رفتن به محتوا

معرفی بهترین تفریحات و سرگرمی ها   

تفریح و سرگرمی

چه به شغلتان علاقه‌مند باشید، چه انجام آن برایتان کاری ملال‌آور باشد، دوست ندارید هفت روز هفته را به کار کردن اختصاص دهید. دوست دارید فضای ذهنی آزاد و فارغ از دغدغه را هم تجربه کنید. از این بابت، سرگرمی تنها یک راه فرار نیست، بلکه به شما کمک می‌کند تا در تجربه حضوری یا آنلاین از کارتان خلاقتر باشید و به بهترین نحو، پروژه‌های خود را جلو ببرید.

به نظرتان اگر تفریح و سرگرمی نباشد، اگر وقت نگذاریم تا ذهنمان را آزاد کنیم و چاشنی هیجان به زندگی‌مان اضافه کنیم، آیا می‌توانیم انسان موفقی باشیم؟

زمانی که سرگرمی آزادانه انتخاب شود، می‌تواند حالت‌های مطلوبی مانند آرامش یا هیجان ایجاد کند. تفریح می‌تواند طیف وسیعی از احساسات انسانی را بهبود بخشد و زندگی روزمره شما را غنی‌تر سازد. سرگرمی می‌تواند بر روابط عاطفی و اجتماعی‌تان تأثیر مستقیم بگذارد و سلامت روان شما را تضمین کند.

ما در این مقاله اکتیک می‌خواهیم درباره انواع تفریح و سرگرمی صحبت کنیم. با هر میزان هزینه‌ای که مدنظرتان است، این مقاله اکتیک می‌تواند راهنمایی باشد برای تجربه تفریحات هیجان‌انگیز و در عین حال آرامش‌بخش.

فواید تفریح چیست؟

فواید تفریح

سرگرمی همیشه بخشی‌جدایی ناپذیر از زندگی بوده است. هنگامی که برنامه‌های شلوغ یا مسئولیت‌های غیرقابل‌تحمل تبدیل به دی‌اکسیدکربن زندگیتان می‌شود، تفریح، اکسیژن را به بدن شما وارد می‌کند. فعالیت‌های سرگرم‌کننده می‌توانند ذهن شما را تازه کنند و سلامت روان و آسایش عاطفی شما را حفظ کنند.

سرگرمی شادی را وارد زندگی شما می‌کند. برخی از انواع تفریح و سرگرمی حتی ممکن است شما را به دوستان و اعضای خانواده نزدیک‌تر سازند. بنابراین، سرگرمی می‌تواند از بسیاری جهات مفید باشد. از جمله فواید سرگرمی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کاهش استرس
  • پرورش فرهنگ
  • افزایش خلاقیت
  • ایجاد وقفه نشاط‌آور در فعالیت‌های روتین زندگی
  • افزایش بهره‌وری
  • ارتقا عزت‌نفس
  • تقویت پیوندهای عاطفی و دوستانه
  • آموختن نحوه لذت بردن از زندگی

چگونه برای تفریح برنامه‌ریزی کنیم؟

برنامه ریزی برای تفریح

زندگی مدرن، زندگی پراضطراب و پرهیاهویی است. شاید خیلی از روزهایتان به گونه‌ای بوده که متوجه گذر زمان نشده باشید. پس همان‌طوری که به خاطر انجام کار روزانه‌تان نیاز به برنامه‌ریزی دارید، داشتن تفریحات و سرگرمی‌های متنوع یک برنامه‌ریزی و موثر را می‌طلبد.

برای لذت بردن از تفریح لازم نیست حتما هزینه زیادی خرج کنید. تفریحات فراوانی وجود دارند که می‌توانند با کمترین هزینه انجام شوند. اما سعی کنید هر روز یا حداقل یک روز در میان، یک برنامه تفریحی ساده برای خود فراهم کنید. از بازی‌های فکری گرفته تا پیاده‌روی. این کار می‌تواند ذهنتان را از استرس‌ها و فکرهای منفی خالی کند تا سلامت روان شما تضمین شود.

سعی کنید برنامه‌های تفریح هفتگی خود را در دفترچه یا تقویمتان بنویسید. این کار باعث می‌شود به یک ریتم مناسب از تفریح برسید. چرا ما باید فقط کارها و ددلاین‌ها را در تقویم یادداشت کنیم؟ با برنامه‌ریزی تفریحات، شما می‌توانید سلامتی ذهنی و لذت‌هایتان را در اولویت قرار دهید تا همیشه شادابی و نشاط خود را حفظ کنید.

پیشنهادهای جذاب برای سرگرمی

بازی‌ و سرگرمی می‌تواند به روش‌های مختلف دسته‌بندی شود. بعضی‌ها سرگرمی‌ها را بر اساس مکان متمایز می‌کنند، برخی ترجیح می‌دهند بازی‌ها را به گروهی و انفرادی تقسیم‌بندی کنند. ما در اینجا سرگرمی را به صورت معمول در پنج شاخه مختلف قرار می‌دهیم.

  • سرگرمی ورزشی
  • سرگرمی فرهنگی و هنری
  • سرگرمی اجتماعی
  • طبیعت و سفر
  • سرگرمی آنلاین

سرگرمی ورزشی

ورزش‌های فراوانی وجود دارند که می‌توانید با آن‌ها وقت بگذرانید. نیازی به گفتن نیز نیست که ورزش تا چه میزان می‌تواند باعث ایجاد نشاط و شادابی شود.

یوگا و مدیتیشن

برای اینکه از زیر بار فشارهای روزانه خارج شوید، بدون شک یوگا و مدیتیشن بهترین گزینه‌ها هستند. یوگا را برای بهبود تعادل فیزیکی و ذهنی، افزایش قدرت و انعطاف‌پذیری و مبارزه با استرس امتحان کنید. سرگرمی شما می‌تواند به تمرین تناسب اندام شما تبدیل شود، اگر تصمیم بگیرید هر روز آن را انجام دهید. به‌علاوه، این یکی از معدود انواع سرگرمی ارزان قیمت است که در زندگی جوایز زیادی به شما می‌دهد!

پیشنهاد خواندنی: همه چیز درباره یوگا

دوچرخه‌سواری

دوچرخه‌سواری را اگر در کوچه پس کوچه‌های محله‌تان یاد گرفته باشید، احتمالا اولین نفری بود‌ه‌اید که داوطلب می‌شدید تا بروید چند کوچه آن‌‌طرف‌تر چیزی بخرید و به خانه بیاورید. شما منتظر کوچک‌ترین بهانه بودید تا سوار بر دوچرخه شوید و از محله کوچکتان بیرون بزنید. تجربه دوچرخه‌سواری یکی از بهترین سرگرمی‌هایی است که اکنون می‌توانید در خیابان‌های بزرگ و پارک‌ها تجربه‌اش کنید تا هم خاطراتتان زنده شود و هم از گشت و گذار لذت ببرید. پیشنهاد ما تجربه کردن دوچرخه‌سواری در کنار میزبان‌های حرفه‌ای اکتیک است:

فوتبال، بسکتبال، والیبال!

تقریبا می‌شود گفت اغلب ایرانی‌ها حداقل به یکی از این سه ورزش علاقه‌مند هستند یا لااقل برای مدت کوتاهی، یکی از آن‌ها را تجربه کرده‌اند. تجربه فوتبال، بسکتبال، والیبال یا هر ورزش گروهی، یک سرگرمی منحصر به فرد است، زیرا شما علاوه بر تفریح می‌توانید روابط اجتماعی جدیدی شکل دهید، دوستان جدیدی بیابید و نیز انجام یک کار گروهی را تمرین کنید. اگر از میان دوستانتان کسی را می‌شناسید که پیگیر ورزش‌های گروهی است، همین الان به او پیام بدهید! شما هم می‌توانید وارد یک گروه اجتماعی جدید شوید و یک سرگرمی مفرح را تجربه کنید.

ورزش‌های آبی

اگر به دنبال تجربه‌ای هیجان‌انگیز هستید، حتما لااقل یک بار در ماه را به انجام ورزش‌های آبی اختصاص دهید. بیشتر افراد فکر می‌کنند که ورزش‌های آبی پرطرفدارند چون باعث برنزه‌شدن و یا افزایش شدت آدرنالین در بدن می‌شوند. درست است! اما این تنها مزیت ورزش‌های آبی نیست. ورزش‌های آبی در افزایش طول عمر و سلامتی ماهیچه‌ها و عروق شما نیز بسیار مفید هستند. علاوه بر این، این ورزش‌ها در کاهش خستگی عضلات شما بسیار مؤثر عمل می‌کنند.

سرگرمی فرهنگی و هنری

موزه و نمایشگاه‌گردی

برای تفریح در تهران و دیگر شهرهای بزرگ، یکی از بهترین گزینه‌ها، بازدید از موزه‌ها و نمایشگاه‌هاست. اغلب موزه‌ها و نمایشگاه‌ها علاوه بر نمایش آثار هنری، از امکانات رفاهی منحصربه‌فردی نیز بهره می‌برند که می‌توانند شما را اندکی از شلوغی‌های شهر دور کنند. اگر به دنبال یک آخر هفته فرهنگی می‌گردید، موزه و نمایشگاه می‌تواند بهترین گزینه باشد.

موزه گردی گالری گردی

کنسرت و موسیقی

فکر می‌کنم اغلب شما که در حال خواندن این مقاله هستید، از طرفداران پر و پا قرص موسیقی باشید. شاید تا چند سال پیش، برگزاری کنسرت محدود به چند ژانر به‌خصوص و چند کلان‌شهر می‌شد، اما اکنون ما با کنسرت‌های موسیقی‌ متنوع روبرو هستیم که در جای جای ایران برگزار می‌شوند. علاوه بر کنسرت، گوش دادن به موسیقی در یک زمان مشخص از روز می‌تواند از سنگینی کار شما بکاهد و باعث بالا رفتن روحیه‌تان شود.

کتاب خواندن

کتاب خواندن شاید در نگاه اول کاری روشنفکرانه به نظر برسد که تنها یک عده‌ای محدودی می‌توانند از آن لذت ببرند. اما این‌طور نیست. شما برای لذت‌بردن از مطالعه نیاز نیست حتما خوره کتاب باشید. کتاب‌های مختلفی بر حسب سلیقه شما در بازار موجود است که می‌توانند به رشد آگاهی فردی و اجتماعی کمک کنند. مثلا شما با خواندن رمان می‌توانید به سراغ کشف دنیاهای جدید بروید. این کار قدرت خلاقیت شما در زندگی را به طرزی باورنکردی افزایش می‌دهد.

پیشنهاد خواندنی: برای تفریح و سرگرمی به شهربازی‌های تهران سر بزنید

یادگیری زبان

وقتی اسم یادگیری زبان به میان می‌آید، شما احتمالا یاد کلاس‌های مشقت‌بار زبان کنکور، امتحان تافل و آیلتس و… می‌افتید. به نظر من هم حق دارید. زمانی که مجبور می‌شوید کاری را به اجبار انجام دهید، حتی شیرین‌ترین تجربه‌ها می‌توانند زهر مار شوند. اما اگر با میل خود به سراغ سخت‌ترین تجربه‌ها هم بروید، می‌توانید از آن لذت ببرید. یادگیری زبان جدید نیز از این دست تجربه‌هاست. شما فقط کلمات جدیدی یاد نمی‌گیرید، بلکه وارد دنیای جدیدی از فرهنگ و هنر می‌شوید.

عکاسی

عکاسی یکی دیگر از انواع تفریح و سرگرمی است که شاید کم‌هزینه‌ترین آن باشد. چرا؟ چون سال‌هاست دیگر برای لذت‌بردن از هنر عکاسی شما نیاز به یک دوربین حرفه‌ای ندارید. موبایل خود را در دست بگیرید و به سراغ پارک‌ها و خیابان‌ها بروید. شما با این کار، با یک تیر دو نشان می‌زنید، زیرا همزمان که از عکاسی لذت ببرید، به پیاده‌روی هم می‌پردازید. در تجربه‌های عکاسی اکتیک به شما اثبات می‌کنیم که می‌توان عکاسی را به عنوان یک تفریح یک روزه‌ی دلچسب انتخاب کرد:

سرگرمی اجتماعی

سرگرمی‌های اجتماعی، بر تعامل با دیگران تأکید دارند. این تفریحات، فضایی ایجاد می‌کنند که در آن افراد می‌توانند به راحتی دور هم جمع شوند تا ضمن لذت بردن از گفتگو و ارتباط، مهارت‌های جدیدی یاد بگیرند. این شاخه از انواع تفریحات و سرگرمی با شاخه‌های دیگر نیز می‌تواند تلاقی داشته باشد، اما مهمترین چیز در آن، باهم بودن و باهم‌ انجام دادن یک فعالیت است.

شب‌های بازی

بازی دورهمی

شب‌ بازی می‌تواند یک برنامه هیجان‌انگیز برای دورهمی باشد. شما می‌توانید چندین نفر را به مهمانی دعوت کنید و از آن‌ها بخواهید یک میهمان به همراه ایده یک بازی خلاقانه را با خود به همراه بیاورند. خواهید دید که چندین بازی روی میز خواهد بود. می‌شود به گروه‌های چندنفره تقسیم شد و به بازی‌های مختلف پرداخت. به همین سادگی!

فیلم‌دیدن دورهمی

فیلم دورهمی

تماشای فیلم به صورت گروهی می‌تواند تداعی‌گر تجربه سینما باشد. دیگر هم نمی‌توانید هر چند دقیقه یک بار فیلم را متوقف کنید و به سراغ گوشی‌ خود بروید. بدین ترتیب یک تجربه جمعی از فیلم دیدن را خواهید داشت، بدون وقفه، همان‌طوری که کارگردان می‌خواهد! می‌توانید به صورت جمعی یک ویدئو پروژکتور بخرید، اجاره کنید و یا قرض بگیرید. بعد از فیلم هم می‌توانید دیدگاه خود را به اشتراک بگذارید و به نقد فیلم بپردازید.

رقص

اگر به دنبال جایی می‌گردید که ترکیبی از هنر و سرگرمی را تجربه کنید، کلاس‌های رقص یکی از بهترین گزینه‌هاست. شما در اینجا می‌توانید با افراد مختلف معاشرت کنید و چیزهای جدید یاد بگیرید. حتی می‌توانید تمرین خود را فراتر از کلاس رقص ادامه دهید و جلسات گروهی رقص برگزار کنید. هرچند به نظر می‌رسد که مجبورید این کار را در یک فضای بسته انجام دهید!

گروه کوهنوردی

تا صحبت از گروه کوهنوردی می‌شود، همه یاد خواب صبح جمعه می‌افتند! بله درست است کوهنوردی ورزشی است که اغلب به صورت جمعی و در صبح روزهای تعطیل انجام می‌شود، اما کافی است تنها یک بار به جمع گروه‌های کوهنوردی بپیوندید تا یک تجربه بی‌نظیر از یک ورزش گروهی و اجتماعی را از سر بگذرانید.

طبیعت و سفر

بدون شک سفر و تفریح در طبیعت یکی از لذت‌های زندگی هر انسانی است. شما در اینجا علاوه بر کسب آرامش، می‌توانید با طبیعت نیز پیوند خود را بهبود ببخشید. ایران کشوری چهار فصل است و شما می‌توانید از کوهستان گرفته تا کویر، یک مکان طبیعی را بنا به موقعیت خود انتخاب کنید. شما برای این کار نیاز به برنامه‌‌ریزی دارید. البته لازم نیست حتما به سفرهایی چند روزه فکر کنید.

سفر به جنگل و کوهستان

سفر به کوه و جنگل

اگر در نزدیکی بخش شمالی ایران زندگی می‌کنید و یا به طبیعت زاگرس دسترسی دارید، می‌توانید سفر یک روزه به جنگل‌ و کوهستان را مدنظر قرار دهید. می‌توانید این تفریح را به همراه خانواده و دوستان و یا در قالب تورهای مسافرتی انجام دهید. جنگل یک مقصد منحصربه‌فرد است، زیرا نوعی از سرگرمی است که می‌تواند درون خودش انواع دیگر تفریح مانند بازی‌های جمعی را جای دهد.

سفر به کویر

تورهای کویریِ یک روزه یا دو روزه، بدون شک می‌توانند برنامه‌ای عالی برای یک آخر هفته جذاب، در فصل‌های سرد سال، باشند. کویرهای ایران جذابیت‌ها و زیبایی‌های خاصی دارند که توریست‌های داخلی و خارجی بسیاری را مجذوب خود کرده‌اند. شما تجربه‌ای بی‌بدیل از آسمان را در میان کویر خواهید داشت که در سکوت شب به سر خواهد شد.

سفر به دریا

سفر به دریا

آن‌هایی که هم به دریای شمال و دریای جنوب سفر کرده‌اند، می‌دانند که تجربه این دو دریا بسیار از هم متفاوت است. اما شما می‌توانید با توجه به محل زندگی خود و روزهایی که برای ایام تعطیلات در نظر کرده‌اید، به یکی از این مقاصد سفر کنید. شما در سفر به دریا می‌توانید از انواع تفریح‌ها، مانند ورزش‌های آبی، جت اسکی، قایق‌سواری و… لذت ببرید.

سرگرمی آنلاین

سرگرمی آنلاین

نمی‌توانیم از تفریح و سرگرمی صحبت کنیم، اما نامی از تجربه آنلاین به میان نیاوریم. بدون شک در سال‌های اخیر، استقبال از تفریحات و بازی‌های آنلاین بسیار افزایش پیدا کرده است. برخی گمان می‌کنند که تجربه سرگرمی آنلاین باعث می‌شود، آدم‌ها از تجربه طبیعت و سرگرمی‌های فضای باز شانه خالی کنند. جدا از اینکه این فرض اشتباهی است و تجربه آنلاین دیگر بخشی از زندگی ما شده است، می‌توانیم بپرسیم که چرا هیچ کس از جذابیت‌های این نوع سرگرمی صحبت نمی‌کند؟

بازی‌های آنلاین

لیست بازی‌های آنلاین که می‌توانید انجام دهید، بی‌نهایت است. شما می‌توانید با استفاده از انواع مختلف دستگاه‌ها-از موبایل گرفته تا پی‌سی-به بازی آنلاین بپردازید. این بازی‌ها از شطرنج تا بازی‌های اکشن کنسولی را می‌تواند شامل شود. همچنین شما می‌توانید این بازی‌ها را به صورت گروهی انجام دهید تا لذت یک بازی جمعی و معاشرت با دوستانتان را تجربه کنید.

آموزش آشپزی

درست است! شاید از کارتان خسته برمی‌گردید و آنقدر انگیزه ندارید که به آشپزی به شکل یک تفریح نگاه کنید. زیرا در درجه اول صرفا می‌خواهید خودتان را سیر کنید! اما همان‌طور که گفتیم، قدم به قدم می‌توانید از دل یک کار دشوار، یک تفریح خلق کنید. آشپزخانه جایی است که شما می‌توانید خلاقیت خود را بروز دهید. تماشای آموزش آشپزی می‌تواند یک سرگرمی جالب باشد که هم کارتان را راه می‌اندازد و هم لذت یادگیری یک مهارت جدید را بهتان هدیه می‌دهد.

اگر فکر می‌کنید به آشپزی علاقه داری و نمی‌دانید از کجا شروع کنید، یا اصلا مطمئن نیستید که آشپزی کردن شما را سرگرم می‌کند، پیشنهاد ما تجربه کردن آشپزی در کنار میزبان‌های اکتیک است:

داستان‌نویسی

هر کسی یک داستانی دارد. شما تنها نیاز دارید یاد بگیرید که چطور به آن بپردازید. یادگیری داستان‌نویسی یک سرگرمی خلاقانه است که می‌تواند به شما کمک کند تخیلتان را فعال کنید. همچنین داستان‌نویسی به شما در بهبود مهارت‌های ارتباطی در محیط حرفه‌ای و اجتماعی یاری می‌رساند.

بلاگ

تقریبا همه‌مان در دوره‌ای از زندگی، دفترچه یادداشت کوچکی داشتیم که احتمالا یواشکی درون آن از اتفاقات بااهمیت و نیز بی‌اهمیت اطرافمان صحبت می‌کریدم. الان که بر می‌گردید و به آن نگاهی می‌کنید چه حسی دارید؟ دقیقا! اینجاست که داشتن یک بلاگ ضروری می‌شود. حالا مزیت بلاگ این است که می‌تواند به شما در شنیده‌شدن تجربیاتتان نیز کمک کند.

بلاگ نوعی از سرگرمی است که شاید در نگاه اول کمی دشوار به نظر آید: از طراحی تا میزبانی. اما پلتفرم‌هایی هستند که خدمات رایگان بلاگ ارائه می‌دهند و شما می‌توانید از یک میزبانی عالی لذت ببرید. تنها کاری که به انجام آن نیاز دارید، نوشتن و به کار گرفتن خلاقیتتان است.

سوالات متداول درباره تفریح و سرگرمی

آیا برای تفریح نیاز دارم هزینه زیادی بپردازم؟

خیر. تفریحات مختلف هزینه‌های متفاوتی دارند. اما این یک تصور اشتباه است که همه تفریحات پرهزینه‌اند.

تفریح چه تاثیری در زندگیمان دارد؟

علاوه بر ایجاد نشاط و آرامش، سرگرمی می‌تواند کیفیت کار شما را بهبود بخشد. پس سرگرمی می‌تواند بر تمام زندگی شما تاثیر بگذارد.

چقدر زمان برای سرگرمی کافی است؟

بستگی به ذهنیت و روحیه شما دارد. اما محققین پیشنهاد می‌کند که حداقل یک ساعت در روز علاوه بر روزهای تعطیل را به سرگرمی خود اختصاص دهید.

4/5 - (3 امتیاز)

بدون دیدگاه، دیدگاه خود را در زیر اضافه کنید!


افزودن دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *