رفتن به محتوا

اتاق فرار چیست؟ (معرفی انواع اسکیپ روم در تهران)

اتاق فرار اکتیک

شاید در بین سرگرمی‌های محبوب مردم در سراسر جهان، نام اتاق فرار را شنیده باشید! این اتاق‌ها این روزها به یکی از پرطرفدارترین و رایج‌ترین تفریح در تهران تبدیل شده‌اند. اگر هنوز تجربه ورود به این اتاق‌ها را نداشته‌اید، احتمالاً برایتان جالب خواهد بود که بدانید اتاق فرار چیست؟ همچنین پس از اینکه فهمیدید این تفریح چیست و شامل چه مواردی می‌شود، مطمئن هستیم دوست خواهید داشت برای یک بار هم شده اتاق فرار را امتحان کنید. همچنین احتمال می‌دهیم دوست داشته باشید با موارد بهترین اتاق فرار در تهران نیز بشناسید. بنابراین ما اینجا هستیم تا شما را با تمام موارد مذکور آشنا کنیم. با ما همراه شوید!

اتاق فرار چیست؟

«…شما در یک اتاق گیر افتاده‌اید: یک اتاق ترسناک! هر لحظه خواهان فرار هستید! اما فرار کردن به همین راحتی‌ها هم نیست! ترسیده‌اید و استرس دارید! از آن طرف هم یک ساعت بزرگ مدام دارد گذران ثانیه‌ها را به شما نشان می‌دهد! تا دیر نشده باید فرار کنید! اما چطور؟!»

قبل از خواندن ادامه، با اکتیک تجربه کنید!

اتاق فرار یک فعالیت محبوب است که می‌تواند توسط چندین شرکت‌کننده انجام شود. این افراد در اتاقی که نماد یک مکان بسته مانند قلعه، کشتی دزدان دریایی، اهرام مصر، زندان، سیاره دور و غیره است، گردهم می‌آیند. در اتاق قفل شده و شرکت‌کنندگان باید با همکاری هم معماهایی را در اتاق بررسی و حل کنند. زمان محدود است و آنها باید عجله کنند تا بتوانند با حل معماها باعث شوند در اتاق فرار باز شود.

دنیای اتاق فرار، معمولاً دنیایی تخیلی و ترسناک است که هیچ‌کس دوست ندارد زیاد در آن بماند! اتمسفر این اتاق معمولاً براساس یکی از ژانرهای جنایی، معمایی، ترسناک، اجنه و ماجراجویی طراحی می‌شود. به‌طور مثال اتاق فرار کابوس در تهران که براساس ساب‌ژانرهای وحشت طراحی شده است. البته برخی از ماموریت‌ها ممکن است حول محور فرار نباشند، مثلاً شما باید یک دزدی را تکمیل کنید یا یک سفینه فضایی را به سمت مریخ پرتاب کنید.

هرچند انتخاب این که قرار است گروه در اتاق فرار با چه ژانری بازی کند، به عهده خود اعضای گروه است. همه باید با هم توافق کنند که مثلاً در فلان ژانر بازی کنند. معمولاً اگر در بین بازی یکی از اعضا نخواهد ادامه دهد و به دلیل ترس و… از اتاق خوارج شود، بازی تمام می‌شود!

اتاق بازی در واقع بازتاب نوعی همکاری جمعی با چاشنی تخیل و سرگرمی است و به همه اجازه می‌دهد تا لحظاتی شگفت‌انگیز و فراموش‌ناشدنی را به اشتراک بگذارند.

در اتاق فرار یا اسکیپ روم‌ها، بازیکنان باید سرنخ‌های احتمالی را کشف کرده و با یک استراتژی مشخص چالش‌ها و معماها را حل کنند. معمولاً داستان ترسناک اسکیپ روم می‌تواند تداعی یک فیلم با موضوع قتل، خودکشی، بیماری، دزدی و… باشد. گروه بازیکنان در نقش سمبلیک یک نفر ظاهر می‌شود و به حل چالش اصلی یا پیدا کردن قاتل و فرار می‌پردازد. زمان ماموریت محدود است و چنانچه افراد نتوانند در زمان مقرر به نتیجه مورد نظر برسند، بازی با باخت آنها تمام خواهد شد.

اتاق فرار چگونه کار می‌کند؟

آموزش اتاق فرار

اساساً اتاق فرار همیشه در سه مرحله انجام می‌شود:

۱.جلسه توجیهی با حضور راهنما یا مستر بازی اتاق فرار

مستر یا راهنما در بازی اتاق فرار در واقع کسی است که بازی را ساماندهی و مدیریت می‌کند. او از شرکت‌کنندگان دعوت می‌کند و زمینه و تم بازی را برای ایشان شرح می‌دهد. به بیانی دیگر همه قراردادهای بازی اعم از زمان، موقعیت و هدف را او تعیین می‌کند. در بیشتر موارد، هدف این است که در کمتر از ۶۰ دقیقه (برخی بازی‌ها تا ۱۲۰ دقیقه هم به شما فرصت می‌دهند) از یک فضای بسته خارج شوید. استاد یا مستر بازی همچنین باید توضیح دهد که چگونه با حل یک چالش و یا پازل بازی را شروع کنید. در این بخش مستر بازی به شرکت‌کنندگان اجازه می‌دهد تا وارد اتاق بازی شوند و شمارش معکوس شروع می‌شود!

۲.شروع بازی و افتادن در سیکل شمارش معکوس

پس از قفل شدن در اتاق بازی، شرکت‌کنندگان باید با یکدیگر همکاری کنند تا منطقه را کشف کنند، سرنخ‌ها را بیابند، معماها را حل کنند و در چالش‌هایی شرکت کنند که به آنها اجازه می‌دهد قدم به قدم در بازی پیشرفت کنند و قبل از پایان بازی فرار کنند.

۳.جشن

چه به هدف رسیده باشید چه نه، چه قبل از پایان شمارش معکوس فرار کرده باشید یا نتوانسته باشید، حتی اگر زنگ خطر درست قبل از رسیدن به هدفتان به صدا درآمده باشد، اتاق فرار همیشه با یک گفتگوی بین بازیکنان و راهنما بازی به پایان می‌رسد. معمولاً جشن پایان بازی فرار با خوردن یک تکه کیک یا نوشیدنی به پایان می‌رسد. در مورد بازی اتاق فرار این نکته را فراموش نکنید که هیجان و جنبه سرگرم‌کننده بازی صرفاً با برنده شدن در پایان بازی میسر نیست، بلکه مسیر و تلاش شما در اسکیپ روم است که پر از هیجان و کسب تجربه است!

پیشنهاد خواندنی: شهربازی‌های تهران را حتما یک بار تجربه کنید!

شرکت در اتاق‌های فرار به چه صورت است؟

شرکت در بازی اتاق فرار معمولاً به چند مدل قابل اجرا است:

  • بازی‌های آنلاین که با عنوان اسکیپ روم برای گوشی‌های اندروید و آیفون قابل نصب و اجرا است.
  • بازی‌های آنلاین گروهی که در فضای اینترنت قابل اجرا است.
  • اسکیپ روم‌هایی که معمولاً به صورت آنلاین یا تلفنی رزرو می‌شوند و تقریباً در تمامی شهرها وجود دارند. اتاق فرار طاعون در تهران یکی از این نمونه‌ها است.

نمونه‌هایی از اتاق فرار در تهران

در اینجا شما را با چند اتاق فرار در تهران آشنا می‌کنیم. شما می‌توانید به این اتاق‌های فرار سری بزنید و یک سانس از بازی آنها را برای جمع دوستانه‌تان رزرو کنید. تنها نکته‌ای که باید به آن توجه کنید این است که اکثر مراکز اتاق فرار برای افراد ۱۸ تا ۹۹ ساله طراحی شده‌اند! اما اگر بالای ۱۴ سال هم داشته باشید می‌توانید با یک رضایت‌نامه از والدینتان و کارت ملی آنها به برخی از این مراکز وارد شوید.

اتاق فرار غرب تهران

چند مورد از اتاق فرار در غرب تهران

آدرس اتاق فرارمجموعه اسکیپ رومنام بازی
سعادت آبادمجموعه اتاق فرار بوم اسکیپ  وارونگی، حریم شخصی، رستگاری بیولوژیکی  
فردوس غربمجموعه اتاق فرار وست روم  انتقام دیودف
اتوبان ستاری مجتمع کورشمجموعه اتاق فرار اسکیپ می  معمای تسلا، فرار از زندان یک، بمب شیمیایی فریتزهابر، متل بوداپست، سرقت بانک
سیمون بولیوارمجموعه اتاق فرار اسپیرالقرارداد
صادقیهمجموعه اتاق فرار دژاووآخرین نفر
برج میلادانیگمارویا، تسخیر، کلبه وحشت، قتل مرموز، روانی، اتاق جنگ
سعادت آباداسکیپ روم دات‌ آر‌آیشبح بازارچه
اتاق فرار شرق تهران

نمونه‌هایی از اتاق فرار در شرق تهران

آدرس اتاق فرارمجموعه اسکیپ رومنام بازی
تهرانپارس، بین حجربن‌عدی و رشید  مجموعه اسکیپ رومیست  راز
نارمک، خیابان طاهریمجموعه اتاق فرار اسکیپ مستر  توهم
نارمک، خیابان سمنگانمجموعه اتاق فرار اسکیپ مستر  شکنجه، عنیقه
تهرانپارس، خیابان جعفربایمجموعه اسکیپ رومیستتنهایی، نفوذ
رسالت، نرسیده به دردشتمجموعه اتاق فرار وست روم  سوئینی تاد، قربانی یک
شریعتی، بالاتر از پل  سیدخندانمجموعه اتاق فرار اینفینیتی  بیمارستان زامبی
تهرانپارسمجموعه اتاق فرار دیم اسکیپ  نفس نکش!
اتاق فرار شمال تهران

معرفی بهترین اتاق فرار در شمال تهران

آدرس اتاق فرارمجموعه اسکیپ رومنام بازی
شمیراناتمجموعه اتاق فرار دالونتله مرگ، ذهن تاریک، فرار از تنگنا
هرویمجموعه اتاق فرار اسکیپ رودکینه
شریعتی، بالاتر میردامادمجموعه اتاق فرار دژاووطالع نحس
تجریشمجموعه اتاق فرار اسپیرالپنهان شده در سایه
خیابان جلفامجموعه اتاق فرار نکست اسکیپ رومزار
جردناسکیپ روم دات آی‌آرسرقت، شام آخر
میرداماداسکیپ روم دات آی‌آرکمپ آلفا، آرماگدون
چهارراه جهان کودک،بزرگراه حقانیاسکیپ روم دات آی‌آرکابوس، شب سیزدهم، طاعون، احضار

اتاق فرار در جنوب تهران

آدرس اتاق فرارمجموعه اسکیپ رومنام بازی
امیریهمجموعه اتاق فرار تهرومزفرار از سلول انفرادی، عمارت تسخیر شده

بهترین اتاق فرار در مرکز تهران

آدرس اتاق فرارمجموعه اسکیپ رومنام بازی
نوفل لوشاتواسکیپ روم دات آی‌آرتهران ۱۳۴۶
پارک لالهاسکیپ روم دات آی‌آرمیراث لاله
بهارستاناسکیپ روم دات آی‌آرنجات شهر
ولیعصر جنوبیمجموعه اتاق فرار اسکیپ رودبازگشت آنابل
کریمخان، خیابان ویلامجموعه اتاق فرار اسکیپ هومخانه اشباح، ماموریت غیرممکن، پاپوش، گروگان
میدان ولیعصرمجموعه اتاق فرار گریت اسکیپگرمابه

پیشنهاد خواندنی: باغ کتاب تهران از بهترین جاهای تفریحی تهران

مجموعه اتاق فرار اسکیپ روم دات آی‌آر

این مجموعه که در سال ۱۳۹۴ با هدف توسعه بازی‌های فکری و معمایی شکل گرفت، یکی از بهترین و مهم‌ترین مجموعه‌های اسکیپ روم در چهار شهر تهران، کرج، اصفهان و اهواز است. شعب این اتاق فرار شامل ۷ اتاق فرار ویژه، ۶ بازی کلاسیک، ۳ اتاق فرار آنلاین، ۳ بازی محیطی و ۱ اسکیپ باکس شده است. اتاق فرار طاعون در تهران یکی از بازی‌های پرطرفدار این مجموعه است.

  • آدرس دفتر مرکزی: تهران، خیابان مطهری، کوچه شهید یوسفیان، بن‌بست شکوه، پلاک ۶، واحد سه
  • شماره تماس: ۰۲۱۲۶۱۱۳۳۸۹
  • وبسایت اسکیپ روم دان آی‌آر: escaperoom.ir/new/web

مجموعه اتاق فرار نکست اسکیپ روم

مجموعه اتاق فرار نکست اسکیپ روم دارای یک اتاق ترسناک و دلهره‌آور با نام زار است. زار نظر مخاطبین بسیار زیادی را به خود جلب کرده و جنبه اقتباس از واقعیت داستان، این بازی را تبدیل به یک بازی مشهور در پایتخت بدل ساخته است. 

  • آدرس: تهران، خیابان شریعتی، سید خندان، خیابان جلفا، خیابان عطار، پلاک ۴۹
  • تلفن تماس:  ۸۷۷۶۵۲۵ ۰۹۱۲

مجموعه اتاق فرار انیگما

مجموعه اتاق فرار انیگما در برج میلاد واقع شده است. این مجموعه دارای ۶ بازی ترسناک و معمایی و یک بازی ترسناک در کرج است. بازی‌ها همگی برای سنین ۱۵ سال به بالا طراحی شده و مورد اقبال عمومی قرار گرفته است. کودکان ۱۰ سال به بالا نیز می‌توانند به شرط تهیه بلیط همراه بزرگسالان در اتاق‌های فرار حضور داشته باشند. دو نکته که قبل از ورود به اتاق فرار انیگمای تهران شاید بهتر باشد بدانید، تاریکی محض اتاق برخی بازی‌ها و بستن پست و پای شما ضمن بازی در برخی اتاق‌ها است.

  • آدرس: برج میلاد، گذرگاه میلاد، ورودی پارکینگ 
  • شماره تماس: ۰۰۳۶۶۱۴ ۰۹۱۲
  • وبسایت اسکیپ روم انیگما: enigmaescaperoom.ir

اتاق فرار گریت اسکیپ

گریت اسکیپ بازی با عنوان گرمابه دارد. این بازی با فضایی نوستالژیک نظر بسیاری را به خود جلب کرده است. همچنین دکور و فضاسازی‌ها در بازی گرمابه گریت اسکیپ همه تحت تاثیر دکور تاتری و سینمایی است.

  • آدرس: میدان ولیعصر، خیابان ملایی، رو‌به‌روی هتل پارسیان، پلاک ۲۲، واحد دو
  • شماره تماس: ۳۰۶۳۰۳۳ ۰۹۱۲
  • وبسایت:  greatescape.ir

مجموعه اسکیپ روم مرکز بازی‌های فکری

مجموعه مرکز بازی‌های فکری از بزرگ‌ترین و معروف‌ترین مراکز بازی در ایران است. این مجموعه خود را تنها نماینده رسمی braingame در ایران می‌داند. این مجموعه بزرگ شامل اتاق‌های فرار شش‌گانه، بازی‌های متنوع رومیزی و شب‌های مافیا است .

  • آدرس: تهران، میدان تجریش، خیابان غلام جعفری، بالاتر از مجتمع تندیس، پلاک ۳۵، طبقه بالای هایپرمی
  • تلفن تماس: ۲۲۷۵۸۲۵۸ ۰۲۱
  • وبسایت مرکز بازی‌های فکری: braingamecenter.ir

مجموعه اتاق فرار اسکیپ می

مجموعه اتاق ‌فرار اسکیپ‌ می توسط جمعی از فارغ‌التحصیلان مدرسه علامه حلی از سال ۱۳۹۵ شروع به کار کرد. این مجموعه قدیمی در حال حاضر سه شعبه در مجتمع تجاری کورش، مجتمع مارینا مال چالوس و شهرک نمک‌آبرود دارد. اتاقی با عنوان فرار از زندان که یکی از مهیج‌ترین اتاق‌های فرار و از اولین‌ها بود، در سال ۱۳۹۷ در این مجموعه تاسیس شد.

  • آدرس: تهران، تقاطع بزرگراه حکیم و بزرگراه ستاری مجتمع تجاری کورش طبقه دوم. جنب شهربازی
  • تلفن تماس: ۴۴۹۷۱۴۵۰ ۰۲۱
  • وبسایت اتاق فرار اسکیپ می: escapeme.ir

مجموعه اتاق فرار اسکیپ کیوب

اسکیپ کیوب مجموعه‌ای از اتاق فرار بوده که در غرب تهران و منطقه سعادت‌ آباد واقع در اپال مال تاسیس شده است.

  • آدرس: سعادت آباد، خیابان کوهستان، اپال مال، طبقه هشت
  • تلفن تماس: ۲۶۶۵۴۹۲۱ ۰۲۱
  • وبسایت اسکیپ کیوب:  escape-cube.ir

مجموعه اتاق فرار اسپیرال

مجموعه اتاق فرار اسپیرال همواره سعی کرده تا با ارائه بازی‌هایی متفاوت و هیجان‌انگیز نظر علاقه‌مندان را به خود جلب کند. بازی‌های طراحی شده در اسپیرال معمولاً همگی سریالی و به‌صورت پشت سر هم هستند. همچنین وجود المان‌های متفاوت در بازی‌ها مانند جنبه‌های مکانیکی، الکترونیکی و حتی دیجیتالی در بازی‌ وجه تمایز این مجموعه اسکیپ روم با دیگر مجموعه‌ها است.

  • آدرس: تهران، خیابان الهیه، نرسیده به تقاطع خزر، پلاک ۹ طبقه سه
  • تلفن تماس: ۷۹۱۸۰۱۳ ۰۹۱۲
  • وبسایت اسپیرال: escapespiral.com

مجموعه اتاق فرار در تهران با عنوان دژاوو

مجموعه اسکیپ روم دژاوو در سال ۱۳۹۸ با هدف طراحی بازی‌های فکری و معمایی تاسیس شد. این مجموعه هم‌اینک دارای دو شعبه در تهران و ایلام است.

  • آدرس اول: خیابان شریعتی، بالاتر از میرداماد، جنب بانک مسکن، پلاک ۱۱۸۶، طبقه اول، واحد ۶
  • آدرس دوم: تهران، صادقیه، فلکه دوم صادقیه، بزرگراه آیت‌الله کاشانی، خیابان نجف‌زاده فروتن
  • وبسایت دژاوو: dejavu-escaperoom.com

مجموعه بازی اسکیپ رومیست

مجموعه اتاق فرار اسکیپ ‌‌رومیست که از بزرگترین مجموعه‌های فرار است،  از سال ۱۳۹۸ با هدف تجربه‌های متفاوت شروع به کار کرد. این مجموعه دارای چهار بازی فعال در تهران و دو بازی دیگر در اردبیل است.

  • آدرس: تهران، تهرانپارس، بزرگراه رسالت (شهید سلیمانی)، بین حجربن‌عدی و رشید، رو‌به‌روی شیرینی سالوت، پلاک ۲۱۱، تک زنگ بالا، طبقه منفی یک
  • تلفن: ۷۷۷۲۸۰۹۴ ۰۲۱
  • وبسایت اسکیپ رومیست: escaperoomist.com

سوالات متداول درباره اتاق فرار

اتاق فرار چیست؟

اتاق فرار نام یک بازی فکری معمایی گروهی است. این بازی معمولاً در یک اتاق برگزار می‌شود و گروه بعد از حل چالش‌ها و معماها می‌تواند از اتاق خارج شود. برای آشنایی بیشتر با این بازی مطلب اکتیک را مطالعه کنید.

بازی اتاق فرار معمولاً به چند شکل قابل اجرا است؟

این بازی‌ها یا در مجموعه‌های بازی فکر برگزار می‌شود و یا به‌صورت آنلاین و گروهی. همچنین بازی‌های موبایلی با این عنوان نیز وجود دارند.

چند نمونه اتاق فرار در تهران را نام ببرید؟

مجموعه اسکیپ می، دژاوو، اسکیپ روم دات آی‌آر و… برای آشنایی با این اتاق‌های فرار وارد اکتیک شوید.

4/5 - (4 امتیاز)

بدون دیدگاه، دیدگاه خود را در زیر اضافه کنید!


افزودن دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *