رفتن به محتوا

باغ کتاب تهران؛ معرفی جامع از امکانات باغ کتاب در تهران

باغ کتاب تهران

باغ کتاب، در محدوده خیابان عباس‌آباد تهران واقع شده و به‌لحاظ جغرافیایی، موقعیت درخشانی دارد. باغ کتاب تهران، اساساً برای ارتباط هرچه بیشتر کودکان و نوجوانان با علم و فرهنگ، ساخته شده؛ طبیعتاً همسایگی با اماکن بسیار مهم فرهنگی ایران، اعتبار دوچندانی به باغ کتاب بخشیده است. در واقع باغ کتاب از هر طرف با یکی از جاذبه های فرهنگی تهران مثل کتابخانه ملی ایران، باغ هنر، باغ موزه دفاع مقدس، فرهنگستان علوم و فرهنگستان زبان و ادب فارسی، مجاورت دارد. همین شرایط محیطی سازگار، دست به دست امکانات گسترده باغ کتاب تهران داد تا در زمانی نسبتاً کوتاه، به یکی از جذاب‌ترین اماکن فرهنگی و تفریحی پایتخت، تبدیل شود.

فروشگاه کتاب بزرگسال؛ فروشگاهی با ۷۰۰۰ متر مربع مساحت، که بیشتر از هشت هزار عنوان کتاب و محصول فرهنگی را در خود جا داده است. در این فروشگاه که برای پوشش‌دهی کامل انواع کتاب‌ها با ۲۰۰ ناشر قرارداد دارد، سخت است کتابی را پیدا نکرد!

آنچه می‌خوانید

آدرس باغ کتاب در تهران؛ مسیرهای دسترسی با مترو و ماشین

برای حضور در باغ کتاب تهران، می‌توانید از خودروی شخصی یا مترو خط یک، استفاده کنید؛ در نظر داشتن چند نکته، به انتخاب راحت‌تر و مسیریابی بهتر شما کمک خواهد کرد.

سفر به باغ کتاب تهران با خودروی شخصی

برای رفتن به باغ کتاب تهران با ماشین شخصی، بر اساس لوکیشنتان از بزرگ‌راه‌های حقانی یا همت، وارد می‌شوید. وقتی بزرگراه حقانی (مسیر غرب به شرق) را تا بعد از تقاطع اتوبان مدرس طی کنید، می‌توانید مستقیما به بلوار داخلی باغ کتاب وارد شوید. اگر از اتوبان همت (مسیر شرق به غرب) می‌آیید، بعد از خروجی بزرگراه حقانی، به باغ موزه دفاع مقدس و نهایتاً باغ کتاب می‌رسید. توجه کنید که پارکینگ اختصاصی مجموعه باغ کتاب تهران، هنوز کامل نشده؛ اما می‌توانید از پارکینگ طبقاتی مترو حقانی، استفاده کنید. به‌علاوه اگر زمان خلوتی را برای بازدید انتخاب کرده باشید، احتمالاً در بلوار خود باغ هم بتوانید جایی برای پارک ماشین پیدا کنید.

مسیر دسترسی به باغ کتاب با مترو

اگر برای تهران گردی بدون دردسر ترجیح می‌دهید با مترو جابه‌جا شوید، مسیر باغ کتاب را با خط یک یا تجریش-کهریزک، دنبال کنید. نزدیک‌ترین ایستگاه‌ها به باغ کتاب تهران، شهید همت و شهید حقانی هستند. این دو ایستگاه، فاصله تقریباً یکسانی تا مقصد دارند که پیاده، بیش از یک ربع طول نمی‌کشد. با این‌حال اگر به هر دلیلی نمی‌خواهید پیاده‌روی کنید، می‌توانید خیلی راحت‌تر از ایستگاه حقانی با ون‌ها یا شاتل‌های برقی به باغ کتاب برسید.

فرهنگ را با اکتیک تجربه کنید!

اگر به کتاب و کتاب‌خوانی علاقه دارید به شما پیشنهاد می‌کنیم یک تجربه شاهنامه‌خوانی یا خوانش شهری از میان تجربه‌های آنلاین اکتیک بخرید و لذت تجربه کردنش را لمس کنید. در این تجربه‌های فرهنگی، یک میزبان باتجربه برای شما از تجربیات کتاب‌خوانی می‌گوید، در کنار هم می‌خوانید و می‌شنوید و کتاب و ادبیات را به عنوان یک سرگرمی لذتبخش تجربه می‌کنید:

راهنمای بازدید از باغ کتاب تهران؛ بلوک A یا بهارستان

بلوک بهارستان باغ کتاب تهران، جایی است که می‌توانید کودکتان را ساعت‌ها در آن به هیجان آورید. البته که تهران پر است از فضاهایی که برای بچه‌ها، تفریح‌های مهیج دارند؛ اما امتیاز بهارستان باغ کتاب، فضایی درهم‌تنیده از بازی، هنر، علم و فرهنگ است که هم‌زمان با بازی و هیجان، ذهن کودک شما را باز می‌کند. بلوک A یا بهارستان، بخش‌هایی از همکف و طبقه اول ساختمان را در بر گرفته است.

فروشگاه ماه‌پیشونی؛ کتاب و محصولات فرهنگی کودک و نوجوان

بخش همکف بهارستان، از یک فروشگاه بزرگ کتاب کودک و نوجوان میزبانی می‌کند؛ جایی که می‌توانید انواع محصولات فرهنگی، نوشت‌افزار و بازی‌های فکری مخصوص را برای رده‌های سنی مختلف از خردسال تا نوجوان، تهیه کنید. به‌علاوه اگر رویدادهای باغ کتاب را پیگیری کنید، می‌توانید از کارگاه‌های رایگان نقاشی، بازی کاردستی، قصه‌گویی و …، برای پرورش بهتر کودکتان استفاده کنید.

سرزمین فکربازیا؛ استعدادیابی روانشناسانه با طعم بازی و هیجان

سرزمین فکربازیا در باغ کتاب

سرزمین فکربازیا، تنها فضایی جذاب با اتاق‌های بازی معمولی نیست؛ بلکه در پس تمام قسمت‌هایش، ایده‌های درخشانی از نظریه هوش هشت‌گانه هاروارد گاردنر‌ وجود دارد که به آشکار شدن استعدادها و توانایی‌های کودک شما، کمک خواهد کرد. فکربازیا از پنج بخش اصلی طبیعت‌بازیا، رازبازیا، ساخت‌بازیا، تلاش‌بازیا و صدابازیا، تشکیل شده که با چالش‌ها و سرگرمی‌های متفاوتشان، نهایتاً به ۲۶ اتاق بازی می‌رسند. کارشناسان در تمام طول بازی‌ها، پیگیر رفتارهای کودک و هدایت‌گر او هستند.

خانه کودک و کافه کودک

کافه کودک باغ کتاب

خانه کودک، فضایی پر از اسباب‌بازی‌های محبوب کودکان خردسال (تا ۸ سال) است و به شیوه‌های مختلف، آن‌ها را سرگرم می‌کند. خانه کودک غیر از ارائه این فضای سرگرم‌کننده، می‌تواند برای مدتی پذیرای کودک شما باشد تا هم به او خوش بگذرد و هم شما با خیال راحت، کارهایتان را پیش ببرید. باغ کتاب تهران در بلوک A، از کافه‌ای میزبانی می‌کند که مخاطب اصلی‌اش، بچه‌ها (از یک سال) هستند. منوی کافه کودک با همکاری مستقیم متخصصان تغذیه، طراحی شده؛ به این ترتیب می‌توانید کودکتان را بعد از فعالیت‌های مختلف یا در بین بازی، خرید و …، به خوراکی‌های سالم مناسب سنش دعوت کنید.

معرفی بازی ها و فعالیت‌های آموزشی هوش مصنوعی؛ شهربازی روبوکیدز و باشگاه رباتیک

باشگاه روباتیک باغ کتاب تهران

باشگاه رباتیک، بخشی از باغ کتاب تهران است که می‌تواند به کنجکاوی کودکان و نوجوانان در زمینه هوش مصنوعی، جهت دهد. رده‌های مختلف سنی می‌توانند در این باشگاه، آموزش علمی ساخت و برنامه‌نویسی ربات، بگیرند و به‌علاوه با بازی‌های رباتیک، سرگرم شوند. شهربازی تعاملی روبوکیدز، در موقعیتی ساده‌تر و برای کودکان نسبتاً کم سن و سال است؛  جایی که بچه‌ها می‌توانند با یک روبات بامزه حرف بزنند و حتی به آغوشش بروند. ربات، قصه‌هایی برای بچه‌ها می‌گوید که نهایتاً آن‌ها را به تحرک، بازی‌های تعاملی، بازی‌های روباتیک و برون‌ریزی انرژی، تشویق می‌کند.

پیشنهاد خواندنی: جاهای دیدنی تهران برای کودکان را اینجا برایتان لیست کرده‌ایم.

بلوک B یا خیالستان

خیالستان باغ کتاب

خیالستان، در واقع رابطی بین بلوک‌های A و C است. طول این راهروی نسبتاً باریک را می‌توان پیاده یا با Walkway (حلقه پیاده‌بر)، طی کرد؛ طبیعتاً راه دوم برای عبور سریع و راحت‌تر، طراحی شده و انرژی شما را برای گشت و گذار در بخش‌های دیگر، حفظ می‌کند. دیوارهای هر دو سوی راهرو به کمک پروژکتورهای قوی، دائماً تصاویری جالب و خیالی را به نمایش می‌گذارند. به این ترتیب شما می‌توانید سوار بر حلقه‌های پیاده‌بر و در آسایش کامل، با تصاویر رویایی دیوارها احاطه شوید؛ این فضاسازی، همان چیزی است که نام خیالستان را برازنده بلوک B باغ کتاب تهران می‌کند.

بلوک C یا نگارستان؛ معرفی سینماها و امکانات دیگر

بلوک C که نگارستان نام گرفته، بخشی از باغ کتاب تهران است که بیش از هر چیز، بر هنر تمرکز دارد. اینجا با چندین سالن سینما و تئاتر، سر و کار داریم که روی هم گنجایش حضور ۲۰۰۰ نفر را دارند.

آمفی‌تئاتر روباز بر بام باغ کتاب تهران

آمفی تئاتر روباز باغ کتاب تهران

آمفی‌تئاتر روباز، بخشی از بلوک نگارستان است که بر بام باغ کتاب، بنا شده؛ این قسمت در واقع یک سالن سینمای روباز و بزرگ با گنجایش ۶۰۰ نفر است. این فضای ۶۰۰ متری، به یک پرده نمایشی با اندازه ۳۲ متر مربع، مجهز شده که برای نمایش هر نوع محتوای سینمایی، مسابقات ورزشی یا تصاویر مرتبط با همایش‌ها در چنین فضایی، کاملاً مناسب است. به‌علاوه حضور کافه‌رستوران بزرگ ۸۰۰ متری در بام باغ، آمفی‌تئاتر را به انتخابی ویژه‌ برای مناسبت‌هایی مثل همایش‌های بزرگ، تبدیل می‌کند.

پردیس سینمایی و سالن شماره ۸

نگارستان باغ کتاب در طبقه همکف، از پردیس سینمایی میزبانی می‌کند؛ مجموعه‌ای از ۱۰ سالن سینما که به سیستم‌های صوتی و تصویری منطبق بر تکنولوژی روز دنیا، مجهز شده‌اند. سالن‌ها جمعاً برای حضور ۱۳۰۰ نفر، گنجایش دارند و می‌توان در آن‌ها چندین فیلم و تئاتر را هم‌زمان، به نمایش در آورد. یک سالن نمایش دیگر (شماره ۸) هم در همکف نگارستان با گنجایش ۱۴۰ نفر، طراحی شده؛ سیستم نورپردازی موضعی و متحرک، سیستم ضبط صدا و تصویر، تریبون، اتاق VIP، ویدئوپروژکتور، سیستم صوتی بی‌سیم و باسیم، پرده متحرک و …، از عواملی هستند که سالن شماره ۸ را علاوه بر نمایش فیلم، برای برگزاری سخرانی‌ها، سمینار، همایش‌ها و برنامه‌هایی از این قبیل هم، به انتخاب بسیار خوبی تبدیل می‌کنند.

باغ علم کودک

در طبقه همکف باغ کتاب تهران، با فضایی به نام باغ علم کودک روبه‌رو می‌شوید. این بخش که طبیعتاً برای آموزش‌های علمی طراحی شده، از کودکان ۵ تا ۱۳ سال میزبانی می‌کند. هدف، آموزش‌های علمی بازی‌محور است که ضمن تفریح و سرگرمی، ذهن کودکان را به چالش می‌کشد و آگاه‌تر می‌کند. هر دوره بازی، با همراهی مربیان متخصص، سپری می‌شود. در طول این زمان، کودک با ۴ داستان روبه‌رو می‌شود و همراه با بازی‌های خاص، آموزش‌هایی در مورد بدن، خانه، شهر، زمین و فضا، خواهد گرفت.

معرفی فروشگاه‌ها و کافه رستوران‌های بلوک C

کافه رستوران بلوک سی باغ کتاب تهران

روبه‌روی سالن‌های سینمای همکف، یک فروشگاه آثار هنری و کافه سینمای بلوک نگارستان را خواهید دید. در این طبقه، می‌توانید از فروشگاه کوپا، خوراکی‌ها و تنقلات رنگارنگ و خوشمزه تهیه کنید یا به سرزمین سحرخیز بروید و از انواع دم‌نوش‌های گیاهی و نوشیدنی‌های سنتی خوش عطر و طعم، بهره‌ای ببرید. به‌علاوه، فروشگاه مواد غذایی کلانا هم در همین طبقه، با انواع خوراکی‌های سالم و کاملاً تازه‌ای مثل اسنک، سالاد، نودل، کیک، مافین و …، میان‌وعده‌هایی جذاب و خوشمزه در اختیار شما می‌گذارد.

یک شعبه از کافه‌های زنجیره‌ای ویونا، در همکف و شعبه دوم کیوسک‌برگر، در طبقه اول باغ کتاب واقع شده‌اند. امیر شکلات پلاس، کافه‌رستورانی در همسایگی آمفی‌تئاتر بام است که می‌توانید تمام نوشیدنی‌ها و خوراکی‌های کافه‌ای یا غذاهایی مثل انواع پیتزا و پاستا را در آن صرف کنید. کافه رستوران آمانا، همسایه دیگر آمفی‌تئاتر است که در دو فضای باز و بسته، سرویس می‌دهد.

راهنمای کامل بازدید از باغ کتاب تهران؛ بلوک D یا سروستان

بیش از هر چیز، فروشگاه کتاب بزرگ‌سالان است که در بلوک D یا سروستان می‌درخشد.

فروشگاه کتاب بزرگسال

فروشگاهی با ۷۰۰۰ متر مربع مساحت، که بیشتر از هشت هزار عنوان کتاب و محصول فرهنگی را در خود جا داده است. در این فروشگاه که برای پوشش‌دهی کامل انواع کتاب‌ها با ۲۰۰ ناشر قرارداد دارد، سخت است کتابی را پیدا نکرد! فروشگاه کتاب بزرگسالان باغ کتاب، مجموعه‌ای از محصولات فرهنگی و تزئینی مثل آلبوم‌های موسیقی، کتاب‌های نفیس و کالاهای کادویی را هم در اختیار دارد. به‌علاوه، در بخشی از فروشگاه می‌توانید به وسایل الکترونیکی و بازی‌های فکری مختلف، دسترسی داشته باشید. سروستان که از اول قرار بوده به پاتوقی برای کتاب‌خوان‌ها تبدیل شود، فضایی را فراهم کرده تا خریداران بتوانند با نشستن در آن و مطالعه کتاب‌ها، تجربه خرید بهتری داشته باشند.

باغ علم نوجوان

باغ علم نوجوان در باغ کتاب تهران

اگرچه این بخش، باغ علم نوجوان نام دارد؛ اما حضور در آن، محدودیت سنی خاصی ندارد. اینجا، فضایی با مساحت ۴۰۰۰ متر مربع است که چند تالار مختلف را در خود جا داده و از ۴۰ دستگاه علمی و آموزشی، میزبانی می‌کند. با حضور در این فضا می‌توانید طی یک فرایند شبیه‌سازی، در آسمان بزرگ و زیبای شب، غرق شوید و ویژگی‌های آن را بشناسید. گشت و گذار در گالری‌های خیره‌کننده باغ علم نوجوان و بهره بردن از آموزش‌های آن، دست کم به یک ساعت زمان نیاز دارد.

پردیس تئاتر و موسیقی

این قسمت، یک طبقه زیر همکف قرار گرفته و میزبان ۳ سالن است که بیشتر برای تمرین و اجرای تئاتر و ضبط موسیقی، طراحی شده‌اند. سالن اصلی، به سن گردان و سیستم‌های به‌روز صوتی، مجهز شده و گنجایش ۲۶۰ نفر را دارد. سالن دیگر یا بلک‌باکس، برای ۱۶۰ نفر طراحی شده و یک استودیوی تمرین و ضبط موسیقی با تجهیزات به‌روز و کامل، به‌زودی این مجموعه را کامل خواهد کرد.

اتاق فرار در سروستان باغ کتاب

اتاق فرار، یک بازی بسیار پرچالش و هیجان‌انگیز، خصوصاً برای نوجوانان و جوانان است. ورود به اتاق فرار، قرار گرفتن در بین انواعی از دردسرهای داستانی و شبیه‌سازی شده است که رهایی از آن‌ها، تنها با حل معماها و چالش‌های اتاق ممکن می‌شود. اتاق فرار باغ کتاب، محیطی برای همین بازی گروهی است که سه داستان مختلف با عناوین نفرین فرعون، نامه‌ای از جهنم و بیگانه دارد و حالا یکی از تفریحات تهران محسوب می‌شود. این بازی برای گروه‌های دوستی بالای ۱۰ سال (۴ تا ۸ نفر)، لذت حضور در یک فضای جذاب و معمایی را با تجربه همفکری و تلاش دسته‌جمعی، همراه خواهد کرد.

معرفی کافه‌ها و فروشگاه هنری بلوک D

فروشگاه هنری باغ کتاب

کافه رستوران باغ، در گوشه غربی باغ کتاب تهران و طبقه همکف بلوک D قرار گرفته؛ اینجا در فضایی باز یا بسته می‌توانید پیش‌غذا و غذاهای ایرانی، انتخاب کنید. کافه طوبی (کافه باغ علم نوجوان) علاوه بر انواع قهوه، دمنوش، شیک، عرقیجات، دسر و … . منوی صبحانه با گزینه‌های مختلف باز است. کافه کُر، در مجموعه پردیس تئاتر و موسیقی، چند نوع پیش‌غذا و غذاهای اصلی مثل لازانیا و برگر را به منوی کافه‌ای‌، اضافه کرده است. فروشگاه دست‌سازه‌های هنری شرقی در طبقه همکف باغ کتاب تهران، مجموعه‌ای از صنایع سفالی، شیشه، چوب، سرامیکی، مکرومه‌بافی، حصیربافی و … را از هنرمندان نواحی مختلف ایران، به نمایش می‌گذارد. گشت در فروشگاه دست‌سازه‌های هنری شرقی، می‌تواند سفری در سراسر ایران و دسترسی به صنایع دستی کاربردی و دکوری مناطق مختلف باشد.

ساعت کاری باغ کتاب تهران و ایام تعطیلی

مجموعه باغ کتاب تهران، در تمام طول هفته از ساعت ۹ صبح تا ۲۲ قابل بازدید است و این برنامه، برای تعطیلات رسمی هم اغلب بدون تغییر است. با این‌حال در بعضی مناسبت‌های خاص، مجموعه تعطیل است یا از ساعت ۱۳، شروع به کار می‌کند.

  • روز طبیعت (بازگشایی از ساعت ۱۳)
  • شهادت حضرت علی (تعطیل)
  • روز قدس (بازگشایی از ساعت ۱۳)
  • رحلت امام خمینی (بازگشایی از ساعت ۱۳)
  • تاسوعای حسینی (تعطیل)
  • عاشورای حسینی (تعطیل)
  • اربعین حسینی (بازگشایی از ساعت ۱۳)
  • رحلت رسول اکرم (بازگشایی از ساعت ۱۳)
  • شهادت امام رضا (بازگشایی از ساعت ۱۳)
  • شهادت حضرت زهرا(بازگشایی از ساعت ۱۳)
  • سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی (بازگشایی از ساعت ۱۳)

سوالات متداول درباره باغ کتاب تهران

ورودی باغ علم کودک چه‌قدر است؟

باغ علم کودک برای هر کودک ۵ تا ۱۲ سال، ۴۰۰۰۰ تومان ورودی دارد و ورودی همراه کودک، ۲۰۰۰۰ تومان است.

باغ علم نوجوان برای چه سنی مناسب است؟

باغ علم نوجوان در باغ کتاب تهرات، برای سنین ۱۲ سال به بالا مناسب است.

آیا باغ کتاب، امکان سفارش آنلاین دارد؟

بله؛ از طریق درگاه اینترنتی Shop.bagheketab.com می‌توانید به فروشگاه آنلاین کتاب و محصولات دیگر، دسترسی داشته باشید.

اگر سوالی درباره باغ کتاب تهران دارید در قسمت نظرات بپرسید تا خیلی زود از پشتیبانی اکتیک جواب بگیرید.

5/5 - (3 امتیاز)

2 دیدگاه

  1. سلام
    باغ کتاب تاکسی خطی هم داره؟

    • سلام علی عزیز. نزدیکترین تاکسی خطی ها به باغ کتاب تاکسی های ونک یا تقاطع نلسون ماندلا-حقانی هستند. با تاکسی های اینترنتی دسترسی بهتری به باغ کتاب دارید.


افزودن دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *