رفتن به محتوا

قوانین تنیس که پیش از بازی باید بدانیم

قوانین تنیس

قوانین تنیس، زیبایی و ظرافت این ورزش را ساخته‌اند، پس آموزش قواعد بازی تنیس درواقع یادگیری زیبایی‌های این ورزش است. به‌هر‌حال شما اینجا هستید چون می‌خواهید نحوه بازی و قوانین تنیس را یاد بگیرید، یا می‌خواهید بفهمید وقتی در یک تورنمنت هستید یا ورزش تنیس را از تلویزیون تماشا می‌کنید، چه خبر است و چه می‌شود که تماشاگرانِ اغلب ساکت و متفکر این ورزش، ناگهان دست می‌زنند و بعد دوباره به سکوت برمی‌گردند. برای درک این ورزش باید قوانینش را بدانید. با این حال، یادگیری آنها ممکن است در ابتدای کار کمی پیچیده باشد، اما ما شما را به بهترین و ساده‌ترین شکل با این قوانین آشنا خواهیم کرد. بنابراین، اگر می‌خواهید در مورد قوانین تنیس که توسط اکثر سازمان‌های بین‌المللی به رسمیت شناخته شده است، بیشتر بدانید، ادامه مطلب را بخوانید.

قبل از آن بگوییم که اگر قصد دارید به‌عنوان یک بازیکن قواعد بازی تنیس را بدانید باید اصطلاحات تنیس را در عمل یاد بگیرید. ما می‌دانیم که هیچ‌چیز بهتر از یادگیری عملی این ورزش نیست، به‌همین‌دلیل هم هست که در اکتیک، می‌توانید چه به‌صورت آنلاین و چه آفلاین، از همراهی آموزش‌دهندگان تنیس بهره ببرید و قواعد تنیس را برای همیشه یاد بگیرید.

قوانین تنیس درباره زمین

زمین باید مستطیلی به طول ۷۸ فوت (۲۳.۷۷ متر) باشد و برای مسابقات انفرادی،۲۷ فوت (۸.۲۳ متر) عرض داشته باشد. همچنین برای مسابقات دو نفره، زمین باید ۳۶ فوت (۱۰.۹۷ متر) عرض داشته باشد. زمین باید از وسط با توری که توسط طناب یا فلز آویزان شده است، تقسیم شود. همچنین شما یک کابل دارید که باید از روی دو پایه توری در ارتفاع ۳.۵ فوتی یا ۱.۰۷ متری عبور کند یا به آن متصل شود. ارتفاع تور در مرکز هم باید ۳ فوت (۰.۹۱۴ متر) باشد. شبکه‌های تور باید به‌اندازه کافی کوچک باشد تا اطمینان حاصل شود که یک توپ نمی‌تواند از آن عبور کند. همچنین جایی که باید توسط یک بند، محکم نگه داشته شود، یک نوار باید طناب یا فلز آن قسمت را بپوشاند. کابل‌های نگه‌دارنده تور و بند و نوار بالای تور هم باید کاملاً سفید باشد.

قوانین زمین تنیس

قوانین عمومی تنیس

برای شروع بازی، توپ باید در داخل محدوده زمین حریف، فرود بیاید. اگر بازیکنی خارج از محدوده به توپ ضربه بزند، این مورد باعث از دست دادن امتیاز برای او می‌شود. بازیکنان نمی‌توانند تور یا تیرک‌ها را لمس کنند یا به سمت زمین حریف بیایند. همچنین نمی‌توانند توپ را حمل کنند یا آن را با راکت بگیرند یا دو بار به توپ ضربه بزنند. همچنین آنها باید منتظر بمانند تا توپ از تور عبور کند تا بتوانند آن را برگردانند. اگر توپ به بازیکنان برخورد کند، خطا محسوب می‌شود. اگر هم راکت از دست خارج شود یا توهین کلامی رخ دهد، جریمهْ انتظار تنیسور را می‌کشد. در نهایت این‌که هر توپی که روی خطوط مرزی فرود بیاید، داخل در نظر گرفته می‌شود.

قوانین تنیس درباره راکت و توپ

راکت از یک دسته، یک قاب و توری‌هایی تشکیل شده است که به صورت متقاطع بافته شده‌اند. طول قاب راکت نباید بیشتر از ۳۲ اینچ یا ۸۱.۲۸ سانتی‌متر باشد، دسته آن نباید بیش از ۱۲.۵ اینچ یا ۳۱.۷۵ سانتی‌متر عرض داشته باشد، و سطح آن نباید بیش از ۱۵.۵ اینچ یا ۴۰ سانت طول، یا ۱۱.۵ اینچ یا ۳۰ سانت عرض، داشته باشد. همچنین هیچ شی یا وسیله‌ای روی راکت نمی‌تواند وجود داشته باشد به جز مواردی که از لرزش، سایش و پارگی جلوگیری کند.

قانون راکت و توپ تنیس

قطر توپ تنیس باید بیشتر از ۳۵/۶ سانتیمتر و کمتر از ۶۷/۶ سانتیمتر باشد و وزن آن باید بیش از ۷/۵۶ گرم و کمتر از ۵/۵۸ گرم باشد و جهش توپ در صورت رهاشدن از فاصله ۲۵۴ سانتیمتری روی یک سطح سیمانی باید بیش از ۱۳۵ سانتیمتر و کمتر از ۱۴۷ سانتیمتر باشد خاصیت ارتجاعی توپ و سطح بیرونی یکنواخت هم باید توسط برگزارکنندگان بازی‌ها تأیید شود. ممکن است این قوانین تنیس درباره راکت و توپ برای شما سخت‌گیرانه به نظر برسد اما کافی است این اعداد کمی پرت بیفتد تا زیبایی این ورزش خدشه‌دار شود.

قوانین تنیس درباره امتیازگیری

کوچک‌ترین واحد اندازه گیری امتیاز در تنیس با واژه Points مشخص می‌شود که از love یا همان صفر تا ۱۵، ۳۰ و ۴۰ به‌ترتیب رده‌بندی می‌شود. دومین اصطلاح، Games یا بازی یا همان گیم خودمان است. هر گیم ۴ امتیاز دارد و زمانی بازیکن برنده می‌شود که با حداقل اختلاف ۲ امتیاز به  امتیاز ۴ برسد. بعدی Set یا ست یا دست است؛ یک ست شامل ۶ گیم است و بازیکن/تیمی برنده می‌شود که با حداقل اختلاف ۲ امتیاز به ۶ برسد. در این بین اگر امتیاز یک گیم ۶-۶ شود شما با یک اصطلاح دیگر هم آشنا خواهید شد: Advantage Set. در این حالت یک بازیکن/تیم فقط می‌تواند یک ست را با برتری ۲ گیم برنده شود.

قانون امتیازگیری تنیس

خب بعد از این‌که این قوانین تنیس درباره امتیازگیری را هضم کردید باید با اصطلاح Deuce آشنا شوید که در صورت رسیدن به امتیاز ۴۰-۴۰ رخ می‌دهد. برای بردن بازی، یک بازیکن/تیم باید ۲ امتیاز متوالی کسب کند تا بتواند گیم را بگیرد. اگر بازیکنی یک امتیاز کسب کند، امتیاز برتری را دارد، اما اگر امتیاز بعدی را از دست بدهد، امتیاز به دیوس برمی‌گردد. یک حالت دیگر هم در کنار دیوس هست به نام Tie-break game یا گیمِ تای بریک؛ اگر امتیاز ۶-۶ به دست آید و از قوانین ست تای بریک استفاده شود، بازیکنان باید یک بازی تای بریک انجام دهند تا تصمیم بگیرند چه کسی برنده ست است. در بازی تای بریک، بازیکن/تیم باید به امتیاز ۷ با دو امتیاز برتری برسد تا برنده شود. ما قوانین تنیس درباره امتیازگیری را به شما گفتیم اما شما باید نگاهی عمیق‌تر به نحوه امتیازدهی در تنیس داشته باشید چون این قصه امتیازگیری در تنیس سر درازی دارد.

خطوط زمین تنیس به چه معنا هستند؟

اصطلاحات تنیس درباره خطوط زمین بسیار مهم است چون عملاً این اصطلاحات، زمین تنیس را در ذهن شما ترسیم می‌کنند. بر این اساس اولین خطوط، خطوط پایه یا Baseline هستند. در قوانین تنیس، این خطوط، خطوطی هستند که در دو طرف زمین قرار دارند و مرزهای بازی را در طول مسابقه تعیین می‌کنند. دسته دوم سنتر مارک (Center Mark) است. سنترمارک دو نیمه زمین تنیس را مشخص می‌کند. این خطوط مشخص می‌کند بازیکن باید قبل از سرویس در کجا بایستد. دسته سوم Center Line یا خط مرکزی است. خط مرکزی هم دو باکس سرویس را به یک باکس سرویس سمت چپ و یک باکس سرویس سمت راست در دو طرف زمین تقسیم می‌کند.

خطوط زمین تنیس

خط سرویس یا Service Line، زمین جلو را از زمین عقب جدا می‌کند و طول باکس سرویس را مشخص می‌کند. همچنین Singles Sideline داخلی‌ترین خطی است که در طول زمین، برقرار می‌شود و مرز بازی را برای مسابقات تک نفره و همچنین عرض باکس سرویس را تعیین می‌کند. درنهایت همDoubles Sideline قرار دارد که بیرونی‌ترین خطی است که در طول زمین کشیده می‌شود و فقط در مسابقات دو نفره استفاده می‌شود. خلاصه اگر می‌خواهید قوانین تنیس را یاد بگیرید، باید اول از همه این خطوط را بشناسید.

قوانین سرویس زدن در تنیس

حتماً دیده‌اید که گاهی وقت‌ها تنیسور دو بار پشت سر هم سرویس می‌زند یا مثلاً داور، بعد از سرویس‌ ناموفق او وقتی که پای زننده سرویس روی خط می‌رود، توپ را به حریفش می‌سپارد. برای مثال در این حالت آخر، بر اساس قوانین تنیس، خطای پا اتفاق افتاده است. خطای پا برای زمانی است که بازیکن قبل از تماس با توپ وارد زمین شود یا از سنتر مارک عبور کند. این خطا، منجر به از دست دادن سرویس می‌شود. اما سرویس درست یا Proper Serve چیست؟ یک بازیکن در ابتدای هر بازی در سمت راست زمین سرویس می‌زند و هدفش این است که توپ را به‌صورت مورب در باکس سرویس زمین حریف قرار دهد. اگر سرویس در باکس صحیح یعنی باکس سمت راست حریف قرار گیرد، بازی ادامه پیدا می‌کند، سروِر برای امتیاز بعدی در سمت چپ سرویس می‌زند و برعکس. این اتفاق تا زمانی که بازی تمام شود، ادامه پیدا می‌کند.

قوانین سرویس تنیس

در این بین تنیسور دو فرصت دارد تا توپ خود را در باکس سرویس فرود بیاورد. اولین تلاش به عنوان اولین سرویس شناخته می‌شود. عدم موفقیت در سرویس اول منجر به سرویس دوم می‌شود. در صورت عدم‌موفقیت در سرویس دوم، این اتفاق منجر به از دست دادن امتیاز می‌شود. البته این وسط یک حالت هم هست به نام Let؛ اگر توپ قبل از فرود در باکس سرویس حریف به طناب تور برخورد کند، شما مجاز به تعداد بی نهایت لت هستید، هرچند اغلب این اتفاق نمی‌افتد.

در قوانین تنیس در مورد ترتیب سرویس‌ها هم، قانون داریم. بله اینجا سرزمین موعود قوانین است. بازیکن/تیمی که برنده تاسِ اولِ بازی می‌شود، ابتدا سرویس می‌زند. اگر بازی‌های انفرادی را انجام دهید، بازیکنان به طور متناوب بین حالت سرویس‌زدن و دریافت‌کردن، تغییر می‌کنند. اگر بازی‌های دونفره را انجام دهید، تیم‌ها به طور متناوب بین سرویس‌دهی و دریافت در هر گیم جابه‌جا می‌شوند، به طوری که هر بازیکن در یک تیم، قبل از تکرار چرخه این شانس را دارد که سرویس بزند. بله درست حدس زدید در قوانین تنیس برای عوض‌کردن طرف یا ساید هم قاعده هست؛ بازیکنان/تیم‌ها در هر گیم با اعداد فرد، طرف خود را عوض می‌کنند (در گیم‌های ۳، ۵، ۷ و غیره). به این کار Switching Sides می‌گویند.

تنیس، سرزمین قوانین است

قوانین تنیس، واقعاً زیادند و اگر اهل ورزش‌های راکتی نباشید در ابتدای کار، ممکن است حسابی گیج شوید. راهش همان است که گفتیم: یادگیری عملی تنیس. آموزش تنیس اما باید با همراهی اساتیدی همراه باشد که هم تجربه خوبی داشته باشند و هم باحوصله تمام این قوانین را آموزش دهند. تجربه تنیس بازی‌کردن در کنار یک معلم خوب مسلماً این رشته را به بهترین ورزش برای شما تبدیل خواهد کرد. اگر تنیس را سرزمین قوانین بدانیم اکتیک هم سرزمین تجربه‌هاست و اینجاست که یادگیری قواعد بازی تنیس برای شما به یک تجربه جذاب تبدیل خواهد شد، پس چه به‌صورت حضوری و چه به‌صورت آنلاین می‌توانید همین حالا با معلم تنیس خودتان در اکتیک، در تماس باشید.

5/5 - (1 امتیاز)

بدون دیدگاه، دیدگاه خود را در زیر اضافه کنید!


افزودن دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *