رفتن به محتوا

پاراگلایدر در تهران: معرفی بهترین محل های پرواز پاراگلایدر

محل پرواز با پاراگلایدر تهران

مثل خواب است. تهرانی که آدم فقط در خواب می‌بیند. صدا و آژیر و ترافیک نیست. باد توی صورتت می‌خورد و در آسمان سیر می‌کنی و سعی می‌کنی خانه‌ات را از آن بالا پیدا کنی. از پایین، شبیه بادبادکی در آسمانی که با دست نشانش می‌دهند و آدم‌های رویاپرداز سرشان را بالا می‌آورند تا آن بادبادک رنگی را ببینند. پرواز با پاراگلایدر همین قدر هیجان‌انگیز و خیال‌پردازانه است. در ادامه این مقاله اکتیک، جزئیات ورزش رویایی پاراگلایدر و اطلاعات مربوط به محل های پرواز پاراگلایدر در تهران، کایت سواری در تهران، بهترین باشگاه‌های پاراگلایدر در تهران و همچنین چگونگی آموزش پرواز پاراگلایدر را می‌خوانید.

اسم سایت‌های پرواز پاراگلایدر در تهرانآدرس
سایت شهید عسگری تهران (سایت همت)تهران، اتوبان کرج، شهرک دانشگاه صنعتی شریف، بلوار دانش، میدان دانش.
سایت پاراگلایدر آبسرد (چنار شرق دماوند)آبسرد، ۱۰ کیلومتر بعد از گیلاوند، ده چنار
سایت پاراگلایدر سوپا کرجکیلومتر ۸ اتوبان کرج قزوین – پشت شرکت سوپا
سایت پرواز پاراگلایدر شهرانجنت آباد شمالی

مختصری درباره تاریخ پاراگلایدر

شاید برای‌تان جالب باشد قدری هم درباره تاریخچه شکل‌گیری پاراگلایدر بدانید. ماجرای ورزش پاراگلایدر از سال ۱۹۵۲،  و با ابتکارات فردی به نام دومینا جالبرت در کانادا آغاز شد. او گلایدری با قابلیت کنترل توسط سرنشین و چندین سلول در بال را طراحی کرد و ساخت. سپس در سال ۱۹۵۴، والتر نایمارک در مقاله‌ای درباره پرواز پیش‌بینی کرد که خلبان‌ها با وسایل پروازی که در حال اختراع است، می‌توانند با دویدن از دامنه کوه‌ها و شیب تپه‌ها یا به کمک پریدن از صخره‌ها و حتی در حال اسکی کردن در کوه های آلپ پرواز کنند.

در سال ۱۹۶۱ مهندس فرانسوی، پیر لومونژین، طراحی چتر‌های نجات را ارتقاء داد و پاراکامندر را اختراع کرد و مسیر این تکامل برای سال‌ها ادامه داشت. از جمله این ابتکارات تکمیل‌کننده می‌توان به اضافه کردن سلول‌های فشرده‌تر به بال‌ها و کنترل بال توسط لاین‌ها اشاره کرد.

یکی از مهم‌ترین وقایع در تاریخچه پاراگلایدر به دست سه خلبان فرانسوی رقم خورد. این سه نفر تکنیک دویدن و لانچ از روی شیب و ارتفاع در منطقه میوسی فرانسه را عملی کردند. در واقع این ورزش به شکل امروزی بر روی تپه های این منطقه متولد شد و میوسی را مهد پاراگلایدر می‌دانند. یک‌ سال بعد از آن گاردن بوسون پاراگلایدر را در مسابقات  هنگ گلایدینگ به جهان معرفی کرد.

البته وسیله‌ای که آنها در آن مسابقات از آن استفاده می کردند، بیشتر به چتر سقوط آزاد شبیه بود و به مرور زمان به شکل امروزی درآمد. پایین آمدن از کوه با چتربال یا پاراگلایدر انگیزه‌ای برای پیشرفت این ورزش شد، به طوری که امروزه به ورزشی مستقل در نقاط گوناگون جهان تبدیل شده است. در این راستا کارخانه هایی برای تولید پاراگلایدر  به وجود آمدند که در پیشرفت و تکامل چتربال بسیار مؤثر بودند.

اختراع کایت و پاراگلایدر

اختراع کایت در دهه ۷۰ میلادی، پرواز را مردمی‌تر کرد. ولی پرواز با کایت به دلایلی مثل سختی فراگیری و حمل و نقل و وزن، برای همه آسان نبود. اواسط دهه ۸۰ میلادی و با آمدن پاراگلایدر، بخشی از این مشکلات حل شد و پرواز دیگر مختص افراد خاص نبود و به تفریحی مناسب و به یاد ماندنی برای تمام اقشار جامعه تبدیل شد.

پرواز با اکتیک!

برای تجربه پاراگلایدر در تهران نیازی نیست خودتان بهترین سایت‌ها را بشناسید! میزبان‌های مجرب اکتیک در بهترین محل‌های پرواز پاراگلایدر در تهران منتظر شما هستند تا یک تجربه ناب داشته باشید. پیش از خواندن ادامه مقاله، این تجربه جذاب را به خودتان هدیه دهید:

چهار محل پروازی تهران

پاراگلایدر یکی از متفاوت‌ترین و به‌یادماندنی‌ترین تفریحاتی است که می‌توانید در تهران و در محل های پرواز پاراگلایدر در تهران تجربه کنید. چهار سایت پاراگلایدر در تهران، یا نزدیک به تهران، هست و شما می‌توانید برای پرواز پاراگلایدر به یکی از این چهار محل پرواز بروید؛

  • سایت شهید عسگری تهران (سایت همت)
  • سایت پاراگلایدر آبسرد (چنار شرق دماوند)
  • سایت پاراگلایدر سوپا کرج
  • سایت پرواز شهران

سایت شهید عسگری تهران (سایت همت) بهترین گزینه برای پاراگلایدر در تهران

سایت پروازی عسکری پاراگلایدر

سایت پروازی شهید مسعود عسگری (سایت همت) یکی از محل های پرواز پاراگلایدر در تهران است و دقیقاً انتهای اتوبان همت قرار دارد. علاقه‌مندان به پرواز با پاراگلایدر، از سراسر کشور، هر روز به این سایت می‌آیند و از امکانات این مجموعه استفاده می‌کنند. این سایت یکی از چهار محل‌ پرواز پاراگلایدر در تهران است که در آن گروه‌های مختلف پروازی، هر روز، به ارائه خدمات آموزش پاراگلایدر و پروازهای تفریحی با پاراگلایدر می‌پردازند. این سایت در غرب تهران، در منطقه وردآورد و انتهای اتوبان همت واقع شده است.

اینجا به محض آنکه پای‌تان از زمین جدا می‌شود و به آسمان می‌روید، مناظر زیبای پارک جنگلی، اتوبان تهران- کرج، دریاچه شهدای خلیج‌ فارس و همین طور چشم‌انداز بسیار وسیع و زیبا از تهران تا کرج را مشاهده خواهید کرد که فقط بخشی از زیبایی‌های این منطقه است.

رزرو پرواز تفریحی پاراگلایدر در سایت شهید عسگری یا سایت همت

مجموعه پرواز پاراگلایدر شهید عسگری، هر روز از ساعت هفت و نیم صبح تا یک ساعت مانده به غروب آفتاب آماده ارائه خدمات به علاقه‌مندان به پرواز پاراگلایدر است. در صورتی که قصد انجام پرواز تفریحی دارید، قبل از حضور در سایت حتماً وضعیت آب و هوایی و شرایط جوی و خصوصاً میزان وزش باد را بررسی کنید.

مشخصات فنی سایت شهید عسگری (همت)

سایت شهید عسگری ۲۲۵۰ متر، معادل ۶۷۵۰ پا، از سطح دریا ارتفاع دارد. ارتفاع تیکاف نسبت به لندینگ سایت هم ۸۵۰ متر است. سایت شهید عسگری علاوه بر تیک آف جنوبی، دو تیک‌آف دیگر هم دارد: یکی تیکاف غرب که مناسب باد غرب است و در ضلع غربی سایت قرار دارد و دیگری هم تیکاف پشت که مناسب باد‌های شمال شرق و شمال است. این سایت از نظر آموزشی پتانسیل خوبی برای ترمال گیری وریج (دیواره) دارد که هنرجویان زیر نظر مربی می‌توانند از آن‌ها استفاده کنند.

آدرس دقیق این سایت: تهران، اتوبان کرج، شهرک دانشگاه صنعتی شریف، بلوار دانش، میدان دانش.

پیشنهاد خواندنی: همه چیز درباره تجهیزات پاراگلایدر

سایت پاراگلایدر آبسرد (چنار شرق دماوند) سایت شرقی پاراگلایدر در تهران

پرواز با پاراگلایدر چنار شرق دماوند

یکی از بهترین و اصولی‌ترین محل های پرواز پاراگلایدر در تهران، همین سایت پاراگلایدر چنارشرق است. دشت وسیع و چشمگیری که درست روبه‎‌روی منطقه پرواز این سایت قرار گرفته است و زیبایی چشم‌انداز و لذت پرواز در این منطقه را چند برابر کرده است.

سـایـت پـرواز پاراگلایدر آبـسـرد با نمای شگفت انگیز قله دماوند و طبیعت بی‌نظیری که دارد، یکی از ایده‌آل‌ترین محل های پرواز پاراگلایدر برای علاقمندان به این ورزش به شمار می‌رود. اما دوری آن از شهر تهران باعث شده است تا مراجعین کمتری در مقایسه با سایت شهید عسگری و سایت شهران داشته باشد. همچنین در زمستان و با شروع یخبندان در سـایـت پـرواز پاراگلایدر آبـسـرد، دسترسی به آن سخت و تقریباً ناممکن می‌شود.

بلند شدن از ارتفاع ۵۰۰ متری و ۷۰۰ متری در این منطقه امکان‌پذیر است. آبسرد، یکی از شهرهای خوش آب و هوای شهرستان دماوند است که در فاصله ۶۵ کیلومتری شهر تهران و ۵ کیلومتری جنوب جاده هراز و میان دو شهر دماوند و فیروزکوه قرار دارد.

معمولاً در این سایت پروازهای ترمال و ترمو دیواره و به ندرت هم پرواز دینامیک صورت می‌گیرد. البته باید گفت آبسرد سایت مسافت است و شروع پروازهای مسافت از این سایت صورت می‌گیرد.

راه‌های دسترسی به سایت آبسرد

راه رسیدن به سایت آبسرد، از دماوند تا ده چنار شرق آسفالت است و فقط مسیری که به سمت دریاچه تار می‌رود خاکی است. برای رسیدن به بالای این سایت حتماً باید از خودرو دو دیفرانسیل استفاده کنید. با خودروی سواری هم می‌توانید بالا بروید اما بهتر است نروید! ضمناً در این سایت با بارش اولین برف سنگین مسیر رفت و آمد خودرو ها بسته می‌شود.

در این سایت پرواز با بالن را هم می‌توانید امتحان کنید و از بالن‌سواری لذت ببرید!

نشانی سایت آبسرد: آبسرد، ۱۰ کیلومتر بعد از گیلاوند، ده چنار

سایت پاراگلایدر سوپا کرج

پاراگلایدر اطراف تهران

سایت پرواز با پاراگلایدر سوپا در استان البرز هم به دلیل برخورداری از موقعیت جغرافیایی همراه با ژئوفرم مناسب، یکی از بهترین محل های پرواز پاراگلایدر نزدیک تهران و می‌توان گفت بهترین سایت استان البرز است. این سایت در کیلومتر ۸ اتوبان کرج-قزوین قرار دارد و با دیواره‌ای به طول تقریبی ۳ کیلومتر، فضای بسیار مناسبی برای پرواز پاراگلایدر محسوب می‌شود. سایت سوپا درست پشت شرکت سوپا قرار دارد.

سایت پرواز شهران از باشگاه های پاراگلایدر در تهران برای آموزش و تجربه

محل پروازی پاراگلایدر شهران تهران

سایت پرواز پاراگلایدر شهران یک سایت پرواز با پاراگلایدر در تهران و ایران است که امکان آموزش و تجربه پروازی را برای مبتدی‌ها و حرفه‌‌ای‌ها فراهم کرده است. این سایت در شمال غربی شهر تهران در منطقه جنت‌آباد شمالی قرار دارد.

برای لذت بردن از پرواز در سایت پرواز پاراگلایدر شهران لازم نیست حتماً پرواز با پاراگلایدر را بلد باشید. این سایت هم برای استفاده ورزشکاران حرفه‌ای و هم برای استفاده مبتدی‌ها و علاقه‌مندان به پرواز پاراگلایدر مناسب است و امکانات لازم برای این دو گروه را به‌خوبی در خودش جای داده است. مبتدی‌ها و علاقه‌مندان به پرواز پاراگلایدر می‌توانند با همراهی یک مربی حرفه‌ای پرواز را تجربه ‌کنند و اگر هم دل‌شان بخواهد تنهایی پرواز کنند باید آموزش پاراگلایدر ببینند.

مربیان زیادی در ایران در زمینه آموزش پاراگلایدر فعالیت می‌کنند و، درصورت علاقه‌مندی، می‌توانید از مهارت و دانش آن‌ها استفاده کنید و بعد از فراگیری پرواز با پاراگلایدر، خودتان تنهایی بر فراز آسمان تهران پرواز کنید.

به‌طور میانگین و در یک روز خوب و آفتابی، هر نوبت پرواز پاراگلایدر چیزی بین ۱۵ الی ۲۰ دقیقه طول می‌کشد.

ویژگی های یک سایت پروازی خوب برای پاراگلایدر

  • مسیر دسترسی راحت (برای بالا رفتن ماشین‌ها)
  • محل‌های تیکاف در جهت‌های مختلف باد (برای روزهایی که باد از غرب یا شرق می‌وزد)
  • داشتن چند سطح ارتفاع مختلف برای پریدن افرادی مبتدی تا پیشرفته (ارتفاع ۲۵۰ متر، ۵۰۰ متر، ۷۰۰ متر و…)
  • ارائه ابزار و وسایل کامل برای پرواز
  • مناسب سازی شده برای انواع پروازها (مسافت، دونفره، کراس کانتری)

نکات تکمیلی درباره پرواز پاراگلایدر

برای انجام ورزش مهیج و زیبای پاراگلایدر، به ابزار و وسایل خاصی نیاز دارید که البته در سایت‌های پروازی و باشگاه‌های پاراگلایدر، این ابزار را در اختیار شما قرار می‌دهند. استفاده از بعضی از ابزار و لوازم این لیست اجباریست و بعضی دیگر هم فقط پرواز و لذت پرواز را بیشتر و راحت تر می‌کند. ابزار مورد نیاز برای پرواز با پاراگلایدر عبارتند از: کلاه ایمنی، چتر نجات، رادیو بیسیم، دستکش، هارنس، لباس استرچ، پوتین و ایربگ.

مدت زمان پرواز پاراگلایدر هم بستگی دارد به شرایط جوی و وضعیت آب و هوا و میزان وزش باد. اما به‌طور میانگین و در یک روز خوب و آفتابی، هر نوبت پرواز پاراگلایدر چیزی بین ۱۵ الی ۲۰ دقیقه طول می‌کشد. پروازهای تفریحی پاراگلایدر هر روز، و البته به شرط مساعد بودن وضعیت جوی، برگزار می‌شود.

تجربه پاراگلایدر

آموزش پاراگلایدر هم طی چند دوره متوالی برگزار می‌شود که عبارتند از: دوره مبتدی، دوره مستقل، دوره متوسطه و دوره پیشرفته که در این میان، حین دوره ی مستقل و یا بعد از آن دوره، امنیت پرواز ۱ یا SIV1  و حین دوره ی متوسطه و یا بعد از آن دوره امنیت پرواز ۲ یا SIV2 باید گذرانده شود.

همچنین دوره های تخصصی پرواز دونفره، مسافت یا کراس کانتری و دوره‌های آکروباسی پاراگلایدر نیز از دیگر دوره‌های آموزش پاراگلایدر است که در صورت علاقه می‌توانید با مراجعه اکتیک به یکی از باشگاه ‌های پاراگلایدر در تهران از دوره‌های آموزشی این باشگاه‌های استفاده کنید.

بیشتر بدانید: تفاوت کایت سواری و پرواز با پاراگلایدر چیست؟

کایت سواری یا هنگ گلایدینگ (hang gliding) هم نوعی از پرواز است اما اینجا پرواز به شکل سقوط آزاد! خلبان کایت برعکس پاراگلایدر جایی برای نشستن ندارد. تمام مسیر را آویزان به کایت است و در نهایت روی پای خود فرود می‌آید. سرعت پرواز با کایت بیشتر است اما در ارتفاع کمتر. در پرواز با پاراگلایدر احساس امنیت بیشتری دارید چون یادگیری پاراگلایدر آسان تر است. پرواز با کایت به دلیل سرعت بیشتر و ریسک بیشتر نیاز به آموزش بیشتری دارد. برای کایت سواری در تهران برخی از سایت‌های پاراگلایدر مثل سایت شهید عسگری، این امکان را دارند.

پیشنهاد خواندنی: بهترین مربیان پاراگلاید در تهران

سوالات متداول در باره پاراگلایدر در تهران

چند سایت پرواز با پاراگلایدر در تهران وجود دارد؟

۶ سایت اصلی شهران، تلو، امامزاده هاشم، پردیس، سایت شهید همت، سوپا کرج سایت‌های پرواز با پاراگلایدر در تهران و کرج هستند.

برای آموزش پاراگلایدر هم می‌توان از محل های پرواز با پاراگلایدر تهران استفاده کرد؟

بله بهترین مربیان پاراگلایدر در این سایت‌های پروازی برای آموزش حضور دارند.

قیمت پرواز با پاراگلایدر در این سایت‌های تهران چقدر است؟

برای پرواز با پاراگلایدر در تهران در سال ۱۴۰۱ باید حدود ۶۰۰هزارتومان تا ۱میلیون و ۵۰۰هزارتومان هزینه کنید. این تفاوت قیمت به دلیل تفاوت مدرک و سطح مربی یا امکانات سایت است.

4.6/5 - (9 امتیاز)

2 دیدگاه

  1. توی تهران سایت کایت سواری داریم؟

    • در سایت شهید عسگری بخشی هم برای آموزش و تمرین کایت سواری داریم


افزودن دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *