رفتن به محتوا

بهترین پارک های تهران

پارکهای تهران پارک در تهران

پارک های تهران معمولاً باغ‌هایی قدیمی هستند که به دلیل داشتن آب ‌و هوایی مناسب و فضایی سرسبز، امروزه به عنوان بهترین پارک های تهران شناخته می‌شوند. شهرداری تهران تلاش می‌کند تا با احداث پارک‌ها و بوستان‌های متنوع و مدرن‌تر، فضای سبز شهر را به استانداردهای جهانی نزدیک کند.  به طور کلی طبیعت تهران بیش از دو هزار بوستان را در دل خود جای داده که هرکدام زیبایی منحصر‌ بفرد خود را دارند. این فضاهای سرسبز به زیبایی و طراوات زندگی شهری کمک می‌کنند.

ما در شهری زندگی می‌کنیم که ظرفیت‌های گردشگری بسیاری در شمال و جنوب و شرق و غرب آن وجود دارد. پارک های دیدنی تهران جلوه‌ای از این زیبایی هستند. اما متأسفانه بسیاری از شهروندان تهرانی از وجود این ظرفیت‌ها و زیبایی‌ها ‌اطلاع کمی دارند.

در کلان‌شهر تهران، امروزه آپارتمان‌نشینی جایگزین زندگی در خانه‌های حیاط‌دار شده است و راه تنفس را بر ما بسته است بنابراین شناختن پارک های تهران، جاهای تفریحی و فضای سبز برای ما به امری ضروری بدل گشته است تا بتوانیم زندگی سبزتر و در نتیجه، بانشاط‌تری داشته باشیم.

حالا وقت آن رسیده تا برای زندگی سالم‌تر با هم لیست پارک های تهران را بررسی کنیم. بیشترین تعداد پارک‌های تهران در مناطق ۱، ۴ و ۵ واقع شده است و وسیع‌ترین بوستان‌های تهران در مناطق۴، ۵ و ۲۲ قرار گرفته‌اند. از همین‌رو، با توجه به محل سکونتمان می‌توانیم پارک مورد نظر خود را انتخاب کنیم و گاهی هم برای تجربه هوایی متفاوت به پارک‌‌های مناطق دیگر سری بزنیم. هر آن‌چیزی‌که می‌خواهید درباره پارک‌ های تهران بدانید در این متن سایت اکتیک بخوانید.

لیست پارک های تهران

بیایید با هم سفری کوتاه داشته باشیم به مناطقی که بوستان‌های دیدنی تهران در آن قرار دارند. قطعاً تعداد پارک های تهران بسیار زیاد است. برای همین فعلاً به معرفی چند نمونه اکتفا می‌کنیم. هنر سر آغاز زندگی است پس برای آشنایی با پارک های تهران، از پارک هنرمندان شروع می‌کنیم.

پارک هنرمندان: تجربه فرهنگ و هنر در فضایی سبز

پارک هنرمندان تهران

پارک هنرمندان یا بوستان ایرانشهر، یکی از پارک‌های فرهنگی-هنری تهران استکه قدمتش به دوران قاجار می‌رسد. این پارک بخشی از اراضی یکی از شاهزادگان بوده است که در سال ۱۳۷۵ به مالکیت شهرداری تهران درآمد و به صورتی‌ که امروز مشاهده می‌کنید طراحی شد.

پارک هنرمندان دارای چندین بخش هنری، ورزشی و تفریحی است که شامل خانه هنرمندان ایران، تماشاخانه ایرانشهر، زمین فوتبال، فوتبال دستی، سالن بستکبال و زمین اسکیت و… می‌شود. کافی‌شاپ‌های متنوعی نیز در این مکان برای وقت‌گذرانی با دوستان و بستگان وجود دارد. همچنین در این پارک، کافه-رستوران‌هایی برای گیاه‌خواران و علاقه‌مندان به غذاهای گیاهی درنظر گرفته شده است.

پارک هنرمندان در میان پارک های تهران، هم به طبیعت منطقه ۷ تهران جلوه زیباتری افزوده است و هم امکانی برای هنرمندان فراهم کرده تا پاتوقی برای گپ‌و‌گفت و تبادل ایده و اندیشه‌هایشان داشته باشند. همچنین در این مکان، رویدادهای مختلف هنری چون تئاتر، موسیقی و نمایشگاه‌های هنرهای تجسمی برگزار می‌شود که بعد فرهنگی خاصی به پارک بخشیده است.

این پارک در محدوده میدان هفت تیر و خیابان ایرانشهر قرار گرفته است و برای دسترسی به آن می‌توانید هم از مترو و هم از وسائل حمل‌ونقل عمومی استفاده کنید.

پارک دانشجو: فضایی سبز در دل همهمه مرکز

پارک دانشجو پارک تئاتر شهر

پارک دانشجو از دیگر جاهای تفریحی تهران است که درلیست پارک های تهران قرار دارد. این پارک که قبل از انقلاب، با نام بوستان پهلوی شناخته می‌شد، ساختمان زیبا و بی‌نظیر مجموعه تئأتر شهر را در دل خود جای داده است.

پارک دانشجو که از شمال به خیابان انقلاب، از غرب به خیابان ولیعصر و از شرق به خیابان رازی متصل است، مساحتی بالغ بر سه هزار مترمربع را شامل می‌شود. علاوه بر سالن تئاتر و کتابخانه، زمین بازی برای کودکان و بوفه نیز در این مجموعه وجود دارد.

برگزاری جشنواره‌های خیابانی تئأتر فجر، نزدیک‌بودن به تالار وحدت، و دسترسی آسان و سریع به پارک دانشجو آن را به یکی از پارک های دیدنی تهران تبدیل می‌کند. همین‌طور وجود دانشگاه‌ها، کافه‌ها و گالری‌ها در این منطقه، پارک دانشجو را به پاتوقی برای دانشجویان و هنرمندان تبدیل کرده‌است.

پارک ملت: زمین سبز گسترده در دل شهر

پارک ملت تهران

وقتی که به منطقه ۳، خیابان ولیعصر (پهلوی سابق) سر بزرگراه نیایش می‌رسیم، به پارکی سرسبز و وسیع که وسعتی حدود ۳۴ هکتار دارد برمی‌خوریم. پارک ملت که در لیست پارک ‌های دیدنی تهران قرار دارد، حس نوستالژی زیادی را در بسیاری از ما برمی‌انگیزاند؛ و قدمتش، آن را به یکی از خاطره‌انگیزترین پارک‌ها تبدیل می‌کند.

وسعت این پارک، آن را به یکی از بهترین پارک ‌های تهران برای دویدن تبدیل کرده‌است. علاوه بر فضای سبز، این مجموعه، باغ وحشی کوچک، درختانی قدیمی، آب‌نما، دریاچه، سینما چهار بعدی و امکانات متنوع ورزشی همچون میز پینگ‌پنگ، شطرنج، زمین والیبال، زمین بازی بدمینتون و… را در خود جای داده است.

همین‌طور چند سالی است که وجود پردیس گالری ملت در همسایگی این بوستان، حضور مجسمه‌های مفاخر بزرگ ایرانی در خود پارک و برگزاری جشنواره‌های مختلف، از جمله جشنواره تخم‌مرغ‌های رنگی، باعث شده است تا پارک علاوه بر فضای تفریحی و ورزشی، رنگ‌وبویی فرهنگی و هنری به خود بگیرد.

پارک چیتگر سرآغاز وزش بادهای غربی تهران

پارک چیتگر تهران

آیا تا به‌حال با خود اندیشیده‌اید بادی که به سمت تهران می‌‌وزد از کدام سو می‌آید؟

پارک جنگلی چیتگر که در لیست پارک های تهران قرار دارد، در سال ۱۳۴۲، در منطقه ۲۲ تهران احداث شده‌است. رسالت این بوستان جنگلی، رساندن بادهای غربی به سمت تهران است تا طبیعت و مقدار اکسیژن هوای تهران را غنا ببخشد.

وسعت این پارک چندین هکتار است و دریاچه‌ایی در دل این جنگل واقع شده است. پارک از یک پیست دوچرخه‌سواری، اسکیت‌، فضای سوارکاری و سالن تیراندازی بهره‌مند است. گاهی اگر هوس دوچرخه‌سواری در پارک جنگلی به سرتان می‌زند، نگران مسیر نباشید. شما می‌توانید به‌راحتی با مراجعه به ایستگاه چیتگر و یا ایستگاه ایران‌خودرو، با مترو خود را به این پارک برسانید.

پارک چیتگر، پاتوق دوچرخه‌سواران حرفه‌ای و همچنین خانواده‌ها برای رهایی از شلوغی و آلودگی کلان‌شهر تهران است. این پارک زیبا با انبوهی از درختانِ کاج تهران،‌ زبان گنجشک، اقاقیا، نارون، سرو خمره‌ای و نفره‌ای و افرای سیاه و همین‌طور با برکه‌هایی چشم‌نواز، شگفت‌زده‌مان می‌کند.

ما در این لحظه سفرمان به پارک‌ها را به پایان می‌رسانیم و با در اختیار قرار دادن نام دیگر پارک‌ها، ادامه سفر را به شما می‌سپاریم.

نام‌های دیگر را بشناسید!

پارک‌هایی همچون پارک نیاوران، بوستان نهج‌البلاغه، پارک لاله، پارک پردیسان، پارک جمشیدیه، آب وآتش، پارک ساعی، پارک پرواز، پارک شهر و… از بهترین پارک های تهران هستند که هرکدام زیبایی و اهمیت خاص خود را دارند. تهران گردی بخشی از فرهنگ گردشگری شهری تهران است که شامل گالری‌گردی، موزه‌گردی، پارک‌گردی، رستوران‌گردی، کافی‌شاپ‌گردی و… می‌شود؛ البته که ما خیابان‌گردی، مخصوصاً در روزهای آغاز سال جدید را نیز پیشنهاد می‌کنیم.

خوب است بدانیم که تهران ۲۳۰ سال است که به عنوان پایتخت ایران شناخته می‌شود و‌ بخش مهمی از تاریخ معاصر ما در دل آن شکل گرفته است. این شهر برای گردشگران داخلی و خارجی، دیدنی‌های فرهنگی و تاریخی کم‌نظیری دارد. در کنار آن، گاهی رفتن به دامان طبیعت می‌تواند لحظات آرامش‌بخشی را به ما هدیه دهد.

به پارک‌های محلی سر بزنید!

بوستان‌های محلی بسیاری در تهران بزرگ وجود دارند که زیبا و سرسبز هستند. وقتی وارد آن‌ها می‌شویم، قصه‌های مردمان آن محله را از لابلای صدای برگ‌ها می‌توانیم بشنویم. می‌توانید این بوستان‌های محلی را کشف کنید و به دیگر مردمان معرفی کنید و در آخر خوب است گاهی به پارک‌های محله‌های یکدیگر برویم و قصه‌های زندگیمان را برای هم بازگو کنیم.

ما تلاش کردیم تا با معرفی پارک های دیدنی تهران، شما را طبیعت تهران و تهران گردی بیشتر آشنا کنیم تا بتوانید با شناخت جاهای تفریحی تهران، لحظاتی به‌یاد‌ماندنی را در کنار خانواده و دوستانتان تجربه کنید.

5/5 - (1 امتیاز)

بدون دیدگاه، دیدگاه خود را در زیر اضافه کنید!


افزودن دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *