رفتن به محتوا

آموزش اسب سواری: یک راهنمای کامل

آموزش اسب سواری

آیا اولین بار است که می‌خواهید به اسب سواری بروید؟ طبیعی است که در مورد آن دستپاچه شوید. به هر حال، شما در شرف سوار شدن بر یک حیوان زنده و نسبتا بزرگ هستید. اما آموزش اسب سواری می‌تواند به شما کمک کند تا اصول اسب سواری را خوب یاد بگیرید.

بسیار مهم است که یک مربی سوارکاری برای آموزش اسب سواری، راهنمایتان باشد. آن‌ها نه تنها پشتیبانی و اطمینان لازم را برای احساس امنیت و راحتی ارائه می‌دهند، بلکه می‌توانند نکات مفیدی برای آموزش سوارکاری برای مبتدیان مطرح کنند. بالاخره هر متخصصی زمانی مبتدی هم بود، درست است؟ آن‌ها قادرند با آن حس و حالی که شما را در بر گرفته، ارتباط برقرار کنند.

همان‌طوری که برای املت درست‌کردن به تخم‌مرغ نیاز دارید، برای آموزش سوارکاری نیز نیاز به اسب سواری دارید! پس این مقاله قرار است به چه کارتان بیاید؟ این مقاله اکتیک به شما کمک می‌کند تا اصول ابتدایی و نظری آموزش سوارکاری را یاد بگیرید، نکاتی درباره اسب ها به شما می‌گوید و همین‌طور آموزش‌هایی درباره موقعیت‌های مختلف سوارکاری مانند تاختن یا حرکت چهارنعل ارائه می‌کند. اما اگر دوست دارید به شکل عملی تجربه‌اش کنید، در اکتیک این فرصت برای شما فراهم است! همین حالا تجربه کنید:

تاریخچه اسب سواری

اسب سواری یک ورزش و فعالیت بسیار هیجان‌انگیز است که قدمتی بسیار طولانی دارد. سوارکاری برای حمل‌ونقل و یا تفریح و فعالیت بدنی در تاریخ حضور پررنگی داشته است. دقیقاً مشخص نیست که اولین بار چه زمانی انسان بر اسب سوار شد، زیرا اهلی‌شدن اولیه، تغییرات فیزیکی قابل‌توجهی در اسب ایجاد نکرد.

تاریخچه سوارکاری

در ابتدا اسب‌ها حیوانات وحشی و رام‌نشده بودند. اما روزی که اولین انسان به پشت اسبی پرید و جهان را از آن ارتفاع مشاهده کرد، تاریخ اسب سواری آغاز شد. انسان‌ و اسب‌ داستان طولانی و مرتبطی دارند، اما هیچ کس واقعاً مطمئن نیست اسب‌ها برای اولین بار کی و کجا اهلی شده‌‌اند. با این حال، شواهد محکمی وجود دارد که نشان می‌دهد در عصر مس، حدود ۳۶۰۰ تا ۳۱۰۰ قبل از میلاد، مردم فرهنگ بوتای، اسب سواری می‌کردند.

آیا اسب سواری دشوار است؟

تمرین اسب سواری و شروع آن نسبتاً ساده است، حداقل می‌توانید برای شروع به باشگاه‌ سوارکاری سر بزنید و اصول اسب سواری را از نزدیک مشاهده کنید. اگر علاقه‌مند شدید، می‌توانید پیگیر آموزش اسب سواری شوید و مهارت‌های سوارکاری خود را بهبود ببخشید و دانش بیشتری در مورد اسب به دست آورید.

سرعت پیشرفت مهارت سوارکاری‌، مانند هر مهارت دیگری، به فرد و هدف او بستگی دارد. می‌توانید صرفا برای لذت‌بردن از سوارکاری، پی آموزش اسب سواری را بگیرید و یا به دنبال انتخاب سوارکاری به عنوان رشته تخصصی ورزشی باشید.

باشگاه سوارکاری

هشت نکته کلیدی درباره آموزش اسب سواری مبتدیان

  • از لوازم سوارکاری مناسب استفاده کنید

ممکن است واضح باشد، اما صرف نظر از سبک سوارکاری موردنظرتان (سوارکاری غربی یا انگلیسی)، احتمالا نمی‌خواهید با دامن یا صندل ساحلی در باشگاه اسب سواری ظاهر شوید. شلوار بلند و کفش مناسب ضروری‌ترین لوازم سوارکاری هستند. هر کفش جلوبسته‌ای ممکن است به کارتان بیاید، اما اگر یک جفت چکمه پاشنه‌کوتاه داشته باشید (که پاشنه‌اش از ۴ سانتی‌متر بیشتر نباشد)، ایدئال خواهد بود. کفش خوب مانع لیز خوردن پاهایتان در رکاب می‌شود.

لوازم اسب سواری

از روسری، کیف پول یا لوازم جانبی دیگری که ممکن است در افسار، زین، بوته‌ها یا درختان گیر کنند، استفاده نکنید. در نهایت، همیشه توصیه می‌شود برای حفظ سلامت خود از کلاه ایمنی استفاده کنید.

  • به اسب سلام دهید و با آن مهربانانه رفتار کنید

به خاطر داشته باشید که اسب موجودی زنده است، نه یک وسیله نقلیه که بتوانید آن را به میل خود کنترل کنید. اسب ممکن است گاهی عصبی یا خسته باشد و یا حتی بترسد که شخص جدیدی سوارش شود. بنابراین، برای ایجاد یک رابطه خوب، از ابتدا به نرمی و مهربانی با اسب رفتار کنید. این یکی از اصول مهم در آموزش اسب سواری است.

برای سلام و احوالپرسی با اسب، بازویتان را دراز کنید و پشت دست خود را به او بدهید تا بو کند و صبر کنید تا با بینی خود دستتان را لمس کند. این عمل ساده، «دست دادن سوارکار» (horseman’s handshake) نامیده می‌شود. شما می‌توانید این کار را به عنوان راهی برای درخواست اجازه برای سوارشدن تعبیر کنید.

  • با اطمینان خاطر سوار اسب شوید

 اگر عصبی هستید، اسب می‌تواند آن را احساس کند و ممکن است او نیز مضطرب شود. اسب‌ها معمولاً برای سوار شدن از سمت چپ، آموزش دیده‌اند. به احتمال زیاد، راهنما یا مربی سوارکاری شما سرِ اسب را حین سوار شدن نگه می‌دارد.

آموزش اسب سواری

در آموزش اسب سواری، پای چپ خود را داخل رکاب بگذارید، افسار اسب را با دست چپ خود بگیرید و با پای راستتان، خود را به سمت بالا بکشید. تا حد امکان آهسته این کار را انجام دهید. اسب را با بازوهای خود به پایین هل ندهید، این کار می‌تواند به او آسیب رساند. می‌توانید دستان خود را روی پشت اسب بگذارید، اما فقط برای حفظ تعادل.

  • خم نشوید، صاف و آرام بنشینید

شاید مسابقات اسب سواری را دیده‌اید و آنقدر هیجان‌زده شده‌اید که فکر می‌کنید باید مانند سوارکاران حرفه‌ای تلویزیون خم شوید تا بیشترین سرعت ممکن را کسب کنید. به خاطر داشته باشید شما تازه دارید به دنیای سوارکاری وارد می‌شود و اینجا مسابقات قهرمانی جهان نیست.

بهترین حالت برای کنترل اسب این است که صاف و کشیده بنشینید، کمر خود را شل کنید، افسار را به آرامی نگه دارید، پای خود را در هر رکاب بگذارید و تعادلتان را حفظ کنید. این کار باعث می‌شود تا اسب احساس نکند که بار سنگین‌تری را حمل می‌کند.

پیشنهاد خواندنی: مطلب عکاسی حیوانات هم احتمالا مورد علاقه شماست

  • برای تاختن با اسب، عجله نکنید.

در آموزش اسب سواری، تکنیک سواری شما به سبکی که در حال یادگیری هستید بستگی دارد، انگلیسی یا غربی. در سوارکاری انگلیسی، شما یک افسار در هر دست می‌گیرید، در حالی که در سواری غربی هر دو افسار در یک دستتان قرار دارد. هر کدام را که انتخاب کرده باشید، بازوهای خود را شل کنید و افسار را هرگز خیلی محکم نکشید، وگرنه ممکن است به اسب آسیب برسانید.

برای هدایت اسب به سمت چپ، افسار چپ را با حرکتی مشابهِ باز کردن درِ ساختمان، به سمت چپ حرکت دهید. اگر می‌خواهید به سمت راست بروید، همین کار را با افسار سمت راست انجام دهید. با کشیدن افسار به عقب و فشار دادن پاشنه‌ها به سمت پایین، توقف کنید. این کار را به آرامی انجام دهید.

  • برای حفظ تعادل روی اسب، شاخ زین را نکشید

هیچ‌گاه تلاش نکنید با شاخ زین تعادل خود را حفظ کنید، زیرا اگر موقعیت غیرمنتظره‌ای پیش آید، احتمال افتادن شما از اسب بسیار زیاد است. به همین دلیل است که هرگز نباید به نگه داشتن شاخ زین عادت کنید، حتی زمانی که فقط در حال راه رفتن با اسب هستید. بهتر است به جای ایجاد عادات بدی که در درازمدت می‌تواند آسیب‌زا باشند، از همان ابتدا آموزش اسب سواری را به درستی انجام دهید.

شاخ زین اسب

اگر هنگام أموزش سوارکاری، احساس بی‌تعادلی دارید، سعی کنید حالت نشستن خود را تنظیم کنید، پاهایتان را بکشید یا افسار را کمی ملایم‌تر در دست بگیرید.

  • نگاهتان به مسیر باشد

هنگام آموزش اسب سواری، نگاهتان را به اسب خود خیره نکنید. به همان اندازه که او زیباست، شما باید همیشه چشمانتان را به مسیر داشته باشید. خیره شدن به اسب مانند نگاه کردن به کاپوت ماشین است، وقتی در حال رانندگی هستید (مطمئناً نمی‌خواهید در ماشینی با چنین راننده‌ای باشید). می‌گویند باید از گوش اسب به جلو نگاه کرد. اما تا زمانی که بدنتان را صاف گرفته‌اید و چشمتان به مسیر است، سفری ایمن خواهید داشت.

  • با اسب خود هماهنگ باشید

در اینجا بهترین درس ما، درس آقای میاگیش است: «اسبِ خود باشید»! آرام باشید و بدن خود را با ریتم اسب حرکت دهید. راه رفتن او را احساس کنید و اجازه دهید بدون مقاومت، شما را از این طرف به طرف دیگر تکان دهد. اگر خیلی تنش دارید، ممکن است از تعادل خارج شوید و کمی ناراحتی در ناحیه پشت بدنتان به وجود آورید.

بگذارید اسب، اسب باشد. البته این بدان معنا نیست که شما باید به او اجازه دهید هر کاری می‌خواهد انجام دهد، اما می‌توانید نقش یک رهبر را بازی کنید، نه نقش یک دیکتاتور را.

چگونه برای اولین بار اسب سواری کنیم؟

اسب سواری

در اینجا نکاتی را گرد آورده‌ایم که برای اولین سوارکاری شما مفید خواهند بود:

  • صدالبته که برای آموزش اسب سواری به اسب نیاز دارید که باشگاه سوارکاری در اختیارتان قرار می‌دهد.
  • باید شلوار سوارکاری، چکمه‌های سوارکاری با کف چرمی، کلاه ایمنی، لباس راحت و دستکش سوارکاری داشته باشد. این اقلام را می‌توانید در یک فروشگاه سوارکاری خریداری کنید.
  • اگر آموزش اسب سواری شما در طبیعت انجام می‌شود، به یک بطری آب، ضد آفتاب برای صورت، گردن، بازوها و دست‌ها نیز نیاز دارید، به‌خصوص اگر سواری چندین ساعت طول بکشد. توصیه می‌شود به صورت گروهی سوارکاری کنید. همراه داشتن جعبه کمک‌های اولیه نیز مناسب است.
  • اگر صاحب اسب هستید، بسته به فعالیتتان، به این تجهیزات نیاز دارید: زین سواری مناسب (حتما با مشاوره خریداری کنید)، لگام با افسار و دهنی، یک هالتر برای داخل و خارج، احتمالاً یک شلاق سوارکاری، نعل.
  • برای مراقبت از اسب، داشتن بیمه نامه حوادث توصیه می‌شود. اگر در آموزش اسب سواری، به تدریج، تحت هدایت مربی سوارکاری خبره با اسب سواری آشنا شوید، سوارکاری خطرناک نیست. آموزش خوب، مبنای ایمنی در ورزش سوارکاری است؛ و البته تجهیزات مناسب.

نکات ایمنی در سوارکاری

  • درست است که از همه طیف می‌توانند مخاطب سوارکاری و آموزش اسب سواری باشند، اما بهتر است برای سوارکاری تناسب اندام خود را حفظ کنید.
  • به اسب خود بیاموزید که سوار و پیاده‌شدن را از هر دو طرف بیاموزد.
  • سطح مهارت خود را بدانید. یکی از هنرجویان مدرسه سوارکاری، در حال تاختن با اسب، به اسب اشاره می‌کند که بچرخد. او تعادلش را از دست می‌دهد و سه مهره از کمرش می‌شکند. توانایی خود را بیش از حد تخمین نزنید. به یاد داشته باشید که اسب در درجه اول می‌خواهد از خودش مراقبت کند
  • زمانی که در آموزش اسب سواری شرکت می‌کنید، هرگز افسار را دور دست یا بازوی خود نپیچید.
  • در آموزش اسب سواری، تمام مدتی که سوار بر اسب هستید، پاهای خود را در رکاب نگه دارید.
  • قبل از زین‌کردن، اسب را از نظر کمردرد و غیره بررسی کنید تا آموزش اسب‌ سواری شما با خطر همراه نشود.

حرکات مختلف اسب سواری

حرکات سوارکاری

انسان‌ها می‌توانند راه بروند، بدوند و بپرند. اما با چهار پا، اسب‌ها می‌توانند به روش‌های متفاوت‌تری حرکت کنند. آن‌ها به طور طبیعی می‌توانند راه بروند، یورتمه کنند و بتازند.

هر نوع از این راه رفتن‌ها یک الگوی متفاوت دارد که یک یا چند سُم در آن از زمین کنده می‌شود. برای سال‌ها مردم فقط می‌توانستند الگوی پاها را فقط در زمان تاختن اسب ببینند تا اینکه در سال ۱۸۷۰، ادوارد مایبریج با عکاسی این معما را حل کرد.

راه رفتن

در راه رفتن (walk)، اسب هر چهار پای خود را در یک زمان بر روی زمین می‌گذارد و بلند می‌کند که نوعی صدای ریتمیک چهار ضربی تولید می‌شود. اسب در این حالت سر و گردن خود را با الگوی ثابت کمی بالا و کمی پایین حرکت می‌دهد تا تعادلش حفظ شود.

یورتمه

در یورتمه (trot) یک پای جلو و پای عقب مخالف آن به طور همزمان پایین می‌آیند و ریتم دو ضربی ایجاد می‌کنند. یورتمه در سرعت‌های مختلف حالات متفاوتی به خود می‌گیرد. یورتمه‌ بسیار کند، گاهی اوقات دویدن نیز نامیده می‌شود.

کانتر یا لوپ

در کانتر ابتدا یکی از پاهای عقبی به زمین برخورد می‌کند و سپس پای دیگر و یکی از پاهای جلویی با هم پایین می‌آیند و پای دیگر به زمین برخورد می‌کند. این حرکت یک ریتم سه ضربی ایجاد می‌کند که معمولا سریع‌تر از یورتمه معمولی، اما کندتر از گالوپ است.

گالوپ

در گالوپ، حرکت اصلی کانتر سریع‌تر انجام می‌شود. به طوری که هر چهار پا برای یک لحظه در هوا معلق می‌شوند. این سریعترین راه رفتن اسب است که با سرعتی در حدود ۴۵ کیلومتر انجام می‌شود. این کار به صورت تاریخی، در طبیعت زمانی استفاده شد که اسب نیاز داشت تا از دست شکارچی فرار کند و یا می‌بایست مسافت کوتاهی را به سرعت طی کند.

سوالات متداول درباره آموزش اسب سواری

قبل از سوارکاری به چه چیز نیاز دارم؟

شما به لباس مناسب سوارکاری، چکمه‌های سوارکاری و کلاه ایمنی نیاز دارید.

مزایای اسب سواری چیست؟

افزایش قدرت ماهیچه‌ها و عضلات. کاهش استرس. افزایش سلامتی روحی. تمرین هوازی. بهبود جهت‌یابی

چه میزان طول می‌کشد تا سوارکاری یاد بگیرم؟

به میزان توانایی و استعداد شما بستگی دارد. اما برای یک سوارکار خوب شدن شما به حدود ۲ سال زمان نیاز دارید.

4.2/5 - (6 امتیاز)

بدون دیدگاه، دیدگاه خود را در زیر اضافه کنید!


افزودن دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *