رفتن به محتوا

موزه های تهران، گنجینه احساسات

بازدید از موزه های تهران

موزه‌ها قرار بود معابدی باشند برای الهه‌ها و هنرهایی که از آن‌ها الهام گرفته‌اند. اما در عصر رنسانس، موزه‌ها به نهاد گردآوری معماری و هنر کلاسیک بدل شدند. موزه‌ها در عصر هنرهای آزاد، در آغاز عصری که آثار هنری امکان جابه‌جاشدن یافته‌اند، به مکانی تبدیل شده‌اند که آثاری از جای‌جای‌ جهان و جای‌جای تاریخ در خود نگه می‌دارند. موزه‌ها می‌خواهند احساسات هنرمندان و مردمان اعصار مختلف را در فرم‌های گوناگون هنری با عامه مردم به اشتراک بگذارند. از این رو، موزه‌ها تنها تاریخ را به «نمایش» نمی‌گذارند، بلکه احساسات انسان‌های ادوار مختلف هستی بشری را با یکدیگر به اشتراک می‌گذارند. موزه‌ها گنجینه‌ احساساتند. پس پیشنهاد ما این است: این بار که از میان جاهای تاریخی تهران، موزه‌ها را به عنوان مقصد خود انتخاب می‌کنید، به‌جای «تماشا»، بکوشید «احساسات مشترک» میان خودتان و آثار را کشف نمایید. در این مقاله قصد داریم تا با معرفی موزه های تهران و همچنین کاخ موزه های تهران اطلاعات مفیدی شامل آدرس، ساعت بازدید و قیمت بلیط موزه های تهران را ارائه دهیم تا بتوانید با آن‌ها، به کاشفانِ حضور هنر در زندگی خود بدل شوید.

موزه ملی ایران: میراث هویتی

مطالعه‌ی تاریخ‌ موزه های تهران به ما نشان می‌دهد اولین موزه‌ای که به شکل مستقل و به‌نیت نمایش و نگهداری آثار در ایران طراحی شد‌، موزه‌ی ملی ایران است. این موزه که در سال ۱۳۱۶ با عنوان موزه ایران باستان کار خود را آغاز کرده بود، یکی از مهمترین موزه های تهران است. موزه ملی ایران که خود یکی از جاذبه های تاریخی تهران است، پس از عملیات حفاری هئیت باستان‌شناسی فرانسوی در شوش، توسط آندره گدار، معمار فرانسوی و به‌درخواست رضاشاه و با الهام از طاق کسری طراحی و احداث شد. موزه دارای دو بخش موزه ایران باستان و موزه باستان‌شناسی و هنر اسلامی ایران است.

موزه ملی ایران

موزه ایران باستان

موزه ایران باستان خود نیز دارای دو بخش: «دوران پیش‌ازتاریخ‌ایران» و «دوران تاریخی» است. بخش اول، مجموعه‌ای بسیار پرمایه از دوران پارینه‌سنگی قدیم تا اواخر هزاره چهارم پیش از میلاد مسیح را دربرمی‌گیرد. این مجموعه شامل آثاری است که پیش از ابداع خط به وجود آمده‌اند. بخش دوران تاریخی نیز از ابتدای نگارش خط شروع می‌شود و با دوران ساسانی پایان می‌یابد. از جذابیت‌های این بخش می‌توان به کهن‌ترین دست‌ساخته‌های بشر و ابزارهای ترکیبی و معابد اشاره کرد. همچنین نگاهی به سیر تحول مصنوعات بشری و پیدایش شهرها و امپراتوری‌ها، سیر تحول درک بشر نسبت به مقوله‌ هنر و مصنوعات را نیز به‌خوبی نشان می‌دهد.

موزه باستان شناسی و هنر اسلامی ایران

موزه باستان‌شناسی و هنر اسلامی ایران با الهام از کاخ ساسانی بیشابور، به صورت چلیپایی هشت‌ضلعی ساخته شد. این موزه شامل مجموعه‌ای ارزشمند از دوران هنر اسلامی است که بیشتر آثار موجود در آن برگزیده‌ای از کاوش‌های علمی و مجموعه‌های نفیسی چون آستان شیخ صفی‌الدین اردبیلی است. در بازدید از این موزه، می‌توانید علاوه بر آشنایی با هنر غنی دوران اسلامی من‌جمله کاشی‌کاری‌ و گچ‌بری‌، به مقایسه میان هنر ادوار مختلف اسلامی و باستانی بپردازید.

برای بازدید از موزه می‌توانید به آدرس خیابان امام خمینی، ابتدای خیابان سی تیر، خیابان پروفسور رولن، شماره یک مراجعه کنید. بهای بلیط موزه برای ایرانیان ۱۰ هزار تومان و برای غیرایرانیان ۱۰۰ هزار تومان است. همچنین موزه در شش ماه اول سال همه روزه از ساعت ۹ تا ۱۹ و در شش ماه دوم سال از ساعت ۸:۳۰ تا ۱۷ بر روی عموم بازدیدکنندگان باز است. برای دسترسی نیز می‌توانید از ایستگاه متروی امام خمینی و حسن‌آباد استفاده کنید.

موزه هنرهای معاصر: سرآمد موزه های تهران

موزه هنرهای معاصر تهران

موزه‌ هنرهای معاصر یکی از مهمترین موزه‌های خاورمیانه است که جامع‌ترین و مهمترین گنجینه‌ هنر مدرن در خارج از اروپا و آمریکای شمالی را دربرمی‌گیرد. این موزه در سال ۱۳۵۶ به کوشش فرح پهلوی، توسط کامران دیبا و با الهام از بادگیرهای کویری طراحی شد. این بنا در تلاقی رویکرد مدرن به معماری و طراحی اصیل ایرانی شکل گرفته ‌است که نشانگر دغدغه‌ کامران دیبا درباره هویت ملی ایرانی است. در این موزه، آثار مهمی از هنرمندان مشهوری چون پیکاسو، پل گُوگَن، آلبرتو جاکومتی، جکسون پولاک، اندی وارهول و.. جای گرفته‌اند. ایده موزه را می‌توان به‌نوعی ماحصل اندیشه‌ جنبش نوگرایانه‌ هنر معاصر دانست که در تقاطع و مراوده‌های فرهنگی میان هنرمندان ایرانی و جامعه‌ هنر غرب رقم خورد. این ایده سپس با پشتیبانی «دفتر مخصوص شهبانو» و تصویب سازمان برنامه و بودجه کشور، محقق شد. اگر به هنر مدرن علاقه‌مند هستید، بدون شک موزه هنرهای معاصر تجربه‌ای بی‌نظیر از آثار هنری مدرن را در اختیارتان قرار می‌دهد، زیرا علاوه بر ارائه‌ی آثار هنری ارزشمند، تجربه‌ای بی‌بدیل از معماری و فضای هنری مدرن و درعین‌حال اصیل را پیش می‌کشد.

برای بازدید از موزه به عنوان یکی از جاهای دیدنی تهران می‌توانید به خیابان کارگر شمالی، جنب پارک لاله، موزه هنرهای معاصر مراجعه کنید. موزه به‌جزء روز دوشنبه، در تمام ایام هفته از ساعت ۱۰ تا ۱۷ به روی عموم باز است. قیمت بلیط موزه ۲۰ هزار تومان است.

موزه رضا عباسی: قلمرو خیال

موزه رضا عباسی تهران

جهان خیال آمیخته با بحرهای کلام منظوم را می‌توانید در قلمرو آنچه نگارگری ایرانی می‌خوانند، بیابید. این جهان خیال، دریچه‌ای بدیع به تاریخ هنر ایران است. رضا عباسی یکی از سرآمدان این قلمرو است که جهان نظم و نثر را به هم پیوند می‌زند. از این رو، دیدن آثار رضا عباسی در این موزه یکی از لذت‌بخش‌ترین تجربه‌های مواجهه با نگارگری است. علاوه بر آثار این هنرمند شهیر عصر صفوی، آثاری غنی و بسیار متنوع از دوران پیش‌ازاسلام تا هنر عصر قاجار را می‌توانید در تالارهای موزه رضا عباسی بیابید. سفالینه‌ها، فلزها، جواهرات و منسوجات و قلمدان‌هایی از دوره‌های مختلف تاریخی ازجمله هخامنشی، اشکانی، ساسانی، سلجوقی، تیموری، صفوی در این موزه یافت می‌شوند.

موزه‌ رضا عباسی را می‌توانید به آدرس خیابان شریعتی، نرسیده به پل سیدخندان، شماره ۸۹۲ بیابید. زمان کاری موزه در بهار و تابستان از ساعت ۹ صبح تا ۷ عصر و در پاییز و زمستان از ساعت ۹ صبح تا ۵ عصر است. همچنین بهای بلیط موزه برای ایرانیان ۵ هزار تومان و برای غیرایرانیان ۵۰ هزار تومان تعیین شده است.

کاخ‌ موزه های تهران: تاریخ در تالار آینه

کاخ موزه های تهران نشان‌دهنده‌ی یکی از فرم‌های منحصربه‌فرد موزه هستند که می‌توانند آثار هنری را با توجه به زیست روزمره ساکنان پیشین (یعنی سلاطین و پادشاهان) در اختیار مخاطبان قرار دهند. بنابراین اگر به دنبال چنین تجربه‌‌ای می‌گردید، بازدید از کاخ موزه ها می‌تواند بسیار دلنشین باشد.

کاخ موزه گلستان

تالار آینه کمال الملک کاخ گلستان

بی‌شک اگر به هنر علاقه‌مند باشید با شنیدن نام کاخ گلستان به یاد نقاشی مشهور کمال‌المک از تالار آینه این کاخ می‌افتید. کمال‌الملک این نقاشی را طی پنج سال کشید که جزئیات مسحورکننده‌ای را به نمایش می‌گذارد. کاخ موزه گلستان یکی از بدیع‌ترین کاخ‌ موزه های تهران است که قدمت آن به عصر صفویه بازمی‌گردد و با کاشی‌کاری‌ها و آینه‌کارهای منحصربه‌فرد خود، هر بیننده‌ای را مجذوب خود می‌سازد. هرچند شکوه معماری ایرانی را می‌توان در تالارهای کاخ مشاهده کرد، اما ردی از تأثیرات معماری نئوکلاسیک اروپا نیز بر بناهای کاخ دیده می‌شود که نتیجه مراودات سیاسی و فرهنگی طی اعصار مختلف است. این کاخ موزه، دربرگیرنده‌ی موزه‌های مختلفی ازجمله عمارت شمس‌العماره -به عنوان یکی از جاذبه‌ های تاریخی تهران- موزه عکس‌خانه -دارای یکی از غنی‌ترین مجموعه‌های عکس در ایران- و موزه مردم‌شناسی است. کاخ موزه گلستان به عنوان یکی از جاهای تاریخی تهران، آوردگاه اتفاق‌های مهم سیاسی ایران من‌جمله انقلاب مشروطه و تاج‌گذاری پادشاهان قاجار و پهلوی نیز بوده است که آن را از لحاظ تاریخ سیاسی ارزشمند می‌سازد.

برای بازدید از کاخ موزه گلستان از ورودی اول به آدرس خیابان پانزده خرداد، میدان ارگ و یا ورودی دوم به آدرس خیابان ناصر خسرو، روبروی کوچه مروی، ورودی باب عالی استفاده کنید. همچنین، جهت دسترسی به ورودی اول می‌توانید از ایستگاه‌های متروی میدان ۱۵ خرداد (میدان ارگ) و میدان امام خمینی (میدان توپخانه) استفاده کنید.

مبلغ ورودی کاخ گلستان برای بازدیدکننده ایرانی ۵ هزار تومان و برای اتباع غیرایرانی ۱۰۰ هزار تومان برآورد شده است. همچنین برای بازدید از هر موزه و عمارت باید بلیط جداگانه‌ای تهیه کنید که نرخ آن برای بازدیدکننده ایرانی ۴ هزار تومان و برای بازدیدکننده خارجی ۵۰ هزار تومان است. لازم به ذکر است که بازدید از خلوت کریم‌خانی، تالار ظروف و تالار برلیان، رایگان است.

کاخ موزه سعدآباد

کاخ موزه سعد آباد موزه استاد فرشچیان

کاخ موزه سعدآباد بی‌شک یکی از زیباترین جاذبه‌های تاریخی تهران است. این مجموعه که محل اقامت پادشاهان قاجار و پهلوی بوده، مانند بسیاری از کاخ‌های جهان همچون کاخ ورسای و کاخ لوور پس از فروپاشی نظام سلطنتی، به موزه تبدیل شده‌‌است. کاخ موزه سعدآباد علاوه بر ارزش تاریخی، از طبیعت زیبایی نیز برخوردار است. کاخ موزه سعدآباد شامل موزه‌هایی نظیر موزه ظروف سلطنتی، موزه سلاح‌های درباری، موزه نظامی، موزه استاد فرشچیان، موزه استاد بهزاد و.. است.

زمان بازدید موزه مانند بیشتر ساعت بازدید موزه های تهران، همه روزه از ۹ صبح تا ۵ عصر است که به آدرس خیابان ولیعصر، خیابان شهید فلاحی (زعفرانیه)، انتهای خیابان شهید کمال طاهری قابل‌دسترسی است. اگر می‌خواهید از وسایل حمل‌ونقل عمومی استفاده کنید، می‌توانید از ایستگاه مترو تجریش پیاده شوید و سپس با تاکسی به میدان دربند بروید. بهای بلیط برای هریک از موزه‌های کاخ، برای شهروندان ایرانی، مبلغ ۴ هزار تومان و برای بازدیدکنندگان خارجی، مبلغ۱۰۰ هزار تومان درنظر گرفته شده است. همچنین فراموش نکنید که خرید بلیط تنها با کارت بانکی امکان‌پذیر است.

اولین نفری باشید که به مطلب ما امتیاز می دهید.

بدون دیدگاه، دیدگاه خود را در زیر اضافه کنید!


افزودن دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *