رفتن به محتوا

آویز مکرومه بافی؟ بیایید با هم رویا ببافیم!

آویز مکرومه بافی

همیشه اولین سوالی که پرسیده می‌شود این است که مکرومه بافی را از کجا شروع کنیم؟ ساده‌ترین راه برای داشتن آویز مکرومه بافی چیست؟ من بعد از دو سال کار مکرومه بافی می‌توانم به شما بگویم که بسیاری از مکرومه بافی‌‌هایی که می‌بینید از چند گره ساده، اما خلاقانه تشکیل شده است. پس برای اینکه بتوانید آویز مکرومه بافی داشته باشید، کافی است در چند نوع گره اساسی مکرومه بافی خبره شوید.

ما در این مقاله اکتیک به شما یاد می‌دهیم که چگونه خودتان آویز مکرومه بافی داشته باشید. چطور گره‌های اساسی مکرومه بافی را یاد بگیرید تا بتوانید با آن ایده های آویز مکرومه بافی خود را اجرا کنید.

مکرومه بافی چیست و چه تاریخی دارد؟

مکرومه که با عنوان صحیح‌تر مَکرَمه (Macramé) می‌تواند خوانده شود، نوعی از منسوجات است که به جای استفاده از بافندگی از تکنیک گره‌زدن استفاده می‌کند. گره‌های اول مکرومه مربعی و شبیه به گره‌های قلاب هستند. به نظر می‌رسد آویز مکرومه بافی ایده خود را از هنر ملوانان در گره‌زدن طناب‌ها الهام می‌گیرد.

اما جالب است بدانید که اولین مکرومه بافی در کنده‌کاری‌های بابِلی‌ها و آشوری‌ها ظاهر شده است. شواهدی از آویز مکرومه بافی در آن دوران وجود ندارد و به نظر پدیده‌ای جدید به حساب می‌آید، اما مکرومه به عنوان تزئینات لباس و مجسمه‌های سنگی در این کنده‌کاری‌ها حضور دارد. همچنین مکرومه بافی در سنت عربی، جایگاه ویژه‌ای دارد. درواقع، به طور قطعی، macramé به عنوان کلمه‌ای فرانسوی، از واژه عربی «مکرمیه»، به معنی رومیزی یا حوله، گرفته شده است.

مکرومه بافی که در دوران ویکتوریایی اروپا بسیار پرطرفدار بود، در لوازم خانه مانند رومیزی، روتختی و پرده‌ها استفاده می‌شد. به نظر می‌رسد که آویز مکرومه بافی نیز در همین دوران به وجود آمد. علاوه بر لوازم خانه، در لباس‌ها، کمربندهای چرمی یا پارچه‌ای و بسیاری از لوازم جانبی دیگر از مکرومه بافی استفاده می‌کنند. همچنین احتمالا اگر در خیابان‌های شلوغ شهر تردد کنید، می‌بینید که بسیاری از دست‌فروشان، دست‌بندهایی گره‌‌بافی‌شده در بساط خود دارند. این دست‌بندها نیز حاصل مکرومه بافی هستند.

آویز مکرومه بافی؟ این سه گره اساسی را یاد بگیرید!

هنگامی که این گره‌های اساسی مکرومه بافی را شناختید، می‌توانید یاد بگیرید که چگونه از آن‌ها در الگوهای مختلف استفاده کنید. هرچند الگوها و گره‌های پیچیده‌تری نیز وجود دارند که می‌توانید به مرور به سراغشان بروید و خود را با آن‌ها محک بزنید. اما فعلا بیایید برویم به سراغ این سه گره اساسی.

گره سر لارک، گره سر لارک برعکس (Lark’s Head Knot / Reverse Lark’s Head Knot)

گره سر لارک یکی از پرطرفدارترین گره‌های مکرومه بافی است که به شما کمک می‌کند انواع و اقسام محصولات از جمله آویز مکرومه بافی را درست کنید. از آن‌جایی که این یک نوع گرهِ هیتچ (hitch) است، اغلب برای نصب‌کردن (چیزی بر روی دیوار) استفاده می‌شود.

مرحله اول) برای تمرین، یک طناب را نگه دارید (طناب بنفش در تصویر) و به صورت افقی روی تخته آن را محکم کنید. سپس طناب دیگری را که بر روی می‌خواهید گره را انجام دهید، تا کنید (طناب سبز در تصویر) و آن را زیر طناب بنفش قرار دهید. ناحیه تا شده باید به سمت جلو، و انتهایش به سمت عقب تخته مکرومه بافی باشد.

مرحله 1 ساخت آویز مکرومه

مرحله دوم) گره را با حرکت‌دادن هر دو قسمت طناب سبز روی طناب بنفش، به سمت جلو بکشید. و آن‌ها را از زیر ناحیه تاشده‌ طناب بنفش عبور دهید. گره را محکم کنید.

مرحله 2 ساخت آویز مکرومه

گره سر لارک یک بخش افقی دارد که با تا شدن به وجود آمده و درست زیر طناب نگهدارنده (بنفش) قرار می‌گیرد. این قسمت، سَر نامیده می‌شود. در بسیاری از الگوهای مکرومه بافی، وقتی درباره جهت حرف می‌زنند، به این نقطه اشاره می‌کنند.

ساخت آویز مکرومه بافی

گره مربع (Square Knot)

گره مربع (SK)، متنوع‌ترین گره در مکرومه بافی است که می‌توان از آن در مکرومه بافی آویز استفاده کرد. هنگامی که این گره را شناختید، می‌توانید گره مارپیچ (spiral knot) و گره توت (berry knot) را نیز یاد بگیرید. گره مربع انواع مختلف دارد، ما در اینجا به شما گره مربع چپ را یاد می‌دهیم. برای تمرین گره مربع شما به دو طناب تاشده احتیاج دارید که روی یک تخته محکم شده باشند. در حقیقت شما چهار قسمت از طناب دارید. طناب‌های کار، شماره‌های ۱ و ۴، و طناب‌های کمکی، شماره‌های ۲ و ۳ هستند.

مرحله اول) طناب ۱ را روی ۲ و ۳ قرار دهید و به سمت راست حرکت دهید و آن را از زیر طناب ۴ بگذرانید. سر این گره باید به سمت چپ باشد.

ساخت آویز مکرومه مرحله 4

مرحله دوم) بخش ۴ را به سمت چپ ببرید، و آن را از زیر طناب‌های کمکی ۲ و ۳ و طناب اصلی ۱ بگذرانید. هر دو طناب کار (۱ و ۴) را محکم بکشید تا گره تنگ شود. اینجا باید طناب ۲ و ۳ ثابت باشند.

ساخت آویز مکرومه 5

گره دو خِفت (Double Half hitch)

این گره نیز در آویز مکرومه بافی مورد استفاده قرار می‌گیرد. گره دو خفت، گره‌ای است که اکثر مبتدیان با آن دست‌وپنجه نرم می‌کنند؛ پس اگر با آن به چالش برخوردید، نگران نباشید. به مرور در آن ماهرترین می‌شوید. تنها توصیه‌ای که می‌توانید از من بشنوید، این است: تمرین، تمرین و تمرین!

یک سر طناب (Secured End) را بر در جایی محکم کنید. و سر دیگر را بر روی میله‌ای حرکت دهید.

گره آویز مکرومه 1

برای تکمیل حلقه راست، مطابق شکل طناب را به سمت چپ حرکت دهید.

گره آویز مکرومه 2

حالا برای اینکه حلقه چپ را به دست آورید، طناب را از زیر میله رد کنید.

گره آویز مکرومه 3

حلقه سمت چپ را با عبور دادن آن قسمت انتهایی که بر روی آن کار می‌کنید، در زیر طناب، در ناحیه بین دو گره، کامل کنید.

گره آویز مکرومه 4

برای آویز مکرومه بافی به چه ابزاری نیاز دارم؟

لوازم مورد نیاز آویز مکرومه

با گره‌های مکرومه بافی شما به راحتی می‌توانید آویز مکرومه بافی داشته باشید. البته علاوه بر یادگیری این گره‌ها، شما به ابزار مکرومه بافی نیز احتیاج دارید. در اینجا لیستی اولیه از ابزار مکرومه بافی را برایتان می‌گذاریم. طبیعتا برخی از این ابزارها می‌توانند تغییر کنند و یا بر تعداد آن‌ها افزوده شود، اما برای شروع پیشنهاد می‌کنیم که این ابزار مکرومه بافی را تهیه کنید.

  • طناب آویز
  • حلقه‌هایی برای نگهداری طناب
  • تخته مکرومه بافی
  • انواع نخ مکرومه (به دلخواه)
  • گیره یا سنجاق
  • قیچی
  • متر
  • سیم
  • سوزن گلدوزی
  • قلاب
حلقه آویز مکرومه

ایده های مکرومه بافی

شما با ابزار مکرومه بافی و گره‌هایی که یاد گرفته‌اید، می‌توانید پروژه‌هایی عالی شروع کنید. من به شما پیشنهاد می‌کنم که اول به سراغ پروژه‌های کوچکتر بروید. ایده های آویز مکرومه بافی یکی از آسان‌ترین و جالب‌ترین ایده‌ها است. آویز گیاه، آویز دیواری، آویز جاکلیدی و… تنها بخشی از ایده های آویز مکرومه بافی هستند.

زمانی که با تمرین گره‌ها حرفه‌ای‌تر شدید، می‌توانید به سراغ میزهای مکرومه بافی، بانوج مکرومه بافی، پرده مکرومه و… بروید. پیشنهاد من این است که حتی در ابتدای راه، درباره پروژه‌های بزرگتر خیال‌پردازی کنید. چون خیال‌پردازی باعث می‌شود که سر کِیف بیایید و روند یادگیریتان سریع‌تر و بهتر پیش برود.

نکات کلیدی در مکرومه بافی

  • از آنجایی که ریش‌ریش‌شدن انتهایی طناب‌ها اذیت‌کننده است، برای قسمت انتهایی طناب، از نوار چسب استفاده کنید تا آن‌ها را در یک شرایط مناسب نگه دارد. علاوه بر این، مزیت دیگری که نوار چسب دارد این است که سیم‌های شما مرتب می‌شوند و اشتباهات را به حداقل می‌رساند.
  • یک جای مناسب برای مکرومه بافی آویز یا هر مکرومه دیگر انتخاب کنید. هر جا که راحتتر هستید، فقط تلاش کنید جایی مناسب باشد و لازم نباشد که مرتب آن را تغییر دهید. جایتان باید طوری باشد که ابزار مکرومه بافی به راحتی در دسترس شما باشد.
  • در انتخاب نخ مکرومه دقت کنید. انواع نخ مکرومه در بازار وجود دارد، اما فکر کنید که دقیقا برای چه کار می‌خواهید از آن استفاده کنید. اگر آویز مکرومه بافی می‌خواهید، من به شما کتان را پیشنهاد می‌کنم. هرچند بعضی‌ها نایلون را ترجیح می‌دهند. وقتی به اندازه قطر نخ مکرومه بافی آویز بافی می‌رسیم، انتخاب من اغلب ۳ میلی‌متر است.
  • اگر از نتیجه کارتان راضی نبودید، نترسید. گره‌ها را باز کنید، و دوباره گره بزنید. دوباره گره بزنید و دوباره گره بزنید. شما به تمرین نیاز دارید.
  • از برش‌دادن نترسید. مکرومه بافی هنری است که در آن به راحتی می‌توانید از برش‌های مختلف در جاهای دیگر کار استفاده کنید.
اولین نفری باشید که به مطلب ما امتیاز می دهید.

بدون دیدگاه، دیدگاه خود را در زیر اضافه کنید!


افزودن دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *