رفتن به محتوا

عکاسی حیوانات و هر آنچه از این ژانر سخت باید بدانید

عکاسی از حیوانات

امروز عکاسی حیوانات شاخه‌های مختلف دارد. از عکاسی حیات وحش تا عکاسی حیوانات خانگی و به اصطلاح پت. خروجی این تصاویر می‌تواند در جاهای مختلف بازنشر شود؛ از کتاب‌های زیست‌شناسی و علمی گرفته تا روی مجلات و روزنامه‌ها و حتی این روزها در شبکات اجتماعی و سرگرم‌کننده‌ای نظیر اینستاگرام. عکاسی حیوانات همواره یکی از جذاب‌ترین و البته سخت‌ترین ژانرهای عکاسی بوده است. حیواناتی که گاه درون دریا و آب‌های خروشان زندگی می‌کنند تا حیواناتی که در جنگل‌ها و زیست‌بوم‌های طبیعی با روحیه‌ای وحشی و خطرناک به شکار می‌پردازند. در این مطلب اکتیک سعی کرده‌ایم شما را با کلیت بحث عکاسی از حیوانات آشنا کنیم و به شما ترفندهایی را برای گرفتن عکس از سوژه‌های حیوانی آموزش دهیم. بنابراین با ما همراه باشید.

عکاسی از حیوانات و حیات وحش و انواع آن

عکاسی حیوانات در حیات وحش ژانری از عکاسی است که زندگی حیوانات را در محیط‌های طبیعی‌شان، مانند جنگل یا زیر آب، ثبت می‌کند. بنابراین، عکاسی حیات وحش اغلب تصاویر حیوانات را در حال حرکت یا عملی مانند خوردن، شکار، جنگیدن و یا در حال پرواز نشان می‌دهد. همچنین این ژانر تمام طیف‌های جانوری مانند پستانداران، حشرات، گیاهان، خزندگان، جوندگان و سایر بی‌مهرگان را پوشش می‌دهد. متناوباً ممکن است جزئیات عمیق ظاهر حیوان یا حضور آن را با محیطش نیز ثبت کند.

شما به عنوان یک عکاس مشتاق حیات وحش، به دانش کاملی از رفتارشناسی حیوانات، زیستگاه و ویژگی‌های آناتومیک حیوان نیاز دارید.

علاوه بر این، شما باید در تکنیک‌های پیشرفته عکاسی و استفاده از تجهیزات مختلف مانند بهترین دوربین عکاسی نیز مهارت داشته باشید.

عکاسی از پستانداران

عکاسی از پستانداران

اگر می‌خواهید مانند اکثر عکاسان حیات وحش از پستانداران عکس بگیرید، باید حرکات ثابتی را در نظر بگیرید که گرفتن آنها را دشوار می‌کند. علاوه بر این، این حیوانات معمولاً در جنگل‌ها و مراتع یافت می‌شوند و فقط در هنگام غروب یا سحر ظاهر می‌شوند. از این رو، کمبود نور در طول حضور آنها چالش جدی را برای عکاسان به وجود می‌آورد.

عکاسی از پرندگان

پرواز پرنده و حرکت سریع آن‌ها مطمئناً شما را مجذوب عکاسی آنها خواهد کرد. با این حال، با توجه به حرکت سریع پرندگان، باید درک عمیقی از رفتار سوژه خود داشته باشید و همیشه آماده این باشید تا در لحظه مناسب اقدام کنید.

در کنار عکاسی از پرندگان، لذت پرنده‌نگری را با اکتیک تجربه کنید

در جهان تجربه‌های اکتیک امکان تجربه کردن هر لذتی را برای شما فراهم می‌کنیم. یکی از تجربه های پرنده نگری اکتیک را بخرید و یک روز در یک پارک با دوربین و تجهیزات میزبانی که شما را همراهی می‌کند، پرنده ها را تماشا و عکاسی کنید.

عکاسی از جانوران زیر آب

عکاسی زیر آب یک ژانر عجیب و غریب از عکاسی حیوانات است که اشکال و مناظر جالب زندگی دریایی را به عنوان سوژه ارائه می‌دهد. این شکل از عکاسی نیازمند دانش پیرامون تجهیزات و تکنیک‌های پیچیده برای دسترسی به سوژه‌ها است. روی هم رفته شما می‌توانید به این سوژه‌ها فقط به کمک غواصی و شنا و محفظه‌هایی قفس مانند که معمولاً برای عکاسی از کوسه‌ها به‌کار می‌آیند، دسترسی پیدا کنید. همچنین انواع دوربین‌ها و تجهیزات ضدآب نیز مهم‌ترین عامل برای عکس حیوانات زیر آب است.

عکاسی هوایی از حیوانات و زیست بوم ها

عکاسی هوایی از حیوانات و زیست بوم

عکاسی هوایی یک ژانر بسیار چالش‌برانگیز بوده که اخیراً متولد شده است. عکاسی هوایی حیات‌وحش عمدتاً به ثبت تصاویر حیوانات وحشی با کمک دوربین‌های پهپاد می‌پردازد. این عکس‌ها دیدگاه منحصربه‌فردی از موضوع مورد بررسی ارائه می‌دهند. با این حال این عکاسی به شدت توسط قانون کنترل می‌شود. بنابراین، باید از قوانین محلی آگاه باشید و ترسی که هنگام عکاسی در بین حیوانات ایجاد می‌شود را درک کنید.

پیشنهاد خواندنی: شاید عکاسی با موبایل هم برای شما مفید باشد.

دوربین ها و تجهیزات عکاسی حیات وحش

گرفتن عکس از حیوانات در فضای باز می‌تواند راهی هیجان‌انگیز برای تجربه طبیعت باشد، اما گرفتن عکس‌های واقعاً عالی نیز می‌تواند چالش‌برانگیز باشد. موضوع عکاسی حیوانات می‌تواند موضوع یک تجربه جدید با اکتیک باشد، شاید در این تجربه به تجهیزات حرفه‌ای نیازی نداشته باشید و تنها بخواهید عکاسی از حیوانات را تست کنید. ایرادی ندارد! اما اگر دوست داشتید این تجربه را ادامه دهید ما اینجا برای شما کمی موشکافانه‌تر ملزومات این ژانر را معرفی می‌کنیم. برای ثبت تصاویر زیبا از حیوانات، ابتدا باید به اصول اولیه و مفاهیم این ژانر توجه کنیم. یکی از این اصول، تهیه وسایل مورد نیاز عکاسی حیوانات و دوربین است. بنابراین بهتر است کمی از مهم‌ترین وسیله برای عکاسی حیوانات، یعنی دوربین بگوییم.

تجهیزات عکاسی حیات وحش

برای عکاسی از حیوانات یک دوربین مناسب انتخاب کنید!

عکاسی از حیات وحش عمدتاً در فضای باز صورت می‌گیرد. به همین دلیل، باید دوربینی داشته باشید که به اندازه کافی بادوام باشد تا در هر شرایط آب و هوایی مقاومت کند. دو نوع دوربین به طور کلی برای گرفتن تصاویر عالی از حیات وحش استفاده می‌شود. آنها عبارتند از:

  1. دوربین‌های بدون آینه
  2. دوربین مجهز به آینه یا DSLR

این دوربین‌ها از حسگرهایی تشکیل شده‌اند که بسته به حساسیت آنها به نور متفاوت هستند. سنسورها نیز عمدتاً دو نوع هستند. آنها عبارتند از:

  1. دوربین سنسور فول فریم: دوربینی با سنسور فول فریم است که به نور حساس است. از این رو تصویری کاملاً واضح حتی در میان تاریکی ایجاد می‌کند. علاوه بر این، این سنسورها سوژه شما را از پس‌زمینه خود متمایز می‌کنند.
  2. دوربین Crop سنسور: دوربین Crop سنسور به عکاس کمک می‌کند تا روی یک منطقه خاص زوم کند. این به شما اجازه می‌دهد تا روی سوژه خود تمرکز کنید.

چگونه یک دوربین برای عکاسی از حیوانات انتخاب کنیم؟

اگرچه می‌توانید هر یک از انواع مختلف دوربین را انتخاب کنید، اما هنگام خرید دوربینی برای گرفتن عکاس از حیوانات در حیات وحش، باید به برخی از ویژگی‌های منحصربه‌فرد آنها توجه کنید:

  • نرخ فریم بالا: نرخ فریم بالاتر به شما کمک می‌کند فریم‌های بیشتری در ثانیه بگیرید. همچنین به شما امکان می‌دهد به‌راحتی به لحظه طلایی مورد نظر برسید.
  • طول عمر شاتر طولانی: از آنجایی که باید تصاویر زیادی بگیرید، باید دوربینی با شاتری با طول عمر بیشتر انتخاب کنید.
  • سرعت شاتر سریع‌تر و حالت شاتر بی‌صدا: از آنجایی که شما درگیر نوعی تیراندازی از نوع عکاسی خواهید بود، باید آرامش محیط را بدون ایجاد مزاحمت حفظ کنید.
  • Weather-Sealed Camera Body: این ویژگی دوربین شما را در صورت شرایط آب و هوایی نامساعد محافظت کرده و عمر طولانی‌تری را برای دستگاه شما تضمین می‌کند.
  • عملکرد فوق‌العاده در نور کم: این عامل به توانایی دوربین در حفظ جزئیات یک تصویر حتی در شرایط نوری ناچیز مربوط می‌شود.
  • محدوده ISO گسترده: دوربینی با دامنه ISO گسترده انتخاب کنید. این امر تضمین می‌کند که می‌توانید میزان نور مورد نیاز برای نوردهی خوب را کنترل کنید. ایزوی پایین نور بیشتری را طلب می‌کند، حال آنکه در دوربین‌هایی که ایزوی بالایی دارند نور می‎تواند کمتر باشد.
  • لرزشگیر تصویر با عملکرد خوب: لرزشگیر اثرات لرزش دست و حرکت غیرعمدی را که منجر به تاری تصویر می‌شود، کاهش می‌دهد.
  • دوربین با لنز قابل تعویض: لنزها به شما کمک می‌کنند به یک تصویر نزدیک‌تر شوید. همچنین کوچک‌نمایی کنید و محیط اطراف را نیز درون کادر خود جای دهید. به همین دلیل دوربین باید به شما اجازه دهد تا از لنزهای دیگر متناسب با نیازتان مانند ماکرو استفاده کنید.
  • حالت دستی: هنگامی که در فضای باز به عکاسی طبیعت و حیوانات می‌پردازید، باید تنظیمات دوربین را مطابق با نیاز سوژه خود سفارشی کنید. بنابراین، دوربینی را انتخاب کنید که بتوانید در حالت دستی با آن کار کنید.
عکاسی از حیوانات با لنز مخصوص

 ۶ دلیل برای اینکه چرا باید از لنز تله فوتو برای عکاسی از حیوانات خانگی یا حیات وحش استفاده کنید

  1. یک لنز تله فوتو یک راه عالی برای ثبت صحنه‌ها بدون قرار گرفتن در ناحیه نزدیک است.
  2. این یک راه عالی برای دور ماندن از منطقه حیوانات خانگی و حیوانات آزاد برای گرفتن عکس‌های صادقانه و بدون تحریف است.
  3. مانع پرت شدن حواس حیوانات توسط شما، دوربین یا صداهایی که دوربین شما ایجاد می‌کند، می‌شود.
  4. یک راه عالی برای مقابله با سگ‌های خجالتی یا گربه‌های سرکش و لجباز است!
  5. لنز تله‌فوتو به حیوانات اجازه می‌دهد تا فاصله خود را با شما حفظ کنند.
  6. لنزهای تله فوتو همچنین یک چشم‌انداز طبیعی بدون اعوجاج و عمق میدان کم ایجاد می‌کنند.

عکاسی از حیوانات خانگی و پت

عکاسی از پت و حیوان خانگی

عکاسی حیوانات خانگی این روزها تبدیل به یکی از موضوعات محبوب عکاسی شده است. این عکس‌ها می‌توانند عکس‌های دوست پشمالوی شما برای فید اینستاگرام باشد. دانستن نحوه عکاسی از حیوانات خانگی یا به اصطلاح پت‌ها، نیز یک راه عالی برای تمرین عکاسی است. در این بین، عکاسی از حیوانات خانگی به یک حرفه نیز بدل شده است. عکاسان زیادی را می‌شناسیم که با افتتاح یک استدیوی عکاسی حیوانات خانگی توانسته‌اند در بین دوستاران حیوانات به شهرت برسند. بیشتر مردم دوست دارند یک عکس حرفه‌ای با نورپردازی قابل قبول از عضو پشمالوی خانگی‌شان داشته باشند. به‌علاوه عکاسی درست و حرفه‌ای از حیوانات نیاز تجربه و دقت دارد. زیرا شما هرگز نمی‌توانید از دوست کوچک پشمالوتان بخواهید تا تکان نخورد و همزمان به سمت نور خیره شود!

عکاسی از حیوانات خانگی درباره چیست؟

عکاسی از حیوانات خانگی می‌تواند در مورد نوع کاراکتر آنها، لحظات خنده‌دار و شیرین و البته عادات بامزه آنها باشد. برای انجام این شکل عکاسی، به مجموعه خاصی از مهارت‌ها و البته صبر نیاز دارید. حرکات حیوانات خانگی شما غیرقابل پیش‌بینی و سریع هستند (البته مگر اینکه حلزون یا لاک پشت داشته باشید). این موضوع مهم‌ترین نکته در عکاسی حیوانات خانگی است و تمام مهارت‌های شما را به عنوان یک عکاس آزمایش خواهد کرد.

عکاسی از پت

در مقابل برخی از عکاسان نیز از این حالت طبیعی و صریح فاصله می‌گیرند و عکس پرتره حیوان را انتخاب می‌کنند. خوشبختانه، حیوانات خانگی بیشتر کارها را برای یک تشویقی خوشمزه یا خوراکی محبوبشان انجام خواهند داد. فراموش نکنید در بسیاری ژانرها مانند عکاسی حیات وحش و یا باغ وحش بهترین زمان برای ثبت عکس، زمان تغذیه و خوردن غذا است. زیرا در این زمان حیوان دیگر آنچنان مضطراب و نگران حضور شما نخواهد بود!

آنچه در کیف عکاس حیوانات خانگی وجود دارد

  • یک عکاس حیوان خانگی چیزهای بیشتری از کیت دوربین و سه پایه یا موبایل هوشمند در کیف خود خواهد داشت. لوازمی جانبی وجود دارد که باید از آنها استفاده کنند، مانند فلاش خارج از دوربین و کیت تمیز کردن دوربین.
  • برای جلب توجه حیوانات خانگی در فضای باز، اسباب‌بازی‌ها و خوراکی‌ها شما را راحت‌تر می‌کند. آنها همچنین اگر بدانند که قرار است یک تشویقی خوشمزه از شما به‌دست آورند، جهت می‌گیرند.
  • کارت ویزیت نیز ایده خوبی است. ممکن است در حین عکاسی در بیرون از آتلیه و فضای باز، با صاحبان حیوانات خانگی دیگر روبرو شوید. یادتان نرود اگر این کار را برای امرار معاش انجام دهید، مشتریان بالقوه هستند.
  • باتری اضافی برای دوربین! فراموش نکنید حیوانات قرار است آنقدر شما را معطل کنند تا باتری دوربینتان به پایان برسد! حتی شاید تا آخرین لحظه هم نتوانید شات دلخواهتان را بگیرید، اما در عوض شات‌هایی از عکس حیوانات خواهید داشت که شما و صاحب حیوان را سورپرایز خواهد کرد.
  • صبر و حوصله زیاد!!

عکاسی از حیوانات باغ وحش

عکاسی از حیوانات باغ وحش

گونه‌ای دیگر از عکاسی حیوانات، عکاسی در باغ وحش است. باغ وحش معمولاً محدودیت‌های خود را دارد. زیرا حیوانات به‌ویژه حیوانات کوچک مانند پرندگان، سنجاب‌ها و میمون‌ها درون قفس نگهداری می‌شوند. حتی حیوانات بزرگ نیز در محوطه‌هایی حصار کشیده‌شده زندگی می‌کنند. اگر حیوان مورد نظر به حصار خیلی نزدیک باشد، متاسفانه چاره‌ای نیست و شما عکسی از حیوان با خطوط خواهید داشت. همچنین در بعضی مواقع نادر نیز باید دست به دامن نرم‌افزارهای تخصصی ادیت شوید.

اگر به تصویر بهتری از حیوانات یا پرندگان در محوطه سیمی یا حصارکشی شده نیاز دارید، باید از ترفندهای خاصی برای گرفتن یک عکس زیبا استفاده کنید، هرچند به یاد داشته باشید که همیشه امکان پذیر نیست. اما اگر چنین نبود شما باید خیلی به حصار نزدیک شوید. سپس لنز خود را خیلی نزدیک به حصار قرار دهید و از فوکوس دستی استفاده کنید تا دوربین روی حصار فوکوس‌کشی نکند. برخی لنزها ممکن است در نقطه فوکوس مشکل داشته باشند، زیرا حصار بین آنها و سوژه قرار دارد. اما اگر چنین نبود به این ترتیب می‌توانید حصار را در تصویر «ناپدید» کنید!

عکسبرداری در بازترین دیافراگم موجود ترجیحاً f2.8 نیز به شما کمک می‌کند تا نرده را در پیش‌زمینه ترکیب کنید. همین امر در مورد پس‌زمینه‌های شلوغ و درهم پشت حیوان، مانند محفظه‌های زیستگاه، سطل‌های تغذیه  و غیره و البته هر حصار دیگر در پس‌زمینه صدق می‌کند.

همچنین، استفاده از ترکیبی از فاصله کانونی بیشتر و دیافراگم‌های باز نیز می‌تواند به از بین بردن هرگونه مورد مزاحم کمک کند. یعنی تا جایی که ممکن است از فاصله دور زوم کنید یا با فواصل کانونی کوتاه‌تر نزدیک‌تر شوید تا پیش‌زمینه و پس‌زمینه تار به دست آورید.

سوالات متداول درباره عکاسی از حیوانات

آیا با ایزوی کم نیز می‌توان از حیوانات عکس گرفت؟

خیر. ایزوی بالا باعث می‌شود تا شاتر سریع‌تر بزند و وقت هدر نرود. بنابراین باید در عکاسی حیوانات که هیچ حرکتی کنترل شده نیست، از ایزوی بالا استفاده کرد.

در عکاسی از پرندگان استفاده از فوکوس دستی کار درستی است؟

معمولاً توصیه می‌شود فوکوس را روی حالت اتوماتیک بگذارید.

برای عکس‌هایی که سوژه حیوانی درون آن بسیار کوچک به‌نظر می‌رسد، چه توصیه‌ای دارید؟

شما با زوم کردن می‌توانید کمی به حیوان نزدیک‌تر شوید. اما اگر فکر می‌کنید باید لنز خود را تغییر دهید و در عوض کمی جلوتر بروید، حتماً رفتارشناسی حیوان را مطالعه کنید و سعی کنید از لباس‌های استتار محیطی استفاده کنید.

3/5 - (2 امتیاز)

بدون دیدگاه، دیدگاه خود را در زیر اضافه کنید!


افزودن دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *