رفتن به محتوا

همه چیز درباره وسایل نجاری به همراه تصاویر

وسایل نجاری

نجاری یکی از ابداعات کهن انسان است که همواره در زندگی او حضور داشته است. انسان برای بقا، همواره به سرپناه و شکار نیاز داشته، بنابراین برای این کار ابزار می‌ساخت. وسایل نجاری به اجداد ما کمک کردند تا اولین خانه‌ها را بسازند و نسل بشر را ادامه دهند.

نجاری در عصر مدرن تحولات زیادی را از سر گذراند. لوازم نجاری پیشرفت کردند و انواع ابزارهای برقی آن اضافه شد. اگر مایل به آموزش نجاری هستید، اولین کار شناخت دقیق ابزار است. ما در این مقاله اکتیک می‌خواهیم شما را با انواع وسایل نجاری آشنا کنیم و درباره کاربرد و نحوه استفاده از آن‌ها حرف بزنیم.

انواع وسایل نجاری

  • ابزارهای دستی
  • ابزارهای برقی
  • ابزارهای اندازه‌گیری
  • ابزارهای میزکار
  • تجهیزات ایمنی

ابزارهای دستی نجاری

انسان‌ها قرن‌ها از ابزارهای متفاوت دستی در نجاری استفاده کرده‌اند. وسایل نجاری به مرور بهینه‌سازی شده‌اند. اما همچنان ابزارهایی دستی جزو ضروری تجهیزات نجاری باقی مانده‌اند.

مداد نجاری
  • مداد نجاری (Carpenter’s Pencil): اولین آیتم از وسایل نجاری، مداد است. همان مداد ساده مدرسه.

به چه کاری می‌آید؟ برای رسم خط و علامتگذاری نقاط برش و همچنین طراحی نقش‌های مدنظر.

چکش دو سر نجاری
  • چکش دوشاخ (The Claw Hammer): از حیاتی‌ترین لوازم نجاری که همیشه همراه نجار است. او معمولا چکش را به لباس یا کمربند خود وصل می‌کند. چکش‌هایی با سر گرد، معمولا بهترین انتخاب هستند، زیرا فشار متوازنی به میخ وارد می‌کنند.

به چه کار می‌آید؟ برای ضربه‌زدن به میخ و چوب، چکش دوشاخ کاربردی‌ترین وسیله است.

ست پیچ گوشتی
  • سِت پیچ ‌گوشتی (Set of Screwdrivers): پیچ‌گوشتی یکی از ابزارهای فنی است که استفاده از آن به نجاری محدود نمی‌شود. شما در هر خانه‌ای چهارسو یا دوسو پیدا می‌کنید، اما نجاری یکی از حرفه‌‌هایی است که بیشترین استفاده را از آن می‌برد.

به چه کار می‌آید؟ در بسیاری از موارد، استفاده از پیچ به جای میخ گزینه معقول‌تری است. زیرا باعث آسیب کمتر به چوب می‌شود، به‌خصوص در طراحی‌های ظریف‌تر. بنابراین پیچ‌گوشتی نیز یکی از ضروری‌ترین وسایل نجاری است.

پتک چوبی
  • پتک چوبی (Mallet): پتک‌ها شبیه چکش هستند، اما در کارهای خاص، به ویژه اتصالات، عملکرد بهتری دارند.

به چه کار می‌آید؟ وقتی صحبت از اتصال تخته‌ها به محل، ایجاد زبانه‌ها و اریب‌های تخته یا مونتاژ مبلمان می‌شود، پتک بهترین دوست شما خواهد بود.

رنده دستی نجاری
  • رنده دستی (Hand plane): رنده را می‌توان یکی از ابزارهای اولیه نجاری دانست که برای کار بر روی جزئیات استفاده می‌شود.

به چه کار می‌آید؟ کشیدن رنده دستی روی یک سطح صاف، رشته‌های چوب را به صورت یکنواخت می‌تراشد. همچنین یک نجار حرفه‌ای می‌تواند از رنده دستی برای ایجاد لبه‌های گرد با تراشیدن در زاویه ۴۵ درجه استفاده کند.

ست اسکنه نجاری
  • سِت اسکنه (Set of Chisels): اسکنه ابزار کنده‌کاری است که از یک تیغه فلزی تیز با اشکال و زوایای مختلف تشکیل شده است و به یک دسته چوبی یا فلزی متصل می‌شود.

به چه کار می‌آید؟ از آن‌ها برای تراشیدن نقص‌ها یا قسمت‌های شکسته استفاده می‌شود که هنگام کار با پتک به وجود آمده‌اند.

وسایل نجاری - اره دستی
  • اره دستی (Hand Saw): اره دستی یکی از وسایل نجاری است که در مجموعه ابزار برش قرار می‌گیرد. این ابزار دارای تیغه‌های فلزی و دسته‌ای چوبی است. تیغه دارای یک سری دندانه است که به طور مساوی بین آن‌ها فاصله وجود دارد.

به چه کار می‌آید؟ در نجاری از اره دستی برای برش تکه‌های چوب و تبدیل آن به اشکال مختلف استفاده می‌شود. برش با حرکت رفت‌وبرگشتی انجام می‌شود.

پیشنهاد خواندنی: همه چیز درباره تجهیزات عکاسی

ابزارهای برقی نجاری

ابزارهای برقی نقش مهمی در استمرار حیات نجاری در عصر مدرن داشته‌اند. این ابزارها به عنوان پیشرفته‌ترین تجهیزات نجاری باعث افزایش سرعت و دقت نجاری شده‌اند.

  • مته برقی (Power Drill): مته برقی از پرکاربردترین تجهیزات نجاری است که با تنظیمات مختلف و الحاقاتی که دارد، می‌تواند در سطح تجاری و کارگاهی مورد استفاده قرار گیرد.
مته برقی

به چه کار می‌آید؟ مته برقی به عنوان یکی از وسایل نجاری با قابلیت تعویض مته و سرعت چرخش می‌تواند سوراخ‌های مختلفی ایجاد کند. همچنین سری‌های پیچ‌گوشتی بر روی آن نصب می‌شود تا پیچ‌ها را به آسانی وارد سوراخ کنید.

  • اره مدور (Circular Saw): اره مدور شاید رایج‌ترین اره امروزی باشد که به طور گسترده در پروژه‌های ساخت‌و‌ساز حرفه‌ای و بهبود تجهیزات خانه استفاده می‌شود. اره مدور تیغه‌هایی با دندانه‌های کمتر دارد که منجر به برش‌های صاف‌تر می‌شود.
اره مدور نجاری

به چه کار می‌آید؟ اره مدور یکی از تجهیزات برقی نجاری است که از یک تیغه فلزی گرد با دندانه‌های تیز ساخته شده. این ابزار علاوه بر چوب، برای برش مجموعه‌ای از مواد مانند فلز، بلوک سیمانی، آجر، فایبرگلاس، پلاستیک و تخته سنگ نیز می‌تواند استفاده شود.

  • اره عمودبُر یا ظریف‌بُر (Jigsaw): اره عمودبر دستگاهی است که از یک اره رفت‌وبرگشتی و موتور الکتریکی تشکیل شده است.
اره عمودبر نجاری

به چه کار می‌آید؟ اره عمودبر با استفاده از تیغه هدایت‌شونده می‌تواند برای ایجاد برش‌های نامنظم و انتزاعی و طرح‌های شابلونی مورد استفاده قرار گیرد.

  • سمباده برقی (Sander): سمباده‌های برقی دارای دو نوع هستند، سمباده مداری و سمباده پهن. سمباده پهن مربعی شکل است و بر روی مدل تسمه‌ای کار می‌کند. سمباده مداری نیز بسیار شبیه به سمباده پهن است با این تفاوت که بر روی یک دیسک چرخان عمل می‌کند.
سمباده برقی

به چه کار می‌آید؟ سمباده برقی برای از بین بردن ناهمواری‌ها و ایجاد یک سطح کاملاً صاف استفاده می‌شود.

  • جاروبرقی خاک اره (Sawdust Vacuum): با برش و سمباده‌زنی مداوم در کارگاه، گرد و غبار و براده‌های چوب محل را می‌پوشاند. بسیاری از ابزارهای برقی دارای کیسه یا محفظه مخصوص، برای جمع‌آوری خاک اره هستند، اگرچه مدل‌هایی گران‌تر محسوب می‌شوند. جاروبرقی‌ خاک اره دارای فیلترهای مخصوص است که باعث جلوگیری از ورود گرد و غبار به محفظه و فن می‌شود.

به چه کار می‌آید؟ با جمع‌آوری خاک‌ اره به شما کمک می‌کند تا کارگاه را تمیز نگه دارید.

ابزارهای اندازه‌گیری

اندازه‌گیری‌های دقیق برای برش‌های مناسب و استنسیل‌های صحیح بسیار مهم است. مجموعه ابزار اندازه‌گیری باید بتواند با اجسام کوچک و بزرگ و با اشکال مختلف تنظیم شود.

  • نوار متر (Tape Measure): نوار متر، یک متر آلومینیومی بلند و جمع‌شونده است که به عنوان یکی از وسایل نجاری در تمام مراحل پروژه مورد استفاده قرار می‌گیرد.
متر فلزی

به چه کار می‌آید؟ نوار متر برای اندازه‌گیری قطعات، سطوح و همچنین محصولات نهایی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

  • خط کش (Ruler): خط‌کش‌ها در طرح‌ها و جنس‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند، اما خط‌کش فلزی بر پلاستیکی اولویت دارد.

به چه کار می‌آید؟ خط‌کش ابزار اندازه‌گیری قابل‌اعتماد شما است که برای شابلون‌گذاری، علامت‌ها و طرح‌ها استفاده می‌شود. خط‌کش‌ها در درجه اول، وسیله‌ای برای اندازه‌گیری فواصل کوچک روی سطح چوب و کشیدن خطوط مستقیم به شمار می‌روند.

  • تراز (Level): تولید محصولات دقیق با سطوح تخت در نجاری بسیاری اهمیت دارد. تراز ابزاری است که از یک لوله شیشه‌ای کوچک حاوی الکل یا مایع مشابه و یک حباب هوا تشکیل شده است.

به چه کار می‌آید؟ تراز به عنوان یکی از لوازم نجاری، برای تأیید میزان‌بودن سطوح در طول فرآیند ساخت‌و‌ساز، صرف نظر از بزرگ یا کوچک بودن، استفاده می شود.

ابزارهای میزکار

میز کار جایی است که بیشتر کارهای کارگاه بر روی آن انجام می‌شود. این میز یکی از تجهیزات نجاری است که معمولا با کابینت‌های کوچک برای ابزار دستی و لوازم جانبی، گیره و انواع ابزارهای برقی نیمکتی مجهز می‌شود.

  • اره رومیزی (Table saw): اره روی میزی یکی از لوازم نجاری است که نقش کلیدی در کارگاه دارد. اره رومیزی در اکثر کارهای چوبی با تکیه بر برش‌های مستقیم طولانی دیده می‌شود.

به چه کار می‌آید؟ اره های رومیزی مانند اره‌های مدور عمل می‌کنند، حتی این اره‌ها دارای RPM یکسان هستند، با این تفاوت که اره رومیزی می‌تواند در قسمت زیرین میز ثابت شود. آن‌ها برای مربع‌کردن الوار استفاده می‌شوند.

  • آسیاب نیمکتی (Bench Grinder): آسیاب نیمکتی یک ابزار سنباده دوار ثابت است که معمولاً برای زوایایی استفاده می‌شود که به‌اندازه‌کافی توسط دیگر تجهیزات نجاری پوشش داده نمی‌شوند.
Hsdhf kdl;jd

به چه کار می‌آید؟ آسیاب نیمکتی یکی از وسایل نجاری است که برای تیز کردن ابزارهای دیگر استفاده می‌شود.

  • دستگاه چوب‌تراشی (Woodturning Machine): این دستگاه با استفاده از موتور الکتریکی کار می‌کند و چوب را به صورت دوار به چرخش در می‌آورد.
دستگاه چوب تراشی

به چه کار می‌آید؟ یکی از وسایل نجاری است که برای چرخاندن قطعات چوب به کار می‌رود تا عملیات مختلفی مانند تراشیدن، سنباده‌کاری، سوراخ کاری و برش بر روی چوب صورت گیرد.

تجهیزات ایمنی

در هر کارگاه نجاری علاوه بر رعایت نکات ایمنی مهم، باید تجهیزاتی نیز به همراه داشته باشیم. ما در اینجا به نام‌بردن از آن‌ها بسنده می‌کنیم. زیرا کاربردشان واضح است.

  • عینک ایمنی
  • ماسک صورت و تنفسی
  • محافظ شنوایی
  • حفاظ صورت
  • لباس مناسب

سوالات متداول درباره ابزار نجاری

برای شروع، به کدام وسایل نجاری نیاز داریم؟

برای مبتدیان، تهیه ابزارهای دستی نجاری و ابزارهای اندازه‌گیری می‌تواند نقطه آغاز باشد.

یادگیری کار با تجهیزات نجاری چقدر زمان می‌برد؟

بسته به نوع ابزار این زمان متغیر است. اما برای تولید یک محصول ساده با ابزار، نیاز به ۲-۳ ماه زمان دارید.

آیا تجهیزات نجاری گران است؟

اگر به ابزارهای ابتدایی نجاری بسنده کنید، خیر. اما برای کار در سطح کارگاهی نیاز به خرید تجهیزات گران‌قیمت دارید.

5/5 - (2 امتیاز)

بدون دیدگاه، دیدگاه خود را در زیر اضافه کنید!


افزودن دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *