رفتن به محتوا

یوگای خنده: ورزشی برای تغییر سبک زندگی شما

یوگا خنده

برای من خیلی عجیب بوده، با اینکه ما انسان‌ها روزانه با شادی و خنده سر و کار داریم و در تفریح‌ها و سرگرمی‌ها از بودن در کنار افراد شاد لذت می‌بریم، چرا به اندازه کافی درباره خنده و خندیدن فلسفه نبافته‌ایم؟ قبل از اینکه برویم سراغ یوگای خنده باید بپرسیم آیا شک دارید خنده خودش علت شادی است؟ ما که یک عمر شنیده‌ایم «خنده بر هر درد بی‌درمان دواست» و می‌دانیم خندیدن چقدر باعث سلامتی می‌شود، آیا بهتر نیست خندیدن را به یک حالت دائمی در زندگی تبدیل کنیم؟ بیاییم با یکدیگر این مدل یوگای صورت را هم تمرین کنیم تا هر روز بخندیم.

هیچ چیز بهتر از یک خنده از ته دل نیست. خنده‌ای آنقدر عمیق که بدنتان را سوزن سوزن می‌کند و دلتان را کمی درد می‌آورد. خنده‌ای که هم می‌خواهید ادامه پیدا کند و هم نه. این همان خنده‌ای است که شادی و تفریح برایتان می‌آورد؛ خنده‌ای که با آموزش یوگای خنده گروهی و یوگای خنده انفرادی می‌توانید آن را تجربه کنید.

اگر شک دارید که این کار می‌تواند آنقدر شادتان کند، با این مقاله اکتیک همراه باشید. با شنیدن داستان کسی که یک سفر به یاد ماندنی داشت یاد بگیرید چطور می‌توانید شادتر و سالم‌تر زندگی کنید.

یک سفر کاری ملال‌آور حتی می‌تواند زندگیتان را زیر و رو کند

یوگا خنده

اولین برخورد من با یوگای خنده حدود ۱۰ سال پیش بود. زمانی که برای سفری کاری به شهر کپنهاگ دانمارک رفته بودم. یکی از همکارانم برای آخر هفته از من دعوت کرد تا یوگا خنده را امتحان کنم. او این را در هند یافته و با خود به دانمارک آورده بود.

من در ابتدا کمی معذب بودم، به‌خصوص به عنوان کسی که در یک خانواده ایرانی بزرگ شده و یاد گرفته بود بلند خندیدنِ به‌اصطلاح بی‌دلیل در جمع مقبولیت ندارد، به‌ویژه اگر آن جمع، یک جمع غریبه باشد. اما کم‌کم یخم آب شد و شروع کردم به خندیدن. من حس زمان را از دست داده بودم و مدام می‌خندیدم. در آخر مهمانی‌های قبلی من کمی خسته شده بودم، اما به طرز شگفت‌آوری در انتهای این مهمانی احساس شادی و سرزندگی می‌کردم.

با همکارم در اولین روز کاری هفته بعد صحبت کردم و او مرا به یک جلسه یوگای خنده دعوت کرد. یک جلسه آموزش یوگای خنده در مرکز شهر، در میدان شهرداری کپنهاگ. آنجا فهمیدم که اگر می‌خواهم نشاط جمعی را تجربه کنم، بهترین ورزش، یوگای خنده است. تاثیر آن روی سلامتی من بی‌نهایت مثبت بود و کیفیت سفرم را دگرگون کرد. جای تعجب ندارد که یوگا خنده که از گروهی کوچکی در بمبئی شروع شد، امروزه بیشتر از ۸۰۰۰ باشگاه رسمی در سرتاسر جهان دارد.

یوگای خنده چیست؟

یوگای خنده مجموعه‌ای از تمرینات حرکتی و تنفسی است که هدفش پرورش شادی و زنده‌کردن کودک درون شماست. شما با آموزش یوگای خنده می‌توانید استرس‌های روزمره را از خود دور کنید.

چه یوگای خنده گروهی انجام دهید و چه یوگای خنده انفرادی، شما می‌توانید شادی آن را با تمام وجودتان حس کنید.

بیشتر مردم برای خندیدن دنبال دلیل یا بهانه می‌گردند، یک شوخی، یک جوک، تماشای یک فیلم کمدی. اما تکنیک های یوگای خنده به شما یاد می‌دهد که خندیدن بسیار آسانتر از آن است که تصورش را می‌کنید.

چطور یوگای خنده را شروع کنم؟«اداش رو در بیار؛ یهو واقعی می‌شه»

بهترین تمرین خنده

وقتی از یکی از دوستان تئاتری‌ام پرسیدم که «شما چطور می‌تونید انقدر خوب احساسات رو بازی کنید؟» به من جواب داد که «ما بازی نمی‌کنیم؛ ما تئاتر رو زندگی می‌کنیم. اداش رو در بیار؛ یهو واقعی می‌شه»! این جمله بسیار برای من تأثیرگذار بوده.

بدن نمی‌تواند به صورت طبیعی بین خنده ارادی و خنده غیرارادی تمایز قائل شود. هر دو خنده یک واکنش زنجیره‌ای از تأثیرات مثبت بر جسم و روح را آغاز می‌کنند. پس از اینکه چند بار تلاش کردید با خنده ساختگی و ارادی بخندید، بدنتان رها می‌شود و دیگر با تصمیم شخص خودتان، تسلیم خنده‌هایی از ته دل می‌شوید.

برای مثال، تصور کنید که در اتاقی قرار دارید که ۵۰ نفر حضور دارند و به سبک خودشان می‌خندند؛ آیا می‌توانید جلوی خنده خود را بگیرید؟ پس اگر ذهنیت «اداش رو در بیار؛ یهو واقعی می‌شه» را می‌خواهید به سبک زندگی خود وارد کنید، یوگای خنده بهترین گزینه است.

پیشنهاد خواندنی: آموزش یوگای مقدماتی

داستان یوگای خنده از کجا شروع شد؟

جنبش بین‌المللی یوگای خنده در سال ۱۹۹۵ توسط پزشک هندی، مدن کاتاریا، شکل گرفت. او پس از دیدن گروه‌هایی از مردم که در خیابان‌ها و کوچه‌ پس کوچه‌های هند می‌ایستادند و بدون دلیل می‌خندیدند، شروع به مطالعه علمی این پدیده کرد و سپس اولین گروه رسمی یوگای خنده را بنیان نهاد. او در سال ۲۰۰۲ کتابی با عنوان خنده بی‌دلیل (Laugh For No Reason)، درباره یوگای خنده منتشر کرد.

ایده یوگای خنده

یوگای خنده بر اساس این ایده شکل گرفته است که خنده ارادی و بی‌دلیل همان تأثیرات بدنی و روانی را ایجاد می‌کند که خنده غیرارادی. اغلب به صورت گروهی انجام می‌شود، اما به این معنی نیست که نمی‌توانید یوگای خنده انفرادی داشته باشید. این یوگا عموماً با ارتباط چشمی و نوعی بازیگوشی همراه است و کم‌کم به یک خنده واقعی و مسری تبدیل می‌شود.

بهترین تمرین‌ یوگای خنده

شما می‌توانید با هر خلق‌وخویی که دارید، یوگای خنده را تمرین کنید. آموزش یوگای خنده کمک می‌کند تا وسیع‌ترین لبخندها بر روی لبانتان بنشیند. شما می‌توانید به صورت انفرادی یا گروهی در ابتدا تمرین‌های سبکی مانند پرانایاما (pranayamas) برای گرم‌کردن مجاری تنفسی و بدنتان انجام دهید.

گرم‌کردن بعدی، تمرین Ho-ho-ha-ha-ha است. این صدا باید از پشت گلویتان بیاید تا حرکت عضلات شکم را احساس کنید، درحالی‌که دهانتان را نیمه‌باز نگه می‌دارید. Ho-ho-ha-ha-ha را با لبخند بخوانید و سعی کنید لبخندتان حفظ شود. سر و بدن به سمت جلو و عقب بچرخند، به‌طوری که انگار دارید ورزش می‌کنید و از آن لذت می‌برید.

خنده احوالپرسی Namaste

حرکات یوگای خنده - خنده احوالپرسی

برای احوالپرسی به سراغ افراد دیگر بروید، کف دست‌هایتان را در قسمت بالای سینه قرار داده و بهم فشار دهید. یا به افراد مختلف نزدیک شوید و دست‌هایشان را بفشارید. مطمئن شوید که به چشم‌های دیگران نگاه می‌کنید.

خنده شیر (Lion Laughter)

حرکت خنده شیر در یوگای خنده

زبان خود را به طور کامل بیرون بیاورید و دهان خود را باز نگه دارید. دست‌هایتان را مثل پنجه‌های شیر دراز، و سپس غرش کنید. بعد از شکمتان بخندید. شما باید کشش خوبی را در عضلات صورت، زبان و گلو احساس کنید. همچنین خنده شیر یوگای خنده به شما کمک می‌کند تا خود را شل کنید.

خنده زیرلبی (Humming Laughter)

یوگای خنده فقط از شما نمی‌خواهد بلند بخندید. شما می‌توانید حتی با دهان بسته نیز خندیدن را تمرین کنید. در این خنده، لب‌ها بسته‌اند و فرد سعی می‌کند بخندد در حالی که صدای زمزمه‌ای ایجاد می‌کند که در سرتاسر جمجمه‌اش طنین‌انداز می‌شود. به چشمان دیگران نگاه کنید و حرکات خنده‌دار انجام دهید.

فواید یوگای خنده

تحقیقات نشان می‌دهد که یوگای خنده باعث نشاط و شادابی می‌شود و به سلامت روح و جسمتان کمک زیادی می‌کند. خندیدن باعث ترشح اندروفین و هورمون‌های شادی‌آور مانند دوپامین و سروتونین و همین‌طور سرکوب هورمون‌های استرس، مانند کورتیزول می‌شود.

از سوی دیگر، به نظر می‌رسد خندیدن با افراد دیگر، باعث محکم‌تر شدن پیوند اجتماعی و همچنین تقویت روابط عاطفی ما می‌شود. خندیدن با افراد دیگر نیز با احساس امنیت مرتبط است و به فرد این امکان را می‌دهد تا احساس آرامش بیشتری داشته باشد.

درباره یوگای خنده

۱۳ حقیقت جذاب درباره یوگای خنده

  • برای درمان اضطراب و افسردگی استفاده می‌شود.
  • برخی از تحقیقات نشان داده که ۱۵ دقیقه یوگا خنده معادل ۲ ساعت خواب است.
  • حرکتی شبیه به روغن‌کاری اجتماعی است. زیرا تنش‌ها و درگیری‌ها می‌توانند با یک خنده خوب از بین بروند.
  • مانند دارو است. زیرا یک سری از ماهیچه‌ها را درگیر می‌کند که باعث بهبود گردش خون می‌شوند. ظرفیت ریه را تقویت می‌کند، همچنین می‌تواند سرفه کاذبی ایجاد کند که باعث شل‌شدن مخاط می‌شود. این کار اکسیژن‌رسانی را بهبود می‌بخشد.
  • برخی می‌گویند که ۱ دقیقه یوگای خنده برابر با ۱۰ دقیقه پارو زدن است.
  • آزمایش‌های انجام‌شده بر روی بیماران قلبی نشان داده است که تأثیر خندیدن به اندازه فعالیت‌های شدید بدنی مانند دویدن و تنیس است.
  • تحقیقات نشان می‌دهد که یوگای خنده، هضم غذا را بهبود می‌بخشد و می‌تواند علائم IBS را کاهش دهد.
  • اشک‌هایی که از شدت خنده از ته دل سرازیر می‌شود، می‌تواند مجاری اشک را پاکسازی کند.
  • طبق تحقیقات، خندیدن باعث افزایش تعداد گلبول‌های سفید خون می‌شود و به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند.
  • خندیدن، افکار منفی، نگرانی و اضطراب را کاهش می‌دهد.
  • یوگای خنده فضایی برای شادی طبیعی و خودانگیختگی ایجاد می‌کند.
  • یوگا خنده در مواقع چالش‌برانگیز زندگی‌تان، می‌تواند نگرش مثبت را درونتان تقویت کند.

سوالات متداول درباره یوگای خنده

آیا می‌شود یوگای خنده را انفرادی انجام داد؟

بله، هرچند به شکل گروهی نشاط‌آورتر است.

آیا برای انجام یوگای خنده به تجهیزات خاصی نیاز است؟

خیر! شما برای این ورزش به هیچ تجهیزاتی نیاز ندارید.

آیا یوگای خنده برای همه مناسب است؟

تقریبا همه می‌توانند از یوگای خنده لذت ببرند. تمرینات را می‌شود به تناسب تغییر داد. اما اگر مشکلات شدید تنفسی، درد شدید شکم، آنفولانزا و یا سایر بیماری‌های عفونی دارید، بهتر است از انجامش صرف‌نظر کنید. همچنین کسانی که جراحی‌های سنگینی انجام داده‌اند یا دوران بارداری را سپری کرده‌اند، بهتر است یوگای خنده انجام ندهند.

3.5/5 - (2 امتیاز)

بدون دیدگاه، دیدگاه خود را در زیر اضافه کنید!


افزودن دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *