رفتن به محتوا

خانه موزه های تهران، برای دمی آسودن در سایه‌ی تاریخ ایران

خانه موزه های تهران - کافه موزه های تهران

آیا تابه‌حال با عبارت خانه موزه های تهران دردفترچه‌های راهنمای مراکز فرهنگی تهران روبه‌رو شده‌اید؟ در ایران امروز بسیاری از موزه‌ های تهران مانند دیگر مراکز فرهنگی در ساختمان‌ها و خانه ‌های قدیمی تهران تشکیل شده‌اند. این خانه‌ها اغلب تغییر کاربری داده‌اند و امروز با اختصاص فضای خود به مراکز فرهنگی مانند موزه‌ها، محلی عمومی برای دیدن تاریخ منقول این سرزمین شده‌اند. همچنین برخی از این خانه‌ها تبدیل به خانه-موزه شده‌اند. این خانه‌ها معمولاً خانه اهل ادب و فرهنگ بوده و مشاهیر سال‌ها در آن زندگی کرده‌اند. برای مردم بسیار جالب است که بدانند نویسنده مورد علاقه‌شان در کجا زندگی کرده است؟ اتاق مطالعه‌اش چه شکل بوده و وقتی به ایوان خانه می‌آمده و به داستان جدیدش فکر می‌کرده، چه چشم‌انداز طبیعی‌ای داشته است؟

 همچنین افراد با بازدید از این مکان‌ها علاوه‌بر اشیای تاریخی و یا بخشی از زندگی روزمره اساتید، با یک نمونه مکان تاریخی با تزئینات منحصربه‌فرد معماری نیز آشنا می‌شوند. در حیاط برخی از این موزه‌ها، بوفه و کافه‌ای برای پذیرایی و نشست در سایه تاریخ خانه های قاجاری تهران و یا خانه‌هایی متعلق به هر دوره دیگر تاریخی، میسر است. این مکان‌ها علاوه‌بر تاکید بر ادب، تاریخ و هنر ایرانی، می‌توانند مکانی برای نشست و دورهمی‌های دوستانه اهل فرهنگ باشند. در زیر شما را با چند نمونه از برترین خانه موزه های تهران آشنا می‌کنیم. از این خانه‌ها دیدن کنید و نظر خود را برای ما کامنت بگذارید.

موزه تماشاگه زمان، جایی که زمان بین دو عقربه می‌ایستد!

خانه موزه زمان

موزه تماشاگه زمان در یکی از خانه های قاجاری تهران واقع در خیابان ولی عصر قرار گرفته است. این خانه موزه یکی از جاهای تاریخی تهران است و زمانی متعلق به حسین خداداد، بازرگان، صنعتگر و کارآفرین ایرانی بوده است. قدمت این خانه به دوره محمدشاه و ناصرالدین شاه قاجار می‌رسد و پس از انقلاب اسلامی مالکیت این خانه به بنیاد مستضعفان سپرده شده است. امروز این بهشت کوچک یکی از مهم‌ترین خانه موزه های تهران به‌شمار می‌رود و تعداد زیادی از ساعت‌های قدیمی و تاریخی در سالن‌ها و اتاق‌های این خانه برای افراد علاقه‌مند به تاریخ چیدمان شده‌اند. ساعت‌های ابتدایی و خورشیدی، مکانیکی، ابزار گاه‌شمار، ساعت‌های مچی عتیقه و تاریخی متعلق به مشاهیر و شاهان از ساعت‌هایی‌ست که در این خانه موزه برای تماشا و سفر در تاریخ و زمان برای علاقه‌مندان گردآوری شده است.

آدرس:

خیابان ولی عصر، نرسیده به میدان تجریش، خیابان زعفرانیه (سرلشگر فلاحی)، چهارراه پرزین بغدادی، پلاک ۱۲ – تلفن: ۰۲۱۲۲۴۱۷۳۳۶

ساعات بازدید : همه روزه از ۹ صبح تا ساعت ۱۸ بعدازظهر

جمعه و پنچشنبه از ۱۰ صبح تا ۱۸ بعدازظهر

این مکان بلیط فروشی دارد.

کافه و رستوران: دارد

موزه سینمای باغ فردوس ایران، تاریخ هشت میلی‌متری‌های ایرانی

موزه باغ فردوس

ساختمان باغ فردوس میدان تجریش امروز میزبان تاریخ سینمای این مرز و بوم است. این خانه باغ بزرگ تاریخی، بازمانده‌ای از دوران قاجار و از خانه های قدیمی تهران به‌شمار می‌رود. این ساختمان که به گفته بسیاری ساختمانی فرهنگی و از آنِ مدرسه‌ای بوده، امروز علاوه‌بر مکانی تماشایی از تاریخ سینما، پاتوقی برای هنرمندان و سینماگران است. همان‌طور که می‌دانید دوره قاجار و زمان شاهی محمدشاه قجری، باغ‌های تهران زبانزد خاص و عام بوده است. خانه باغ کنونی فردوس، به همت یکی از درباریان قاجاری ساخته شده و قسمت کوچکی از باغ وسیع فردوس به‌شمار می‌رود. چنارهای ورودی باغ عمری صدها ساله دارند و هرکس در طی تهران گردی برای اولین بار وارد این مکان شود، رخ بهشت در آن بیند و هرگز نخواهد از این خانه و محفل زیبا بیرون رود! در میانه این باغ زیبا و دلگشا، کافه موزه سینما میزبانی برای اهالی فرهنگ و هنر است. همچنین شعبه‌ای از کافه ویونای معروف نیز در این موزه وجود دارد. به‌علاوه این موزه دارای سالن‌های سینما و کتابفروشی نیز هست.

آدرس: تهران، باغ فردوس، خیابان ولیعصر، خیابان طوس، خیابان جعفری – تلفن:  ۹-۲۲۷۰۵۰۰ ۰۲۱

ساعات بازدید: همه روزه از ۹ صبح تا ساعت ۱۹ بعدازظهر

جمعه‌ها از ساعت ۲ بعدازظهر تا ساعت ۱۹

این مکان بلیط فروشی دارد.

کافه و رستوران: دارد

خانه موزه مینایی (خانه موزه ولیعصر)، برگی از تاریخ خیابان ولیعصر

خانه موزه مینایی ولیعصر

یکی دیگر از خانه موزه های تهران، خانه مینایی متعلق به اواخر دوره قاجار و اوایل دوره پهلوی اول است. پس از مرگ کامران میرزا، زمین‌های منیریه تهران به عبدالحسین میرزا فرمانفرما یکی از مهم‌ترین شازده‌های قجری و با سِمَتِ نخست وزیری ایران، فروخته شد. آقا فرهاد مینایی، از خوشنام‌ترین وکلای دادگستری، در سال ۱۳۴۵ شمسی خانه‌ای که امروز به مینایی مشهور است را از آقا تقی رضا یکی از افراد رده بالای صنف قصابان تهران می‌خرد. این خانه ۵۰۰ متری ۱۲ اتاق دارد و سنت رایج اتاق زمستانی و تابستانی در این خانه ادا شده است. همچنین این خانه زیبا آب انباری دارد که دیدنش برای اهالی علاقه‌مند به تاریخ، خالی از لطف نیست. گچ‌بری‌های فرنگی‌کاری، شومینه‌های دیواری زیبا و آشپزخانه‌های الهام‌گرفته از فرنگِ آن روزها در این خانه ما را به عمق زمان و تاریخ سفر می‌دهد. این خانه هفت روایت تاریخی از تاریخ تهران قدیم با محوریت خیابان طویل ولیعصر در قلب خود دارد. پیشنهاد ما به شما این است: دیدنش را از میان دیدار خانه موزه های تهران از دست ندهید!

آدرس: خیابان ولیعصر، بالاتر از میدان منیریه، کوچه مسلم کریمی طینت، پلاک ۱۰ – شماره واتساپ ۰۹۳۵۳۳۹۶۱۹۵

ساعات بازدید: همه روزه به غیر از شنبه‌ها از ساعت ۱۰ صبح تا ۶ بعدازظهر

این مکان بلیط فروشی دارد.

کافه و رستوران: ندارد

پیشنهاد خواندنی: قبل از رفتن به این اماکن تاریخی، کمی آموزش عکاسی حتما به دردتان می‌خورد.

خانه موزه سیمین و جلال، چشم‌انداز آقا و خانم نویسنده

خانه موزه سیمین و جلال

در آغاز گفتیم در میان خانه موزه های تهران، خانه مفاخر و اهل ادب و هنر همواره مورد عنایت دوستاران فرهنگ قرار گرفته است. گویی با قدم گذاشتن در این خانه‌ها، سفری در میان زمان و برگ‌برگ داستان‌های واقعی زندگی آنها خواهیم داشت. یکی از خانه های قدیمی تهران، متعلق به سیمن دانشور و همسرش جلال آل‌احمد است. در بن‌بستی در شمال تهران و خیابان دزاشیب، دو نویسنده و مترجم مهم ایرانی سال‌ها زیسته‌اند. این مکان پناهی برای آقا و خانم نویسنده بوده و بسیاری از رمان‌ها و داستان‌های ایشان در این مکان مکتوب شده‌اند. امروز نیز به یاری اهالی فرهنگ و میراث فرهنگی و خانواده این دو عزیز، خانه ایشان همه روزه پذیرای علاقه‌مندان به دیدار یکی از فرهنگی‌ترین خانه موزه های تهران است.

آدرس: تهران، دزاشیب، خیابان شهید رمضانی، کوچه رهبری، کوچه پسندیده، بن‌بست ارض، پلاک ۱ – تلفن: ۰۲۱۲۲۷۰۵۹۶۹

ساعات بازدید: هر روز به جز دوشنبه‌ها از ساعت ۹ صبح تا ۱۶ بعدازظهر

این مکان بلیط فروشی دارد.

کافه و رستوران: ندارد

خانه موزه عزت الله انتظامی، سلام آقای بازیگر!

موزه عزت الله انتظامی

در میان هزاران ساختمان بلند قامت و برج‌های سر به فلک کشیده، خانه تک طبقه آقای بازیگر، همچون گوهری می‌درخشد! اینجا محفلی برای بزرگان هنر و سینما بوده، جمشید خان مشایخی، استاد علی حاتمی و چهره‌هایی ماندگار در سینمای ایران، روزی در این خانه آمد و رفت می‌کردند. خانه موزه عزت الله انتظامی یکی از اصیل‌ترین خانه موزه های تهران است. این خانه بازسازی‌شده، روزی خانه یکی از تاثیرگذارترین بازیگران هنرمند ایرانی بوده است. در میان اتاق‌هایش بوی «ناصرالدین شاه آکتور سینما» می‌آید و «هامون» و راهروی خانه ما را یاد «جعفرخان از فرنگ برگشته» می‌اندازد و «اجاره نشین‌ها»، و هوای خانه یاد استاد عزت‌الله انتظامی را برای ما بار دیگر زنده می‌کند. در این مکان علاوه‌بر کافه، یک سالن تاتر نیز وجود دارد که تقریباً همه روزه در آن تاتری به اجرا درمی‌آید.

آدرس: خیابان قیطریه، بلوار اندرزگو (شرق به غرب)، روبه‌روی بلوار کاوه، کوچه احمدی، پلاک ۲۸ – تلفن: ۰۲۱۲۲۳۹۰۳۲۰

ساعات بازدید: به جز شنبه‌ها از ساعت ۸ صبح تا ۱۷ بعدازظهر

این مکان بلیط فروشی دارد.

کافه و رستوران: دارد

خانه موزه دکتر معین و استاد امیر جاهد میعادگاه عاشقان موسیقی و ادبیات

خانه موزه استاد معین

در بین خانه موزه های تهران، خانه موزه دکتر معین و استاد امیر جاهد میعادگاهی برای عاشقان موسیقی، ادبیات و خوشنویسی است. این خانه یکی از تخصصی‌ترین مراکز فرهنگیِ موسیقی کشور بوده و لوکیشنی نوستالژیک از سریال شهرزاد (خانه شهرزاد و قباد) و فیلم‌های سرزمین کهن، اکسیدان و… بوده است. همچنین «ستاد نکوداشت پیشکسوتان عرصه فرهنگ و ادب» در این خانه دایر شده است. این خانه موزه در مجاورت اتوبان امام علی، سال‌ها مکان زیستن استاد امیر جاهد، تصنیف‌ساز و داماد فرهیخته‌اش محمد معین بوده است. قدمت این ساختمان به دوره اول پهلوی برمی‌گردد. امروز طنین ساز و آواز، همراه با بوی خوش مستانه شمعدانی‌ها میان راهروها و حیاط این خانه-موزه می‌دَوَد و هر بیننده‌ را تسلیم توقف و دمی اندیشیدن و فراغت می‌کند. همچنین این خانه محلی برای نشست‌های ادبی و فرهنگی مولوی‌ خوانی، شاهنامه‌ خوانی بوده و دارای کتابخانه تخصصی ادبیات فارسی است.

آدرس: خانه موزه دکتر معین در تهران خیابان پیروزی، میدان چهارصددستگاه، انتهای خیابان بایزید بسطامی – تلفن: ۰۲۱۶۶۴۶۳۱۴۴

ساعات بازدید: همه روزه از ساعت ۱۰ صبح تا ۱۶ بعدازظهر

این مکان بلیط فروشی ندارد.

کافه و رستوران: دارد

سوالات متدوال درباره خانه موزه‌های تهران

آیا خانه موزه های تهران شب‌ها نیز باز هستند؟

معمولاً خیر. اما شاید برخی از خانه موزه های تهران که دارای کافه هستند، باز باشند. با شماره آنها تماس بگیرید.

اگر بخواهیم در منطقه‌ای به‌خصوص به تهران‌گردی بپردازیم و از خانه موزه های تهران بازدید کنیم، کدام منطقه را پیشنهاد می‌کنید؟

قطعاً منطقه یک. اکثر مشهورترین خانه موزه های تهران در این منطقه وجود دارند.

آیا خانه موزه های تهران ثبت میراث فرهنگی هستند؟

بله. اکثر خانه موزه های تهران ثبت میراث فرهنگی کشور هستند.

3.7/5 - (3 امتیاز)

بدون دیدگاه، دیدگاه خود را در زیر اضافه کنید!


افزودن دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *