رفتن به محتوا

لوازم مکرومه‌بافی؛ ساده اما کاربردی

لوازم مکرومه بافی

لوازم مکرومه بافی چه چیزهایی‌ می‌تواند باشد؟ دستان ما، حس لامسه‌مان، نگاهمان و خیالمان اولین ابزارهایی هستند که در خلق اثری از جنس نخ‌های مکرومه نقش دارند. مکرومه بافی هنری است که با گره‌ زدن‌ نخ‌هایی از جنس‌های مختلف‌ خلق می‌شود و با هر نوع گره‌ایی می‌توان به آن شکلی متفاوت داد. گاهی هنگام گره زدن آن‌چنان غرق در خیال می‌شویم که گذر زمان را حس نمی‌کنیم و وقتی چشمان خود را به سمت بافته خود می‌گردانیم، شاید با حجم غریبی روبرو شویم که تنها یک بافته تزئینی نباشد بلکه یک اثر هنری باشد که رازی را بیان می‌کند. حالا بیایید بیاندیشیم برای گره زدن‌هایمان چه ابزارهای دیگری می‌تواند برای بافتن هنری از جنس نخ و خیال به ما امکان‌های بیشتری برای رسیدن به انواع شکل‌های زیبای مکرومه بافی می‌دهد. بهترین لوازم مکرومه بافی چه چیزهای دیگری می‌تواند باشد؟ بهترین راه برای آشنا شدن با لوازم مکرومه بافی و چگونگی کار کردن با آن‌ها، وجود بستری واقعی است تا از نزدیک آن‌ها‌ را ببینیم، لمسشان کنیم و کار کنیم و سایت اکتیک همواره امکان تجربه هر چیز نویی را به ما می‌دهد.

در واژه «ابزار» چه معنایی نهفته است؟

ابزار شی‌ائیست که با هدف ساختن چیزی به کار می‌رود و در بیشتر مواقع مصرف نمی‌شوند، برای همین در دل خود قصه‌ها و تاریخ‌های بیشماری نهفته دارند. زمانی‌که بشر به این نیاز رسید تا از اشیاء پیرامونش ابزاری برای پیش‌بردن زندگی‌ خود بسازد، در واقع زمانی بود که در مسیر رشد و شکل‌ گرفتن فرهنگ، تمدن و تکامل قرار گرفته بود. اکنون در این مرحله از عصرِ زندگی بشر، شاید لوازم مکرومه بافی به نسبت ابزار‌های دیگر بسیار ساده و ابتدایی بنظر بیایند اما وقتی آثاری که با لوازم مکرومه بافی خلق شده‌اند روبرو می‌شویم، کاملا متوجه می‌شویم که رشد و تکامل ذهن و تفکر انسان امروزی است که پیچیده‌ترین بافته‌ها را با ابزارهایی ساده می‌تواند شکل دهد. این ابزار ساده چه چیزهایی می‌تواند باشد؟

بهترین لوازم مکرومه بافی چیست؟

مهم‌ترین ابزار برای آغازِ گره‌ زدن نخ‌ها، دست‌هایمان و انواع نخ‌های مکرومه بافی است. ما برای خلق کردن حتی نیاز به قلاب نداریم و اگر خاطرتان باشد با هم گفتیم از ابزارهایی که به ما در روند شکل‌گیری کارمان کمک می‌کنند. از جمله انواع لوازم مکرومه بافی که می‌توان نام برد: نخ مکرومه در اندازه و جنس‌های مختلف، سوزن ته‌گرد، چسب کاغذی، فندک، قیچی، دار مکرومه یا حلقه‌ و چوب‌های نصب، متر، صفحه مکرومه، میل قلاب‌بافی، وسایل تزئینی مانند سنگ‌های تراش خورده و نخورده، مرواید و منجوق و یا هر شی دیگری که برای زیباتر کردن می‌‌توانیم از آن استفاده کنیم. اکنون در این مرحله خوب است که از نخ‌ها بعنوان اصلی‌ترین لوازم مکرومه بافی بیشتر بدانیم!

نخ مکرومه‌ بافی

نخ قیطان و یا نخ سوزنی از نخ‌های دیگری هستند که می‌توانیم در مکرومه بافی به جای نخ مکرومه از آن‌ها استفاده کرد. این نخ‌ها بافت زنجیره‌مانندی دارند و به اندازه‌ایی مستحکم و بادوام هستند که هر اثری با آن بیافرینیم همواره در بطن تاریخ تجسمی هنر جاودانه می‌ماند. نخ مکرومه به جنس‌های پنبه، کتان، نخ مکرومه سه سوزنه و دوسوزنه، پلی‌استر، ابریشمی و موم‌زده وجود دارد که با توجه به نوع کارمان و سلیقه‌مان هر کدام را که خواستیم برای بافتن، می‌توانیم انتخاب ‌کنیم. قطر نخ‌ها نیز متفاوت است، می‌گویند برای مکرومه بافی باید قطر نخ‌ها یکسان باشد، ولی یادتان نرود که قرارمان بر این بود تا هر تجربه‌ایی را تجربه کنیم. گاهی تفاوت‌ها در یک کار زیبایی دوچندانی به بافت می‌دهد پس خود را در بند «اندیشه‌های یکسان‌سازی» نکنیم.

نخ مکرومه بافی

بیایید از رنگ‌ها با هم بگوییم! رنگ طبیعی نخ مکرومه به رنگ سفید و یا شیری رنگ است ولی ما می‌توانیم آن را با رنگ‌‌آمیزی به رنگ‌های دیگر نیز دربیاوریم، رنگ‌هایی که در دل نخ‌ها نفوذ می‌کنند و خیالِ رنگین دیگری را در بافت‌ نخ‌ها شکل می‌دهند. از بافت نخ‌ها با هم بگوییم! نخ‌های مکرومه بافی گاهی به صورت دوتایی درهم تنیده شده‌اند و گاهی تنها، یکی هستند و در آخر از ضخامت نخ‌ها بدانیم: می‌گویند برای مکرومه بافی معمولا به ضخامت نخ‌هایی بین ۳ تا ۶ و یا ۵/۰ تا ۲ میلی‌متر برای بافتن نیاز داریم، اما می‌دانیم که ما برای استفاده از هر نخی با هر ضخامت و رنگی آزاد هستیم. از دیگر لوازم مکرومه بافی بیشتر بدانیم؟

از دیگر لوازم مکرومه بافی چه می‌دانیم؟

برای مکرومه بافی به چارچوبی نیاز داریم تا نخ‌هایمان را به آن گره بزنیم که به آن «فریم مکرومه» می‌گویند. این فریم ‌می‌تواند به صورت حلقه‌ایی، مربع، شاخه‌ایی و میله‌ایی چوبی یا فلزی باشد. با این‌که این ابزار، ابزاری ضروری نیست ولی بیشترین کاربرد در میان لوازم مکرومه بافی دارد. نام یکی دیگر از لوازم مکرومه بافی که می‌تواند در خلق آثاری زیبا یاری‌مان کند «صفحه مکرومه» است که سطحی است محکم و خوب است که ضخامت آن به ارتفاع یک سوزن باشد، تا وقتی‌که سوزنی در آن فرو می‌کنیم از طرف دیگر خارج نشود. این صفحه به صورت آماده وجود دارد و می‌توانیم آن را به‌راحتی تهیه کنیم ولی اگر زمانی امکان خرید آن را نداشتیم، می‌توانیم از صفحات چوب پنبه، پلی‌اورتان و یا چند مقوای محکمی که به هم وصل کردیم استفاده کنیم.

فریم مکرومه بافی

وقتی می‌گوییم «قیچی» اولین کاربردی که به ذهن می‌رسد تنها برای بریدن نخ‌هاست، ولی ما خودمان را برای تجربه‌هایی شگفت‌انگیز آماده کرده‌ایم تا از هر ابزاری هزاران استفاده دیگر برای زیباتر و جذاب‌تر شدن بافته‌هایمان داشته باشیم. به طور مثال قابلیت‌های دیگر قیچی برای ریش‌ریش کردن نخ‌ها و ایجاد بافت‌های متفاوت‌ و ایجاد حالت کرک‌مانند در کناره‌ها و خیلی چیزهای دیگر می‌توان نام برد. در میان لوازم مکرومه بافی که نام برده شد، نامی دیدیم که در نگاه اول شاید ما را به خنده وادار کند و فکر کنیم که وجود «فندک» در میان لوازم مکرومه بافی چه کاربردی می‌تواند داشته باشد؟ درست است! فندک برای سوزاندن انتهای نخ‌های موم‌زده است تا وقتی بافته‌هایمان تمام شد نخ‌ها از هم باز نشوند. نقش فندک را در میان لوازم مکرومه بافی فهمیدیم ولی خوب است که همچنان خنده را بر لب‌هایتان نگاه دارید. در آخر به نظر شما «سوزن ته‌گرد» و «چسب کاغذی» چه جایگاهی در لوازم مکرومه بافی می‌توانند داشته باشند؟ هنگام بافتِ نخ‌هایی که معمولا حالت پایه کار را دارند با کمک این دو ابزار می‌توانیم سر جای خودشان ثابتش کنیم و بسته به ‌این‌که سطحمان چه ویژگی دارد یکی از این دو را انتخاب می‌کنیم. در آخر پیشنهاد می‌کنیم از بهترین لوازم مکرومه بافی استفاده کنید.

چه آثاری می‌توانیم با نخ‌ مکرومه خلق کنیم؟

با گره زدن نخ‌ها به یکدیگر و استفاده از ابزار و لوازم مکرومه بافی چیزهای زیادی که هم کاربردی هستند و هم تزئینی و هم آثاری که تنها در حوزه هنرهای تجسمی قرار می‌گیرند، می‌توان خلق کرد. وسایل تزئینی مانند دیوارآویزها، دستبند و تابلوهای دیوارکوب و خیلی چیزهای دیگر و وسایل کاربردی مانند فرشینه‌، آویز گلدان، سبد، زیر بشقابی، رومیزی و هزاران چیز دیگری که می‌تواند در زندگی روزمره ما کاربرد داشته باشد و در نهایت خلق آثاری با نخ مکرومه که در حوزه هنرهای زیبا قرار می‌گیرند و اندیشه‌ایی را بیان می‌کنند، آثاری که بعنوان «هنرهای زیبا» ‌می‌توانند به گالری‌ها و موزه‌ها نیز راه پیدا کنند.

تولید مکرومه هنری

تجربه خلق با ابزار مکرومه بافی

برای تجربه‌گرایی در زندگی باید دل به دریا زد و سراغ هر چیزی رفت، اما گاهی وقتی تجربه‌ایی مثل مکرومه بافی که هرچه بیشتر گره می‌زنیم خیال‌های رنگین بیشتری در ذهنمان نقش می‌بندد، این نیاز را در ما ایجاد می‌کند که بیشتر درباره آن بدانیم و آموزش مکرومه بافی به‌صورت آکادمیک می‌تواند برای رسیدن به خلق اثر، راه‌ها و تکنیک‌های بیشتری را جلو راه ما بگذارد. پس بعد از تجربه و استفاده از لوازم مکرومه بافی می‌توانیم به آموزش مکرومه بافی نیز فکر کنیم.

5/5 - (1 امتیاز)

بدون دیدگاه، دیدگاه خود را در زیر اضافه کنید!


افزودن دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *