رفتن به محتوا

آموزش مکرومه بافی

آموزش مکرومه بافی

شما به دنبال آموزش مکرومه بافی هستید چون بافتن را دوست دارید. مکرومه بافی را دوست دارید چون می‌خواهید نتیجه کار دستتان را هم حس کنید و هم به‌صورت عملی ببینید. تا اینجا راه را دست آمده‌اید به‌خصوص وقتی در نظر بگیریم که کسی که دنبال تجربه مکرومه بافی است، مطمئنا کسی است که می‌خواهد خیلی سریع از یک سری اصول ساده، به نتیجه برسد.

همۀ این‌ها زمانی جذاب‌تر خواهد شد که به شما بگوییم که مکرومه بافی از آن دسته از هنرهای تجسمی است که یادگیری‌اش هم آسان و در دسترس است. از طرفی لوازم مکرومه بافی هم همه جا گیر می‌آید و شما با دو دست و چند تکه نخ می‌توانید آموزش مکرومه بافی را شروع کنید. با این وصف، اکتیک می‌خواهد این نوید را به شما بدهد که با حضور متخصصان محلی، چه آنلاین و چه آفلاین، تجربه مکرومه بافی را برای شما به یک تجربه معنادار و پرامید بدل خواهد کرد. ما در ادامه چند نکته تجربی را در مورد مواجهه شما با ابزارهای مکرومه بافی گفته‌ایم تا راه را برای ادامه آموزش مکرومه بافی هموار کنیم و به شما بگوییم چقدر ارتباط با این دنیا ساده، زیبا و آسان است.

چند نکته ساده اما مهم در آموزش مکرومه بافی

انواع گره در مکرومه

قبل از شروع یک پروژه، انواع مختلف گره ها را تمرین کنید. این کمک می‌کند که پروژه های شما روان تر پیش بروند. می‌توانید الگوهای رایگان زیادی را در YouTube و Pintrest پیدا کنید. برای مثال مدرسه مکرومه در یوتیوب، ده‌ها ویدیو در حیطه آموزش مکرومه بافی، ارائه داده است. همچنین اکثر فروشگاه‌های صنایع دستی دارای طناب نخی مخصوص مکرومه بافی هستند، اما شما حتی می‌توانید از نخ‌های آویز لباس به خوبی استفاده کنید. همچنین هنگامی که با کار دستی راحت شدید، می‌توانید انواع دیگری از نخ‌های رنگی و منسوجات الیافی را به پروژه های خود اضافه کنید. همچنین شما کافی است برای شروع آموزش مکرومه بافی چند نوع گره را یاد بگیرید: گره مربعی، گره نیم‌بند دوبل، گره لارک یا گیره‌گاوی و گره بشکه‌ای. برای یادگیری این گره‌ها هم یا می‌توانید فیلم‌های آموزشی را ببینید یا از تجربه مکرومه بافی اساتید این فن استفاده کنید.

آموزش مکرومه بافی یعنی دقت به کار با نخ و طناب

همه متخصصاتی که آموزش مکرومه بافی را ارائه می‌دهند می‌گویند که می‌توانید هر چیزی از بند کفش گرفته تا یک طناب را برای مکرومه بافی گره بزنید، اما اگر می‌خواهید از طناب‌های مخصوص مکروه بافی استفاده کنید، توصیه می‌شود که با انواع طناب پیچ خورده پنج میلی‌متری شروع کنید. این نخ، دروازه ورود به آموزش مکرومه بافی است، زیرا خیلی ضخیم و دست و پا گیر نیست، اما خیلی نازک هم نیست که به مهارت‌های حرکتی بسیار ماهرانه‌ای نیاز داشته باشد. گره‌های دقیق‌تر، اما نیاز به زمان بیشتری دارند. برای مثال در صورت امکان به دنبال طنابی با پایه نخی باشید، چون کمی نرم‌تر و لطیف‌تر است و روی دست‌ ملایم‌تر است و گره زدنش هم آسان‌تر است.

ما برای معرفی اولین متریال بین لوازم مکرومه بافی هم از کلمه نخ استفاده کردیم و هم طناب. فرق نخ با طناب این است که طناب معمولاً از رشته‌های زیادی تشکیل شده است که به هم تابیده یا بافته شده‌اند، و بسیاری از مکرومه بافان ترجیح می‌دهند از طناب بافته‌شده استفاده کنند زیرا خط صافی دارد. بسیاری هم طناب پیچ خورده را دوست ندارند، چون حواسشان را بسیار پرت می کند. درواقع بعضی مکرومه بافان بیشتر متوجه پیچش می‌شوند تا خود گره.

همچنین آویزهای مکرومه بافی شده اغلب دارای لبه‌های حاشیه‌دار هستند، و اگر می‌خواهید آن لبه‌ها صاف (به جای فرفری) آویزان شوند، توصیه می‌شود به جای طناب از نخ استفاده کنید. از آنجایی که طناب از رشته‌های زیادی تشکیل شده است، وقتی طناب را باز می‌کنید، چون به شدت پیچیده است، با لبه‌های موج‌دار اعصاب‌خوردکن مواجه می‌شوید. هرچند شما می‌توانید هر دو متریال را در یک پروژه بگنجانید. همچنین، از آنجایی که نخ مانند طناب پیچانده نمی‌شود، واقعاً به گره اجازه می‌دهد خود به خود برجسته شود بدون اینکه تحت‌الشعاع سایر بافت‌ها قرار گیرد.

مکرومه ها را چطور آویزان کنیم؟

آویزان کردن مکرومه

یکی از لذت‌های آموزش مکرومه بافی این است که واقعاً هیچ قانون مشخصی در مورد یادگیری آن، وجود ندارد. شما می توانید مکرومه خود را از هر چیزی آویزان کنید تا زمانی که به اندازه کافی محکم باشد. کافی است گره را درست کنید و سپس یک میخ به دیوار بکوبید و گره را روی آن آویزان کنید. همچنین مثلا اگر با لوله‌های مسی و چوب، مکرومه درست می‌کنید رولپلاک‌ها برای اول کارتان مفید هستند چون نسبتاً ارزانند و همچنین می‌توانید آنها را در اندازه‌های مختلف در هر فروشگاه هنری یا سخت‌افزاری‌ای تهیه کنید. لوازم مکرومه بافی در این بخش هم واقعا ارزان است و می‌بینیم که این هنر موقع ارائه، نسبت به ما با سخاوت عمل می‌کند. درواقع آنهایی که آموزش مکرومه بافی را جدی می‌گیرند باید بدانند که در بعضی موارد لازم است به غریزه خودشان اعتماد کنند.

شکل‌سازی با حلقه فلزی

مکرومه حلقه فلزی

برای ساخت آباژور یا آویز دیواری دایره‌ای، باید کار خود را روی حلقه فلزی بچسبانید. البته کاربرد حلقه‌های فلزی خیلی بیشتر از این حرف‌هاست، چون مثلا شما با کوچکترین حلقه‌ها حتی می‌توانید اکسسوری‌های خیلی ریز را درست کنید و با بزرگ‌ترینشان می‌توانید آویزهای دایره‌ای را در سطح یک تابلوی مکرومه بافی شده خیلی بزرگ، طراح کنید. قبل‌ترها یعنی در دهه هفتاد الی هشتاد در ایران اصولا کار مکرومه بافی بر اساس همین حلقه‌ها شکل می‌گرفت و تقریبا گوشه هر خانه‌ای یک آویزِ مکرومه‌بافی‌شده می‌دیدید، همچنین بسیاری از افراد هم از این حلقه‌ها به‌عنوان نگه‌دارنده گلدان استفاده می‌کردند. آموزش مکرومه بافی بدون یادگیری این آویزهای نوستالژیک مطمئنا لطفی ندارد پس حتما یکی از این آویزها را برای خانواده خودتان ببافید.

شیوه استفاده از سنجاق

شما می‌توانید اشیاء مسطح، مانند زیر لیوانی و نشانک‌ها را با استفاده از تکنیک‌های گره‌زنی مکرومه بسازید، فقط موقع کار بهتر است چند تا سنجاق برای نگه داشتن بخشی از بافت‌های این قطعات، دم دستتان باشد. اصولا هم سنجاق برای کار مکرومه بافی، خیلی مفید است، چون بعضی وقت‌ها شما می‌توانید به جای گره زدن از آنها استفاده کنید تا کل رشته‌ها با همدیگر قاطی نشود و مثلا بعدا دوباره بیایید سراغ کار و کار گره زدن را از سر بگیرید. سنجاق‌ها خیلی وقت‌ها می‌توانند مثل یک نشانه هم عمل کنند و شما مثلا بخشی از کار را سنجاق بزنید تا یادتان بماند که در کدام نقطه چه گرهی زده‌اید.

روش استفاده از مهره‌های رنگی

مهره رنگی مکرومه

مهره‌های رنگی چه چوبی و چه پلاستیکی، یک بافت به آویز مکرومه شما اضافه می‌کنند هرچند شما باید مطمئن شوید سوراخ مهره به اندازه کافی بزرگ است تا با طناب انتخابی شما مطابقت داشته باشد. بسیاری از مهره‌های موجود در بازار کوچک هستند، بنابراین به جای مهره زدن به مکرومه، می‌توانید مقداری نخ بردارید و دانه‌های کوچک‌تری را به قسمت بیرونی آنچه می‌سازید، بدوزید. شما همچنین می‌توانید مهره‌های چوبی بدون رنگ بخرید و سپس می‌توانید آن‌ها را طوری رنگ کنید که با هر احساسی که می‌خواهید مطابقت داشته باشد.

سیم‌های مسی

سیم مسی مکرومه

بعضی از مکرومه بافان دوست دارند بعض از قطعات را از گلدان‌ها و طلسم‌های قدیمی گرفته تا شیشه های مربایی که در آن گل قرار داده‌اند، به مکرومه خود اضافه کنند. در این بین استفاده از سیم‌های باریک مسی که استقامت زیادی دارند به آنها کمک می‌کند که کار را محکم کنند، بی این‌که مثلا آن سیم توی چشم بزند هرچند قطعاً می‌توانید افرادی را پیدا کنید که کارشان را با طناب می‌پیچند تا متریال‌ها را در سراسر قطعه ثابت نگه دارند.

نخ‌های رنگی

بعضی از افراد دوست ندارند چیزی به مکرومه خودشان ‌بچسبانند، اما هستند خیلی‌ها که حاشیه یا انتهای اثرشان را با تزئینات رنگی تکمیل می‌کنند. برای مثال کسانی که اکسسوری‌های جذاب می‌سازند یا مثلا صندل می‌بافند گاهی دوست دارند که حاشیه کارشان با انواع نخ رنگی جلوه بیشتری پیدا کند. دسته اول به این دلیل دوست ندارند چیزی به کارشان اضافه شود: طناب در انتها پاره می‌شود، و این روش بسیار خوبی برای این است که کار شما تمام‌شده‌تر و صیقلی‌تر به نظر برسد.

صبر و خلاقیت کلید آموزش مکرومه بافی است

صبوری در مکرومه بافی

کسی که به سراغ آموزش مکرومه بافی می‌رود باید شیوه‌های صبوری و وفاداری به تصمیم خودش را یاد بگیرد. فقط یادتان باشد که شما با هر گره، در راه آموزش مکرومه بافی پیشرفت کرده‌اید. هر بار که یک گره متفاوت را بلد نباشید، نباید ناامید شوید بلکه باید به این فکر کنید که قرار است یک جزیره جدید دیگر را در اقیانوس آموزش مکرومه بافی کشف کنید. در ضمن شما نباید از کارهای خلاقانه چه در مورد متریال چه در مورد ترکیب گره‌ها بترسید. وفاداری برای یادگیری چیزی، زمانی برای شما معنادار است که شما به خلاقیت خودتان اعتماد داشته باشید، بعد از مدتی هم از اجرای این کار احساس آرامش و اعتماد به نفس خواهید داشت. ما در اکتیک با متخصصان محلی، چه به‌صورت آنلاین و چه آفلاین، همراه شما خواهیم بود تا جهانی از تجربه‌ها در عرصۀ مکرومه بافی را در اختیارتان بگذاریم.

5/5 - (1 امتیاز)

بدون دیدگاه، دیدگاه خود را در زیر اضافه کنید!


افزودن دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *