رفتن به محتوا

یوگای صورت؛ آشنایی با نحوه جوان‌سازی و معرفی محبوب‌ترین تمرین‌ها

یوگای صورت

یوگا، عمری طولانی دارد و نامش با آیین و مناسک مذهبی هندوها و بودایی‌ها، گره خورده؛ اما شاخه‌هایی مثل یوگای خنده، یوگای بارداری و یوگای صورت، نوپاترند و تا آن حد، شناخته نشده‌اند. یوگای مدرن در واقع مجموعی از نیروی تمرکز و تمرین‌های ذهنی در کنار حرکات و ژست‌های بدنی مشخص است؛ حرکاتی که در افزایش قدرت عضلات، سفتی و البته انعطاف‌پذیری بیشتر بدن، نقش دارند. یوگای صورت هم، قاعده‌ای جز این را دنبال نمی‌کند و ترکیبی از ماساژهای نسبتاً ساده، تمرین‌های تنفسی، تمرکز و فشاردرمانی است که در شرایط محیطی مناسب (موسیقی ، فضای آرام و …) انجام می‌شود. این همراهی، به بهبود عملکرد عضله‌های صورت و گردن، کشیدن پوست و جریان بهتر گردش خون، کمک می‌کند. یوگای صورت می‌تواند تأثیرات آنی استرس و تنش در صورت را کاهش دهد و البته در صورت تداوم و اجرای درست، آثار ماندگارتری در فرایند جوان‌سازی داشته باشد.

یوگا و ماساژ صورت، چه فرقی دارند؟

تفاوت یوگا و ماساژ صورت

عضله‌های صورت و گردن، با هم مرتبطند و درگیر کردن عضلات مهمی مثل گونه، قسمت‌های دیگری از کل را تحت تأثیر قرار خواهد داد. شناخت و درک این ارتباطات، دستور کار اکثر ورزش‌های صورت است. اما یوگای صورت در واقع تکنیک‌های حرکتی ماساژ را در کنار المان‌های دیگری مثل تمرکز و تکنیک‌های تنفسی قرار می‌دهد و این، وجه تمایز اصلی آن با سایر تمرین‌هاست. از طرفی یوگا، غیر از تمیزی و رطوبت کافی پوست، به چیز دیگری نیاز ندارد. اگرچه یوگا و ماساژ صورت، هر دو به محیط آرام نیاز دارند؛ اما پافشاری بر تمرکز و پاک کردن ذهن، در تمرینات یوگا سنگینی می‌کند. شاید اگر فاکتور تمرکز را حذف کنیم هم تعدادی از این تمرین‌ها تا حدی در رفع خستگی لحظه‌ای، اثرگذار باشند؛ اما این چیزی نیست که زیر سایه یوگا قرار بگیرد.

آیا یوگای صورت برای جوانسازی چهره مؤثر است؟

متخصصان و بنیان‌گذاران یوگای صورت معتقدند که این تمرینات در دور کردن استرس، ایجاد آرامش و نهایتاً خلق احساسی بهتر در افراد نسبت به خودشان، اثرهای آشکار و سریع دارد. اما جوانسازی با استفاده از یوگای صورت، تنها یک احساس نیست.

تمرین‌ها می‌توانند به لطف بهبود جریان گردش خون و افزایش اکسیژن‌رسانی به سلول‌ها، در شفافیت و شادابی پوست، مؤثر باشند.

تمرینات یوگا برای صورت؛ اثربخشی هم‌زمان بر ذهن و پوست

همان‌طور که گفته شد، چاشنی تمرکز و تکنیک‌های تنفسی است که تمرین‌های حرکتی را به یوگای صورت تبدیل می‌کند. شاید با انجام مدیتیشن پیش از شروع تمرینات، اثرات ذهنی یوگا بیشتر شود و نهایتاً به آرامش فوق‌العاده‌ای دست پیدا کنید. تلاش برای خالی کردن ذهن از افکار مختلف و تمرکز بر ابعاد حرکتی و تنفسی هر تمرین، افسار احساساتان را در دستتان قرار می‌دهد؛ این آرامش، آثار خستگی، درد، استرس و تنش را از چهره شما می‌گیرد و در لحظه، ظاهر بانشاط‌تری به شما می‌دهد. تمرین‌ها می‌توانند به لطف بهبود جریان گردش خون و افزایش اکسیژن‌رسانی به سلول‌ها، در شفافیت و شادابی پوست، مؤثر باشند. حرکات یوگای مخصوص صورت، احتمالاً سلول‌های کلاژن‌ساز را تحریک خواهد کرد و با فعال کردن عضلات تضعیف شده، خطوط و چین‌های پوستی را کاهش می‌دهد.

بهبود عملکرد عضلات با تمرین‌های یوگا در صورت

یکی از مهم‌ترین چیزهایی که به آموزش یوگا در دنیای امروز رونق بخشیده، اثرات فوق‌العاده‌اش بر عضلات و ماهیچه‌های بدن است؛ تقویت و کشش عضلات، هم در ظاهر و هم در قوای درونی، نتایج بی‌نظیری دارد. اوضاع در تمرینات یوگای صورت هم تقریباً به همین شکل است. تمرین‌ها می‌توانند هم به عضلات بیش‌فعال صورت، آرامش دهند و هم برعکس، عضلات ضعیف شده را بیدار کنند. هر یک از حرکات، عملکرد خاص خودشان را در بخش‌های مختلف صورت دارند؛ اما مهم‌ترین هدف، جلوگیری از افتادگی و دفرمه شدن عضلات صورت یا کاهش آن است. تقویت مداوم عضلات، اثر جاذبه زمین در افتادگی قسمت‌های مختلف صورت را کم می‌کند و می‌تواند فرم تخریب شده و ناقرینگی صورت را به حالت نرمالش، نزدیک کند. ماساژها و تکنیک‌های مختلف یوگا، انتخاب طبیعی و بی‌خطری برای لیفت و حجم‌دهی به ماهیچه‌های صورت هستند؛ اما برای نتیجه‌بخشی، نیازمند تداومند.

اشتباه رایج در مورد یوگای صورت؛ تمرینات در هر زمان و مکانی، انجام‌پذیر و مؤثرند

تاثیر یوگا صورت بر ذهن

مسلماً وقتی از یوگا صحبت می‌کنیم، پای اثرات ذهنی در میان است. به این ترتیب اگرچه یوگای صورت به لوازم و محصولات پوستی ثابت و خاصی نیاز ندارد، اما بر خلاف تصور خیلی‌ها، در هر لحظه و هر مکانی، امکان‌پذیر نیست! جایی که حرف اول را تمرکز و آرامش می‌زند، چه‌طور می‌توان به اثربخشی تمرینات در خیابان یا بانک یا مهمانی، امیدوار بود؟ به‌علاوه اینجا به یک چیز خیلی مهم نیاز داریم و آن هم دست‌های بسیار تمیز و کاملاً پاک شده، است. چیزی که اغلب در بیرون از خانه، مهیا نیست. تمرینات صورت، به شرایطی مشابه با انواع دیگر یوگا نیاز دارد و در ساده‌ترین حالت، محتاج یک محیط کاملاً آرام و تمیز است.

آیا تمرین‌های یوگا می‌توانند باعث افزایش چین و چروک صورت شوند؟

خشکی و کم‌آبی پوست، ممکن است تمرین‌های یوگای صورت را با عملکردی خلاف انتظار، همراه کند. در واقع اگر پوست شما دائماً آب‌رسانی شود و خشک نباشد، خطری در این مورد وجود ندارد؛ اما در غیر این صورت، شاید به خطوط و چروک صورت، دامن زده شود. به‌علاوه می‌توانید قبل از شروع تمرین‌ها و بعد از تمیز کردن کامل پوست، مقداری روغن طبیعی به صورتتان بزنید تا هیچ نوع خشکی، به جا نماند. بد نیست استفاده از تقویت‌کننده‌های پوستی را هم برای جذب بهتر، به این زمان موکول کنید. مسأله دیگر، پیشگیری از انتقال آلودگی است؛ برای پاک‌سازی کامل و تمیزی دست‌هایتان پیش از شروع حرکات، وسواس زیادی به‌خرج دهید.

پیشنهاد خواندنی: بهتر است همه چیز را درباره یوگا بدانید

آموزش یوگای صورت؛ رایج‌ترین تمرین‌ها برای آرامش و جوانسازی

در کلاس‌ها و آموزش‌های مختلف یوگای صورت، تمرین‌های متعددی وجود دارد؛ اما برای انجام انواع یوگا در خانه، تمرین‌های رایج و نسبتاً ساده را انتخاب کنید.

خطوط پیشانی

یوگای صورت خطوط پیشانی

برای کاهش چروک‌ها و خطوط پیشانی، یک تمرین عالی پیش روست که گاهی می‌تواند در سردردهای میگرنی هم، کمک‌کننده باشد. برای انجام این حرکت از یوگای صورت، دست‌هایتان را مشت کنید؛ هر دو دست را در مرکز پیشانی بگذارید به‌طوری که انگشت‌های میانی، در فاصله یکسانی از محل رویش موها و ابروها، قرار داشته باشد. انگشت‌هایتان را کمی روی پیشانی فشار دهید و آرام آرام، به سمت شقیقه‌ها بروید و نهایتاً کمی فشار به شقیقه‌هایتان وارد کنید؛ این حرکت می‌تواند به جای دست مشت شده، با نوک انگشت هم انجام شود و بهتر است ۳، ۴ بار آن را تکرار کنید.

چروک اطراف چشم و تمرین V

تمرین وی یوگای صورت

این یکی از بهترین تمرین‌ها در یوگای صورت است که غیر از تأثیر در کاهش چین و چروک دو پلک‌، چشم‌های شما را پرانرژی و شادتر نشان می‌دهد. برای انجام این حرکت، انگشت‌های میانی دو دست را در محل پیوستگی ابروها، کنار هم قرار دهید. حالا به بالا نگاه کنید، انگشت‌های سبابه را در انتهای ابروهایتان بگذارید و با فشاری نسبتاً کم، به سمت بالا بکشید. یک پلک محکم بزنید و حرکت را مجدداً از اول، انجام دهید. بعد از ۶ بار تکرار حرکت، حدود ۱۰ ثانیه چشم‌هایتان را روی هم فشار دهید و تمرین را به پایان برسانید.

تقویت و لیفت گردن

لیفت گردن در یوگا صورت

نوک انگشت‌های هر دو دستتان را روی گردنتان بگذارید، نگاهی مستقیم و رو به جلو داشته باشید و سرتان را آرام به سمت عقب، خم کنید. در همین زمان خم کردن سر، پوست گردنتان را به آرامی پایین بکشید؛ به حالت اول برگردید و این کار را دو مرتبه دیگر، انجام دهید. مجدداً سر را کمی به عقب خم کنید و حالا انگشت‌هایتان را روی استخوان ترقوه بگذارید. تا جایی که می‌توانید، لب پایین را بیرون بیاورید، اطراف دهان را به سمت پایین بکشید و هم‌زمان سعی کنید چانه را به سمت بالا نگه دارید. ۴ نفس عمیق بکشید و با رها کردن عضلات، به حرکت پایان دهید.

لیفت و سفتی پوست صورت

لیفت پوست صورت در یوگای صورت

تمرین‌های زیادی برای لیفتینگ در یوگای صورت، انجام می‌شود. اما این حرکت، یکی از محبوب‌ترینشان است که عضلات مختلفی را درگیر می‌کند. نتیجتاً افتادگی در ناحیه گونه و پلک‌ها و خط خنده، هدف حمله این تمرین قرار می‌گیرند. برای شروع، کف دست‌هایتان را در کنار صورت و اطراف شقیقه‌ها بگذارید و هم‌زمان به سمت بالا و بیرون، بکشید. حالا با لب‌هایتان، روی دندان‌ها را بپوشانید و دهان را کمی باز کنید. سعی کنید تا حد ممکن، فک پایینتان را به سمت پایین بکشانید تا پوست صورتتان، حدود ۴،۵ ثانیه از دو جهت، کشیده شود (شقیقه‌ها به بالا، فک به پایین).

لاغری صورت

لاغری صورت

لاغر کردن صورت، چیزی است که در ماساژ و تمرین‌های یوگا، تأکید خاصی روی آن می‌شود. چرا که چاق و لاغر کردن صورت با رژیم‌های غذایی و سایر ورزش‌ها، بسیار سخت است. اما اگر این حرکت را در بین تمرین‌های یوگای صورت، قرار دهید و در انجامش مصر باشید، احتمالاً بعد از مدتی نتیجه می‌گیرید. شاید بازی ماهی شدن را در کودکی تجربه کرده باشید؛ گونه‌ها را به سمت داخل می‌کشیدیم تا جایی که لب‌هایمان شبیه به ماهی، بیرون بزند و هر کس بیشتر می‌توانست ماهی بماند، برنده بود. در این حرکت، سرتان را به سمت عقب، خم کنید و هم‌زمان سعی کنید چانه‌ را تا حد ممکن به جلو بکشانید. حالا تا جایی که می‌توانید، لپ‌هایتان را جمع کنید و به داخل بکشید (ترجیحاً کمی ملایم)؛ اما در این بازی، بیشتر از ۵ ثانیه، ماهی نمانید. می‌توانید تا ۱۰ بار، حرکت را تکرار کنید.

سوالات متدوال درباره یوگای صورت

یوگای صورت واقعاً نتیجه‎‌بخش است؟

این سوال همچنان بحث‌برانگیز است، اما بعضی مطالعات و بررسی نتایج آماری، بهبود کوتاه‌‌مدت تمرین‌های یوگا در صورت را ثابت می‌کند. با این‌وجود اثبات نتایج ماندگار آن، به تحقیقات بیشتری نیاز دارد و پیش از شروع تمرین‎ها بهتر است با پزشک متخصص مشورت کنید.

یوگای صورت بعد از چه مدت نتیجه می‌دهد؟

اگر هر روز در حدود ۲۰ تا ۳۰ دقیقه تمرین‌های یوگا در صورت را انجام دهید، حدأقل بعد از ۴ هفته نتایج آن نمایان می‌شود. بعضی منابع، آغاز ظهور نتایج را بعد از ۸ هفته، گزارش کرده‌اند.

آیا یوگا صورت را لاغر می‌کند؟

لاغر کردن صورت، گاهی بسیار سخت‌تر از اندام دیگر است. ماساژها و ورزش‌های صورت، بیشتر از هر چیز در لاغر کردن بی‌خطر آن نقش دارند. بعضی تمرین‌های یوگا در صورت می‌تواند با لاغر شدن لپ‌ها و غبغب همراه باشد.

اگر تجربه‌ای در زمینه یوگای صورت دارید، برای ما هم در قسمت نظرات بنویسید یوگای صورت چه اثری برای شما داشته؟

هیچ تجربه‌ای در یوگا ندارید؟ پیشنهاد می‌کنیم یک بار یوگا را با میزبان اکتیک تجربه کنید و هر سوالی که دارید از باتجربه‌ترین مربی‌های یوگا بپرسید.

خرید تجربه یوگا از اکتیک:

4.5/5 - (2 امتیاز)

بدون دیدگاه، دیدگاه خود را در زیر اضافه کنید!


افزودن دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *