رفتن به محتوا

تبلور یک نبوغ: بیوگرافی رافائل نادال

رافائل نادال

این تنیسور که علاقه‌اش به فوتبال از کودکی مشهود بوده، از زمانی که به یاد می‌آورد عاشقانه رئال مادرید را دوست داشته. رافائل نادال هر زمان که مسابقات حرفه‌ای‌اش اجازه دهد، به دیدن مسابقات تیم محبوبش می‌رود تا حمایت تمام قد خود را از آن نشان دهد. چه افتخاری برای رافائل نادال بالاتر از این که در ۱۹ سالگی اولین جام رولان گاروس خود را از اسطوره‌اش، زین‌الدین زیدان، دریافت کند؟ اما این تازه آغاز شروع عصر یکی از معروف ترین تنیسورهای جهان، یعنی رافائل نادال بود.

نادال، پادشاه رولان گاروس با ۱۴ عنوان، آخرین گرند اسلم خود را امسال (۲۰۲۲) دریافت کرد تا به عنوان مسن‌ترین قهرمان تاریخ مسابقات نیز شناخته شود. او تنها کسی است که دو بار تمام گرند اسلم‌های را در یک سال درو کرد و دو مدال طلای المپیک را نیز در سال‌های ۲۰۰۸ و ۲۰۱۶ به دست آورد.

اگر به تنیس علاقه‌مندید، نباید این مقاله اکتیک را از دست دهید. زیرا این مقاله به زندگی حرفه‌ای یکی از نابغه‌های تنیس تاریخ، یعنی رافائل نادال اختصاص دارد.

رافائل نادال: آغاز یک رویا

ک.ودکی رافاپل نادال

رافائل نادال، با نام کامل، رافائل نادال پاررا، زاده ۳ ژوئن ۱۹۸۶ در مایورکا اسپانیا است. او در کنار راجر فدرر و نواک جوکوویچ به عنوان یکی از پیشتازان تنیس قرن بیست و یکم شناخته می‌شود. این تنیس‌باز اسپانیایی، پادشاه خاک رس است. او رکورد ۱۴ قهرمانی اوپن فرانسه را به دست آورده و در مجموع، ۲۲ عنوان قهرمانی گرند اسلم انفرادی مردان را یدک می‌کشد که بیشترین عنوان قهرمانی انفرادی مردان است.

بیوگرافی رافائل نادال نشان می‌دهد که او در خانواده ای ورزشکار رشد کرد. عموی او میگل آنخل نادال فوتبالیست حرفه‌ای بود که در جام جهانی ۲۰۰۲ نیز برای تیم ملی اسپانیا به میدان رفت. رافائل، ورزش تنیس را از چهار سالگی نیز نظر عموی دیگر خود، تونی نادال، شروع کرد.

او که با دست راست می‌نوشت، در سال‌های اول تنیس خود، فورهند و بک‌هند را می‌توانست با هر دو دست بازی کند. اما به توصیه عمویش، یک سبک رایج چپ دست را انتخاب کرد. نادال به بک هند دودستی خود وفادار ماند، اما آنچه امضای دنیای حرفه‌ای او نامیده می‌شود، فورهند یک دست اوست، ضربه‌ای که او را به اوج موفقیت رساند.

رافائل نادال: دوران حرفه‌ای

دوران حرفه ای رافائل نادال

اگر به زندگی‌ نامه رافائل نادال نگاه کنیم، می‌بینیم که او در سال ۲۰۰۱ به طور رسمی وارد دنیای حرفه‌ای تنیس شده است. رافا در مسابقات قهرمانی ویمبلدون در سال ۲۰۰۲ تنها در یک تورنمنت گرند اسلم به عنوان شرکت‌کننده نوجوان حضور یافت. او سال بعد کار حرفه‌ای خود را به طور جدی آغاز کرد و به ۵۰ نفر برتر جهان رسید.

نادال در سال ۲۰۰۴، نقش مهمی در پیروزی اسپانیا بر ایالات متحده در فینال دیویس کاپ ایفا کرد. او با کنار زدن اندی رادیک – که در آن زمان نفر شماره دو تنیس مردان جهان بود – جوانترین بازیکن (با ۱۸ سال و ۶ ماه) در تاریخ رقابت‌های بین‌المللی شد که در یک مسابقه انفرادی برای یک تیم ملی کشورش پیروزی به ارمغان می‌آورد.

نادال فورهند خود را با یک چرخش فرفره‌مانند و به شدت ویرانگر، می‌راند و انگار در همه جای زمین حضور دارد. او به سرعت به یکی از بازیکنان برتر انجمن تنیس حرفه‌ای (ATP) تبدیل شد. ازین پس او با راجر فدرر، دیگر اسطوره تنیس جهان، وارد رقابت تنگاتنگی شد. نادال با ثبت ۱۱ پیروزی، از جمله پیروزی در اولین بازی خود در اوپن فرانسه، مقابل راجر فدرر، رکوردی جدید از خود به عنوان یک بازیکن جوان ثبت کرد. سال بعد نادال پنج عنوان دیگر در تورهای ATP کسب کرد، از جمله دومین قهرمانی متوالی خود در اوپن فرانسه.

پیشنهاد خواندنی: همه اصطلاحات تنیس را یکجا اینجا بخوانید.

۶ نکته که باید درباره رافائل نادال بدانید

تونی نادال

چرا نادال با دست چپ بازی می‌کند؟

تونی نادال که عموی اوست، از سنین پایین مربی‌اش بود. او به رافائل نادال توصیه کرد که به جای ضربه زدن با دست راست از دست چپ خود استفاده کند. رافا از کودکی با هر دو دست بازی می‌کرد و تونی که نمی‌دانست او راست دست است، وقتی ضربات دست چپش را دید، تشویقش کرد تا بر روی ضربات دست چپ خود تمرکز کند. بدین ترتیب او رفته‌رفته شخصیت منحصربه‌فردی در بازی به دست‌ آورد. از آن زمان تا کنون تونی نادال همیشه در تمامی مسابقات و تورنمنت‌ها در کنار رافائل بوده و البته رافا نیز همچنان با دست چپ بازی می‌کند.

شگفت‌انگیزترین برد رافائل نادال

در سال ۲۰۰۱، یک مسابقه خاک رس در مایورکا برگزار شد. رافا نادال برای دیدن آن مسابقه به ورزشگاه رفت. مسابقه میان بوریس بکر و پت کش برگزار می‌شد. اما بکر درست قبل از مسابقه مصدوم شد. در این زمان به نادال پیشنهاد شد تا در برابر حریف استرالیایی بازی کند که پیش از این، یک ویمبلدون نیز از آن خود کرده بود. نادال در ۱۵ سالگی پذیرفت در این مسابقه شرکت کند. مسابقه‌ای که پیروزش رافائل نادال بود.

سیارکی به نام نادال

در بیوگرافی رافائل نادال آمده است که سیارکی به نام رافائل نادال نام‌گذاری شده است. این سیارک که در سال ۲۰۰۳ کشف شد، پیشتر با نام ۱۲۸۰۳۶ شناخته می‌شد، قطر آن ۴ کیلومتر است و با سرعت ۲۰ کیلومتر در ثانیه در فضا حرکت می‌کند.

بهترین مسابقه نادال

از بهترین مسابقه نادال به عنوان بهترین مسابقه تاریخ تنیس نیز یاد می‌شود. او در ویمبلدون ۲۰۰۸، مقابل راجرر فدرر، طولانی‌ترین مسابقه فینال تاریخ را برگزار کرد که به عقیده بسیاری بهترین مسابقه تاریخ تنیس است. نادال پس از ۴ ساعت و ۴۸ دقیقه توانست فدرر را شکست دهد و جام قهرمانی را با افتخار تمام، بالای سر ببرد.

وفادار به Babolat

وفاداری نادال به راکت بابولات

عکس رافائل نادال با راکت‌هایش نشان می‌دهد که او وفادار به یک راکت خاص Babolat است. رافا مانند بسیاری از تنیسورهای مطرح جهان، در مقابل تغییرات راکت و تجهیزات مقاومت می‌کند. نادال چندین سال است که یک نسخه سفارشی Aero Pro Drive را بکار می‌گیرد، با وجود اینکه Babolat دیگر خط تولید این راکت را متوقف کرده است. شرکت سازنده راکت، آن را طوری رنگ می‌کند که شبیه جدیدترین مدل بازار باشد. می‌شود گفت که نادال در تمام دوران حرفه‌ای خود با یک راکت تقریبا مشابه بازی کرده است.

خارج از زمین

در کتاب زندگی نامه رافائل نادال نوشته شده است که او به سگ‌ها علاقه‌ای ندارد یا بهتر بگوییم «درباره نیت آن‌ها تردید دارد». او با همسر خود، شیسکا سال‌هاست که زندگی می‌کند. دوستی او با پیکه و شکیرا باعث شد تا او در موزیک ویدئو Gypsy از آلبوم او She Wolf شکیرا حاضر شود.

عناوین رافائل نادال

عناوین و جوایز رافائل نادال

او با ۲۲ عنوان قهرمانی گرند اسلم در انفرادی مردان، در رتبه اول رده‌بندی تاریخ تنیس انفرادی مردان قرار داد. همچنین با حضور در ۳۰ فینال گرند اسلم، بعد از جوکوویچ با ۳۲ و فدرر با ۳۱ حضور، در رتبه سوم حضور در فینال‌های گرند اسلم قرار می‌گیرد. او ۱۴ عنوان قهرمانی اوپن فرانسه را کسب کرده است که رکوردی بی‌نظیر محسوب می‌شود. رافا با ۲۴ سال سن، به جوان‌ترین بازیکن تاریخ تبدیل شد که توانست هر چهار گرند اسلم را از آن خود کند.

نبرد نادال و فدرر

نادال و فدرر از سال ۲۰۰۴ روبروی هم ایستاده‌اند و رقابت این دو به بخش مهمی از تاریخ تنیس جهان بدل شد. آن‌ها به طور کلی ۴۰ بار روبروی هم قرار گرفته‌اند که نادال ۲۴ بر ۱۶ در مجموع و ۱۰ بر ۴ در گرند اسلم‌ها پیش است. نادال که پادشاه خاک رس است، ۱۴-۲ در این زمین از فدرر جلو افتاده است. همچنین در زمین هارد کورت فضای باز نیز ۸-۶ نتیجه به نفع نادال است. در مقابل، در هارد کورت سرپوشیده و نیز زمین چمن این فدرر است که به ترتیب با نتایج ۵-۱ و ۳-۱ از حریف پیشی گرفته.

سوالات متداول درباره رافائل نادال

چرا رافائل نادال مشهور است؟

نادال یکی از برترین تنیسورهای تاریخ است که رکورد ۲۲ گرند اسلم را در کارنامه خود دارد.

چه میزان جایزه نقدی در مسابقات نصیب رافائل نادال شده است؟

بر اساس آمار انجمن حرفه‌ای تنیس، نادال تا به حال بیش از ۱۳۰ میلیون دلار جایزه نقدی دریافت کرده است.

رنکینگ فعلی نادال چند است؟

نادال در آخرین رده‌بندی برترین تنیس‌بازان مرد جهان در ماه اوت سال ۲۰۲۲، در رده سوم قرار گرفته است.

اولین نفری باشید که به مطلب ما امتیاز می دهید.

بدون دیدگاه، دیدگاه خود را در زیر اضافه کنید!


افزودن دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *