رفتن به محتوا

جاهای تاریخی تهران برای سفر در زمان

جاهای تاریخی تهران

اگر قصد گشت‌وگذار در تهران را دارید، آشنایی با جاهای تاریخی تهران، این شهر مرموز و همیشه پیشگام در تحول و تغییر، انتخاب هوشمندانه و جذابی خواهد بود. تهران یکی از پویاترین و سرزنده‌ترین شهرهای ایران است. شهری که تعداد زیادی از مردم استان‌های مختلف کشورمان را در خودش جا داده است و علاوه بر تاریخی‌بودن، جنبه تجاری و اقتصادی خیلی مهمی دارد. بااینکه این شهر را با ترافیک و شلوغی می‌شناسیم اما واقعیت این است که گشت‌وگذار در جاهای دیدنی تهران به‌خصوص در فصل بهار، خیلی دلچسب است.

خلاصه علاوه‌بر خلوت‌بودن شهر در فصل بهار، نزدیکی اغلب مکان ‌های تاریخی تهران به همدیگر، یکی از مزیت‌های گشت‌وگذار در پایتخت خواهد بود. اگر به این فکر می‌کنید که تعطیلات خود را در تهران چگونه بگذرانید، تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید. ما در ادامه فهرستی از جاهای تاریخی تهران را جمع‌آوری کرده‌ایم تا شما را برای یک سفر تاریخی جذاب همراهی کنیم.

کاخ گلستان یکی از برترین مکان های تاریخی تهران

برای دیدن جاهای تاریخی تهران چه جایی بهتر از کاخ تاریخی به‌جا‌مانده از دوره قاجار؟ دوره‌ای که سفر تاریخی تهران برای تبدیل شدن به بزرگ‌ترین و مدرن‌ترین شهر ایران از خلال عبور از آن شکل گرفته است. کاخ گلستان که در فهرست یونسکو هم ثبت‌شده، یکی از قدیمی‌ترین و برترین جاهای تاریخی تهران است. بنایی که سندی زنده و بخشی از تاریخ ایران محسوب می‌شود و ردپای چهار دوره سلطنتی آخر ایران را در خود جای ‌داده است؛ هرچند که نقش قاجارها در آنچه ما امروزه از این کاخ می‌بینیم، پررنگ‌تر است. بنای اولیه این بنا در دوره صفویه و به‌دستور شاه‌عباس شاه صفوی پایه‌گذاری می‌شود، اما در دوره قاجار نقش و اهمیت زیادی پیدا می‌کند.

کاخ گلستان جاهای تاریخی تهران

بنایی که شاهد مراسم تاج‌گذاری ناصرالدین‌شاه تا پهلوی اول و دوم بوده و نام خود را از تالار گلستان، یکی از زیباترین تالارهای خود گرفته است. کاخ گلستان بسیار بزرگ است و برخی از زیباترین آثار تاریخی تهران را در خود جا داده است. بعضی از بخش‌های این کاخ که نباید دیدنشان را از دست بدهید عبارت‌اند از، تخت مرمر که قدمت آن به سال تاج‌گذاری آقا محمدخان قاجار برمی‌گردد، چشمه خانه، تالار سلام، تالار آیینه، شمس‌العماره، خلوت کریم‌خان، نگارخانه و موزه. این مجموعه که یکی از پرطرفدارترین جاذبه‌های تاریخی تهران است، در بافت قدیمی شهر قرار دارد و با وسایل نقلیه عمومی به‌راحتی قابل دسترسی است.

سردر باغ ملی یکی از جاذبه‌های تاریخی تهران

اگر به‌دنبال جاهای تاریخی تهران می‌گردید، قطعاً سردر باغ ملی که دروازه ورود به میدان مشق بوده است یکی از مهم‌ترین و زیباترین آن‌ها می‌تواند باشد. دروازه ورودی باغ ملی (سردر باغ ملی) یک دروازه آجری باشکوه است که با کاشی‌های رنگارنگ و کتیبه‌های متعدد تزئین شده است. این سردر یکی از نمادهای تاریخی تهران است که به‌دستور رضاشاه توسط جعفرخان کاشانی ساخته‌شده است. کاشانی مستقیماً با معماران آلمانی همکاری داشت و کاشی‌کاری و طرح‌های کلاه‌فرنگی (کیوسک) این بنا نشان‌دهنده تلفیق معماری ایرانی و اروپایی آن است.

سردر باغ ملی جاهای تاریخی تهران

دروازه باغ ملی دارای یک دروازه برای عبور اتومبیل و دو باند برای عبور عابرین پیاده است و ساختمان‌های متعددی ازجمله وزارت امور خارجه (ضلع شرقی)، کتابخانه ملی و موزه ملی ایران و اداره پست در ضلع غربی آن قرارگرفته‌اند. شاید برایتان جالب باشد که بدانید سردر باغ ملی قبل از تخریب و احداث مجدد توسط رضاشاه، دروازه ورود به میدان مشق بوده است. میدانی نظامی که به‌دستور فتحعلی‌شاه قاجار ساخته‌ شده است و به‌عنوان محل اعدام میرزا رضای کرمانی (قاتل ناصرالدین‌شاه) و  شیخ فضل‌الله نوری، خودش را در تاریخ پرفرازونشیب ایران ثبت کرده است.

برج آزادی، از معروف‌ترین جاهای تاریخی تهران

یکی از نمادین‌ترین جاهای تاریخی تهران برج آزادی است. بنایی که تا قبل از احداث برج میلاد، با تصویر تهران گره خوره بود. این شاهکار معماری معاصر ایران، در سال‌های ۱۳۴۸ تا ۱۳۵۰ توسط حسین امانت و به سفارش آخرین شاه ایران ساخته می‌شود. قبل از انقلاب از آن به‌عنوان برج شهیاد، یادبود پادشاهان یاد می‌شد، چراکه بهانه احداث آن بزرگداشت جشن‌های ۲۵۰۰ ساله‌ای بود که در زمان محمدرضا پهلوی برگزار شد.

برج آزادی تهران جاهای تاریخی تهران

از آنجایی‌ که میدان شهیاد یکی از مهم‌ترین مکان‌های تجمع مردم در زمان انقلاب بود، نام این میدان و برج درون آن از شهیاد به آزادی تغییر پیدا می‌کند. در معماری برج آزادی از سبک‌های معماری هخامنشی، ساسانی و اسلامی الهام گرفته‌ شده است. این ساختمان چهار طبقه با ارتفاع ۴۵ متر، دارای دو آسانسور و دو راه‌پله با ۲۸۶ پلکان است. همچنین در زیر این برج، سالن‌های نمایشگاهی، کتابخانه، موزه و گالری وجود دارد.

کاخ نیاوران، از مجلل‌ترین جاهای تاریخی تهران

اگر می‌خواهید با شیوه زندگی خاندان پهلوی آشنا شوید، کاخ نیاوران یکی از مناسب‌ترین جاهای تاریخی تهران برای این آشنایی است. مجموعه ۱۱۰۰۰ مترمربعی کاخ نیاوران، در قرن نوزدهم و در زمان قاجار ساخته شده است. اما بعدها محمدرضا شاه پهلوی بخش‌های زیادی از آن را می‌سازد و بازسازی می‌کند تا از آن به‌عنوان یکی از اقامتگاه‌های زمستانی خاندان سلطنتی استفاده کند.

کاخ نیاوران تهران

طبقه همکف کاخ نیاوران مجموعه‌ای نفیس از فرش‌های دستباف ایرانی و پرتره‌های هنری شاهان و چهره‌های معروف دوران هخامنشی و قاجار را به نمایش می‌گذارد. همچنین سالن پذیرای مجلل آن با ظرف‌های نفیس و مبلمان گران‌قیمت در کنار سالن سینمایی اختصاصی آن، از دیگر دیدنی‌های این بخش محسوب می‌شوند. در نیم‌طبقه دوم مجسمه بودا و سنگ‌تراشی‌های مربوط به قرن سوم میلادی در کنار مجموعه‌ای از لباس‌های شخصی و نظامی محمدرضا پهلوی قرار دارد. همچنین تابلوی نقاشی نفیس مربوط به دربار کریم‌خان زند هم در این بخش قرار گرفته ‌است.

علاوه‌بر آثار هنری قدیمی و معاصر، در کاخ نیاوران می‌توانید سرنخی از زندگی مجلل خانواده سلطنتی هم داشته باشید. در طبقه دوم این کاخ می‌توانید اسباب‌بازی‌های بچه‌ها را در اتاق‌هایشان ببینید، همچنین هنوز لباس‌های فرح دیبا در کمد اتاق آرایش او لباس آویزان هستند. مجموعه نیاوران فقط به کاخ محدود نمی‌شود و بخشی از  جاذبه‌های فرهنگی تهران را هم در خود جا داده است. ازجمله موزه حوض‌خانه، موزه جهان‌نما و موزه کتابخانه اختصاصی و موزه خودروها، که دیدن آن‌ها هم خالی از لطف نیست. همچنین با رفتن به کاخ نیاوران می‌توانید برخی از آثار تاریخی تهران مثل کاخ صاحبقرانیه و کوشک احمد‌شاهی را ببینید و از قدم‌زدن در محوطه آن باغ زیبا لذت ببرید.

سعدآباد، مجموعه ای از هنر و تاریخ تهران

در شمال پایتخت، در کنار دره دربند، یکی از زیباترین اماکن تاریخی تهران واقع‌ شده است؛ محوطه فرهنگی سعدآباد که بسیاری از جاذبه ‌های فرهنگی تهران را در خود جای‌ داده است. در قرن نوزدهم، ناصرالدین‌شاه قاجار عمارتی را در میان مراتع و مزارع وسیع سرسبز ساخت تا در روزهای طولانی تابستان در زیر درختان دراز کشیده و از هوای دلپذیر کوهستانی منطقه لذت ببرد. این کاخ اولیه در حال حاضر به‌عنوان قصر ملکه مادر شناخته می‌شود. پس از کودتای ۱۲۹۹، زمانی که رضاخان پهلوی به قدرت می‌رسد، باغ‌های اطراف را خریداری و دستور ساخت ۱۷ کاخ و عمارت دیگر را هم در آن صادر می‌کند.

در ساخت این عمارت‌ها که تلفیقی از سبک معماری اروپایی و ایرانی دارند، بسیاری از معماران و هنرمندان بزرگ نقش داشتند. امروزه مجموعه سعدآباد با هجده کاخ متعلق به پادشاهان قاجار و پهلوی، به‌عنوان یکی از مهم‌ترین جاهای تاریخی تهران شناخته می‌شود. پس از انقلاب اسلامی، این مجموعه به موزه تبدیل شد و دیدن بخش‌هایی از برجسته‌ترین موزه های تهران مثل موزه ظروف سلطنتی و موزه استاد بهزاد که در این مجموعه قرار دارند، یکی از بهترین کارهایی است که در تهران می‌توانید انجام دهید.

موزه جواهرات، از گرانبهاترین جاهای تاریخی تهران

اگر به‌ موزه‌های تهران علاقه دارید، قطعاً موزه جواهرات یکی از جذاب‌ترین جاهای تاریخی تهران برای شماست. در این موزه می‌توانید برخی از گران‌قیمت‌ترین و گران‌بهاترین جواهرات جهان را که در طول قرن‌ها گردآوری ‌شده‌اند، ببینید. این جواهرات ابتدا در دوره قاجار در کاخ گلستان نگهداری می‌شدند و در قرن بیستم، شاه پهلوی ۲۱ جعبه از این جواهرات را به بانک ملی ایران منتقل می‌کند. سرانجام در دهه ۳۰ شمسی این مجموعه گران‌بها به مکان فعلی‌شان یعنی بانک مرکزی ایران منتقل می‌شوند. درنتیجه برای دیدن موزه جواهرات باید به ساختمان بانک مرکزی و خیابان فردوسی بروید. ازجمله جواهرات چشم‌گیر این مجموعه می‌توان به تاج کیانی، تاج فرح، الماس دریای نور و تخت طاووس اشاره کرد. این موزه یکی از چشم‌گیرترین جاهای تاریخی تهران است.

موزه آبگینه، از زیباترین اماکن تاریخی تهران

در ساختمانی باشکوه و تاریخی متعلق به اوایل سلسله پهلوی با باغی به مساحت ۷۰۰۰ مترمربع در خیابان سی تیر، یکی از ظریف‌ترین و دیدنی‌ترین جاهای تاریخی تهران قرار گرفته است. موزه ظروف شیشه‌ای و سفالی که بیشتر با نام موزه آبگینه شناخته می‌شود. مکانی که برخی از قدیمی‌ترین و ارزشمندترین شیشه‌ها و سفال‌های تاریخ ایران را در خود جای ‌داده است. لوله‌های شیشه‌ای کشف‌شده از معبد چغازنبیل مربوط به ۲۰۰۰ سال قبل از میلاد مسیح در کنار سفال‌های به‌جامانده از دوره اشکانی و سلجوقی ازجمله آثاری است که در این موزه می‌توانید ببینید. به‌جز آثار تاریخی‌ای که در این مکان می‌توانید ببینید، قطعاً از معماری ساختمان آن نیز به وجد خواهید آمد. خانه‌ای عالی و هشت‌ضلعی که به دستور احمد قوام سیاستمدار و نخست‌وزیر اواخر قاجار و پهلوی ساخته شد و می‌توان آن را محل برخی از مهم‌ترین تصمیمات تاریخی ایران هم دانست.

5/5 - (1 امتیاز)

بدون دیدگاه، دیدگاه خود را در زیر اضافه کنید!


افزودن دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *