رفتن به محتوا

عکاسی با موبایل، فرصت حرفه‌ای شدن

عکاسی با موبایل

هنری کارتیه برسون یکی از اسطوره‌های تاریخ عکاسی اعتقاد داشت «۱۰۰۰۰ عکس اول ما بدترین عکس‌های ما خواهند بود»؛ با توجه به این جمله، امروزه ما می‌توانیم عکاسی با موبایل رایک فرصت تاریخی بدانیم تا با استفاده از آن به‌سرعت از عکس ۱۰۰۰۱اُم عبور کنیم و وارد دنیای حرفه‌ای عکاسی و جهان تصاویر بی‌نقص بشویم. پیشرفت‌های شگفت‌انگیز فناوری و رواج استفاده از گوشی‌های همراه، برای اغلب ما یک امکان بی‌نظیر برای عکاسی از جهان پیرامونمان را فراهم کرده است. در این بین آموزش عکاسی هم نقش مهمی در ایجاد تصاویر قابل انتشار در شبکه‌های اجتماعی و حتی قابل چاپ ایفا می‌کند.

بسیاری از افراد کم‌تجربه وقتی از دوربین موبایل استفاده می‌کنند، معمولاً در قاب‌بندی، نورپردازی و عکس‌برداری از افراد، اشیا و مناظرْ اشتباهات زیادی مرتکب می‌شوند. تکرار این اشتباهات به‌مرور تشخیص عکس خوب را سخت و رسیدن به عکس‌های موبایلی جذاب و از نظر بصری خیره‌کننده را به آرزو تبدیل می‌کند. اگر به‌دنبال نکاتی درباره تولید تصاویر جذاب هستید، در ادامه این مقاله با ما همراه باشید.

عکاسی با موبایل چه ویژگی‌هایی دارد؟

باوجود تمام بحث‌هایی که پیرامون تفاوت‌های عکاسی با موبایل و عکاسی با دوربین حرفه‌ای وجود دارد، اما شکی در این نیست که عکس‌های موبایلی ویژگی‌ها و امکانات بی‌شماری را به جهان تصاویر اضافه کرده است. عکس‌هایی بی‌واسطه که رسیدن به زوایای دید جدید و ترکیب‌بندی‌های تازه را امکان‌پذیر می‌کنند. از طرفی به‌دلیل تطبیق‌پذیری و قابلیت حمل راحت گوشی موبایل، نیاز به تجهیزات گران‌قیمتی که قبلاً عکاسی را به افرادی خاص محدود می‌کرد از بین رفته است.

ویژگی های عکاسی با موبایل

آموزش عکاسی با موبایل به شما کمک می‌کند تا عکس‌هایی بگیرید که از انتشار آن‌ها در شبکه‌های اجتماعی خوشحال باشید و از چاپ آن‌ها برای دیوار خانه‌تان لذت ببرید. عکاسی با موبایلدامنه تصاویر نگاه شما را گسترش می‌دهد چون فهم استفاده از امکانات این نوع عکاسی، نیاز به دانشی فراتر از فشار‌دادن دکمه گوشی دارد. به‌هر‌حال برای عکاسی با موبایل (بدون در نظر گرفتن نوع گوشی)، توجه به اصول زیر نقش تعیین‌کننده‌ای در کیفیت تصاویرتان خواهد داشت.

مهم‌ترین نکات برای عکاسی با موبایل

گاهی اوقات، با در نظر گرفتن اصولی بسیار ساده می‌توان تصاویری تولید کرد که تفاوت بسیاری با عکس‌های معمولی‌ای دارند که هر کسی با فشار دادن دکمه شاتر می‌تواند آنها را ثبت کند. این اصول اولیه را باهم مرور می‌کنیم تا در اولین قدم، شرایط رسیدن به عکس‌های بهتر را فراهم کنیم. این اصول نه‌تنها در هنگام عکاسی با موبایل بلکه موقع دیدن مناظر و اشیا هم می‌توانند موثر باشند و به شما کمک کنند که دید عکاسانه‌ای به دست بیاورید.

دقت به لنز موبایل، شرایط نوری، فلاش و زوم

سعی کنید لنز گوشی را در بهترین شرایط مراقبتی قرار دهید. همان‌طور که عکاسان حرفه‌ای از لنز دوربینشان محافظت می‌کنند، برای عکاسی با موبایل هم جلوگیری از لک‌شدن لنز و هم جلوگیری از ایجاد خط‌و‌خش بر روی آن ضروری است. مراقب لنز گوشی باشید و قبل عکاسی نیز آن را تمیز کنید، چراکه تمیزی لنز تأثیر بسیار زیادی بر روی وضوح تصویر خواهد داشت.

واقعیت این است که نور تمام آن چیزی است که جهان عکاسی را تشکیل داده است. اگر می‌خواهید دوربین موبایلتان تسلیم بهترین کیفیت شود، در محیط‌های پر نور عکاسی کنید. برای عکاسی با موبایل محیط‌هایی پر نوری را انتخاب کنید که درعین‌حال شرایط نوری یکنواختی دارند و تضاد زیادی بین نورها و سایه‌ها وجود ندارد.

عکاسی با موبایل بدون زوم

همچنین بهتر است برای عکاسی از سوژه‌هایتان هرقدر که لازم است به آن نزدیک شوید، اما هرگز سراغ زوم دیجیتال نروید. چراکه با زوم‌کردن، آن چیزی که از دست می‌دهید کیفیت تصویر است که با هیچ نرم‌افزاری قابل جبران نیست. همچنین یادتان باشد که فلاش‌های اغلب گوشی‌های موبایل، جزو نقاط قوت آن‌ها محسوب نمی‌شوند، بنابراین بهتر است به‌جای استفاده از فلاش، مکانی با نور بیشتر را انتخاب کنید.

درست نگه‌داشتن موبایل و استفاده درست از قوانین ترکیب‌بندی

هنگام عکاسی با موبایل آن را طوری در دست بگیرید که انگار یک دوربین حرفه‌ای در دستتان دارید. بهتر است که آن را با هر دو دست نگه‌دارید و دکمه شاتر را با استفاده از دکمه روی صفحه‌نمایش فشار دهید. در این صورت گوشی لرزش کمتری خواهد داشت و تصویر شما در نمایش جزئیات، عملکرد بهتری از خودش نشان خواهد داد.

یکی از مهم‌ترین عواملی که بر روی جذابیت بصری عکس‌ها هنگام عکاسی با موبایل تأثیر می‌گذارد، ترکیب‌بندی است. بهتر است هنگام کادربندیِ تصویرْ قوانین زیر را در نظر داشته باشید تا یک عکس استاندارد با قابلیت ادیت داشته باشید؛

  • قانون اول؛ هنگام گرفتن عکس پرتره، سعی کنید قاب عکس را با سوژه موردنظرتان پر کنید، چراکه پس‌زمینه شلوغ ممکن است موجب فوکوس اشتباه و کم‌شدن توجه به سوژه شود.
  • قانون دوم؛ هنگام کادربندی باید مراقب باشید که از کجا سوژه‌ها را برش می‌زنید، چراکه ممکن است بخشی از تصویر ناخواسته در کادرتان قرار نگرفته باشد و در این صورت تمرکز از عکس گرفته می‌شود و نمی‌تواند هدف شما را برآورده کند.
  • قانون سوم؛ از قانون یک‌سوم استفاده کنید. این قانون، ترکیب عکس را به ۹ بخش مساوی با مجموعه‌ای از خطوط عمودی و خطوط افقی تقسیم می‌کند. بهتر است عناصر مهم عکستان بر روی این خطوط متمرکز بشوند و یا بر روی نقاط تلاقی این خطوط قرار بگیرند.
سه قانون مهم عکاسی

استفاده از حالت HDR، دوری از فیلترها و اولویت‌دادن به حالت شب

محدوده دینامیکی بالا (HDR) حالتی است که برای عکاسی از موقعیت‌های با کنتراست زیاد خیلی به کار می‌آید. اغلب در محیط‌های بیرونْ ما با صحنه‌هایی مواجه هستیم که اختلاف زیادی بین روشن‌ترین و تاریک‌ترین ناحیه تصویر وجود دارد. در این شرایط، دوربین موبایل با خوانش متوسط از نور هر دو محیط، سعی می‌کند جزئیات هر دو طیف را تا حدودی در اختیارتان قرار دهد. بااین‌حال به‌دلیل محدودیت‌های حسگر دوربین، قسمت‌هایی از صحنه ممکن است کاملاً سیاه یا سفید ثبت شوند. حالت HDR اما راه‌حلی است که با آن می‌توانید جزئیات صحنه‌ای را که دارای تفاوت (محدوده دینامیکی) زیادی بین روشن‌ترین و تاریک‌ترین بخش خود دارد، ثبت کنید.

بهتر است هنگام عکاسی، از فیلتر استفاده نکنید و اگر لازم بود هنگام ادیت آن‌ها را به تصویرتان اضافه کنید. وقتی یک فیلتر را به‌کار می‌بریم، کلیه جزئیات و رنگ‌های تصویر را تغییر می‌دهند و در صورت پشیمانی هیچ راه برگشتی باقی نمی‌گذارند. با در نظر گرفتن نکات بالا ما درنهایت می‌توانیم با اعمال تغییراتی کوچک هنگام ویرایش، نورها، کادر، کنتراست و اشباع تصویر خود را بهبود ببخشیم و سالم‌ترین تصویر را برای اشتراک و یا چاپ در اختیار داشته باشیم. درنهایت این‌که ترجیحاً هنگام عکاسی با موبایل بعد از غروب خورشید، اگر گوشی شما به قابلیت حالت شب مجهز است، استفاده از این گزینه را نسبت به فلاش داخلی گوشی در اولویت قرار دهید. این گزینه نسبت به فلاشْ تصاویر باکیفیت‌تری ارائه می‌دهد.

مهم‌ترین ابزارها برای عکاسی با موبایل

همان‌طور که در بالا اشاره کردیم، عکاسی با موبایل فقط فشار دادن دکمه ثبت عکس نیست، برای کار با دوربین موبایل دانستن کارایی و معنی ابزارهای مختلفی که در اختیارتان قرار می‌گیرد اهمیت زیادی دارد، دانستن این مفاهیم در کنار استفاده از نکات بالا گام مهمی در بهبود تجربه عکاسی با موبایل خواهد داشت. درواقع باید بدانید که هر کدام از این ابزارهایی که قرار است به شما معرفی کنیم، یکی از توانایی‌های بصری دوربین را برای شما شکوفا می‌کند.

فرمت عکس

با پیشرفت هرچه بیشتر دوربین‌های موبایل، آن‌ها به فرمت‌های مختلف ضبط تصویر نیز مجهز شده‌اند، فرمت JPEG همان فرمت پیش‌فرض گوشی موبایل است، که با فشرده‌سازی اطلاعات تصویر هنگام ثبت همراه است. فرمت RAW اما یک فرمت تازه اضافه‌شده در اغلب گوشی‌های جدید است؛ هیچ اطلاعاتی تحت فرمت RAW فشرده نمی‌شود، به‌همین‌دلیل می‌توانید عکس‌هایی با کیفیت بالا خلق کنید. این تصاویر جزئیات بیشتری دارند و تصویر پایه بهتری برای ویرایش در اختیارتان قرار می‌دهند.

ایزو

ISO بیانگر سطح حساسیت دوربین شما به نور موجود در صحنه است. هرچه عدد ایزو کمتر باشد، حساسیت آن به نور کمتر است، درحالی‌که عدد ایزوی بالاتر حساسیت دوربین شما را افزایش می‌دهد. هنگامی‌که در نور روز و محیط بیرون عکاسی می‌کنید، از ایزوی پایین استفاده کنید و برای عکاسی با موبایل در محیط‌های داخلی کم‌نور، باید ایزوی خود را بالاتر ببرید، اما در نظر داشته باشید که حساسیت‌های خیلی بالا، دانه یا نویز بیشتری به تصویر اضافه می‌کند.

سرعت شاتر و وایت بالانس

مدت‌زمانی که شاتر دوربین باز است و حسگر دوربین نور محیط را برای ثبت تصویر، ضبط می‌کند، به سرعت شاتر بستگی دارد. در سرعت‌های پایینِ شاترْ نور بیشتری به سنسور دوربین وارد می‌شود، درنتیجه برای عکاسی در محیط‌های کم‌نور این سرعت مناسب‌تر است. از طرفی باید بدانید همه منابع نوری، نور یکسانی ایجاد نمی‌کنند، به‌همین‌دلیل گاهی عکس‌هایمان تم رنگی گرم دارند و گاهی تم رنگی سرد. این همان‌جایی است که وایت بالانس و یا تراز سفیدی وارد می‌شود. تنظیم وایت بالانس به شما کمک می‌کند رنگ‌های واقعی بیشتری در تصاویر خود داشته باشید.

فوکوس

یکی از عناصر مهم برای داشتن تصاویر با وضوح مناسب، تنظیم نقطه فوکوس است. کاری آسان که اغلب موقع عکاسی با موبایل نادیده گرفته می‌شود. برای گرفتن عکس‌های واضح در گوشی هوشمند خود، روی سوژه تصویر ضربه بزنید تا فوکوس شود. هرچه نور محیط بیشتر باشد، دوربین گوشی سریع‌تر و بهترْ کار فوکوس را انجام می‌دهد. با فوکوس مناسب شما ترکیب‌بندی بهتر و واضح‌تری را برای مخاطبتان ایجاد می‌کنید.

تجربه در عکاسی با موبایل

حرف آخر؛ اهمیت تجربه در عکاسی با موبایل

عکاسی با موبایل یک ‌راه عالی برای تولید تصاویر جذاب و خیره‌کننده است، به‌خصوص اگر به عکاسی علاقه داشته باشید و نخواهید روی دوربین‌های گران‌قیمت سرمایه‌گذاری کنید. چراکه این روزها اپلیکیشن‌ها و ابزارهای زیادی برای بهبود عکاسی در اختیار کاربران گوشی‌های موبایل قرارگرفته است، برنامه‌هایی که امکان عکاسی خلاقانه با گوشی را به‌راحتی امکان‌پذیر کرده‌اند. از طرفی یک جمله معروف است که می‌گوید «بهترین دوربین، دوربینی است که همراه خود دارید». ازآنجایی‌که گوشی موبایل به‌راحتی حمل می‌شود و اغلب همراهمان است، همیشه امکان ایجاد تصاویر برجسته را در اختیارمان قرار می‌دهد.

درنهایت اما باید بگوییم با این‌که عکاسی با موبایل یکی از راحت‌ترین کارهای ممکن در عصر ماست اما در این عرصه هم تجربه می‌تواند به کمک ما بیاید تا به ما بگوید بر اساس ویژگی‌های شخصیتی عکاس باید از کدام امکانات دوربین عکاسی و در چه مکان‌ها و زمان‌هایی از این امکانات، استفاده کنیم؟ این‌جاست که اکتیک شما را با مجرب‌ترین مربیان عکاسی با موبایل در ارتباط قرار می‌دهد تا بتوانید به‌صورت آنلاین و آفلاین از تجربه و تخصص آنها بیاموزید چون اکتیک جهان کشف و خلق تجربه‌های تازه است.

اولین نفری باشید که به مطلب ما امتیاز می دهید.

بدون دیدگاه، دیدگاه خود را در زیر اضافه کنید!


افزودن دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *