رفتن به محتوا

مدیتیشن چیست و چه فوایدی برای بدن دارد؟

مدیتیشن چیست

این روزها کلمه مدیتیشن را زیاد می‌شنویم. فعالیتی که انگار به یکی از لازمه‌های زندگی معاصر تبدیل‌ شده است. اغلب افراد به‌نوعی از تأثیرات مدیتیشن و یوگا روی سلامتی شنیده‌اند و سعی کرده‌اند بعضی از تمرینات آن را در زندگی‌شان بگنجانند. مدیتیشن به فرد، ذهن‌آگاهی و تمرکز را می‌آموزد و به پاک‌سازی حالت ذهن کمک می‌کند. تحقیقات نشان داده است اگر افرادی که از استرس و مسائل اضطرابی رنج می‌برند، به احساساتشان رسیدگی نکنند ممکن است بعدها با مشکلات بزرگ‌تری درگیر شوند. مدیتیشن یکی از کارهایی است که اگر به‌طور منظم انجام شود، می‌تواند به تسکین استرس کمک کند و موجب آرامش روحی شود.

افراد مشهوری مانند لیدی گاگا، مدونا، جیم کری، هیو جکمن، کامرون دیاز، جنیفر آنیستون و جولیا رابرتز ازجمله افرادی هستند که سال‌هاست تمرینات مدیتیشن را انجام می‌دهند و آن را بهترین راه برای رهایی از استرس‌های زندگی معاصر می‌دانند.

علاوه‌بر‌این، برای مبارزه با افسردگی و اضطراب نیز بسیار مفید خواهد بود. افراد مشهوری مانند لیدی گاگا، مدونا، جیم کری، هیو جکمن، کامرون دیاز، جنیفر آنیستون و جولیا رابرتز ازجمله افرادی هستند که سال‌هاست تمرینات مدیتیشن را انجام می‌دهند و آن را بهترین راه برای رهایی از استرس‌های زندگی معاصر می‌دانند. با ما در اکتیک همراه شوید تا بدانیم مدیتیشن چیست و بهترین راه برای آموزش مدیتیشن چه می‌تواند باشد.

مدیتیشن چیست؟

مدیتیشن مهارت و تجربه‌ای است که با مثبت‌اندیشی به بهبود وضعیت جسمی و روحی شما کمک می‌کند. مدییشن را می‌توان یک تکنیک تمرین آگاهی دانست و درصورتی‌که تمرینات آن به‌طور منظم انجام شوند، فواید زیادی به‌همراه خواهد داشت. تحقیقات نشان داده است که آموزش مدیتیشن و مراقبه می‌تواند اثرات فیزیولوژیکی و روانی موثر و مفیدی داشته باشد. برخی از اثرات فیزیولوژیکی مثبت آن عبارت‌اند از کاهش حالت برانگیختگی فیزیکی، کاهش تعداد تنفس، کاهش ضربان قلب، تغییر در الگوهای امواج مغزی و کاهش استرس.

دالایی لاما رهبر بوداییان تبت، مدیتیشن را به‌زیبایی و ساده‌ترین شکل این‌گونه تعریف می‌کند: «هر شکلی از مدیتیشن را که تمرین می‌کنید، مهم‌ترین نکته این است که ذهن آگاهی را به‌طور مداوم به کار ببرید و تلاشی پایدار انجام دهید. نباید انتظار داشته باشید که مدیتیشن در کوتاه‌مدت برای شما معجزه کند. آنچه برای مراقبه لازم است تلاش مستمر و مستمر است».

مدیتیشن از کجا می‌آید؟

مراقبه یک فعالیت جدید نیست و می‌توان گفت هزاران سال است که تمرینات آن وجود داشته است. بااینکه مدیتیشن به‌طور سنتی با بودیسم و بیداری معنوی مرتبط است اما بیشتر ادیانْ سنت‌هایی در استفاده از تمرین‌های مراقبه ذهنی دارند. سه فرد کلیدی که در گسترش تمرین مراقبه، نقش بسیار مهمی داشتند را می‌توان گوتاما بودا (هند)، لائوتسه (چین) و دوشو (ژاپن) دانست.

تاریخچه مدیتیشن

بااین‌حال در طول نیم‌قرن گذشته مدیتیشن در غرب هم رواج زیادی پیدا کرد و پزشکان مختلف آن را برای مزایای فراوانش توصیه می‌کنند. در حال حاضر، کلاس‌ها، برنامه‌ها و ویدیوهای مختلفی وجود دارد که هدف آن‌ها‌ کمک به افراد مختلف است تا بتوانند با یادگیری این ورزش، سلامت ذهنی و جسمی خود را تقویت کنند.

چرا مراقبه ذهنی اهمیت دارد؟

زندگیْ گاهی سخت، پراسترس و چالش‌برانگیز است. واقعیت این است که ما نمی‌توانیم همه آنچه اتفاق می‌افتد را کنترل کنیم، اما خوشبختانه این پتانسیل در ما وجود دارد تا بتوانیم نحوه ارتباط خود با وقایع را تغییر دهیم. ما برای درک ذهن خود (افکار، احساسات و رفتارمان) به آگاهی نیاز داریم و برای ارتباط مؤثر با خود و دیگران نیازمند به مهارت هستیم.

اهمیت مراقبه ذهنی

مدیتیشن شرایطی را برای ما ایجاد می‌کند تا چیزها را واضح‌تر ببینیم، احساس آرامش و رضایت داشته باشیم و بدون توجه به آنچه در زندگی‌مان اتفاق می‌افتد با خود و دیگران مهربان باشیم. اما این بدان معنا نیست که به‌محض شروع یا پایان آن، احساس روشنی، آرامش و مهربانی وجود ما را فرا خواهد ‌گرفت. ازآنجایی‌که ذهن همیشه در حال تغییر است، ممکن است هر بار که مدیتشن می‌کنیم، تجربه ما متفاوت باشد. ما با آموزش مدیتیشن به خودمان یاد می‌دهیم که چگونه با ذهن خود راحت باشیم. باوجود زندگی پرسرعت و پرفشار جهان این روزهای ما، مدیتیشن به ما یاد می‌دهد چگونه با ذهن خود مهربان باشیم و با بررسی احساساتمان به خودمان توجه بیشتری نشان دهیم.

انواع مدیتیشن

مدیتیشن انواع مختلفی دارد و اینکه کدام را انجام دهید، به سطح آمادگی شما بستگی دارد، چراکه همه سبک‌های آن برای همه افراد مناسب نیست. از انواع مدیتیشن می‌توان از ذهن آگاهی (که به‌عنوان مراقبه ذهنی نیز شناخته می‌شود)، مدیتیشن معنوی، مراقبه متمرکز، مراقبه حرکتی، مانترا، مراقبه متعالی، تسکین درد، آرامش پیش‌رونده و مدیتیشن عشق و مهربانی نام برد.

مدیتیشن چه مزایایی دارد؟

مزایا مدیتشن

اگر قصد آموزش مدیتیشن را دارید اولین چیزی که باید بدانید این است که چرا باید مراقبه کنید و چه فوایدی می‌تواند برای شما داشته باشد. پنج دلیل اصلی‌ انجام و رواج مدیتیشن را می‌توان موارد زیر دانست: اول اینکه به درک درد کمک می‌کند. دوم، به شما اجازه می‌دهد تا استرستان را کاهش دهید. سوم، به شما کمک می‌کند بهتر با خودتان و دیگران ارتباط برقرار کنید. چهارم، به بهبود تمرکز کمک می‌کند. پنجم و آخر این‌که، پچ‌پچ مغزی را کاهش می‌دهد.

ازآنجایی‌که مدیتیشن اثرات متفاوتی بر روی هر فرد دارد، نتایج حاصل از تمرین از فردی به فرد دیگر متفاوت است. بنابراین نمی‌توان نتایج دقیقی را برای آن تضمین کرد اما قطعاً می‌تواند به شما در درک مسائل و برخورد بهتر با آن‌ها کمک کند. علاوه‌بر‌این، ممکن است در یک‌ چشم‌به‌هم‌زدن راه‌حلی به شما ندهد، اما می‌تواند به هدایت افکار و انرژی شما برای واکنش به چیزهایی که شما را آزار می‌دهد، کمک کند. همچنین به شما این امکان را می‌دهد که رویکرد مثبتی نسبت به مدیریت یک موقعیت داشته باشید و بر دیدگاه شما بر خود و دیگران تأثیر مثبت می‌گذارد.

مراقبه گروهی بهتر است و یا فردی؟

مراقبه گروهی

انتخاب اینکه به‌تنهایی مدیتیشن را انجام دهید و یا اینکه در یک کلاس شرکت کنید و به‌صورت گروهی به آن بپردازید، کاملاً به شما بستگی دارد. هر دو روش مزایا و معایبی دارند و ترجیحات شما مشخص می‌کند مزایای کدام بیشتر است. بااینکه امکان انجام این ورزش به‌تنهایی وجود دارد اما ازآنجایی‌که مهارت‌ها و تمرینات مختلف آن اکتسابی هستند، وجود یک معلم متخصص کار شما را راحت‌تر و اصولی‌تر پیش خواهد برد.

ازآنجایی‌که یک معلم ساعت‌های زیادی را صرف تمرین کرده است، بنابراین می‌تواند سؤال‌ها و چالش‌هایی که با آن‌ها مواجه می‌شوید را پاسخ دهد. بنابراین بهتر می‌توانید با مراقبه ذهنی و تمرینات آن ارتباط برقرار کنید. از طرفی ازآنجایی‌که بعضی افراد نمی‌توانند با مراقبه در یک محیط گروهی احساس راحتی کنند یا به هر دلیلی به کلاس حضوری بروند، امکان انجام مدیتیشن در خانهْ یک امتیاز بزرگ است.

وضعیت بدن، مکان، لباس و زمان برای مراقبه

هرجایی که در آن راحت هستید در یک موقعیت راحت بنشینید. مطمئن شوید که با پشتی صاف روی صندلی، بالشتک، زمین یا هرجایی که احساس راحتی می‌کنید، به حالت عمودی قرار بگیرید. برای راحتی بیشتر گردن خود را شل نگه‌دارید و دست‌ها را روی پاها یا زانوهای خود قرار دهید.

بهترین مکان برای مدیتیشن، جایی است که شما بتوانید تمرکز خود را حفظ کنید و دلایل کمی برای حواس‌پرتی وجود داشته باشد.

وقتی صحبت از لباس می‌شود، اغلب پیشنهاد می‌شود که اگر در خلوت خانه خود هستید، می‌توانید چیزی نپوشید یا یک لباس گشاد بپوشید تا احساس آرامش کنید. چراکه مهم است بتوانید به‌سادگی روی افکار خود تمرکز ‌کنید و تنفس آگاهانه انجام ‌دهید. اینکه چه مدت از روزتان را به تمرینات مدی تیشن اختصاص دهید، اگر تازه می‌خواهید آن را انجام دهید کاملاً به‌راحتی و توانایی شما بستگی دارد. اما در حالت ایده‌آل، توصیه می‌شود مبتدیان ده دقیقه در روز را به آن اختصاص دهند. زمانی که به‌مرور ذهنتان عادت کرد، می‌توانید به‌تدریج مدت جلسه مدیتیشن را به ۱۵ یا ۲۰ دقیقه افزایش دهید.

پیشنهاد خواندنی: با این آموزش قدم به قدم، در خانه یوگا کنید.

آموزش مرحله ‌به‌ مرحله انجام مدیتیشن

آموزش مدی تیشن

اگر از آن دسته افرادی هستید که در مورد فواید مدیتیشن شنیده‌اید و دوست دارید آن را امتحان کنید، اما نمی‌دانید چگونه در ادامه با ما همراه شوید. هدف از مدیتیشن افزایش احساس رضایت، آرامش و تندرستی است و خوشبختانه شما می‌توانید آن را در هر زمان و هر مکان انجام دهید. برای شروع ابتدا باید، یک مکان آرام پیدا کنید، این مکان می‌تواند در خانه‌تان قرار داشته باشد و یا یک محیط بیرونی با فضایی باز باشد. دومین قدم، راحت نشستن است. می‌توانید روی یک صندلی یا روی زمین بنشینید. طوری بنشینید که احساس کنید ستون فقراتتان بلند شده و شانه‌هایتان شل است.

حالا چشمان خود را ببندید و نفس بکشید. بهتر است با تنفس آرام از طریق بینی شروع کنید. در ادامه باید به افکار خود توجه کنید و آن‌ها را رها کنید؛ اجازه دهید افکارتان بیایند و بروند. هنگامی‌که ذهن شما سرگردان است، به‌سادگی توجه خود را به نفس کشیدن خود بازگردانید و این مرحله را تکرار کنید. وقتی احساس رضایت و آرامش داشتید، می‌توانید چشمان خود را بازکنید. در آخر باید در نظر داشته باشید که مدیتیشن را باید به‌طور مداوم تمرین کنید. مزایای مدیتیشن زمانی خود را نشان می‌دهند که منظم انجام شود. درواقع ثبات رمز موفقیت، مراقبه ذهنی است.

سوالات متداول درباره مدیتیشن

مدیتیشن چیست؟

مدیتیشن تمرینی است که ذهن و بدن را به هم متصل می‌کند. آن را می‌توان مجموعه‌ای از تکنیک‌ها دانست که با هدف افزایش آگاهی از خود و بهبود توانایی تمرکز انجام می‌شود.

هدف از مدیتیشن چیست؟

هدف آن کمک به افزایش آرامش جسمی و روحی است و موجب می‌شود که یاد بگیرید چگونه در زمان حال زندگی کنید.

مدیتیشن چه مزایایی دارد؟

از مهم‌ترین مزایای روحی و فیزیکی مدیتیشن می‌توان به افزایش خودآگاهی، کاهش استرس،کاهش احساسات منفی و افزایش صبر و تحمل اشاره کرد.

شما چه تجربه‌ای از انجام تمرینات مدیتیشن دارید و رمز تبدیل‌شدن آن به عادت هرروزه را در چه می‌دانید؟ هدف اکتیک در اختیار گذاشتن بهترین و مؤثرترین راه‌ها برای کسب تجربه است، شما هم می‌توانید تجربه‌های خود را با همراهان ما در میان بگذارید.

5/5 - (1 امتیاز)

بدون دیدگاه، دیدگاه خود را در زیر اضافه کنید!


افزودن دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *