‌ترین محله‌های تهران است که در دامنه کوه توچال و رشته کوه البرز مرکزی قرار دارد. دربند همچنین یکی از قدیمی‌ترین روستاهای شمیرانات است و در قسمت شمالی باغ سعدآباد قرار گرفته است. این منطقه به‌دلیل آب‌وهوای مطبوعش به‌عنوان یکی از مسیرهای کوهنوردی شناخته شده است.

دربند تهران طبیعت تهران

در دربند فروشندگان زیادی هستند که انواع زردآلو ترش و شیرین، ترشی گردو و لواشک می‌فروشند. آن‌ها همچنین تنقلات زیادی از جمله کباب، لوبیا و بلال را هم در دست‌وبالشان دارند هرچند اگر به‌دنبال غذای قابل‌توجه‌تری هستید، می‌توانید به چندین کافه، چایخانه و رستوران بروید. همچنین در دربند می‌توانید از تله‌سیژ هم استفاده کنید و از فراز این قسمت از طبیعت تهران عبور کنید. خلاصه که چه اهل تفریح در طبیعت باشید و اهل طبیعت گردی در تهران، مطمئناً دربند یکی از بهترین گزینه‌ها برای شماست.

درکه؛ رفتن به دل طبیعت تهران در قسمت شمالی شهر

درکه هم از دیگر مناطق نزدیک به شهر برای درک طبیعت تهران و لذت‌بردن از آن است. شما حتی می‌توانید با اتوبوس‌ها و تاکسی‌های خطی خودتان را به درکه برسانید. برای مثال می‌توانید هر جا که هستید خودتان را با مترو به میدان تجریش برسانید و بعد از آن با مینی‌بوس‌های درکه به سمت این روستای زیبا حرکت کنید. درکه جایی است که خیلی راحت می‌توانید در آن پیاده‌روی کنید و طبیعت تهران را با هوای پاک این روستای دره‌ای تجربه کنید. در درکه می‌توانید کنار رود بنشینید و با دوستان و خانواده کمپ کنید و یا در چند رستوران و کافه نزدیک به روستا هم استراحت کنید و هم غذا و نوشیدنی‌های سرد و گرم بخورید. فقط یادتان باشد زمستان‌های درکه خیلی سرد است و اگر قصد دارید با وسیله شخصی به آنجا بروید حتماً باید در مورد رانندگی در آن مسیر پرپیچ‌وخم تا درکه، حسابی حواستان را جمع کنید.

توچال؛ وقتی طبیعت تهران به یک فضا برای با هم بودن تبدیل می‌شود

توچال یا بام تهران هم بخش دیگری از طبیعت تهران است که البته بیشتر فضای آن را کوه‌های سنگی و مسیرهای خاکی و آسفالت برای پیاده‌روی تشکیل داده است. این قسمت از طبیعت تهران، بیشتر به یک فضای تفریحی تبدیل شده است اما شما اگر اهل پیاده‌روی در سربالایی باشید و یا دوست داشته باشید کوهنوردی کنید، فقط کافی است خودتان را به توچال برسانید و بعد از آن با عبور از فضاهای تفریحی، به دل کوه‌های البرز بزنید و کوهنوردی کنید. تله‌کابین توچال هم بهترین تله‌کابین ایران است و لذت دیدن طبیعت تهران از بالاترین نقطه شهر را برای شما فراهم می‌کند. در ایستگاه‌های بالایی تله‌کابین هم به قله‌های برفی و پیست اسکی می‌رسید که فوق‌العاده جذاب و زیباست. خلاصه که توچال نه‌تنها معرف طبیعت تهران بلکه یکی از جاهای تفریحی تهران هم هست.

روستای افجه؛ یکی از زیباترین روستاهای اطراف تهران

روستای افجه

در شمال‌شرق تهران روستایی بی‌نظیر با آب‌و‌هوای مطبوع و طبیعت بکر به نام افجه وجود دارد. افجه روستایی معروف در دهستان لواسان است که در ۳۰ کیلومتری تهران قرار دارد و چون منطقه‌ای سردسیر و کوهستانی است، بیشتر مردم آن به کشاورزی یا دامداری در آن می‌پردازند. روستای افجه علاوه بر اینکه یکی از روستاهای ییلاقی مناسب در اطراف تهران برای دوری از شلوغی شهر، جذابیت‌های زیادی هم دارد و بازدیدکنندگان زیادی را برای دشت هویچ، کوه‌ها، آبشارهای شگفت‌انگیز روستا و قلعه سکا به ارمغان می‌آورد. طبیعت اطراف تهران با رفتن به افجه برای شما رنگ‌و‌بوی دیگری می‌گیرد.

آبشار کلوگان؛ وقتی زیبایی از صخره‌ها فرود می‌آید

این آبشار یکی از بلندترین آبشارهای اطراف تهران است که به‌دلیل امکان دسترسی به کوه‌های معروفی چون مهر‌چال و کلوگان و همچنین روستای امامه و … فضای دلنشینی را برای کوهنوردان و طبیعت گردان فراهم می‌کند. این آبشار با ارتفاع ۳۰-۴۰ متر دارای ساختاری دو پله‌ای است. در وسط آبشار سکو و در پایین آن حوضچه‌های کوچکی وجود دارد که برای غوطه‌خوردن در آب و در طبیعت در فصول گرم سال بسیار مناسب است. البته پاییز کلوگان هم فوق‌العاده است، اما باید لباس گرم همراه داشته باشید. در تابستان بدون تجهیزات لازم نباید به آنجا سفر کنید. این آبشار برای علاقه‌مندان به کوهنوردی و طبیعت گردی گزینه‌ای جذاب است، اما دسترسی به آن برای افراد مسن و کودکان ممکن است کمی سخت باشد. بهترین زمان برای آمدن به این منطقه بکر و دیدنی بهار و تابستان است.

دریاچه‌های تار و حویر؛ دریاچه‌هایی در دل کوه

دریاچه‌های تار و حویر

این دریاچه‌ها از دیگر مکان‌های زیبای نزدیک تهران در شهرستان دماوند هستند که طعم خوش تفریح تابستانی را برای مسافران به ارمغان می‌آورند. دریاچه تار در داخل کوه و در ارتفاع ۲۵۰۰ متری از سطح دریا واقع شده است و از شمال غربی به جنوب شرقی امتداد دارد. دریاچه حویر از شرق دریاچه تار نیم‌ساعت پیاده‌روی دارد و این دو با کوه دوبرار از یکدیگر جدا شده‌اند. بهترین زمان برای بازدید از دریاچه‌های تار و حویر، اوایل اردیبهشت تا پایان شهریور است.

در بیشتر فصول سال، آب دریاچه‌ها به اندازه‌ای سرد می‌ماند که گرما را خنثی کرده و سفری خوش را برای مسافران ایجاد می‌کند. با این حال زمستان زمان مناسبی برای بیشتر افراد برای سفر به این منطقه نیست. ماهی‌گیری یکی از تفریحات رایج در این دریاچه است و با داشتن مجوز از سازمان حفاظت محیط زیست می‌توانید، ماهیگیری کنید. قایق‌سواری، شنا و حمام طبیعی هم از جمله فعالیت‌های لذت‌بخشی هستند که در فصول گرم سال در این دریاچه‌ها توصیه می‌شود.

تنگه واشی یکی از بهترین مکان‌های دیدنی برای دوستداران طبیعت تهران

تنگه واشی

تنگه واشی گذرگاهی بین رشته‌کوه البرز است. این مکان زیبا در نزدیکی تهران با وجود امکان فرار از گرمای تابستان و پیاده‌روی در رودخانه‌های کم‌عمق و لذت‌بردن از حمام‌های طبیعی و بازی‌های آبی، بسیاری از طبیعت‌گردان و مسافران را به خود جذب کرده است. واشی دو تنگه دارد که اولی «واشی» و دومی «سا» نام دارد. بین این دو تنگه دشت وسیعی به نام ساواشی قرار دارد. پس از پارک‌کردن وسیله نقلیه خود در پارکینگ ابتدای مسیر، باید حدود ۸۰۰ متر پیاده‌روی کنید تا به اولین تنگه برسید و سپس از تنگه ۲۵۰ متری واشی عبور کنید.

همچنین شما در فاصله ۱۵۰ متری مسیرتان به سنگ نگاره ۱۸۵ ساله فتحعلی‌شاه قاجار سوار بر اسب، می‌رسید. در ادامه به دشتی به طول ۱۷۰۰ متر خواهید رسید که فضای مناسبی برای گرفتن عکس و سلفی است. یک نکته مهم این است که تلفن‌های همراه خود را در کیسه‌های ضد آب قرار دهید و بدون دمپایی به آب رودخانه نزنید. در نهایت به تنگه سا با ۸۰۰ متر طول می‌رسید و در انتهای آن می‌توانید از آبشار واشی دیدن کنید تا سفری باورنکردنی را در یکی از جاذبه‌های طبیعی شگفت‌انگیز تهران به پایان برسانید.

حرف آخر؛ طبیعت تهران متنوع، چهارفصل و زنده است

تهران از شرق به کوه و کویر، از غرب به دشت و کوه، از شمال به کوه و دریا و از جنوب به کویر محصور شده است پس طبیعت تهران در هر فصل سال می‌تواند انواع آب‌وهوا را به شما هدیه دهد. شما چه اهل سفرهای آفرودی در کویر باشید و چه اهل اسکی‌کردن، تصمیم برای طبیعت گردی در تهران می‌تواند باعث شود که دستتان برای انواع تفریحات باز باشد چون در قسمت‌های شمالی طبیعت اطراف تهران پیست اسکی را دارید و در قسمت‌های جنوبی و شرقی، انواع و اقسام کویر و دشت را برای آفرود.

همچنین داخل شهر تهران هم فضاهای طبیعی بسیار زیادی مثل پل طبیعت هست؛ اصولا خود پل طبیعت یک فضای طبیعی درون‌شهری است و آنقدر هوای آن خنک است که حریفِ هوای پر از دود تهران هم می‌شود و در تابستان عملا خنک‌ترین نقطه شهر است. در ضمن دو مورد از بهترین پارک های تهران هم در اطراف این پل می‌توانید پیدا کنید. اگر پیشنهاد اکتیک را بخواهید باید به شما بگوییم که بهترین راه برای لذت‌بردن از پایتخت، این است که یک بار یک برنامه حسابی برای سفر به تهران بچینید و بعد بزنید به دل طبیعت گردی در تهران. در ضمن از تجربه خودتان برای ما بنویسید چون اکتیک جهان کشف تجربه‌ها و به‌اشتراک‌گذاشتن بهترین‌هاست.

اولین نفری باشید که به مطلب ما امتیاز می دهید.

بدون دیدگاه، دیدگاه خود را در زیر اضافه کنید!


افزودن دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *