رفتن به محتوا

یوگا و لاغری؟ یک تجربه جدید و منحصربه‌فرد

یوگای لاغری

پنج هزار سال پیش، نوشته‌های لوح‌هایی در دره ایندوس به ما گفته‌اند که یوگا و لاغری چگونه در کنار هم قرار می‌گیرند. ما اکنون، چند ده قرن پس از آن لوح، به شما پیشنهاد می‌کنیم که اگر می‌خواهید لاغر شوید، تجربه حضوری یوگا در طبیعت را با اکتیک تجربه کنید. یا در بخش تجربه آنلاین، یوگا در خانه را به صورت آنلاین با ما تمرین کنید.

از یوگا در سروده‌های سانسکریت با نام Rigveda یاد شده است. یوگا توسط ریشی‌ها و برهمن‌ها که آموزش‌های خود را در اوپانیشادها ثبت کرده‌اند، اصلاح و توسعه یافت. این تمرین بعداً طی چندین قرن به آنچه امروزه به عنوان یوگا انجام می‌شود، تبدیل شد.

ما در این مقاله اکتیک به شما درباره مزایا و معایب برنامه یوگا و لاغری می‌گوییم. شما با یادگیری حرکات یوگا برای لاغری می‌توانید هم به آرامش خاطر برسید و هم وزن ایده‌آلتان را پیدا کنید.

لاغری با یوگا چگونه است؟

یک اشتباه رایجی درباره یوگا این است که آن را ورزشی کم‌کار می‌داند. اگر شما در ورزش‌های هوازی سنتی بیشتر عرق می‌کنید بدین معنی نیست که کالری بیشتری می‌سوزانید. بیشتر مردم از کالری که یوگا مصرف می‌کند، شگفت‌زده می‌شوند. یوگا می‌تواند ۱۸۰ تا ۶۰۰ کالری در ساعت از شما بگیرد، البته این میزان به سن، وزن، قد و جنسیت بستگی دارد.

یوگا و لاغری زمانی می‌توانند به درستی کار کنند که شما تغذیه مناسبی داشته باشید. زیرا تغذیه مناسب به سلامت ذهن و روح شما کمک می‌کند، چیزی که برای یوگا و لاغری ضروری است. پس در وهله اول شروع به جستجوی غذاهای سالم کنید.

چطور با یوگا لاغر شویم

یوگا همیشه باعث کاهش وزن نمی‌شود. درواقع یوگای عادی و یوگای لاغری تفاوت‌هایی دارند. زیرا یوگای عادی بیشتر بر روی ایجاد انعطاف‌پذیری، بهبود تمرکز و ساختن عضلات و ذهنی قوی کار می‌کند. زمانی که بدن شما به حرکات «آسانا»- آساناها اغلب حرکاتی کششی‌اند که با مکث و تنفس عمیق همراه هستند- عادت کرد، می‌توانید شروع کنید به تمرین آساناها برای کاهش وزن.

بهترین حرکات یوگا برای چربی سوزی سریع کدامند؟

حرکات ورزش یوگا برای لاغری، بازه وسیعی را در بر می‌گیرند. اما ما در اینجا برای یوگا و لاغری ۳ حرکت مهم را در نظر گرفته‌ایم. شما می‌توانید با انجام این حرکات در مدت چند ماه به بهترین حالت بدنی خود برسید، اما تاثیر یوگا در لاغری را می‌توانید کم‌کم و پس از چند هفته نیز مشاهده کنید.

پلانک (Plank)

پلانک رفتن در یوگا

اولین حرکت برای لاغری و یوگا، حرکت پلانک است. این حالت کالری زیادی می‌سوزاند، زیرا گروه‌های عضلانی اصلی از جمله شکم، شانه‌ها و باسن را درگیر می‌کند، در حالی که بدنتان مجبور است در برابر جاذبه زمین مقاومت کند. شما می‌توانید حرکات یوگا برای چربی سوزی سریع را کمی تغییر دهید تا بتوانید کالری بیشتری بسوزانید. مثلا با بالا بردن چند سانتی پا از تشک. هر چه مدت بیشتری در این حالت بمانید – از ۳۰ ثانیه تا پنج دقیقه – کالری بیشتری می‌سوزانید.

  • چگونه؟ با قرار دادن دست‌های خود به فاصله شانه‌ها در مقابلتان، به حالت میز قرار بگیرید. مطمئن شوید که شانه‌هایتان مستقیماً روی مچ‌هایتان قرار دارند، سپس پاهایتان را به عقب بپرید و انگشتان پا را روی زمین قرار دهید. باسن و قسمت مرکزی بدن خود را منقبض کنید و مطمئن شوید که آن‌ها بلند می‌شوند و بدن شما یک خط مستقیم- از سر تا پا- را شکل می‌دهد. با خیره شدن به نقطه‌ای روی زمین، گردنتان را در حالت خنثی نگه دارید. برای سه تا پنج نفس خود را حبس کنید.

صندلی (Chair)

پوزیشن صندلی در یوگا

حرکات یوگا برای لاغری تنوع بالایی دارد. اما حرکت صندلی یکی از بهترین حرکات یوگا برای لاغری است که می‌توانید در اکتیک آن را با تجربه حضوری یا تجربه آنلاین داشته باشید. برای انجام حرکت صندلی، باید ماهیچه‌های سرینی را درگیر کنید. ژست صندلی برای همه تمرین‌کنندگان یوگا و لاغری، ایمن و آسان است.

  • چگونه؟ با ایستادن در ژست کوهستان (Mountain pose)، هنگامی که پاهای خود را کنار هم و دستان خود را در راستای بدنتان قرار داده‌اید، این حرکات یوگا برای لاغری را شروع کنید. سپس، زانوهای خود را خم کنید و باسن خود را به عقب برگردانید تا ران‌هایتان موازی با زمین باشند و برای حفظ ثبات، پاشنه‌های خود را به سمت پایین فشار دهید. زانوهای شما باید کمی از نوک انگشتان پا شما جلوتر باشد و نیم تنه باید کمی به سمت جلو خم شود. شانه‌های خود را به سمت پایین و عقب فشار دهید و سپس بازوهایتان را بالای سر خود ببرید. این ژست نشان‌دهنده رابطه ایمن یوگا و لاغری است.

چاتورانگا دانداسانا (Chaturanga Dandasana)

چاتورانگا-دانداسانا

چاتورانگا دانداسانا یک حرکت کلاسیک یوگا و لاغری است که اساساً مانند حرکت شنای سوئدی (push-up) است. این حرکت یوگا و لاغری، زمانی که به درستی انجام شود، شما را ملزم می کند که بیشتر عضلات اصلی خود را درگیر کنید. قسمت مرکزی بدن شما باید منقبض شود، پاهایتان درگیر باشد و دست‌هایتان باید کار کنند تا زاویه ۹۰ درجه در آرنج‌ها حفظ شود. این فوق‌العاده چالش‌برانگیز است و حتی پیشرفته‌ترین تمرین‌کنندگان یوگا و لاغری را هم مجبور می‌کند که مراقب باشند و با کنترل حرکت کنند. بهتر است شما این حرکت را با کمک مربی یوگا انجام دهید یا آن را با اکتیک تجربه کنید.

  • چگونه؟ روی زیرانداز یوگا به حالت پلانک قرار بگیرید تا شانه‌هایتان مستقیماً بالای مچ دست قرار گیرند. به آرامی بدن خود را روی زیرانداز پایین بیاورید، وزن بدن خود را به جلو ببرید تا بالاتنه‌تان را به سمت بالا کشیده شود. ران‌های خود را به سمت بالا و دور از زمین نگه دارید. باسن شما نباید به بالا بچسبد و اجازه ندهید که شانه‌هایتان از آرنجتان پایین‌تر باشد. عضلات پشت خود را به استخوان کتف خود بپچسبانید، سپس آرنج‌های خود را خم کنید و آن‌ها را نزدیک دنده‌های پایینی در آغوش بگیرید. استخوان دنبالچه را بکشید و گردن را صاف نگه دارید. این حالت به عنوان سگ سر بالا نیز شناخته می‌شود.

پیشنهاد خواندنی: آموزش دویدن، راهی برای کاهش وزن

چند وقت یکبار باید حرکات یوگا برای لاغری را انجام داد؟

برای کاهش وزن تا جای ممکن می‌توانید یوگا تمرین کنید. بهتر است حداقل ۳ تا ۵ بار در هفته، به مدت حداقل ۱ ساعت، یک تمرین فعالانه‌ و شدیدتر داشته باشید. در روزهای دیگر، تمرین خود را با یک کلاس آرام و ملایم‌تر ترکیب کنید، مثل کلاس‌های هاتا، یین و یوگای ترمیمی.

اگر مبتدی هستید، به آرامی شروع کنید – با یک تمرین ۲۰ دقیقه‌ای. این کار به شما امکان می‌دهد قدرت و انعطاف‌پذیری خود را افزایش دهید و از صدمات جلوگیری کنید. هر هفته، ۱ روز کامل استراحت کنید. تمرین یوگای خود را با فعالیت‌هایی مانند پیاده‌روی، دوچرخه‌سواری یا شنا ترکیب کنید تا فواید بیشتری برای قلب و عروق داشته باشد.

به عنوان بخشی از برنامه روزانه خود، از وزن‌کردن مستقیم خود، بعد از کلاس یوگا، به خصوص یوگای گرم خودداری کنید. زیرا در طول کلاس، وزنِ آب بدنتان کم می‌شود و بنابراین ترازو، وزن درستی را نشان نمی‌دهد. بهتر است هر روز در ساعت مشخصی خودتان را وزن کنید.

آیا یوگا واقعا برای لاغری مفید است؟

کاهش وزن اصولا با سوزاندن کالری بیشتر با فعالیت بدنی زیاد یا اصلاحا مصرف کالری و کم‌کردن میزان مصرف صورت می‌گیرد. یعنی یا شما بیشتر غذا مصرف می‌کنید و فعالیت‌های شدیدتری انجام می‌دهید و یا الگوی مصرف کالری خود را تغییر می‌دهید. اغلب افراد برای کم‌کردن وزن از هر دو روش، به صورت ترکیبی، استفاده می‌کنند.

شاید به نظر برسد که بسیاری از فعالیت‌ها از یوگا کالری بیشتری می‌سوزانند، اما؛

مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۶ نشان داده است که یوگا اثرات ذهنی و بدنی مختلفی دارد که می‌تواند آن را به گزینه‌ای مفید برای کاهش وزن پایدار و سالم تبدیل کند.

لاغری و یوگا شبیه یک برنامه است که می‌تواند ذهن‌آگاهی شما را توسعه دهد، برای:

  • مقاومت در برابر مصرف غذاهای ناسالم
  • مقاومت در برابر خوردن بیش‌ازحد
  • مقابله با استرس غذاخوردن
  • هماهنگی بیشتر بین ذهن و بدن
  • افزایش عزت نفس و بهبود خلق و خوی
  • کاهش درد
کدام برای لاغری مناسبتر است: یوگا یا تناسب اندام (Gym)؟

هر دو مزایای خاص خودشان را دارند. یوگا شامل کشش و آرامش بیشتر است، درحالی که تناسب اندام با انقباض عضلات سروکار دارد. پس نمی‌شود به طور قطعی گفت کدام بهتر است. بستگی به انتخاب خود شما دارد.
شما علاوه بر اینکه می‌توانید در تجربه آنلاین یا حضوری اکتیک یوگا و لاغری را تمرین کنید، در بخش نظرات هم می‌توانید به ما بگویید که کدام یک را انتخاب بهتری می‌دانید. ما سر تا پا گوش هستیم برای شنیدن تجربیات شما از ژست‌های مختلف یوگا که به لاغریتان کمک کرده است.

چقدر طول می‌کشد با یوگا لاغری را به دست آورم؟

تاثیر یوگا در لاغری در مدت کمی نمایان می‌شود. اما از ماه دوم شما می‌توانید به شکل محسوسی چربی‌سوزی را حس کنید.

آیا یوگا باعث لاغری بیش از حد می‌شود؟

خیر. یوگا به شما یاد می‌دهد چگونه بهترین رژیم غذایی را داشته باشید و به یک ذهن آرام برسید.

5/5 - (2 امتیاز)

بدون دیدگاه، دیدگاه خود را در زیر اضافه کنید!


افزودن دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *