رفتن به محتوا

اطلاعات کامل درباره پرواز با پاراموتور اینجاست!

پاراموتور

در میان ورزش‌های پروازی هیجان‌انگیز، پاراموتور بهترین ورزش محسوب می‌شود. برای کسانی که به این شکل ورزش‌ها علاقه‌مندند، پاراموتور نام آشنا و شناخته‌شده‌ای است. ولی شاید در میان شما برخی باشند که تمایل به دانستن اینکه پاراموتور چیست، داشته باشند. شاید بخواهید در مورد این ورزش مهیج بیشتر بدانید و پس از بررسی جوانب مختلف آن، به کلاس‌های آموزشی پرواز با پاراموتور آن بروید. بنابراین ما اینجا هستیم تا شما را با این ورزش بیشتر آشنا کنیم، همچنین فرق پاراگلایدر با پاراموتور را برای شما شرح دهیم. بنابراین مطلب ما را دنبال کنید و با اکتیک یک تجربه هیجان‌انگیز با دوستانتان داشته باشید.

پاراموتور چیست و فرق پاراگلایدر با پاراموتور در چه موردی است؟

فرق پاراگلایدر و پاراموتور

پاراموتور اصطلاحاً به نوعی پاراگلایدر گفته می‌شود که مجهز به یک موتور مخصوص جلو برنده است که به صندلی خلبان نصب می‌شود. همان‌طور که احتمالاً می‌دانید، پاراگلایدرها دو نوع هستند:

  1. ساده و بدون موتور
  2. موتوری و برقی (پاراموتور)

لفظ پاراموتور اشاره به همان موتور پاراگلایدر دارد. در واقع فرق پاراگلایدر با پاراموتور نیز در همین موتور پاراموتور خلاصه شده است. وگرنه در هر دو دستگاه، قرار است شما یک چتر بزرگ را با کنترل‌هایی که در دست گرفته‌اید، کنترل کنید!

پاراموتور وسیله‌ای است که معمولاً یک موتور دو زمانه را با یک مهار و فن بزرگ برای استفاده با پاراگلایدرهای برقی (PPG) ترکیب می‌کند. خلبان یک PPG معمولاً پاراموتور را به پشت خود می‌بندد و سپس از آن برای رسیدن به پروازی قدرتمند و بدون نقص همراه با بال پاراگلایدر استفاده می‌کند. با توجه به رانش ایجاد شده توسط فن، اغلب امکان پرواز از یک سطح صاف بدون هیچ کمکی وجود دارد. این موضوع یکی از مهم‌ترین موارد فرق پاراگلایدر با پاراموتور است. زیرا خلبانان پاراگلایدر مجبورند برای پرواز بالای یک تپه، صخره یا کوه بلند بروند و سپس بپرند. اما با یک پاراموتور شما می‌توانید در یک سطح صاف و هموار در عرض یک ربع در آسمان به پرواز دربیایید!

پاراگلایدر را با اکتیک تجربه کنید!

در اکتیک می‌توانید هر چیز جدیدی را که دلتان می‌خواهد تجربه کنید. مثل همین پاراموتور یا پاراگلایدر. همین حالا یک بلیط پاراگلایدر بخرید و پرواز را امتحان کنید:

موتور پاراموتورها از چه اتصالاتی تشکیل شده و ساز و کار آن چگونه است؟

معمولاً موتور پاراموتورها از یک قاب و ترکیبی از موتور، ملخ، اتصالات متناسب و یکپارچه با صندلی و یک تور قفس مانند تشکیل شده است. همچنین یک دستگیره کوچک در دست خلبان، مانند یک گاز دستی، وظیفه کنترل را انجام می‌دهد.

هنگامی که در هوا پرواز می‌کنید، دو کنترل پرواز دارید: یکی فرمان چپ و راست از طریق ضامن گلایدر و دیگری دریچه گاز دستی برای بالا رفتن یا فرود آمدن. بدین ترتیب پاراموتورینگ یکی از آسان‌ترین و ایمن‌ترین شکل‌های پرواز است و نوعی تجربه پروازی را ارائه می‌دهد که با سایر اشکال هوانوردی قابل مقایسه نیست.

پاراموتور مدرن در دهه ۱۹۸۰ ساخته شد. ملخ پاراموتور برای سرعت‌ها و دورهای بالا طراحی شده است. بال یا پاراسل دارای موبرهایی است که به خلبان اجازه می‌دهد زاویه حمله را برای صعود یا فرود تنظیم کند. وقتی پاراموتور قطع شود، می‌تواند به حداکثر سرعت برسد و به خلبان اجازه می‌دهد تا ارتفاع بگیرد. همچنین بال‌ها به خلبان اجازه می‌دهد تا سرعت خود را کاهش داده و فرود بیاید. یک خلبان می‌تواند زاویه‌های پرواز را از طریق سیستم قرقره‌ای که توسط دست و پایش کار می‌کند به راحتی تغییر دهد.

موتور پاراموتور

گفتیم که پاراموتور در واقع پاراگلایدری موتوری است که برای پرواز استفاده می‌شود. در طراحی این چتر بزرگ موتوری، یک ملخ که معمولاً توسط یک موتور کوچک دو زمانه نیرو می‌گیرد، به پشت خلبان بسته می‌شود. همچنین یک پاراگلایدر با کارابین به خلبان متصل شده است. برای برخاستن، خلبان یک استارت می‌زند، سپس از طریق دریچه گاز دستی مقداری گاز به پاراموتور می‌دهد تا به راحتی بلند شود. برخاستن و فرود به طور معمول در یک میدان باز طبیعی انجام می‌شود.

اکثر پاراموتورها از یک موتور دو زمانه استفاده می‌کنند که با مخلوطی از نفت و گاز کار می‌کند. اگرچه مدل‌های چهار زمانه نیز وجود دارند و حتی ممکن است موتورهای الکتریکی در پاراموتورها به کار بروند. پاراموتورها در دسته‌بندی وسایل پروازی فوق سبک یا هواپیماهای فوق سبک قرار گرفته است. این ورزش یک ورزش هوایی محسوب می‌شود که نیازی به باند پرواز ویژه جهت فرود یا برخاستن ندارد. بنابراین افراد بسیار زیادی به این رشته ورزشی علاقه نشان می‌دهند و در صف کلاس‌های آموزشی آن به سر می‌برند. همچنین شما به راحتی می‌توانید یک پاراموتور را در صندق عقب ماشین خود حمل کنید. در منزل نیز شما نیاز به یک انبار یا گوشه‌ای از پارکینگ دارید تا پاراموتور محبوبتان را جای دهید!

پیشنهاد خواندنی: چتربازی یا اسکای دایوینگ را هم بشناسید

آیا راندن پاراموتور نیاز به تبحر دارد؟

از آنجایی که پاراموتورینگ نیازی به تنظیمات پیشرفته ندارد، ممکن است فکر کنید که تنها چیزی که برای پرواز نیاز دارید، یک آموزش ساده و تجهیزات چند هزار دلاری است. از آنجایی که این دو کار آنچنان سخت نیست، آیا کار به همین سادگی‌ست و پاراموتورینگ واقعاً ایمن است؟

یادگیری پرواز با پاراموتور

اگر می‌خواهید با پاراموتور پرواز کنید، یادگیری اصول اولیه ضروری است.

شاید بتوان گفت پرواز با پاراموتور به اندازه پرواز با وینگسوت ریسک ندارد اما با اینکه پاراموتور وسیله نسبتاً ساده‌ای‌ست، در عین حال می‌تواند خطرآفرین نیز باشد.

مانند همه انواع ورزش‌ها و تکنیک‌های پروازی، تیک آف و فرود چالش برانگیزترین جنبه‌های پرواز با پاراموتور هستند. همان‌طور که گفتیم، برخاستن نیاز به دویدن خلبان در محیطی باز دارد. عدم دستیابی به سرعت کافی می‌تواند منجر به توقف پرواز شود. هرچه خلبان سنگین‌تر و تجهیزات سنگین‌تر باشد، دستیابی به سرعت مورد نیاز برای برخاستن پاراموتور نیز دشوارتر است. فرود هم به همین اندازه سخت است. خلبانان تلاش می‌کنند همیشه در مسیر باد و در زمین‌های باز فرود بیایند. کنترل صحیح پاراموتور، که به “کیتینگ” معروف است، باید برای فرود ایمن مهارت داشته باشد. هنگامی که خلبانان خواهان فرود آندن هستند، معمولاً باید در امتداد زمین بدوند تا پاراموتور متوقف شود.

پاراموتورینگها خودتنظیم هستند و نیازی به تسلط آنچنانی برای راندن آنها نیست. اما این اصلاً بدین معنا نیست که شما باید بدون دروس اولیه پرواز کنید!

شکی نیست که اگر می‌خواهید پرواز کنید، پاراموتورها بسیار راحت‌تر از سایر وسایل ورزشی هستند و مانع چندانی برای شما به وجود نخواهند آورد. از نظر تئوری، هر کسی می‌تواند بدون تجربه قبلی یک پاراموتور بخرد، آن را ببندد و از زمین بلند شود، اما شما نباید این کار را انجام دهید!!!

پاراموتورینگ نیز مانند هر ورزش دیگر خطرات ذاتی خود را دارد و در صورت استفاده نادرست، به راحتی می‌تواند منجر به آسیب یا مرگ فرد شود. برای یادگیری پرواز با پاراموتور، ما معتقدیم که هیچ راه میانبری وجود ندارد. پس فراموش نکنید آموزش صحیح و پرواز مسئولانه ضروری است. پس اگر تصمیم دارید این ورزش را انجام دهید، در یک مدرسه معتبر پاراموتور آموزش لازم را دریافت کنید، قوانین را رعایت کنید و خودتان را به کشتن ندهید!

بسیار مهم است که قبل از اینکه خودتان به راه بیفتید، از یک متخصص با تجربه درس‌های پاراموتورینگ را بیاموزید.

سرفصل‌هایی که شما باید از مربی متخصص پاراموتور خود بیاموزید، موارد زیر است:

  • چه وسایلی نیاز دارید
  • چگونه یک پاراموتور کار می‌کند
  • نحوه کار با پاراموتور روی زمین
  • نحوه شتاب و کاهش سرعت
  • چگونه برخاستن
  • نحوه صعود
  • نحوه کنترل پاراموتور در حین پرواز
  • نحوه فرود آمدن
  • چگونه از تجهیزات خود نگهداری کنید
  • در صورت بروز مشکلات و خطرات چه باید کرد؟
  • آموزش مانورهای هوایی ساده
  • اعطای گواهینامه ویژه خلبانی پاراموتور به هنرجو

اگر موتور پاراموتور از کار افتاد، چه باید کرد؟

سقوط پاراموتور

نگران نباشید! آرامش و خونسردی خود را حفظ کنید، زیرا این حالت مثل زمانی است که دست خود را از روی پدال کنترل گاز برداشته‌اید. بال پاراموتور باعث می‌شود شما صحیح و سالم فرو بیایید. تنها باید ارتفاع منطقی و صحیحی برای یافتن مکان‌های مناسب لندینگ داشته باشید تا فرود ایمنی را تجربه کنید.

هنگام پرواز با پاراموتور چه مدت زمانی می‌توانیم در آسمان باشیم؟

هنگام پرواز با پاراموتور شما می‌توانید چیزی در حدود سه ساعت در آسمان باشید. این زمان رابطه‌ای مستقیم با عملکرد پروازی، میزان سوخت و شرایط آب و هوایی دارد. همچنین اگر ارتفاع درستی بگیرید و به اصول پرواز مسلط باشید، می‌توانید بی‌وقفه تا کیلومترها پرواز کنید.

سرعت پرواز

سرعت پرواز با پاراموتور به پارامترهای متفاوتی بستگی دارد. اما مهم‌ترین عامل سایز و عملکرد بال پاراموتور است. معمولاً سرعت پرواز با پاراموتور چیزی در حدود ۴۰ تا ۵۰ کیلومتر بر ساعت است. هرچند پاراموتورهای پیشرفته می‌توانند با سرعتی معادل ۸۰ کیلومتر بر ساعت پرواز کنند.

پرواز با پاراموتور در ایران

پاراموتور در ایران

پاراموتور نیز مانند پاراگلایدر طرفداران بسیار زیادی در ایران دارد و افراد زیادی به‌صورت تک نفره یا دو نفره به این ورزش می‌پردازند. هرچند طرفداران پاراگلایدر در مقیاس جهانی نسبت به پاراموتور بیشتر هستند. برخی افراد زمانی که دوره‌های مقدماتی و پیشرفته پاراگلایدر را دیدند و کار با این وسیله هوایی را کاملاً آموختند، سپس جذب پاراموتور می‌شوند.

 عده‌ای نیز نیاز آنچنانی به آموزش احساس نمی‌کنند، بنابراین لذت پرواز تفریحی را با پاراموتورهای دو نفره تجربه می‌کنند. در این سفرها شما همراه با یک خلبان ماهر لذت پرواز را خواهید چشید و اگر علاقه واقعی به این رشته احساس کردید می‌توانید پیش یک مربی ماهر به یادگیری پاراموتورینگ بپردازید.

خرید پاراموتور در ایران

در پلتفرم‌های زیادی مانند دیوار یا سایت‌های تخصصی پرواز شما امکان خریداری وسایل این ورزش را در ایران خواهید داشت. قیمت پاراموتور نسبت به پارامترهایی همچون جنس، کشور تولید کننده، قدرت موتور و… متفاوت است. بسیاری تمایل دارند در بازارهای دست دوم این وسیله را خریداری کنند. اما اگر بخواهیم حدود قیمتی برای پاراموتور محاسبه کنید، هزینه‌ای در حدود ۱۵ تا ۱۰۰ میلیون تومان ( ۷ تا ۱۰ هزار دلار) را باید در نظر گرفت. پس از خرید پاراموتور مناسب که تا چند سال به شما کار می‌دهد، شما تنها باید هزینه آموزش و البته هزینه ثابتی برای سوخت و روغن را بپردازید.

در ایران (تهران) در چه مکان‌هایی می‌توان پاراموتورینگ کرد؟

همان‌طور که قبلاً اشاره کردیم، پرواز با پاراموتور تنها نیاز به یک دشت یا زمین باز و خلوت دارد. اما فراموش نکنید قبل از تجربه پرواز با پاراموتور، از موقعیت مکانی اطلاعات کسب کنید و حواستان باشد در محیط‌های نظامی یا ممنوعه پرواز نکنید. سایت‌های زیادی در تهران و شهرهای دیگر وجود دارد که می‌توانید در آنها پرواز با پاراموتور را تجربه کنید. سایت‌هایی همچون سوپا کرج، آبسرد (چنار شرق دماوند)، سایت شهید عسگری تهران و… می‌تواند مکان بسیار خوبی برای لذت پرواز شما باشد.

اطلاع از وضعیت آب و هوایی قبل از پرواز با پاراموتور یا وسایل هوایی دیگر

یکی از مهم‌ترین عوامل در به وجود آمدن مخاطرات ورزش‌های هوایی، توجه نکردن به شرایط آب و هوایی است. ممکن است زمانی که شما قصد پرواز با پاراموتور می‌کنید، شرایط آب و هوایی مساعد باشد. اما چندی بعد زمانی که در حال پروازید، باد شروع به وزیدن کند. همچنین باران‌های بهاری که بدون هیچ حسابی ناگهان در شرایط آفتابی شروع به باریدن می‌کنند، باید تحت نظر گرفته شوند. بنابراین اگر قصد هرگونه پروازی را دارید، قبل از آن حتماً از شرایط آب و هوایی باخبر شوید. ریسک نکنید و همواره فراموش نکنید که بدترین اتفاقات در آب و هوای نامساعد برای افراد به وجود آمده است. 

سوالات متداول درباره پرواز با پاراموتور

بهترین فصل برای پرواز با پاراموتور چه فصلی است؟

برخلاف آنچه عموم فکر می‌کنند، بهترین فصل برای پرواز با پاراموتور و پاراگلایدر فصل زمستان است. منهای سردی هوا، شرایط آب و هوایی و جوی در این فصل مساعد، آرام و یکنواخت است.

آیا بدون آموزش می‌توانیم پاراموتور را برانیم؟

خیر، به هیچ وجه چنین ریسکی را نکنید! عدم آموزش اصولی می‌تواند به قیمت جان باختن شما تمام شود.

افراد از چه سنین می‌توانند به پرواز با پاراموتور مشغول شوند؟

تقریباً تمامی سنین اگر آموزش دقیق و اصولی ببینند می‌توانند تجربه پرواز را داشته باشند. قد و وزن نیز شرایط خاصی را نمی‌طلبد زیرا بال‌ها متناسب با شرایط بدنی خلبان انتخاب می‌شوند.

5/5 - (3 امتیاز)

1 دیدگاه

  1. عالی بود مرسی
    verygood


افزودن دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *