رفتن به محتوا

انتخاب بهترین چوب برای منبت کاری: واجب‌تر از ابزارتان

بهترین چوب منبت کاری

انتخاب بهترین چوب برای منبت کاری می‌تواند کار دشواری باشد. برخی از چوب‌ها بسیار نرم هستند، در حالی که برخی دیگر، مانند کاج، می‌توانند پر از گره باشند. با تمام گزینه‌های طبیعی که داریم، ممکن است از خود بپرسید که بهترین چوب برای منبت کاری چیست و کدام چوب است که می‌تواند نیازهای شما را به دقیق‌ترین حالت برآورده کند.

ما در این مقاله اکتیک می‌خواهیم درباره چوب برای منبت کاری با شما صحبت کنیم. انتخاب چوب برای منبت کاری، در کنار مهارت و کیفیت ابزارهای شما، مشخص می‌کند که محصول نهایی‌ چقدر حرفه‌ای و زیبا خواهد بود. اگر به دنبال انتخاب بادوام‌ترین چوب‌ برای منبت کاری هستید، ادامه مطلب را از دست ندهید.

چگونه بهترین چوب برای منبت کاری را پیدا کنیم؟

ابتدا باید نوع چوب ایده‌آل نیازهای خود را پیدا کنیم. برخی از افراد ممکن است به دنبال چوب برای منبت کاری ظروف آشپزخانه، مانند قاشق یا کاسه باشند. در این صورت به چوب سختی نیاز خواهید داشت که رطوبت را جذب نکند، بادوام باشد و به راحتی شکسته نشود.

چوب بلوط یا درخت زبان گنجشک برای ظروف آشپزخانه و غذاخوری می‌توانند انتخاب جالب به نظر بیایند. اما باید به این نکته نیز توجه داشته باشید که این چوب‌ها در عین اینکه مقاوم هستند و رطوبت را به خود جذب نمی‌کنند، اگر با روغن تماسی داشته باشند، به سرعت لکه می‌شوند. بنابراین بلوط و درخت زبان گنجشک چوب مناسب منبت کاری برای زمانی هستند که محصولات آن‌ها با روغن تماس ندارند. از طرف دیگر، اگر از چوب برای منبت کاری به خاطر تزئین استفاده می‌کنید، می‌توانید از انواع چوب نرم یا چوب سخت استفاده کنید.

انتخاب بهترین چوب منبت کاری

بیشترین مانع برای عدم انتخاب چوب برای منبت کاری درست زمانی رخ می‌دهد که ابزارهای منبت‌کاری شما کُند می‌شوند. اگر ابزار منبت کاری گران قیمتی دارید، باید روی استفاده از چوب نرم به جای چوب سخت تمرکز کنید، زیرا این کار باعث افزایش عمر ابزار و چاقو می‌شود.

اگر هدف شما از انتخاب چوب برای منبت کاری داشتن یک محصول با کیفیت بالا است که با تلاش اندک به دست می‌آید، چوب درخت نمدار آمریکایی (basswood) و کاج گزینه‌هایی عالی هستند. از طرف دیگر، کار با بلوط سفید (white oak) بسیار چالش‌برانگیز است و اگر به درستی از آن استفاده نکنید، می‌تواند به سرعت ابزار شما را کُند کند. چوب‌های متراکم و سخت مانند بلوط سفید می‌توانند باعث لغزش شوند. این لغزش می‌تواند سلامت و ایمنی شما به عنوان یک منبت‌کار را در خطر بیاندازد. پس مراقب باشید!

در انتخاب چوب برای منبت کاری باید چه معیارهایی داشته باشیم؟

هنگام انتخاب چوب برای منبت کاری باید به عوامل مختلفی توجه کرد. اول از همه، شما به چوبی نیاز دارید که الگوهایی متراکم داشته باشد، در غیر این صورت ارزش زیبایی‌شناختی خود را از دست می‌دهد و منبت‌کاری شما چنگی به دل نخواهد زد.

علاوه بر این، شما نمی‌خواهید محصولات منبت‌کاری‌شده پس از خشک‌شدن، رطوبت زیادی به خود جذب کنند، زیرا این امر خطر تاب‌برداشتن و از بین رفتن شکل صنایع دستی را افزایش می‌دهد. این فاکتور به ویژه هنگام منبت‌کاری وسایلی کاربردی، مانند قاشق یا کاسه، بسیار مهم است.

سه ویژگی دیگر که در انتخاب بهترین چوب برای منبت کاری باید در نظر گرفته شوند، عبارتند از:

  • سهولت منبت‌کاری: منبت‌کاری روی چوب خیلی آسان نیست. کارِ دستی فراوان و معمولاً زمان زیادی می‌طلبد. حتی یک وسیله کوچک، مانند قاشق، می‌تواند قسمت زیادی از روز را اشغال کند. بنابراین، به نفع شماست که با چوب نرم‌تری کار کنید که به راحتی منبت‌کاری می‌شود.
  • تازه‌تر، بهتر است: چوب، به‌طور کلی، بالاترین میزان رطوبت را دارد، بنابراین زمانی که سبز و تازه است، کار کردن با آن، آسان‌تر است. با این حال، فراموش نکنید که آن را از تابش مستقیم نور آفتاب و همچنین باران دور نگه دارید. در غیر این صورت، به‌شدت شکاف بر می‌دارند
  • تمیز و صاف: وقتی در حال منبت‌کاری هستید، انگار دارید با الیاف کار می‌کنید. بنابراین، هنگامی که در این الیاف، گره یا سایر آسیب‌های چوب اختلال وارد نمی‌کنند، فرآیند منبت‌کاری بسیار لذت بخش‌تر می‌شود. برای این منظور، مهم است که با شاخه‌ها یا کُنده‌های صاف و بدون گره کار کنید.

بهترین چوب برای منبت کاری کدام است؟

چوب نمدار آمریکایی (basswood)

چوب نمدار امریکایی چوب منبت کاری

اولین انتخاب ما چوب نمدار آمریکایی است که شاید محبوب‌ترین چوب برای منبت کاری باشد. این چوب مخصوص منبت کاری، خصوصیات یک چوب نرم را دارد که کار با آن بسیار آسان است. چوب نمدار آمریکایی برای ایجاد هنرهای چوبی، از کاسه و بشقاب‌های تزئینی گرفته تا قاشق، عالی است. تقریباً هیچ بویی ندارد و به خوبی می‌تواند از پس لکه‌های روغن برآید.

بر چوب نمدار آمریکایی، هم می‌شود در امتداد و هم روی بافت چوب منبت‌کاری کرد. این چوب همان‌طور که گفته شد، اغلب برای ظروف آشپزخانه استفاده می شود، زیرا برای غذا بی‌خطر است. بنابراین می‌توانید با آن با خیال راحت، قاشق، کاسه و بشقاب درست کنید.

گردوی سفید (Butternut)

چوب گردوی سفید منبت کاری

اگر بودجه کمی دارید، شاید بهتر باشد به چوب گردوی سفید که با عنوان باترنات هم شناخته می‌شود، نگاهی بیندازید. مانند چوب نمدار آمریکایی، کار با چوب گردوی سفید بسیار آسان است. این چوب مناسب منبت کاری است و با آن می‌شود لکه‌ها را به‌خوبی مدیریت کرد. سطح بو آن کم است. چوب خام گردوی سفید می‌تواند بسیار مقرون به صرفه باشد. و دارای روکش طبیعی با رگه‌های (woodgrain) درشت چوب است. به عنوان چوب مخصوص منبت کاری، گردوی سفید می‌تواند یک انتخاب عالی برای هر هنرجویی باشد.

پیشنهاد خواندنی: صفر تا صد آموزش منبت کاری را در این مطلب بخوانید.

گردو (Walnut)

منبت کاری با چوب گردو

گردو به عنوان چوب برای منبت کاری یک گزینه متراکم و محکم است. رنگی تیره دارد و رگه‌های آن مستقیم هستند. به دلیل سفت‌تر بودن بافت گردو، بهتر است آن را با یک چکش چوبی (mallet) برش دهید. این چوب دارای یک روکش طبیعی و تمیز است که می‌تواند به محصول نهایی کارتان زیبایی بیشتری ببخشد. صنایع چوبی که با گردو ساخته می‌شوند، بادوام‌ترند و در برابر رطوبت مقاومت بیشتری از خود نشان می‌دهند.  نسبت به گردوی سفید و نمدار آمریکایی می‌شود کنترل بیشتری روی چوب گردو داشت.

افرا (Maple)

چوب منبت کاری افرا

اگر از یک چالش کوچک لذت می‌برید، افرا می‌تواند انتخاب خوبی باشد. با وجود ساختار پیچیده‌تر، بسیاری از منبت‌کاران از افرا به عنوان یک چوب برای منبت کاری استفاده می‌کنند. زیرا افرا رگه‌های درشت بسیار زیبا و یک بافت نامتقارن دارد که می‌تواند هر کسی را مجذوب خود کند.

اما شما برای استفاده از چوب افرا نیاز به پلان دقیق دارید. بهتر است محصولات چوبی افرا را از رطوبت دور نگه دارد، زیرا پس از خشک‌شدن، رطوبت باعث می‌شود فرم آن کمی تغییر کند. همچنین ممکن است برخی از افراد به چوب افرا آلرژی خفیفی داشته باشند.

گیلاس (Cherry)

چوب گیلاس منبت کاری

گیلاس یک گزینه متعادل است. چیزی بینابین یک چوب نرم و چوب سخت. اما انتخاب آن به عنوان چوب برای منبت کاری، به منبت‌کاران باتجربه‌تر توصیه می‌شود. چوب گیلاس وقتی خشک می‌شود، می‌تواند اندکی تغییر شکل دهد. اما پس از آن، یک چوب محکم و بادوام خواهد بود که برای مدت طولانی شکل خود را حفظ می‌کند.

گیلاس یک چوب مخصوص منبت کاری تجاری است. این چوب در برابر لکه مقاوم است و بوی بسیار کمی دارد. چوب گیلاس همه کاره است، هم می‌شود آن را در امتداد آن و هم روی رگه‌هایش، منبت‌کاری کرد. البته شما برای این کار نیاز به ابزارهای دقیق و مهارت مناسب دارید. اگر قصد فروش وسایل تزئینی را دارید، چوب گیلاس قطعا یک گزینه ایدئال است.

بلوط قرمز (Red Oak)

منبت کاری با چوب بلوط قرمز

بلوط قرمز در مقام چوب برای منبت کاری، یک چالش واقعی برای کار کردن است. این چوب متخلخل است و برای تراشیدن آن، به یک پتک با کیفیت نیاز دارید. محصولات بلوط قرمز باید دور از آب و رطوبت نگهداری شوند. این یک نوع چوب برای باتجربه‌ترین منبت‌کاران است که می‌دانند چگونه با یک چوب سخت کار کنند. با این حال، اگر بتوانید بر روی رگه‌های بلند و بزرگ چوب حکاکی کنید و از پس نگه‌داری محصولات به‌خوبی برمی‌آیید، منبت‌کاری‌های بلوط قرمز علاوه بر آنکه زیبایی خیره‌کننده‌ای دارند، می‌توانند قرن‌ها دوام بیاورند!

چوب ماهون (Mahogany)

چوب ماهون منبت کاری

ماهون یا ماهاگونی یک ترند جدید برای برخی از منبت‌کاران است. بافت قهوه‌ای مایل به قرمز با رگه‌های مستقیم چوب، آن را به یک چوب مناسب منبت کاری تبدیل کرده است. با وجود اینکه چوب ماهون، یک چوب سخت است، می‌توان آن را به راحتی کنده‌کاری کرد. رایحه آن بسیار ضعیف است و برای تراش آن می‌توانید از ابزار دستی و برقی استفاده کنید. پس از خشک شدن، روکش مایل به قرمز خود را حفظ می‌کند که بسیار دلپذیر است. ماهون همچنین یک چوب پایدار است که دوام بسیار بالایی دارد.

3.5/5 - (6 امتیاز)

بدون دیدگاه، دیدگاه خود را در زیر اضافه کنید!


افزودن دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *