رفتن به محتوا

مکرومه بافی از اینجا شروع می‌شود

مکرومه بافی

بافتن برای انسان، یک راه گفت‌وگو با خودش در سکوت است. حروف این گفتگو، گره‌ها هستند و مکرومه بافی هم هنر شاعرانۀ دنیای گره‌هاست. در بین هنرهای تجسمی عصر ما، حالا مکرومه بافی به یک ستاره درخشان تبدیل شده که نورش باعث دیده‌شدن هنرهای بافتنی شده است. این هنر هم می‌تواند ساده باشد و هم سخت، اما مطمئن باشید که به‌محض این‌که شروعش کنید می‌توانید حتماً یکی از انواع مکرومه را در همان روز اول ببافید.

اگر برای شما سؤال است که مکرومه بافی چیست و می‌توان آن را از کجا شروع کرد، جای درستی را برای آشنایی با این هنر انتخاب کرده‌اید. اکتیک با ارائه تجربه‌های منحصربه‌فرد توسط استادان متخصص، چه به‌صورت آنلاین و چه به‌صورت حضوری، به شما برای پیداکردن راهتان در مورد آموزش مکرومه بافی کمک خواهد کرد، پس با ما باشید!

ما انسان‌ها عاشق بافتن و گره‌زنی هستیم

ما زمانی می‌توانیم بفهمیم که مکرومه بافی چیست که علت پدید آمدن آن در زندگی انسان را بشناسیم. خاستگاه گره‌زنی تزئینی در درجه اول به دو فرهنگ بزرگ نسبت داده می‌شود. برخی از کارشناسان بر این باورند که بافندگی عربی قرن سیزدهم الهام‌بخش دکوراسیونی است که امروزه می‌شناسیم، در حالی که برخی دیگر این هنر را به قرن سوم چین برمی‌گردانند. به عنوان مثال، گره پان چانگ از یک سری حلقه تشکیل شده است که به شکل نمادهای بی نهایت، نماد طول عمر، بافته می‌شود. علاوه بر تلاش‌های هنری، مردم برای هزاران سال گره‌های «کارکردی» می‌بندند، از طناب‌های ماقبل تاریخ گرفته تا حلقه‌های دوران «تمدن» تا گره‌های سرشماری اینکاها.

عشق مکرومه بافی

دریانوردان اروپایی با گسترش دانش گره در سراسر جهان، از عصر بزرگ بادبان، یا از دهه ۱۷۰۰ تا حدود ۱۸۳۰ برای خود در این عرصه اعتبار مهمی دست‌وپا کرده‌اند. در این بین دریانوردان بازرگان گره‌ها را به طور گسترده و بدون انتساب به یک جمعیت خاص جمع آوری، ایجاد و توزیع کردند. گره‌ها مالکیت مشترک در نظر گرفته می‌شدند و به یک سنت عامیانه دنیوی تبدیل شدند. اما این مورد به این معنی نیست که ملوانان باهوش قصه ما در مورد گره‌های طناب خود سخاوتمند بودند. آن‌ها اغلب دانش یک گره را برای دستورالعمل‌هایی در مورد چگونگی تکمیل یک گره دیگر مبادله می‌کردند. بعضی‌ها هم فقط بعد از سوگند محرمانه بودن توسط یک شاگرد، طرح گره خود را به اشتراک گذاشتند.

البته حرف گره‌زدن و بافتن که باشد، همیشه پای عشق درمیان است؛ همین ملوانانی که از آنها حرف می‌زنیم کمربندها و کیف‌های دستی را برای دوست‌دخترهای خود می‌بافتند و آنجا بود که دیگر می‌توانستند رازهای دلشان را در بطن مکرومه‌ها به آنها تقدیم کنند! در زمانه ما هم مکرومه بافی یکی از بهترین هدیه‌های عاشقانه است که در انواع و اقسام مناسبت‌ها بین عشاق دست‌به‌دست می‌شود، همین اتفاق هم درواقع یک جامعه هدف را برای مکرومه بافی در سرتاسر جهان به ارمغان آورده است. شما هم بعد از یادگیری مکرومه بافی می‌توانید به این بازار هدف فکر کنید و بر اساس آن محتواسازی کارتان را انجام دهید.

تاریخ کوچک مکرومه بافی

ریشه Macramé به معنای مکرومه بافی به هزاران سال قبل برمی‌گردد. برخی بر این باورند که این واژه از کلمه عربی قرن سیزدهم میگامه به معنای «حاشیه» گرفته شده است. برخی دیگر بر این باورند که منشأ آن در کلمه ترکی مکرومه است که به «دستمال سفره» یا «حوله» اشاره دارد و راهی برای محکم کردن قطعات بافت با استفاده از نخ‌های اضافی در امتداد بالا یا پایین پارچه‌های بافته شده است. در هر صورت، مکرومه تزئینی برای اولین بار در حکاکی‌های بابلی‌ها و آشوری‌ها ظاهر می‌شود و قیطان‌های حاشیه‌ای را نشان می‌دهد که برای تزئین لباس‌ها استفاده می‌شود. در قرن سیزدهم، بافندگان عرب از گره‌های تزئینی برای تکمیل نخ اضافی روی شال، مقنعه و حوله استفاده می‌کردند. سپس این ذوق هنری از طریق شمال آفریقا به اروپا گسترش یافت، زمانی که عرب‌ها مکرومه را به اسپانیا آوردند.

در حالی که بیشتر افراد مکرومه بافی را به عنوان یک شوق دهه ۱۹۷۰ می‌دانند، این صنایع دستی در انگلستان ویکتوریایی به اوج محبوبیت رسید. ملکه مری که برای اولین بار در اواخر قرن هفدهم به انگلستان معرفی شد، خودش مکرومه بافی را به اطرافیانش آموزش می‌داد. بیشتر خانه‌های ویکتوریایی دارای نوعی دکوراسیون مکرومه بودند، چون این هنر نه تنها برای تزئین لباس، بلکه به عنوان پرده، رومیزی و روتختی نیز استفاده می‌شد.

با توجه به مهارت انگلیسی‌ها در ساخت گره، جای تعجب نیست که ملوانان انگلیسی تا حد زیادی مسئول پخش مکرومه بافی در سراسر جهان هستند. این یک راه عالی برای گذراندن زمان برای آنها بود، همین‌طور آنها می‌توانستند هنر دست خودشان را مبادله کنند و زمانی که لنگر می‌انداختند آن را می‌فروختند. خلاصه که همین قضیه این هنر را به مناطقی مانند چین و دنیای جدید آورد. بانوج و کمربند از جمله اقلام محبوبی بود که توسط ملوانان بریتانیایی و آمریکایی در قرن نوزدهم ساخته می‌شد.

تاریخ مکرومه بافی

احیای مکرومه بافی در عصر ما

پس از محو شدن محبوبیت این هنر تجسمی، مکرومه بافی در دهه ۱۹۷۰ دوباره احیا شد. مکرومه بافی نماد سبک زندگی بوهویی بود و برای ساختن آویزهای دیواری، آویزهای گیاهی، لوازم جانبی و لباس استفاده می‌شد. حالا، مکرومه بازگشته است و دوباره حضورش در همه جا موج می زند چون هنرمندان خلاق با الگوهای معاصر و مدرنی که تکنیک‌های گره زدن تاریخی را احیا کرده‌اند، دوباره به میدان آمده‌اند. این بار حتی مکرومه بافی به صورت جواهراتی مانند گردنبند، خلخال و دستبند هم درمی‌آید و از این نظر خلاقیت هنرمندان در مکروه بافی عملاً حد و مرز نمی‌شناسد. برای مثال در سطح دنیای مد این جواهرات با استفاده از گره‌های مربعی عمدتاً دارای دانه‌های شیشه‌ای دست‌ساز و عناصر طبیعی مانند سنگ‌های قیمتی، استخوان یا صدف هستند مکرومه بافی در چند سال اخیر دوباره بسیار محبوب شده است و بیش از ۵۰ نوع گره مختلف در این رشته هنری زیبا وجود دارد.

تنها مواد لازم برای مکرومه بافی پنبه پیما، اتصالات چوبی و سطحی برای بستن کار شما (معمولاً یک چوب یا حلقه چوبی) است. برخی از نمونه‌های گره مکرومه عبارتند از: شورون، قیطان هندی، مورب، زیگزاگ، گره درپوش، گره روی دست، قیطان دوتایی، قیطان تک، گره مربع، گره بی‌نهایت، گره نیمه و غیره. با گره‌های زیاد و نام‌های بسیار، تصمیم‌گیری برای شروع کار دشوار است، بنابراین توصیه می‌کنیم با چیز ساده شروع کنید، که اتفاقاً در دکوراسیون نیز بسیار محبوب است: چوب لباسی‌های گیاهی مکرومه. اما احیای این هنر باستانی در عصر شبکه‌های اجتماعی، با حضور اینستاگرام و پینترست مهیا شد و الان اگر در اینستاگرامتان یک چرخ کوچک بزنید، بعید است که با انواع و اقسام مکرومه مواجه نشوید. یادتان باشد پس اگر قصدتان کسب درآمد از مکرومه بافی است، خیلی سریع می‌توانید این کار را از طریق اینستاگرام انجام دهید.

انواع گره‌های مکرومه بافی

انواع گره در مکرومه

در مکرومه بافی صدها گره مختلف وجود دارد، از جمله برخی که منحصر به سبک‌های سلتیک یا چینی مکرومه هستند. در اینجا چهار گره اساسی وجود دارد که به شما در شروع کار کمک می‌کند. اما قبل از آن بگوییم انواع مکرومه را درواقع انواع گره‌ها در مکرومه بافی می‌سازد و خیلی وقت‌ها فرمی که قرار است به مکرومه داده شود تابع نوع گره است پس باید در نظر بگیرید که آموزش مکرومه بافی درواقع با یادگیری انواع گره ممکن می‌شود و به این شکل است که هنر مکرومه بافی را هنر یادگیری گره‌ها می دانیم.

گره نیم بند دوبل

نیم بند دوبل یا Double Half Hitch یک گره پایه مکرومه است و شبیه گرهی است که برای بستن کفش‌های خود استفاده می‌کنید. نکته کلیدی این است که طناب دارای گره را در حالی که سیم‌های کار را به آن وصل کرده‌اید، محکم بگیرید. برای ساختن یک نیم بند دوبل، دو یا چند سیمِ کار را به یک رولپلاک یا حلقه ببندید. طناب دیگری به نام طناب گره دار را روی این رشته‌ها و عمود بر آنها قرار دهید. ممکن است بخواهید طناب گره دار را به سمت چپ اولین سیم کار سنجاق کنید و آن را در دست راست خود نگه دارید. طناب کار سمت چپ را بردارید و آن را از روی طناب گره دار عبور دهید و سپس از حلقه‌ای که ایجاد کردید عبور دهید. این کار را برای بار دوم انجام دهید. با کشیدن طناب کار به آرامی گره را محکم کنید. این روند را برای هر یک از طناب‌های کار تکرار کنید.

گره لارک

از گره «سَرِ لارک» یا گره گیره گاوی برای نصب طناب‌های مکرومه به یک حلقه یا رولپلاک یا برای افزودن طناب به طرح مکرومه استفاده می‌شود. از یک رولپلاک، حلقه یا طناب دیگری به عنوان تکیه گاه استفاده کنید. طناب کار را از وسط تا کنید و حلقه را از زیر تکیه گاه رد کنید (انتهای طناب کار باید بالای تکیه گاه باشد). انتهای آن را روی تکیه گاه و زیر حلقه بیاورید. انتهای آن را بکشید تا سفت شود.

گره مربعی

اولین گره، گره مربعی است. فقط کافی است با چهار طناب یا دو طناب که روی یک رولپلاک یا حلقه قرار دارند شروع کنید. دو سیم مرکزی به عنوان پرکننده در گره استفاده می‌شود. طناب سمت چپ را بردارید و آن را روی سیم‌های مرکزی و راست خم کنید. طناب سمت راست را بردارید و آن را از زیر طناب‌های مرکزی و از فضای بین سیم وسط و سمت چپ رد کنید. این کار را تکرار کنید، بند ناف سمت راست جدید را روی سیم‌های مرکزی و چپ منحنی کنید، سپس بند ناف سمت چپ را از زیر طناب مرکزی و از فضای بین طناب‌های مرکزی و راست عبور دهید. هر دو طناب چپ و راست را بگیرید و بکشید تا سفت شود.

گره مربعی مکرومه

گره بشکه‌ای

یک گره بشکه‌ای (که گره سیم پیچ نیز نامیده می‌شود) را می‌توان برای پایان دادن به بند ناف طناب یا نخ و جلوگیری از برآمدگی یا اضافه کردن مهره‌ها استفاده کرد. حداقل ۴۰ سانت طناب بردارید و آن را از وسط تا کنید. انتهایی را که اکنون در سمت راست است بردارید و از نیمه دیگر بند ناف نخ و از حلقه به دست آمده عبور دهید. سپس همین انتها را دو یا سه بار دیگر از حلقه عبور دهید. به آرامی دو سر طناب را بکشید تا گره محکم شود.

مکرومه بافی را از کجا شروع کنیم؟

به هر حال کمتر کسی هست که عاشق آن تصاویر Pinterest از آویزهای دیواری استادانه و بانوج های شیک مکرومه بافی نشده باشد. خوشبختانه مکرومه بافی، مهارتی است که برای همه و هر کسی قابل دسترسی است! در این بین چند مورد از هنرهای مکرومه بافی هست که بافتنشان بسیاری ساده است: پرهای مکرومه بافی شده اولین مورد برای شروع راه شما خواهند بود. بافتن این پرهای بوهویی، در یک روز ممکن است. جاکلیدی هم، عالی‌ترین و ظریف‌ترین هدیه‌ای است که می‌توانید به یک دوست بدهید که او آن را گرامی خواهد داشت! همچنین، تمرین عالی برای مهارت‌های جدید مکرومه بافی شما خواهد بود! بقیه هم آن را خواهند دید!

در بین آثار مختلف هنر مکرومه بافی احتمالاً آن آویزهای دیواری غول پیکر مکرومه را دیده‌اید. شما می‌توانید یک آویز خیلی ساده دیواری را با چند گره ساده بسازید و آن را مثل یک تابلوی نخی روی دیوار آویزان کنید. اگر آویز دوست ندارید می‌توانید بروید سراغ گردنبند. گردنبندهای مکرومه بسیار زیبا هستند و هدایای زیبا و اکسسوری‌های فوق‌العاده پرطرفدار و جذابی هم به نظر می‌رسند که نه‌تنها دوستان شما آنها را می‌پسندند بلکه می‌توانند یکی از محصولات کار دست شما باشند. آویز گلدان، کیف محصول، آویز دیوار آینه‌ای، پرده، بند عینک و ساعت، دستبند هگزون، آویز تنگ ماهی، زیر لیوانی و حتی صندل می‌تواند از دیگر محصولاتی باشد که شما به مرور زمان می‌توانید به دوختن آنها اقدام کنید. در ضمن یادتان باشد قرار نیست برای شروع مکرومه بافی، کل لوازم مکرومه بافی را همان اول کار بخرید، بلکه شما در ابتدا نیاز دارید کار با دست را قوی کنید.

شروع مکرومه بافی

حرف آخر؛ چند کلمه درباره تجربه مکرومه بافی

امیلی کاتز، بنیانگذار Modern Macramé و نویسنده کتابی با همین عنوان، می‌گوید که تنها ابزار ضروری برای مکرومه بافی نخ، شیئی برای بستن نخ و دستان شما برای گره زدن هستند. در میان بیش از ۴۰۰۰ گره در جهان، گره‌هایی که بیشتر در مکرومه بافی استفاده می‌شوند از خانواده گره‌های مربعی الهام گرفته از دریا می‌آیند. ویندی چین، هنرمند و نویسنده کتاب The توضیح می‌دهد: مکرومه بافی زیرمجموعه‌ای از دنیای بزرگ‌تر گره‌ها است، و مکان خوبی برای شروع گره‌زنی است، زیرا با سه یا چهار گره، می‌توانید چیزی بسازید که در خانه‌تان زیبا به نظر برسد. اگر تمام این مدتی که در داخل گذرانده‌اید به شما انگیزه داده است که یک سرگرمی عملی بیاموزید، چیزی رنگارنگ برای دیوار خالی خود بسازید، یا گیاه خود را کمی نزدیکتر به خورشید آویزان کنید، مکرومه بافی بهترین گزینه برای شما خواهد بود. کافی است شروع کنید، اکتیک منتظر شماست!

5/5 - (2 امتیاز)

بدون دیدگاه، دیدگاه خود را در زیر اضافه کنید!


افزودن دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *