رفتن به محتوا

سفالگری برای کودکان، یک رشد دلنشین

سفالگری برای کودکان

با سفالگری برای کودکان آنها می‌توانند جادو و امکانات بی‌پایان خاک رس را کشف و انواع روش‌های سرگرم‌کننده ساخت سفال را که از آغاز تمدن مورد استفاده قرار گرفته‌اند، کاوش کنند. آن‌ها می‌توانند گل را با تکنیک‌های مهرزنی، کنده‌کاری، سنگ‌کاری و لعاب‌کاری به گنج‌هایی ماندگار و حتی کاربردی و تزئینی تبدیل کنند که می‌توان برای سال‌های آینده از آنها لذت برد. کودکان می‌توانند، خاک رس را به لیوان‌های سرامیکی، حیوانات، خانه‌های کوچک و غیره تبدیل کنند. خلق‌کردن با خاک به بچه‌ها اجازه می‌دهد تخیل خود را گسترش و تمرکز، صبر و مهارت‌های حل مسئله را برای خودشان توسعه دهند؛ پس می‌بینید که سفالگری، کاری است فراتر از درست‌کردن چند کاردستی گلی. در ادامه ما از اثرات مفید سفال‌گری برای کودکان، تأثیر آن روی محیط خانواده و سایر مواردی می‌گوییم که می‌تواند به شما بگوید چرا سفالگری برای کودکان یکی از بهترین تفریحات برای آنها خواهد بود.

رشد کودک با سفالگری

رشد حسی و مهارت‌های حرکتی با سفالگری برای کودکان

هیچ لحظه‌ای بهتر از این نیست که شاهد شادی کودکی باشم که برای اولین بار پشت چرخ سفالگری می‌نشیند و دست‌های خیس خود را روی گلی که به آرامی می‌چرخد می‌گذارد! تجربیات حسی‌ای که کودکان در کارگاه سفالگری با آن مواجه می‌شوند متعدد است و دانش‌آموزان وقتی بافت و احساس خاک رس را تجربه می‌کنند، آنچه را که حس می‌کنند با اشتیاق بی‌دریغ بیان می‌کنند؛ خاک رس می‌خواهد که او را بکوبند، نیشگون بزنند، بپیچانند و بغلتانند و در همین حالت‌هاست که بچه‌ها مهارت‌های حرکتی اصلی را توسعه می‌دهند و متوجه می‌شوند که بر روی خاک رس تأثیر می‌گذارند، چون این خاک به دستان آنها پاسخ می‌دهد.

کودکان سطح و رنگ خاک رس را به‌صورت بصری بررسی می‌کنند، آن را بو می‌کنند و به صداهایی که هنگام خیس‌شدن ایجاد می‌کند، می‌خندند. برای بسیاری از بچه‌هایی که به‌سراغ کارگاه‌های سفالگری برای کودکان می‌روند، یک واکنش غریزی و نشاط‌آور به آزادی‌ای که احساس می‌کنند، وجود دارد. به‌همین‌دلیل هم هست که حتی زمانی که محصول نهایی آماده تحویل است، بچه‌ها کارشان را پیش خودشان نگه می‌دارند. با وجود تکنیک‌های مختلف، ماهیچه‌های دست و بازوی کودکان کار زیادی خواهند داشت. به‌علاوه، حواس آنها فعالانه درگیر لمس، احساس و بوییدن خاک رس و رنگ در کارگاه سفالگری کودکان خواهد بود.

رشد حسی حرکتی کودک با سفالگری

اعتمادبه‌نفس و خودبیانگری با سفالگری برای کودکان

خاک رس یک رسانه هنری منحصر‌به‌فرد است زیرا به‌شدت به لمس پاسخ می‌دهد و بسیار بخشنده است. به‌محض اینکه به کودکان خاک رس داده می‌شود، بلافاصله شروع به قالب‌گیری و شکل‌دادن به آن می‌کنند. آن‌ها متوجه می‌شوند که مسئول هستند و بر متریال خود نفوذ دارند زیرا این خاک سریعاً به انگشتان آنها پاسخ می‌دهد. این احساس که آنها به خاک فرمان می‌دهند به دانش‌آموزان اعتماد‌به‌نفس می‌دهد تا دری را برای بیان و تخیل بیشترشان باز کنند.

خاک رس همچنین به کودک این امکان را می‌دهد که یاد بگیرند اشتباهاتشان را تصحیح کنند و بنابراین از انجام دوباره کارها نترسد. اشتباه‌کردن برای بهبود خود ضروری است، اما می‌تواند برای بعضی از کودکان دشوار باشد. کیفیت بخشنده خاک رس، و در نتیجه توانایی رفع سریع اشتباهات، به کودک احساس کنترل پروژه‌اش را می‌دهد و همینْ عزت نفس و خودبیانگری او را بهبود می‌بخشد زیرا آنها متوجه می‌شوند که اشتباهات مانع پیشرفت آن‌ها نمی‌شوند. اینجاست که سفالگری برای کودکان به یک هنر رهایی‌بخش تبدیل می‌شود.

خودباوری کودکان با سفالگری

پرورش توانایی حل مسئله با سفالگری کودکان

خاک رس با دیگر رسانه‌های هنری متفاوت است زیرا نیاز به درک سه‌بعدی دارد. در کارگاه‌های سفالگری برای کودکان اغلب آنها را تشویق می‌کنند که روی چرخ‌های تزئینی چرخان کار کنند یا از صندلی‌های خود بلند شوند و به طرف دیگر میز بروند تا بتوانند خلاقیت خود را از هر طرف ببینند. آن‌ها شروع به درک شکل، فرم و چشم‌انداز می‌کنند و بنابراین اولین درس هندسه را یاد می‌گیرند. کودک یاد می‌گیرد که واقعاً به دنیای اطراف خود نگاه کند و جایگاه خود را در آن دنیا کشف کند.

کودکان با ترسیم پروژه سه‌بعدی خود، دانش روش‌های برنامه‌ریزی و حل مسئله را به دست می‌آورند. آن‌ها مثلاً از خودشان می‌پرسند: در قلعه، آدمک من کجا باید برود؟ درخت را قبل از اینکه سقوط کند چقدر می‌توانم بلند کنم؟ آیا دم سگ من باید مستقیم بیرون بیاید یا روی سرش جمع شود؟ اگر سر خرگوش من برای بدنش خیلی بزرگ باشد، می افتد؟ سفالگری برای کودکان، بچه‌ها را تشویق می‌کند که خودشان فکر کنند و برنامه‌ریزی را تجربه کنند.

پرورش حل مسئله در ذهن کودک

ساختارمند شدن ذهن کودکان با سفالگری برای کودکان

مسلماً قوانینی وجود دارد که باید هنگام کار با خاک رس رعایت شود و می‌دانید که کودکان در درک دستورالعمل‌ها و احترام به روش‌ها بسیار خوب هستند. از طریق این درک، آن‌ها چیزی را می‌آموزند که بسیار مهم است: نظم و انضباط باعث موفقیت می‌شود. بچه‌ها مفاهیم را به‌راحتی درک می‌کنند و به‌همین‌دلیل هم هست که در جریان کارگاه‌های سفالگری برای کودکان، اصول فیزیک پایه را به‌سادگی یاد می‌گیرند. برای مثال هر زمان که دو تکه خاک رس به هم وصل می‌شوند، ممکن است قطعات در طی فرآیند ساخت فرو بریزند یا ترک بخورند. در جریان این فرآیند، کودکان می‌توانند اهمیت مرحله‌به‌مرحله‌بودن فرآیند ساخت را بفهمند و اهمیت نظم را درک کنند. به این شکل است که سفالگری برای کودکان، ذهن بچه‌ها را ساختارمند می‌کند.

اثر آرام بخش سفالگری کودکان

وقتی بچه‌ها با خاک رس کار می‌کنند، اتفاقی جادویی رخ می‌دهد. همه کودکان، از طریق تحریک فیزیکی یا وررفتن خلاقانه یا صاف‌کردن خاک رس درگیر کارشان می‌شوند و در آن کار غرق می‌شوند. در کارگاه سفالگری برای کودکان، آن‌ها ناامیدی را تجربه نمی‌کنند زیرا خاک رس انعطاف‌پذیر است. پس یک دلیل دیگر برای اثرگذاری مثبت سفالگری برای کودکان، «اثر آرام بخش» خاک رس است؛ بچه‌ها عاشق لمس‌کردن و احساس‌کردن هستند. ماهیت لمسی خاک رس یک خروجی فیزیکی عالی برای بچه‌هاست. حتی بیش‌فعال‌ترین بچه‌ها هم می‌توانند مجذوب خاک رس شوند و روی ساختن و خلق یک شاهکار تمرکز کنند.

سفالگری کودک و حس خوب

احساس غرور و ارزشمندی با سفالگری برای کودکان

در سفالگری برای کودکان، آن‌ها یاد می‌گیرند که فرآیند مهم‌تر از محصول است. با این حال، برای کودکان هیجانی وجود دارد که لیوان یا جاخودکاری را خودشان درست می‌کنند و وقتی ازشان بپرسید چرا این کار را می‌کنند به شما می‌گویند که برای قهوه مادربزرگ یا برای میز پدرشان این لیوان یا جا خودکاری را درست کرده‌اند. ماهیت کاربردی و بادوام سفال به کودکان احساس اهمیت و غرور می‌دهد. برای کودکان مهم است که همه انواع هنرهای تجسمی را تجربه کنند، اما به نظر می‌رسد که ماهیت طولانی‌مدت و مستحکم قطعه سفالی، ارزش ویژه‌ای را برای آنها ایجاد می‌کند.

سفالگری کودکان چه تاثیری روی خانواده می‌گذارد؟

سفالگری برای کودکان یک عمل جمعی است چون اصولاً سفالگری محدودیت سنی ندارد. درواقع، شما به‌عنوان والدین فرزندانتان می‌توانید همه را تشویق کنید که کار سفالگری را با هم انجام دهند چون این یک راه آرامش‌بخش و زیبا برای گذراندن زمانی است که در یاد و خاطره همه افراد می‌ماند. با گذراندن «زمان خانوادگی» در کنار هم برای انجام یک پروژه هنری که روش از پیش مشخصی برای انجام آن وجود ندارد و دستورالعمل‌های پیچیده‌ای ندارد، همه می‌توانند استراحت کنند و لذت ببرند و با هم حرف بزنند. شما می‌توانید از این زمان برای ارتباط واقعی با بچه‌ها و گوش‌دادن به آنها استفاده کنید. شما می‌توانید از آنها در مورد مدرسه و رویاهایشان سؤال کنید و چیزهای مورد علاقه آنها در یک هفته اخیر را از آنها بپرسید.

بعد از مدتی بچه‌های شما می‌فهمند که وقتی برای سفالگری و رنگ‌آمیزی آن آماده می‌شوند، نه تلویزیون، نه تلفن و نه هیچ چیز دیگری نمی‌تواند همبستگی خالص شما و آنها را از بین ببرد و فرصتی برای آنها وجود خواهد داشت که توانایی‌های خودشان را به شما نشان دهند. آن‌ها باید انتخاب کنند که می‌توانید در مورد چه چیزی با همدیگر صحبت کنید یا باید تصمیم بگیرند که چگونه باید سفال خود را نقاشی کنند. مقرراتی در کار نیست! یادتان باشد بچه‌های ما بیش از همه میل دارند که بدون حواس‌پرتی با ما وقت بگذارند. به این عمل تغذیه عاطفی می‌گویند و این تغذیه عاطفی ادامه می‌یابد تا زمانی که والدین از زندگی پرمشغله خود صرف‌نظر کنند تا به فرزندانشان توجه بی‌دریغی بدهند.

نقش خانواده در سفالگری کودک

آنچه درباره آموزش سفالگری برای کودکان باید بدانید

سفالگری برای کودکان زمانی می‌تواند تمام تاثیرات مثبت بالا را باعث شود که والدین، کودکان را با مربیان مجربی در ارتباط قرار دهند که نه‌تنها متخصص سفالگری بلکه متخصص ارتباط با کودکان هستند. اصولاً سفالگری برای کودکان یک راه ارتباط با آنهاست و قرار نیست که ما این هنر را به کودکان یاد بدهیم تا مثلاً از آنها بخواهیم به درآمد برسند و یا چیزی شبیه به این. سفالگری برای کودکان از این جهت یکی از زیباترین و موثرترین هنرهاست که یک کار زمان‌بر، پرچالش و درگیرکننده است و از این طریق کودک با خودش، دیگران و جهانش ارتباط می‌گیرد.

بر همین اساس از آنجایی که اکتیک جهان کشف تجربه‌ها و ارتباط با مربیان مجرب در زمینه سفالگری برای کودکان است، افرادی را با شما در تماس قرار می‌دهد که علاوه بر تخصصْ توانایی ارتباط با کودکان را دارند و می‌توانند باعث رشد، پویایی و یادگیری آنها شوند. خوشبختانه ارتباط با این مربیان به‌صورت آنلاین و آفلاین توسط اکتیک فراهم شده است.

5/5 - (2 امتیاز)

بدون دیدگاه، دیدگاه خود را در زیر اضافه کنید!


افزودن دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *