رفتن به محتوا

۱۰ وسایل نقاشی که به آن‌ها نیاز دارید

وسایل نقاشی

«نقاش واقعی با قلم‌مو در دست فکر می‌کند». این جمله برت موریسو یکی از پیشگامان سبک نقاشی امپرسیونیست است. امپرسیونیست‌ها و نقاشان مدرن از خلال وسایل نقاشی، جهان را می‌فهمیدند و به تصویر می‌کشیدند.

احتمالا بارها برایتان پیش آمده به مسئله‌ای فکر کرده باشید و بعد از چند ساعت، به ذهنتان آمده آن را بر روی کاغذ منتقل کنید. متوجه شده‌اید آن‌چه را که نوشته‌اید با آن‌چه اول در ذهن داشته‌اید، تفاوت دارد. چرا؟ این تنها به خاطر فاصله دست و زبانمان نیست، بلکه استفاده از ابزارها است که در شکل دادن جهان‌های متفاوت به ما کمک می‌کنند.

ما در این مقاله اکتیک به شما کمک می‌کنیم تا وسایل نقاشی دلخواه خود را متناسب با روحیه و فکرتان انتخاب کنید تا بتوانید هم از هنر لذت ببرید و هم خلاقیت خود را شکوفا کنید. به طور خلاصه می‌شود ۱۰ ابزار نقاشی زیر را برای شروع و استمرار نقاشی ضروری دانست:

  • دفترچه طراحی (Sketchbook)
  • مداد (Pencil)
  • مداد رنگی (Coloured Pencil)
  • پاک‌کن خمیری (Kneaded Eraser)
  • آبرنگ (Watercolor)
  • قلم آبرنگ (Watercolor Brush Pens)
  • سه پایه چوبی (Wooden Easel)
  • رنگ (Paint)
  • قلم مو (Paintbrush)
  • پالت نقاشی (Painting Palette)

با اکتیک بدون وسیله تجربه کنید!

در اکتیک می‌توانید انواع و سبک‌های مختلفی از نقاشی را بدون خرید وسایل نقاشی تجربه کنید! جذابیت تجربه‌های اکتیک همین است که می‌توانید در کنار میزبان هنرمند از وسایل هنری میزبان‌ها استفاده کنید خارج از مسیر آموزش نقاشی، کار کردن با ابزار و وسایل حرفه‌ای را تجربه کنید. این تجربه‌های نقاشی اکتیک را از دست ندهید:

دفترچه طراحی

این یک ابزار نقاشی ضروری است که برای شروع به آن نیاز دارید. با دفترچه طراحی شما انعطاف کافی را خواهید داشت تا فعالیت هنری خود را به خوبی سازماندهی کنید. می‌توان با اصول اولیه مانند طراحی یک حیوان، سایه‌روشن قسمت‌های مختلف بدن یا حتی طراحی یک منظره شروع کرد. دفترچه‌های متنوعی برای طراحی با مداد، آبرنگ و غیره وجود دارند. انتخاب بافت و ترکیب این دفترچه‌ها بسته به اهداف شما می‌توانند تغییر کنند.

دفتر نقاشی

ما به طور کلی دو نوع دفترچه طراحی داریم:

  • دفترچه طراحی مبتنی بر مشاهده: این بر مستندات دنیای بیرونی تمرکز دارد و شامل بسیاری از مطالعات سفر، طبیعت و طرح‌هایی است که سفرهای یک هنرمند را ثبت می کند.
  • دفترچه طراحی مبتنی بر ابداع: این ابزار نقاشی مبتنی بر سفرهای ذهنی شماست. می‌توانید با این کار مشاهدات و دنیای درونی خود را ترکیب کنید.

دفترچه‌های طراحی بر حسب تراکم صفحات و دندانه (tooth) و دانه (grain) دسته‌بندی می‌شوند. دفترچه‌های ساخته‌شده از کاغذ با کیفیت بالا امکان استفاده از تکنیک‌های متنوعی را فراهم می‌کنند، از طراحی با مداد گرفته تا آبرنگ و مداد رنگی، قلم و مرکب و غیره.

مداد

مداد گرافیتی یکی از انواع وسایل نقاشی است که شما به آن نیاز دارید. مدادهای گرافیتی از روشن تا تیره متغیر هستند- B برای تیره‌تر و H برای روشن‌تر. بسته به نوع نقاشی یا طراحی که می‌خواهید انجام دهید، باید تصمیم بگیرید که از کدام مداد استفاده کنید. اگر به دنبال سایه‌روشن هستید، مدادهای گرافیتی بهترین انتخاب هستند.

مداد رنگی

مدادرنگی

زمانی که به دنبال طراحی و نقاشی هنری هستید، همواره رنگ می‌تواند یک عنصر ترغیب‌کننده باشد. مدادهای رنگی جزو آن دسته از وسایل نقاشی هستند که می‌توانند جزئیات فراوانی به کار شما اضافه کنند. می‌توانید به آرامی کار با مداد رنگی را شروع کنید و به مرور توانایی‌های خود را گسترش دهید.

نقاشی‌هایی که با مداد رنگی انجام می‌شوند ظاهری زنده‌تر دارند و -اگر در سبک رئال نقاشی شده باشند-واقعی‌تر به نظر می‌رسند. بسیاری از مردم علاقه زیادی به پرتره با مداد رنگی دارند. با کسب مهارت در نقاشی با مداد رنگی می‌توانید دوستان خود را نیز سوپرایز کنید و هدیه‌ای بی‌نظیری به آن‌ها بدهید.

پاک‌کن خمیری

پاک کن خمیری

در حالی که با مدادهای گرافیتی و رنگی می‌توانید طرح‌هایتان را بر روی کاغذ پیاده کنید، پاک‌کن خمیری به عنوان یک ابزار نقاشی به شما اجازه می‌دهد تا اشتباهات خود را اصلاح کنید. پاک‌کن خمیری که با عنوان پاک‌کن بتونه (putty rubber) نیز شناخته می‌شود، معمولا به رنگ سفید یا خاکستری موجود است.

این پاک‌کن توانایی آن را دارد که ذرات گرافیت و زغال چوب را بردارد. نه ساییده می‌شود و نه خرده‌ریزی باقی می‌گذارد. در نتیجه ماندگاری بسیار بالایی دارد.

آبرنگ

وسایل نقاشی - آبرنگ

اگر به رنگی نیاز دارید که ترکیب شود، باید روی آبرنگ سرمایه‌گذاری کنید. این ساده‌ترین رنگ برای کنترل است و به عنوان یک مبتدی می‌توانید قبل از کار با هر رنگ دیگری، آبرنگ را امتحان کنید.

قلم آبرنگ

قلم‌ آبرنگ جلوه‌های متفاوتی ایجاد می‌کند که به سادگی قابل استفاده هستند. هر قلم با یک جوهر رنگی و محلول آب پر شده است که می‌تواند مستقیما بر روی بوم یا کاغذ بنشیند. همچنین می‌توانید برای رقیق‌کردن رنگ، آب به آن اضافه کنید. استفاده از قلم آبرنگ به شما اجازه می‌دهد تا اشکال، تراکم خطوط و ابعاد متفاوت به کار خود اضافه کنید.

قلم آبرنگ دو تفاوت عمده با رنگ آبرنگ (watercolor paints) دارد. اولین تفاوت خود ابزار است. در حالی که هر دو محلول در آب هستند، رنگ آبرنگ با یک رنگدانه رنگی به‌علاوه صمغ کمی سنگین‌تر می‌شود، به همین دلیل نسبت به جوهر قلم‌های آبرنگ دیرتر خشک می‌شود. این کار باعث می‌شود دیدن نتایج به تعویق بیفتد و کار سخت‌تر شود. زیرا تا زمانی که اجازه ندهید هر لایه کاملاً خشک شود، هرگز تا انتها مطمئن نیستید که نتیجه چیست.

تفاوت دیگر مربوط به کاربرد است. بر خلاف رنگ آبرنگ، شما نیازی ندارید تا قلم آبرنگ را فعال کنید. درعوض می‌توانید عمق رنگ را با تنظیم فشار بهینه سازید، فقط در صورتی که می‌خواهید سایه را روشن کنید یا جلوه بصری رنگ را تغییر دهید، آب وارد بازی می‌شود.

سه پایه چوبی

سه پایه چوبی از بوم‌ها یا صفحات تخته‌ای پشتیبانی می‌کند. آن‌ها در اندازه‌ها و ارتفاع‌های مختلف بسته به انتخاب شما موجود هستند. سه پایه‌ها قابل‌حمل هستند و معمولاً اندازه متوسط یا کوچکی دارند و از پایه‌های تلسکوپی یا جمع‌شونده بهره می‌برند.

شاید خرید وسایل نقاشی برایتان جذاب باشد، اما قبل از اینکه به سراغ خرید سه‌ پایه چوبی بروید، بهتر است این سوال‌ها را از خود بپرسید:

  • ترجیح می‌دهم با چه مدیومی کار کنم؟ (آبرنگ، اکرلیک، زغال، مداد و…)
  • چقدر فضا دارم؟
  • می‌خواهم در استودیو کار کنم یا فضای بیرونی؟

بسته به این سوالات شما انتخاب‌های متفاوتی دارید. بنابراین عجله نکنید. اگر حتما می‌خواهید این ابزار نقاشی را امتحان کنید، پیشنهاد ما این است تا از یک سه پایه ارزان برای شروع بهره بگیرید.

رنگ

فکر می‌کنم زمانی که اسم نقاشی را می‌شنویم، تصویری که در ذهنمان تداعی می‌شود، یک نقاشی رنگی است. رنگ اکرلیک یا رنگ روغن می‌توانند کیفیتی شگفت‌آور به نقاشی شما دهند. رنگ روغن که از رنگدانه‌های معلق در روغن خشک‌شده تشکیل می‌شود، امکانات فراوانی از جمله ادغام تنالیته و رنگ در اختیار شما قرار می‌دهد. شما پس از خرید رنگ روغن، به موادی چون تینر و بوم نیز به عنوان دیگر وسایل نقاشی خود نیاز پیدا می‌کنید.

برای نقاشی رنگ روغن، بوم کتانی خالص با بافت درهم‌تنیده و نزدیک بهترین گزینه است. این بوم به اندازه دلخواه بریده می‌شود و روی یک قاب معمولا چوبی کشیده می‌شود که با چسب- یا از قرن بیستم با منگنه‌ها- به آن محکم می‌شود.

قلم مو

شاید در نگاه اول استفاده از قلم مو کمی دشوار به نظر بیاید، به‌خصوص اینکه دستانمان با مداد و خودکار عادت کرده است. اما نترسید! قلم مو بعد از مدتی به ابزار محبوب شما بدل خواهد شد. شما به مرور با کمک قلم مو یاد می‌گیرید چطور رنگ‌ها را بهتر کنترل کنید. درواقع، قلم مو ابزار تکمیل‌کننده رنگ است. قلم موهای مختلف از انواع وسایل نقاشی هستند که داشتن آن‌ها برای یک نقاش خبره ضروری است. این قلم موها شامل قلم موی آبرنگ، رنگ روغن و اکرلیک هستند.

بررسی قلم موها نشان می‌دهد که آن‌ها شکل، ابعاد و اندازه‌های مختلفی دارند. انتخاب قلم مو به نحوه پرداخت شما به جزئیات بستگی دارد. برای مثال قلم مو گرد برای طراحی، پرکردن مناطق کوچک، خطوط نازک و ظریف استفاده می‌شود، درحالی که قلم مو تخت، برای ضربات جسورانه و پرکردن فضاهای وسیع به کار می‌رود. طبیعتا نمی‌توانید این‌ها را جابه‌جا استفاده کنید.

پالت نقاشی

شاید یکی از نمادترین وسایل نقاشی، پالت رنگ باشد. پالت تخته نازکی است که غالبا از چوب ساخته می‌شود و هنرمند رنگ‌ها را روی آن مخلوط می‌کند. این رنگ‌ها همان طیف رنگی است که هنرمند در نقاشی استفاده می‌کند.

پالت ها می‌توانند در اندازه و شکل متفاوت باشند. شناخته‌شده‌ترین نوع پالت نقاشی از یک تکه نازک چوب مستطیلی یا کلاسیک به شکل کلیه ساخته شده‌ که به طور خاص برای نگه‌داشتن در دست و یا قرار دادن روی بازو، بین آرنج و شست، طراحی شده است.

سوالات متداول درباره وسایل نقاشی

آیا برای نقاشی به سه پایه چوبی نیاز دارم؟

نه، برای نقاشی یا طراحی حتما نیاز به سه پایه ندارید، اما سه پایه ابزار مفیدی است که به شما امکان کنترل بیشتری بر کارتان می‌دهد. به علاوه، نقاشی روی سطح عمودی باعث می‌شود تا از تجمع گرد و غبار بر روی طرح‌تان جلوگیری شود.

وسایل نقاشی را از کجا بخریم؟

برای خرید وسایل نقاشی می‌توانید به کتابفروشی‌ها، شهرکتاب‌ها و فروشگاه تخصصی هنر سر بزنید. لوازم‌التحریر بهمن و همچنین فروشگاه افق واقع در میدان انقلاب از بهترین محل‌ های خرید وسایل نقاشی هستند. همچنین وب‌سایت‌هایی نیز وجود دارند که می‌توانید وسایل نقاشی را از آنجا تهیه کنید.

با کدام ابزار نقاشی را شروع کنم؟

مبتدیان و علاقه‌مندان بهتر است کار خود را با مداد گرافیتی و دفترچه طراحی آغاز کنند تا به درک بهتری از توانایی‌های خود برسند.

2.3/5 - (3 امتیاز)

بدون دیدگاه، دیدگاه خود را در زیر اضافه کنید!


افزودن دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *