رفتن به محتوا

یک مربی یوگا چه ویژگی‌هایی دارد؟

مربی یوگا اکتیک

مربی یوگا باید چه دانش و مدارکی داشته باشد؟ فرق یک مربی یوگای باسواد با یک مربی که صرفاً ادعای مربی‌گری را یدک می‌کشد چیست؟ وقتی به‌دنبال بهترین مربی یوگا هستیم و می‌خواهیم آموزش یوگا را در بهترین سطح تجربه کنیم، باید به چه نکاتی توجه داشته باشیم؟ یا اصلاً ما اگر خودمان بخواهیم مربی یوگا شویم باید چه کار کنیم؟ این سؤالات سخت وقتی ساده می‌شوند که ما در ابتدا بدانیم یک مربی یوگا اصولاً باید چه دانشی داشته باشد و مربی یوگا باید چه کسی و با چه توانایی‌هایی باشد و همین‌جاست که اکتیک وارد می‌شود تا به این سؤالات پاسخ دهد و سختی این سوال‌ها را ساده کند.

بله! اکتیک جهان کشف تجربه‌ها و پیداکردن بهترین مربی‌ها به‌صورت آنلاین و حضوری است و قرار است در این راه همراه شما باشد؛ پس چه به‌دنبال بهترین مربی یوگا باشید و چه بخواهید خودتان به یکی از بهترین مربیان تبدیل شوید، جای درستی را برای مطالعه و رسیدن به جواب سوالاتتان انتخاب کرده‌اید. ما در ادامه واقعا همه اصول مهم برای تبدیل‌شدن به مربی یوگا را به شمل خواهیم گفت و شما حتی اگر قرار نباشد خودتان مربی شوید و فقط قرار است مربی انتخاب کنید، باید مدارک افراد را بررسی کنید و ببینید آیا واقعا مراحل زیر را طی کرده است یا نه.

پیش از خواندن مراحل باید یادآوری کنیم که یکی از اهداف ما در اکتیک همین معرفی کردن بهترین مربی‌ها و معلم‌ها در همه رشته هاست. کسانی که تجربه دارند و شما می‌توانید در کنارشان یاد بگیرید، امتحان کنید، سوال بپرسید و نهایت استفاده را از تجربه آنها ببرید. همین حالا یک تجربه یوگا از اکتیک بخرید و با میزبان و مربی یوگا هم صحبت شوید:

مرحله اول: مربی یوگا باید بهترین گواهینامه و مدرک را بر اساس اهداف و موقعیتش انتخاب کند

با وجود انواع مختلف گواهینامه‌های یوگا، چگونه تصمیم بگیریم که کدام‌یک برای ما مناسب است؟ قبل از تصمیم‌گیری برای اخذ گواهینامه مربی یوگا، توصیه می‌کنیم که بفهمید می‌خواهید چه نوع از آموزش یوگا را تدریس کنید. همچنین به‌عنوان یک مربی یوگا باید از خودتان بپرسید سبک شما در تدریس یوگا چیست؟ می‌دانید که انواع یوگا برای سالمندان، جوانان، زنان باردار وجود دارد و همچنین انواع یوگا برای سبک‌های مختلف یوگا، از جمله هاتا یوگا، وینیاسا یوگا، و یوگا پس از زایمان در نظر گرفته شده است و در سرتاسر دنیا تدریس می‌شود.

چطور مربی یوگا باشیم

تبدیل‌شدن به مربی یوگا یک کار زمان‌بر است

برای اخذ مدرک تمام سطوح مختلف، گواهینامه یوگا وجود دارد که به ساعات آموزش آن بستگی دارد. در سطح جهانی متداول‌ترین دوره‌های آموزش برای مربی یوگا شامل آموزش مربی‌گری یوگا RYT 200 ساعته و آموزش ۵۰۰ ساعته RYT است. این را برای چی گفتیم؟ برای این‌که در نظر بگیرید که مدرک مربی‌گری یوگا یعنی این‌که شخص باید بین ۲۰۰ تا ۵۰۰ ساعت آموزش ببیند و شما نباید بپذیرید که هر کسی که فقط چند ساعتی کارگاه گذرانده باشد، خودش را معلم یوگا بداند.

استفاده از ظرفیت‌های آموزش آنلاین، راه را کوتاه کرده است

آیا به برنامه‌ یا کلاسی علاقه‌مند هستید که از نظر جغرافیایی شرکت‌کردن در آن برای شما غیرممکن است؟ خب اصلا نگران نباشید چون جهان امروز عملا جهان آموزش آنلاین است. تبدیل‌شدن به یک مربی یوگا به صورت آنلاینْ ساده و بدون دردسر است، و یکی از بهترین راه‌ها برای یادگیری یوگا است و اتفاقا تجربه آنلاین اکتیک هم این برنامه‌های آموزشی را در لیست خود دارد.

به‌عنوان یک مربی یوگا باید با اتحادیه‌های جهانی و ملی یوگا در ارتباط باشید

بعد هم که تمام پیش نیازهای آموزش معلم یوگا را برآورده کردید و تصمیم گرفتید که کدام گواهینامه را می‌خواهید دریافت کنید، حالا نوبت این است که در اتحادیه‌های جهانی و ملی یوگا ثبت نام کنید. چرا؟ چون اصولا شما باید بتوانید این فعالیت را در سطحی جهانی و در ارتباط با دیگر مربیان پیگیری کنید و هر روز آپدیت باشید و از تجربه‌های سایر مربیان به‌صورت تخصصی استفاده ببرید.

مرحله دوم: دوره آموزشی را شروع کنید

اکنون که گواهینامه‌ یا مدرک مدنظرتان را انتخاب کرده‌اید، زمان آن فرا رسیده است که دوره‌های آموزشی را شروع کرده و به تمرینات یوگا بپردازید. موقعی‌که دوره‌ای را پیدا کردید که فکر می‌کنید برای شما مفید است، باید موارد زیر را در نظر بگیرید که به شما می‌گوید آیا این دوره برای شما بهترین گزینه برای است یا نه.

شروع آموزش یوگا

آیا دوره آموزشی اصول یوگا را پوشش می‌دهد؟

اگر به‌تازگی می‌خواهید یاد بگیرید که چگونه معلم یوگا شوید و چیز زیادی در مورد مربی‌گری نمی‌دانید، اولین چیزی که باید از آن مطمئن شوید این است که دوره شما اصول اولیه را پوشش می‌دهد یا نه. مطمئناً یادگیری اصول اولیه هنگام مطالعه برای تبدیل‌شدن به یک مربی معتبر یوگا ضروری است. یادتان باشد که اگر اصول را ندانید هم باید منتظر انواع مصدومیت باشید و هم این‌که مسلما در آینده اعتماد شاگردان خود را از دست می‌دهید.

یکی از نمونه‌ها در مورد یادگیری اصول، فراگیری حالت‌های مختلف یوگا است. اگر این حالات هرگز به شما آموزش داده نشود که چگونه حالت‌های مختلف یوگا را به‌درستی طراحی کنید یا اصلا خودتان آنها را حین تبدیل‌شدن به مربی یوگا، فرانگیرید، پس چگونه می‌توانید روزی آن دانش را به یوگاآموز منتقل کنید؟ مربی یوگا مثل سایر مربیان باید سرمشق سایر دانش‌آموزان خودش باشد.

آیا دوره آموزشی، خلاقیت را در شما پرورش می‌دهد؟

دانستن اصول اولیه همچنین به شما این امکان را می‌دهد که با استفاده از درک خود از وضعیت‌های مختلف و نحوه پیوندزدن آنها در یک دنباله، در تمرینات خود خلاق شوید. هر دوره آموزش مربی‌گری یوگا برای مبتدیان یا دوره آموزشی ۲۰۰ ساعته یوگا باید موارد زیر را پوشش دهد:

  • آناتومی
  • تراز/آسانا
  • ترتیب‌دهی
  • فلسفه یوگا
  • استفاده صحیح و اصلاحات
  • نحوه انجام تنظیمات عملی
  • تمرین تدریس
  • مراقبه

یوگا عمدتاً با تمرکز شدید بر روی قدرت و توسعه توانایی‌های بدنی انجام می‌شود، برهمین‌اساس شما نکاتی را برای تمرینات اصلی یاد خواهید گرفت که می‌توانید آنها را با دانش‌آموزان و مشتریان خود به اشتراک بگذارید. البته که یادتان نرود که هیچ‌کدام از برنامه‌های آموزشی به شما یاد نمی‌دهد که چگونه یک مربی خوب و انسانی بهتر باشید، یعنی که شما باید تمام ویژگی‌های شخصیتی مهمی را که برای مربیان شخصی و مربیان یوگا مناسب است، کشف کنید و در این راه خلاقیت به‌خرج دهید.

پیشنهاد خواندنی: لیستی از بهترین مربیان پاراگلایدر تهران

مرحله سوم: انتخاب یک حوزه و یکی از انواع یوگا

شما باید برخی از انواع محبوب یوگا را بررسی کنید که بیشتر شامل این موارد است:

  1. وینیاسا یوگا (تا حد زیادی محبوب‌ترین)،
  2. یوگا قدرتی،
  3. یوگای داغ.

اگر قصد دارید یک درمانگر یا مربی یوگا شوید، ممکن است ارزش آن را داشته باشد که در شروع کار فقط به یک سبک یوگا پایبند باشید. اصولا شغل و تخصص خود را به‌این‌دلیل انتخاب کنید که شما همیشه می‌توانید سبک‌های بیشتری را در ادامه راه یاد بگیرید. بدون شک، زمانی که روی سبک (یا سبک‌هایی) که بیشتر برای شما مناسب است، تمرکز کنید، یاد خواهید گرفت که چگونه یوگا را مانند یک حرفه‌ای مطالعه کنید.

lvfd d,'h

مرحله چهارم: قبولی در امتحان و تکمیل تکلیف نهایی

درست مانند هر گواهی تناسب‌اندام دیگری، شما باید امتحان گواهینامه خود را بگذرانید و تکالیف نهایی خود را تکمیل کنید. بیشتر الزامات تبدیل‌شدن به مربی یوگا و دریافت گواهینامه شامل موارد زیر است:

  • امتحان کتبی
  • امتحان عملی
  • تدریس دانشجویی

برای مشاهده الزامات آموزش مربی‌گری یوگا و نحوه دریافت گواهی، با ارائه‌دهنده گواهینامه خود تماس بگیرید.

آنچه باید در مورد وجه تجاری تبدیل‌شدن به مربی‌ یوگا بدانید

طبق آمار اداره آمار کار ایالات متحده، چشم‌انداز شغلی مربی تناسب‌اندام و مشاغل مرتبط این حوزه، به‌میزان ۳۹ درصد رشد خواهد کرد که بسیار سریع‌تر از میانگین پیش‌بینی‌شده در دهه آینده است. به‌هر‌حال بیشتر مردم به سلامت ذهن و بدن خود اهمیت می‌دهند و صنعت سلامت و تناسب اندام همواره در حال رونق است. بنابراین، عاقلانه است که گواهینامه‌های انتخابی زیر را به کارنامه خود اضافه کنید:

  1. مربی بدن‌سازی گروهی،
  2. مربی آمادگی جسمانی،
  3. مربی سلامت عمومی بدن
  4. مربی تغذیه

اگر در مورد وجه تجاری تبدیل‌شدن به مربی یوگا سوال دارید باید به شما بگوییم که در سطح جهانی حقوق معمولی مربی بدن‌سازی و یا مربی خصوصی، طبق آمارهای اخیر، تقریباً ۴۰ هزار دلار در سال است، اما در صورت ترکیب با حقوق معمولی مربی یوگا، می‌تواند دو یا حتی سه برابر شود. همه چیز به نحوه کار شما بستگی دارد و افزایش حقوق در نسبت با ایران هم تقریبا همین است.

همچنین یادتان باشد که اگر یک مربی خصوصی یا مربی یوگا هستید، حقوق شما به احتمال زیاد بیشتر از کسی است که فقط یک مربی شخصی یا مربی تناسب اندام گروهی در یک باشگاه است. همچنین باید در نظر بگیرید که در‌حالی‌که کارمندان سالن بدن‌سازی تحت‌الحمایه مدیران شرکت یا باشگاه هستند، مربیان خصوصی، مستقل و آنلاین می‌توانند نرخ‌های آموزشی شخصی خود را تعیین کنند. درنهایت این‌که آخرین قطعه از پازل مربی‌گری یوگا این است که آنچه را که در طول تمرین آموخته‌اید، عملی کنید و شروع به آموزش کنید.

مربی یوگا در تهران

مزایای دریافت گواهینامه یوگا چیست؟

حالا که متوجه شدید که مراحل تبدیل‌شدن به مربی یوگا چیست، بیایید به مزایای دریافت گواهی نگاه کنیم که شامل موارد زیر است:

  • آگاهی از تاریخچه یوگا، تکنیک‌های تنفس و اشکال مختلف یوگا
  • فلسفه یوگا و چگونگی یوگی‌شدن
  • نحوه شروع آموزش یوگا، حرکات مختلف یوگا و تمرینات مت یوگا
  • مدیتیشن و آموزش یوگای ترمیمی
  • نحوه آموزش کلاس‌های یوگا برای جمعیت‌های خاص
  • زیر‌و‌بم استودیوهای یوگا و جنبه‌های تجاری یوگا

تبدیل‌شدن به یک مربی یوگا همراه با راه‌اندازی یک مدرسه یوگای معتبر و ثبت‌شده به مشتریان این اطمینان را می‌دهد که شما به‌طور‌کامل و از صمیم قلب در تقویت مهارت‌های آموزشی خود و شروع یک شغل متحول‌کنندۀ زندگی، سرمایه‌گذاری کرده‌اید و همین برای مخاطبان شما یک دلیل قوی خواهد بود که شما را انتخاب کنند. البته که شما به‌راحتی و به‌صورت آنلاین می‌توانید یک مربی یوگا در منزل باشید و از پلتفرم‌هایی مثل اکتیک برای ارائه اعتبار کار خود استفاده کنید. همین حالا هم اگر به‌دنبال بهترین مربی یوگا در تهران و دیگر نقاط ایران باشید، مطمئنا فضای آنلاین آنها را با شما در تماس قرار خواهد داد.

یک معیار مهم برای انتخاب مربی یوگا: او باید تاریخ و فلسفه یوگا را بداند

گاهی اوقات، اینکه چرا آدم‌ها یوگا را انجام می‌دهند توسط اکثر فراگیران یوگا فراموش می‌شود. دانستن فلسفه یوگا را فراموش نکنید چه می‌خواهید این ورزش را یاد بگیرید و چه قرار است مربی یوگا باشید.

حتما شما هم پست‌های اینستاگرامی را بالاپایین کرده‌اید و دیده‌اید که مربیان خودخوانده یوگا چگونه این ورزش را فعالیتی نشان می‌دهند که صرفا با انرژی مثبت، لبخندزدن‌های تصنعی و فراموش‌کردن جهان در کلیت آن پیوند دارد.

آیا واقعا یوگا این است؟ واقعا فعالیتی که هزاران سال در بدنه انواع ادیان، آیین‌ها و رفتارهای کهن انسانی جا گرفته است، به همین چند حرف من‌‌درآوردی و مد روز ختم می‌شود؟ بعید است! پس یکی از اصلی‌ترین معیارهای شما برای انتخاب مربی یوگا یا تبدیل‌شدن به یک مربی درست‌حسابی و متفاوت یوگا این است: دانستن تاریخ و فلسفه یوگا!

در نهایت، فلسفه یوگا در مورد درک هستی ما و جهان است، و هر چه بیشتر به‌عنوان یک مربی یوگا این نکته را درک کنید، می‌توانید انگیزه بیشتری در دانش‌آموزان خود ایجاد کنید. اگر هم دنبال یادگیری این ورزش زیبا و کهن هستید، بهتر است آگاهانه در مورد فلسفه و تاریخ یوگا بدانید. برخی از دوره‌ها هستند که به شما یاد می‌دهند که چگونه می‌توانید با فراگیری یک شکل از فلسفه یوگا، گواهینامه یوگا دریافت کنید، بنابراین برای یافتن دوره‌ای که با طرز فکر کلی شما مرتبط باشد، وقت بگذارید.

حرف آخر: راهنمای کوتاه انتخاب مربی یوگا

مربی یوگا باید مدرک‌های معتبر یوگا را به شما ارائه دهد و شما باید بتوانید اعتبار مدارک او را چک کنید. شما همچنین باید درباره تجربه دیگران هم کنجکاو باشید، هم بپرسید و هم بخوانید. برای مثال اگر همین حالا هم از انتخاب مربی یوگا، تجربه و خاطره‌ای دارید و آن را برای دیگر مخاطبان بنویسید مطمئن باشید یک تاثیر مهم در زندگی دیگران ایجاد کرده‌اید.

همچنین باید مطمئن شوید که مربی یوگا دانش کافی درباره فیزیولوژی بدن، انواع حرکات یوگا و آسیب‌های مرتبط را دارد و اصول یوگا را بداند. در کنار همه این‌ها همان‌طور که گفتیم او باید تاریخ و فلسفه یوگا را هم بلد باشد تا این فعالیت را برایتان معنادار کند و شما از یوگا چیزی یاد بگیرید.

مراحل مربی‌گری یوگا چیست؟

درنظر گرفتن اهداف و موقعیت برای انتخاب مدرک، شروع دوره آموزشی، انتخاب یک حوزه تخصصی از یوگا و درنهایت گذراندن امتحانات از مهم‌ترین مراحل هستند.

مربی یوگا باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد؟

مدرک معتبر داشته باشد، تاریخ و فلسفه یوگا را بداند، به اصولش کاملا واقف باشد و حوزه‌های مختلف آن را بشناسد.

مزایای دریافت گواهینامه یوگا چیست؟

آگاهی از تاریخچه یوگا، تکنیک‌های تنفس و اشکال مختلف یوگا، فلسفه یوگا و چگونگی یوگی‌شدن، نحوه شروع آموزش، حرکات مختلف و تمرینات مت یوگا و مدیتیشن و آموزش یوگای ترمیمی از مهم‌ترین مزایای دریافت گواهینامه است.

اگر شما هم مربی یوگا هستید یا بهترین مربی‌های یوگای تهران را میشناسید لطفا خودتان یا مربی‌تان را در قسمت نظرات به خوانندگان اکتیک معرفی کنید.

4.5/5 - (6 امتیاز)

بدون دیدگاه، دیدگاه خود را در زیر اضافه کنید!


افزودن دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *