رفتن به محتوا

تجهیزات عکاسی و کاربرد هر کدام

تجهیزات عکاسی

انتخاب هوشمندانه و اقتصادی تجهیزات عکاسی، یک اصل مهم برای تمام افرادی است که قصد ورود به جهان آموزش عکاسی را دارند.. جهان عکاسی وسیع است و لوازم عکاسی هم بی‌نهایتند. از امکانات مختلفی که برای هر ابزار در نظر گرفته ‌شده است تا برندها و شرکت‌های مختلفی که در این بازار رقابت می‌کنند، به‌علاوۀ هزینه بسیار زیاد تجهیزات عکاسی، انتخاب آگاهانه را بیشتر از هر زمان دیگری به یک ضرورت تبدیل کرده است. فهمیدن اینکه کدام لوازم عکاسی برای دوربین مفید هستند و کدام‌یک می‌توانند باعث هدر‌دادن پول باشند، کمی گیج‌کننده است. همچنین بعضی از لوازم جانبی برای هر نوع کار عکاسی ضروری هستند، درحالی‌که بعضی دیگر فقط در یک ژانر خاص مفیدند.

اکتیک در ادامه، فهرستی از تجهیزات عکاسی مهم برای هر نوع عکاسی را فراهم کرده‌ است تا به شما کمک کند مهم‌ترین وسایل عکاسی را برای کارتان انتخاب کنید. در ضمن یادتان نرود که شما می‌توانید از مدرسان و مربیان عکاسی هم برای تهیۀ تجهیزات عکاسی کمک بگیرید چون تجربه کار در این عرصه یکی از مهم‌ترین معیارهای شناسایی وسایل عکاسی است. اکتیک هم جهان ارتباط با متخصصان عکاسی چه به‌صورت آنلاین و چه آفلاین است.

دوربین، مهم‌ترین جزء تجهیزات عکاسی

یک دوربین خوب مانند امتداد بازوی شماست. درنتیجه استفاده از آن برای رسیدن به تصویری که در ذهن دارید باید بسیار راحت باشد. در این مسیر دوربین‌های زیادی در بازار وجود دارد که شاید انتخاب بهترین دوربین عکاسی را غیرممکن کند چون تعریف بهترین دوربین برای عکاسی کاملاً نسبی است و علاوه‌بر خود دوربین به شخصیت، دانش و توانایی عکاس هم بستگی دارد. دوربین‌های DSLR و دوربین‌های بدون آینه دو دسته از دوربین‌های پرکاربرد در دنیای امروز هستند. اینکه کدام برای شما بهتر است به کاری که قصد انجام آن را دارید و البته بودجه‌ای که در دست دارید بستگی دارد. دوربین‌های DSLR به دوربین‌هایی می‌گویند که از یک آینه داخلی برای انعکاس مستقیم نور لنز به داخل منظره‌یاب اپتیکال بهره می‌برند، درنتیجه شما می‌توانید آنچه را که لنز می‌بیند، ببینید. دوربین‌های بدون آینه این ویژگی را ندارند به‌همین‌دلیل کوچک‌تر و سبک‌تر هستند.

دوربین عکاسی

اهمیت لنز در تجهیزات عکاسی

در کنار دوربین، مهم‌ترین وسیله برای عکاسی، لنز است. از بعضی جهات، لنزها حتی مهم‌تر از خود دوربین هستند، زیرا وظیفه مهم متمرکز کردن نور بر روی سنسور دوربین را انجام می‌دهند و همچنین نقش مهمی در کیفیت تصویر شما ایجاد می‌کنند. خیلی از دوربین‌های نیمه‌حرفه‌ای و حرفه‌ای به شما امکان تعویض لنز و استفاده از لنزهایی با فواصل کانونی متفاوت را فراهم می‌کنند. درنتیجه انتخاب لنز یکی از مهم‌ترین و حساس‌ترین مراحلی است که یک عکاس باید طی کنید. بعضی از عکاسان ترجیح می‌دهند از لنزهای کیت که همراه با خود دوربین ارائه می‌شود، استفاده کنند و بعضی دیگر ترجیح می‌دهند لنزهای خود را جداگانه خریداری ‌کنند. درهرصورت سعی کنید برای گذشتن از این مرحله، وقت زیادی اختصاص دهید و خیلی تحقیق کنید.

درپوش لنز

صرف‌نظر از ژانر عکاسی، شما باید از لنز دوربین خود محافظت کنید، به‌خصوص اگر روی یک کیت لنز گران‌قیمت، سرمایه‌گذاری کرده باشید. درپوش لنز از لوازم ضروری در تجهیزات عکاسی محسوب می‌شود. این وسیله از لنز شما در برابر گردوغبار و قطرات آب محافظت می‌کند. این وسیله با ایجاد یک سد محکم بر روی دهانه خارجی لنز، از برخورد عناصر مختلف به لنز جلوگیری می‌کند. درنتیجه احتمال ایجاد خط‌و‌خش به‌مرور زمان بر روی لنز کاهش می‌یابد و سال‌های سال می‌توان از یک لنز سالم استفاده برد. اگر قصد تهیه درپوش لنز که به آن کپ هم می‌گویند را دارید، باید به قطر دهانه لنزتان توجه کنید و درپوشی را تهیه کنید که قطر آن با قطر دهانه لنزتان همخوانی داشته باشد.

لنز و درپوش دوربین

هود لنز

چه به عکاسی مستند اجتماعی علاقه داشته باشید چه به عکاسی منظره و یا حتی از دنبال‌کنندگان عکاسی تبلیغاتی باشید، هود لنز می‌تواند ابزار مفیدی برای دوربین شما باشد. دلیل اصلی استفاده از هود لنز جلوگیری از ورود نورهای ناخواسته به لنز است. اغلب ورود این نورها موجب کم‌شدن کنتراست تصویر می‌شود، مخصوصاً زمانی که در زیر نور خورشید اقدام به عکاسی می‌کنید و قدرت کمتری در هدایت نور دارید. هود لنز باعث می‌شود تا تصاویر شما کنتراست قوی‌تری از رنگ‌ها و خاکستری‌ها را به نمایش بگذارند، و از ایجاد فلر بر روی عکستان جلوگیری می‌کند.

تجهیزات عکاسی بدون فلش TTL کامل نیست

برای بسیاری از عکاسان، وجود نور مصنوعی در جعبه‌ابزارشان، گامی مهم در دستیابی به دید عکاسانه آن‌ها محسوب می‌شود چون عکاسی تماماً در مورد نور است و توانایی کنترل کامل آن نور، آرزوی هر عکاسی است. فلاش‌های عکاسی TTL با انعطاف‌پذیری فوق‌العاده بالایی که در همکاری با دوربین از خودشان ارائه می‌دهند، سرسبد تجهیزات عکاسی هستند. وجود فلش و استفاده درست از آن می‌تواند به شما کمک کند تا توجه همه را به موضوع موردنظرتان جلب کنید و جلوه‌ای حرفه‌ای به عکستان اضافه کنید. ازآنجاکه قدرت خروجی نور این فلاش‌ها توسط دوربینتان کنترل می‌شود، اگر بر استفاده در آن‌ها تسلط پیدا کنید، می‌توانید به عکس‌هایی طبیعی، بدون هرگونه جلوه نمایشی اغراق‌شده دست پیدا کنید.

فلش تی تی ال ttl

رادیو فلاش

رادیو فلاش به وسیله‌ای در تجهیزات عکاسی می‌گویند که ارتباط بین دوربین و فلاش خارجی را برقرار می‌کند. این ابزار هرگونه اتصال فیزیکی بین فلاش نور شما با دوربین را حذف می‌کند. درواقع هماهنگ کردن لحظه تخلیه نور فلاش با لحظه‌ای که شما شاتر دوربین را فشار می‌دهید، توسط این ابزار انجام می‌شود. رادیو فلاش‌ها از دو بخش تشکیل شده‌اند، یک فرستنده و یک گیرنده که توسط امواج رادیویی باهم ارتباط برقرار می‌کنند.

سه ‌پایه، از اصلی‌ترین اجزاء تجهیزات عکاسی است

سه پایه را باید عصای دست هر عکاسی بدانید، یک وسیله کابردی چه برای آن دسته از افرادی که عکاسی استودیویی انجام می‌دهند و چه برای آن‌ها که محیط بیرونی را برای کارشان انتخاب کرده‌اند. هرچند استفاده از این وسیله به سوژه‌ای که از آن عکاسی می‌کنید، بستگی دارد اما امکان ندارد در طول دوران عکاسی‌تان نیاز به آن را احساس نکنید. پس بهتر است سه‌پایه را در لیست اولیه خرید لوازم عکاسی قرار دهید. سه‌پایه‌های متنوع در بازه قیمتی بسیار متفاوتی در بازار وجود دارد، اما اگر دنبال یک سه‌پایه مقرون‌به‌صرفه هستید توجه به یک سری ویژگی‌ها را فراموش نکنید. در نظر داشته باشید سه‌پایه‌ای که انتخاب می‌کنید توانایی تحمل وزن دوربینتان را داشته باشد و در برابر وزش باد مستحکم باشد و دچار لرزش نشود.

سه پایه دوربین

فیلتر

فیلترها مستقیماً در جلوی لنز شما قرار می‌گیرند و بر روی نوری که وارد لنز می‌شود تأثیر می‌گذارند. آن‌ها بخش مهمی از تجهیزات عکاسی هستند، هرچند که ممکن است احساس کنید در عکاسی دیجیتال کم‌تر به آن‌ها نیاز داشته باشید. بااین‌حال اغلب استادان فن به وجود دو فیلتر UV و پلاریزه در میان وسایل عکاسی هر عکاسی تأکید می‌کنند. فیلترهای UV فیلترهای شفافی هستند که در دنیای دیجیتال بیشتر نقش محافظ لنز را پیداکرده‌اند. فیلترهای UV خوب گران‌تر هستند، اما فیلترهای UV بد ممکن است به‌طور قابل‌توجهی به کیفیت عکس شما آسیب برساند. فیلترهای پلاریزه اما برای بسیاری از عکاسان وجودشان حیاتی است. این فیلترها آسمان آبی را تیره می‌کنند، موجب اشباع رنگ‌های تصویر شما می‌شوند و از همه مهم‌تر انعکاس نور از سطوح مختلف را حذف می‌کنند؛ رسیدن به این مورد آخر هنگام ویرایش تصویر، سخت و وقت‌گیر خواهد بود.

کارت خاکستری

تصور کنید مسئول عکاسی از آثار موزه هنرهای معاصر هستید، در این شرایط مهم‌ترین چالشی که با آن درگیر خواهید بود، بازنمایی دقیق و صحیح رنگ به‌کاررفته در این آثار است. کارت خاکستری یکی از مهم‌ترین ابزار برای رسیدن به این مهم است. کارت خاکستری به شما کمک می‌کند تا نورسنجی دقیق و رنگ‌خوانی صحیحی از پروژه‌هایی که به انجام آن‌ها متعهد شده‌اید، داشته باشید. وجود این ابزار در میان تجهیزات عکاسی یک وزنه مهم برای نشان‌دادن حساسیت و دقت شما به‌عنوان یک عکاس حرفه‌ای ست.

کیت تمیزکننده دوربین

کیت تمیز کننده دوربین

هرچقدر هم مراقب دوربینتان باشید اما درنهایت روزی می‌رسد که مجبورید به دنبال امن‌ترین راه پاک‌کردن لکه‌ها و گردوغبار از روی لنز و سنسور آن باشید. پس همین اول راه یک کیت تمیزکننده خوب را در میان تجهیزات عکاسی کنار دوربینتان قرار دهید. یک دستمال که بهتر است از جنس میکرو فایبر باشد، دمنده هوا، برس نرم و محلول پاک‌کننده اجزای یک کیت تمیزکننده را تشکیل می‌دهند. با این ابزار می‌توانید گردوغبار را از روی بدنه دوربین، لنز و سنسور آن پاک‌کنید.

باتری اضافی؛ نیروی اضافی تجهیزات عکاسی

هرچند همراه دوربینی که می‌خرید یک باتری و شارژر وجود دارد، اما آیا یک باتری برای شما کافی خواهد بود؟ تجربه بسیاری از عکاسان خلاف این را ثابت کرده است. بسیاری از عکاسان حرفه‌ای چندین باتری میان تجهیزات عکاسی خود دارند، چراکه دوست ندارند وقتی برای عکاسی از خانه بیرون می‌روند با صحنه خاموش‌شدن دوربین خود در وسط کار مواجه شوند. گاهی خالی‌شدن باتری شما به‌میزان شارژ و کاری که از دوربینتان می‌کشید، بستگی ندارد و به‌طور‌مثال دمای پایین هوا می‌تواند تمام‌شدن آن را سرعت ببخشد. درنتیجه وجود حداقل یک باتری پشتیبان در میان لوازم عکاسی می‌تواند ریسک از دست‌دادن یک عکس خوب را کاهش دهد.

کارت حافظه اضافی؛ پشتوانه زحمت تجهیزات عکاسی

مورد بعدی کارت حافظه است. کارت‌های حافظه عکس‌ها را ذخیره می‌کنند و امکان انتقال آن‌ها را به لپ‌تاپ فراهم می‌کنند. از ویژگی‌های یک کارت حافظه خوب داشتن ظرفیت بالا برای ذخیره تعدادی زیاد عکس است. اما صرف‌نظر از میزان ظرفیت کارت حافظه دوربینتان، هنگام عکاسی بسیار پیش می‌آید با کمبود فضای ذخیره‌سازی برای عکس‌هایتان مواجه شوید. وجود چندین کارت حافظه در میان تجهیزات عکاسی می‌تواند احتمال بروز بسیاری از اتفاقات ناخوشایند را از شما دور کند. اقداماتی مانند کم‌کردن کیفیت تصاویر دوربین برای گرفتن عکس‌های بیشتر و یا پاک‌کردن سریع تعدادی از عکس‌ها، راه‌هایی هستند که در صورت نداشتن کارت حافظه پشتیبان ممکن است مجبور به تن‌دادن به آن‌ها ‌شوید که قطعاً خوشایند نخواهد بود.

کارت حافظه دوربین عکاسی

کیف کارت حافظه

این وسیله یک هدف دارد، ایمن نگه‌داشتن کارت‌های حافظه شما. یکی از دغدغه‌های هر عکاسی محافظت از عکس‌هایی است که به‌زحمت بسیار و گاهی با درخطر قرار دادن خودش تهیه‌ کرده است. محافظت از کارت‌های حافظه در برابر آسیب‌های خارجی و همچنین دسته‌بندی منظم آن‌ها از نیازهای هر عکاسی با حجم کاری بالا محسوب می‌شود. این لوازم جانبی عکاسی از کارت حافظه در برابر خاک و خط‌و‌خش جلوگیری می‌کند و خطر گم‌شدن آن‌ها را به حداقل می‌رساند.

هارد اکسترنال، حافظ زحمت تجهیزات عکاسی

شاید هیچ هنری مثل عکاسی با زمان درگیر نباشد. عکس‌ها علاوه‌بر‌این‌که چهره ناپیدای زمان را برای مخاطبانشان به تصویر می‌کشند، تمام آن چیزی هستند که یک عکاس زندگی‌شان کرده است. درنتیجه محافظت و نگهداری از آن‌ها خط قرمز زندگی حرفه‌ای عکاس محسوب می‌شود. وجود هارد اکسترنال خارجی این امکان را فراهم می‌آورد بدون ترس و نگرانی همیشه چند نسخه از اصل عکس‌هایتان داشته باشید و در موقعیت‌های مختلف به‌راحتی به عکس‌هایتان رجوع کنید. وجود هارد اکسترنال در تجهیزات عکاسی همان اتاق امنی است که همه به آن نیاز دارند.

رفلکتور

رفلکتور یک وسیله جانبی ساده و درعین‌حال پرکاربرد است که باید در لیست لوازم عکاسی ضروری هر عکاسی قرار داشته باشد. با استفاده از رفلکتور، به‌راحتی می‌توانید مسیر نور را بر روی یک صحنه و سوژه خاص هدایت کنید. رفلکتورها به‌خصوص برای ایجاد نور پر‌کننده و همچنین سدکردن نور، ابزار بسیار خوبی هستند. این وسیله که به باتری، سیم و هیچ دکمه‌ای وابسته نیست اولین قدم شما به دنیای نورپردازی محسوب می‌شوند.

کیف دوربین، محافظ تجهیزات عکاسی

یکی از مهم‌ترین لوازم جانبی دوربین، اگر نگوییم مهم‌ترین آن‌ها، کیفی است که تجهیزات عکاسی خود را در آن حمل می‌کنید. درنتیجه انتخاب یک کیف دوربین خوب و باکیفیت در همین ابتدای مسیر کار بسیار عاقلانه‌ای است. کیف‌های دوربین عکاسی به‌طور اختصاصی برای ایمن نگه‌داشتن تجهیزات دوربین طراحی‌شده‌اند و از بخش‌های مختلفی برای قرار دادن ابزار جانبی دوربین برخوردار هستند. سعی کنید کیفی را انتخاب کنید که هم امنیت لوازم عکاسی شما را تضمین کند و هم دسترسی راحت به وسایلتان را امکان‌پذیر می‌کند. البته شاید بد نباشد به این نکته اشاره ‌کنیم که انتخاب کیف مناسب با توجه به ژانری که بیشتر به آن علاقه دارید ممکن است کمی متفاوت باشد. به‌طور مثال؛ عکاسان منظره در درجه اول یک دوربین یا کوله‌پشتی مناسب کوهنوردی می‌خواهند، زیرا قرار است مسافت‌هایی طولانی را همراه با تجهیزات زیاد طی کنند، اما عکاسان خیابانی یک کیف کوچک که دسترسی به آن سریع است را ترجیح می‌دهند.

چرا تهیۀ تجهیزات عکاسی ضروری است؟

تجهیزات ضروری عکاسی

لوازم عکاسی ارائه‌شده در لیست بالا، لوازم ضروری برای عکاسی در هر ژانر و موقعیتی محسوب می‌شوند. چه به دنبال عکاسی منظره، پرتره، ماکرو یا سایر ژانرهای عکاسی باشید، و چه برای پیشبرد کسب‌وکار شخصیتان دوربین تهیه‌کرده‌ باشید و حالا به‌دنبال تجهیز‌کردن آن هستید، وجود این لوازم عکاسی برای شما مفید خواهند بود. بعضی از این لوازم از دوربین و وسایل شما محافظت می‌کنند و بعضی دیگر باعث می‌شوند هنگام عکاسی دست شما باز باشد و اطمینان خاطر بیشتری از سالم بودن عکستان داشته باشید.

5/5 - (1 امتیاز)

بدون دیدگاه، دیدگاه خود را در زیر اضافه کنید!


افزودن دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *