رفتن به محتوا

اصطلاحات تنیس را از حرفه‌ای‌ها بشنوید

اصطلاحات تنیس

برای پرداختن به اصطلاحات تنیس و فهم آن باید اول تنیس را تعریف کنیم. پس باید بگوییم که تنیس که در اصل با نام تنیس روی چمن شناخته می‌شود، بازی‌ای است که در آن دو بازیکن (در انفرادی) یا دو جفت بازیکن (در بازی دو نفره) از راکت‌ها برای ضربه زدن به یک توپ لاستیکی با پوشش نمدی استفاده می‌کنند تا این توپ در نیمه زمین حریف قرار گیرد و تبدیل به امتیاز شود. هدف ورزش تنیس این است که حریف را از برخورد قانونی توپ به نیمه زمین خود باز دارد و بازیکن را موفق به کسب امتیار کند.

در این بین درک قوانین تنیس و یادگیری اصطلاحات تنیس، زمانی به بهترین شکل انجام می‌شود که شما از آموزش‌های اصولی بهره ببرید چون اصطلاحات تنیس آنقدر ظرافت دارد که شما را به تجربه حرفه‌ای‌های این رشته نیازمند می‌کند. اکتیک محل کشف این تجربه‌های حرفه‌ای است!

اصطلاحات تنیس در مورد چیدمان زمین

زمین تنیس برای مسابقات انفرادی، یک مستطیل است روی سطح صافی به طول ۷۸ فوت (۲۳.۷۷ متر) در عرض ۲۷ فوت (۸.۲۳ متر). برای مسابقات دونفره، زمین ۳۶ فوت (۱۰.۹۷ متر) عرض دارد. این زمین از وسط، توسط یک توری که بین دو پایه در ارتفاع ۳.۵ فوتی (۱.۰۷ متری) آویزان است، تقسیم می‌شود و تا ارتفاع ۳ فوت (۰.۹۱۴ متر) در مرکز پایین می‌آید. توپ معمولاً هنگام ضربه زدن باید از روی تور عبور کند، اما ضربه زدن به توپ در اطراف تیرهای تور نیز قانونی است. درواقع همۀ اصطلاحات تنیس در حیطۀ همین زمین اتفاق می‌افتند.

مرزهای زمین با خطوطی مشخص می‌شوند که نشان می‌دهند می‌توان به‌طور قانونی کجا به توپ ضربه زد و بازیکنان در هنگام سرویس‌زدن یا دریافت سرویس، می‌توانند کجا بایستند. توپ‌هایی که در اولین پرش پس از عبور از تور فراتر از مرزهای زمین فرود می‌آیند «خارج» یا out در نظر گرفته می‌شوند، در‌حالی‌که توپ‌هایی که روی خطوط یا داخل خطوط فرود بیایند، «داخل» یا in در نظر گرفته می‌شوند. از بین اصطلاحات تنیس، همین دو اصطلاح ساده را بارها و بارها حین بازی خواهید شنید.

اصطلاحات تنیس در مورد خطوط روی زمین دارای نام‌ها و اهداف خاصی هستند: ۱. خط مبنا یا Baseline؛ مرزهای طولانی یک زمین را مشخص می‌کند. هنگام سرویس، سروِر یا همان زننده سرویس باید پشت خط مبنا، بین سنتر مارک و خط کناری قرار گیرد. ۲. Singles sideline یا خط کناری تکی؛ زمانی که دو بازیکن در حال بازی هستند، این خط مرزهای یک زمین را مشخص می‌کند. ۳. Doubles sideline یا خط کناری دوتایی؛ مرزهای زمین را زمانی که بازی دونفره انجام می‌شود، مشخص می‌کند. ۴. Doubles alley/tramline هم فاصله ۴.۵ فوت (۱.۳۷ متر) بین سینگل و دبل سایدلاین را مشخص می‌کند.

خطهای زمین تنیس

همچنین در مورد اصطلاحات تنیس در مورد سایر خطوط هم باید گفت که، ۵. خطوط سرویس یا Service lines؛ در ۲۱ فوت (۶.۴۰ متر) از هر طرفِ تور، موازی با تور قرار دارد. ۶. خط سرویس مرکزی یا Centre service line هم خطی است که به موازات سینگل و دبل ساید لاین و در نیمهْ بین آنها قرار دارد و دو باکس سرویس ایجاد می‌کند. سرویس بازیکن باید از تور عبور کرده و به صورت مورب در مقابل مسیر ضربه‌اش، فرود بیاید تا بازیکن بتواند یک بازی را شروع کند. ۷. دوس کورت یا Deuce court هم نیمی از زمین است که در سمت راست علامت مرکزی و خط سرویس مرکزی از دید سرور و بازگشت‌دهنده، قرار دارد. ۸. Ad court هم نیمی از زمین است که در سمت چپ سنتر مارک و سنتر سرویس قرار دارد. ۹. سنتر مارک هم در وسط خط مبنا قرار دارد.

اصطلاحات تنیس در مورد انواع شوت

اصطلاحات تنیس وقتی به بحث شوت می‌رسد عملاً با یک بحث طولانی طرف خواهیم بود، ما اینجا آن بخش از اصطلاحات تنس درباره انواع شوت را آورده‌ایم که می‌دانیم شما بیشتر از سایر موارد با آنها مواجه خواهید شد: ۱. سرویس یا Serve: سرویس اولین ضربه‌ای است که در هر بازی انجام می‌شود. زننده سرویس، توپ را به هوا پرتاب می‌کند و به آن ضربه می‌زند تا در منطقه سرویس یا service box در طرف مقابل به‌صورت مورب در زمین فرود بیاید. در هر نقطه، اگر بازیکنی اولین سرویس خود را از دست بدهد، ممکن است سرویس دوم انجام شود.

اما همۀ ضربه‌ها از هوا نمی‌آیند و ما در تنیس ضربه زمینی هم داریم: ۲. ضربه زمینی یا Groundstroke: ضربه‌ای است که پس از برخورد توپ به زمین انجام می‌شود. ضربات زمینی اغلب نزدیک‌تر به بیس انجام می‌شوند، اما می‌تواند در هر نقطه از زمین انجام شوند. ۳. ضربه والی یا Volley؛ این نوع ضربه را، هم والیبالیست‌ها خوب می‌شناسند و هم فوتبالیست‌ها! این ضربه زمانی است که توپ قبل از برخورد به زمین توسط بازیکن مورد اصابت قرار می‌گیرد. والی اغلب نزدیک به تور بازی می‌شود، اما می‌تواند در هر نقطه از زمین رخ دهد. ۴. فورهند یا Forehand، ضربه زمینی یا والی‌ای که با کف راکت به سمت جهت ضربه اجرا می‌شود. در این بین بک هند یا Backhand هم ضربه‌ای است که با راکت رو به جلو و در جهت ضربه‌ای که به سمت راکت آمده است، بازی می‌شود اما برای زدن این ضربه دست از پشت حرکت می‌کند.

اصطلاحات تنیس انواع شوت

اصطلاحات تنیس در مورد بحث شوت خیلی طولانی‌تر از لیست چهارتایی بالاست پس با Ace ادامه دهیم. ۵. Ace سرویسی است که در منطقه سرویس فرود می‌آید بی اینکه گیرنده بتواند آن را لمس کند یا بازگرداند. ۶. ضربه نزدیک یا Approach Shot: ضربه‌ای که بازیکن در حال نزدیک شدن به تور می‌زند. ۷. Backspin؛ این حرکت شامل ضربه زدن به توپ در زاویه‌ای است که باعث چرخش به عقب می‌شود. ۸. Chip and Charge؛ بازیکن یک ضربه نزدیک می زند، سپس به سمت تور می‌دود تا توپ حریف را به‌صورت رگباری برگرداند.

گاهی ضربه‌ها می‌تواند برای یک هدف خاص مثلاً حرکت قطری در زمین باشد. برای مثال ۹. Crosscourt یا کراس کورت، ضربه زدن به توپ برای حرکت مورب به سمت زمین حریف است. ۱۰. دراپ شات یا Drop shot هم ضربه ملایمی است که بازیکن وقتی آن را اجرا می‌کند که به تور نزدیک می‌شود و اغلب به‌صورت بک اسپین بازی می‌شود. ۱۱. تاپ اسپین هم ضربه‌ای است که چرخش رو به جلو روی توپ و در نتیجه پرش بالاتری ایجاد می‌کند. و ۱۲. آخرین ضربه تیونر یا Tweener است که منتظرش بودید، همانی که از بین پاها شلیک می‌شود و بعضی‌ها به آن هات‌داگ هم می‌گویند.

اصطلاحات مربوط به امتیازدهی در تنیس

امتیاز دهی تنیس، زبان مخصوص به خود را دارد. هر مسابقه از چند ست و هر ست هم از چند گیم تشکیل شده است و هر گیم هم از چند امتیاز یا همان پوینت تشکیل شده است. در هر بازی، امتیاز بازیکن یا جفتِ سرویس‌دهنده همیشه اول اعلام می‌شود. یک بازیکن یا یک زوج باید چهار امتیاز را برای برنده شدن در یک بازی با حداقل حاشیه دو امتیاز اختلاف، کسب کند. بازی‌ها با استفاده از سیستم امتیازدهی زیر امتیازدهی می‌شوند: عشق یا Love که در تنیس، عشق به معنای صفر است، ۱۵ یعنی یک امتیاز،۳۰ یعنی دو امتیاز، ۴۰ یعنی سه امتیاز. اصطلاحات تنیس در این قسمت زیاد است پس باید برای یادگیری این‌ها حسابی ورزش تنیس را دنبال کنید.

یک حالت جذاب امتیازی هم در مورد ورزش تنیس وجود دارد که اسمش Deuce است. Deuce هم یعنی طرفین بازی هر کدام سه امتیاز را به دست آورده‌اند و بنابراین در یک سطح هستند. یک طرف در این حالت، باید دو امتیاز متوالی را برای برنده شدن در بازی، در زمانی که امتیاز دیوس است، کسب کند. در کنار این اصطلاح یک‌ترم دیگر هم به نام Advantage داریم؛ وقتی امتیاز در دیوس متوقف باشد، امتیاز بعدی به عنوان امتیاز برتری شناخته می‌شود. اگر بازیکنی امتیاز بعدی را کسب کند، برنده بازی است. اگر حریف امتیاز بعدی را برد، امتیاز به دیوس برمی گردد. این مورد یکی از مهم‌ترین اصطلاحات تنیس است که در مواقع حساس بازی آن را خواهید شنید.

اصطلاحات تنیس درباره موارد زیر هم برای اشاره به نقاط خاصی در طول مسابقه استفاده می‌شود: Game Point یا امتیاز بازی یعنی یک بازیکن یک امتیاز تا برنده شدن بازی فاصله دارد. Break Point هم زمانی رخ می‌دهد که ریترنر، یک امتیاز تا برنده شدن بازی لازم داشته باشد. ست پوینت هم یعنی یک بازیکن یک امتیاز با برد در یک گیم و ست فاصله دارد. Match Point هم یعنی یک بازیکن یک امتیاز تا پیروزی در یک بازی فاصله دارد و به همراه آن می‌تواند ست دوم/سوم خود را برای برنده شدن در مسابقه از آن خود کند. در بین اصطلاحات تنیس این یکی بیشتر از بقیه تکرار می‌شود.

زمین‌های متفاوت بازی تنیس

انواع زمین تنیس

تنیس را می‌توان هم در داخل و هم در فضای باز و در سطوح مختلف بازی کرد که هر کدام دارای ویژگی‌های متمایزی هستند. انواع زمین تنیس که در گرند اسلم ها ظاهر می‌شوند عبارتند از زمین‌های خاکی، زمین‌های چمنی و زمین‌های سفت. زمین‌های خاکی یا Clay Courts کندترین سطح در تنیس در نظر گرفته می‌شوند و اغلب هم منجر به رالی‌های طولانی‌تر می‌شوند. این زمین‌ها عموماً از پایه سنگ آهک (یا مشابه) ساخته شده‌اند و با گرد‌و‌غبار آجری یا shale پوشیده شده‌اند. معروف‌ترین زمین‌ خاکی، زمین‌ رولان گاروس در پاریس است که میزبان مسابقات آزاد فرانسه است.

زمین‌های چمن یا Grass Courts هم یک نوعِ جذاب زمین تنیس است. نوع چمنی به دلیل سرعت بالای بازی شهرت دارد، در حالی که جهش‌ها در این بازی می‌تواند غیرقابل پیش‌بینی و کم باشد. چمن در سطح بین المللی بیشتر به خاطر مسابقات قهرمانی که هر سال در باشگاه تنیس چمن انگلستان در ویمبلدونِ لندن برگزار می‌شود، شناخته شده است. فصل زمین چمن در ژوئن و جولای برگزار می‌شود.

زمین‌های سخت یا Hard Courts؛ زمین‌های سخت، رایج‌ترین نوع زمین تنیس هستند، اگرچه مشخصات و سرعت بازی در زمین‌ها می‌تواند بسیار متفاوت باشد. مسابقات اوپن استرالیا در ماه ژانویه در ملبورن و اوپن آمریکا در ماه سپتامبر در نیویورک، در زمین‌های سخت برگزار می‌شود. البته زمین‌های تنیس می‌توانند از جنس چمن مصنوعی و چندین نوع الیاف دیگر هم باشند. خلاصه که می‌بینید اصطلاحات تنیس درباره جنس زمین هم باز نسبتاً پرتعداد است.

تنیس را فقط در عمل می‌توانید یاد بگیرید

اصطلاحات تنیس، واقعاً پرتعداد است، خیلی بیشتر از اصطلاحات فوتبال و والیبال. تفاوت بین این اصطلاحات هم بسیار ظریف است پس برای یادگیری آنها یا باید زیاد تنیس ببینید یا باید تنیس بازی کنید. قوانین تنیس هم همین‌قدر ممکن است پیچیده به نظر برسد پس باید در این مورد هم بازی‌کردن و دیدن بازی‌های مختلف را جدی بگیرید. فقط یادتان باشد که هیچ بازی‌ای وجود ندارد که همۀ اصطلاحات در آن تکرار شود پس باید چشم و گوشتان را حسابی برای یادگیری تنیس بازی کنید و از اساتیدی کمک بگیرید که سعی می‌کنند تنیس را برای شما به‌عنوان یک تجربه ارائه دهند. اکتیک درست به‌دنبال همین اساتید رفته است.

5/5 - (2 امتیاز)

بدون دیدگاه، دیدگاه خود را در زیر اضافه کنید!


افزودن دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *