رفتن به محتوا

از نقاشی با آبرنگ چه می‌دانید؟ معرفی بهترین نقاشی‌های آبرنگ جهان  

نقاشی با آبرنگ - اکتیک

نقاشی با آبرنگ و گواش، طول عمر کوتاه‌تری از تمپرا و آب مرکب دارد؛ از طرفی خصوصاً در مورد آبرنگ می‌توان گفت که شاید در مقایسه با رنگ روغن، کمی مورد کم‌لطفی قرار گرفته است. اما به‌هرحال این شیوه مهم و محبوب نقاشی، ارزش و محبوبیت ویژه خودش را دارد؛ نقاشی با آبرنگ، مسیری بسیار خلاقانه پیش روی هنرمند قرار می‌دهد تا با تمام وهم‌ها، احساسات و هیجاناتش، آثاری رویایی خلق کند. شفافیت آبرنگ و ترکیب‌های بدون مرزی که ایجاد می‌کند، این نوع نگارگری را پدید آورده‌ و بعد با ذهن خلاق هنرمندان، در معرض تغییرات مدام و نوآوری، قرار گرفته است. نقاشی حرفه‌ای با آبرنگ را از دیرباز، شاخه‌ای متمولانه در هنر می‌دانند؛ اما باید بدانید که ورود به این هنر ارزشمند، فعالیت، تمرین و پیشرفت‌های به‌مرور در آن، فشار اقتصادی یکباره و پررنگی به دنبال ندارد.

تفاوت نقاشی با گواش و آبرنگ

گواش در مقایسه با آبرنگ، نمای غنی‌تری از رنگ‌ها به نمایش می‌گذارد. نقاشی با آبرنگ، اغلب برای ایجاد تصاویری محو و مرزهای نه‌چندان سفت و سخت است. در حالی‌که با گواش، به رنگ‌هایی اشباع می‌رسیم که غلظت و جلب توجه بالایی دارند. یک تفاوت مهم گواش و آبرنگ، روش تغییر رنگ و در واقع روشن کردن آن است؛ برای تغییر رنگ‌ آبرنگ، تنها به آب و رنگ نیاز دارید؛ مثلاً برای روشن و محو کردن بیشتر یک رنگ آبی در آبرنگ، باید آب بیشتری با آن ترکیب کنید. اما برای روشن‌تر کردن هر رنگی از گواش، لازم است به آن مقدار متفاوتی از گواش سفید، اضافه کنید. در ادامه ترفندهای نقاشی با آبرنگ را بخوانید. اما پیش از آن، پیشنهاد می‌کنیم تجربه نقاشی با اکتیک را از دست ندهید و یک تجربه نقاشی با آبرنگ بخرید تا همه فوت و فن‌ها را از میزبان اکتیک یاد بگیرید:

نقاشی ساده با آبرنگ؛ دو ترفند راحت و کاربردی

همان‌طور که پیش‌تر گفته شد، رنگ‌آمیزی محو و بی‌مرز از اولین و مهم‌ترین تمرین‌های نقاشی با آبرنگ است. آشنایی با دو نوع رنگ‌آمیزی Building up color و Creating Gradients شما را با تمرین‌های ساده، در فضای شگفت‌انگیز نقاشی با آبرنگ قرار خواهد داد.

 روش Building up color

تکنیک نقاشی با آبرنگ

اینجا قرار است یک رنگ را از شفاف‌ترین حالت که در واقع بی‌رنگ است، تا غلیظ‌ترین شکلش، به نمایش بگذارید. اول قلمو را در آب خالی می‌زنید و روی کاغذ می‌کشید. دفعه بعد، مثلاً مقدار کمی آبرنگ قرمز را با آب ترکیب می‌کنید و کنار آن، می‌کشید. قلمو را پاک می‌کنید و حالا مقدار بیشتری از رنگ قرمز را با آب مخلوط می‌کنید و کنار رنگ قبلی می‌کشید. آن‌قدر این کار را تکرار می‌کنید، تا رنگ شما در انتهای صفحه به غلظت بسیار بالا و رطوبت خیلی کم برسد.

روش Creating Gradients

روش گرادینت در نقاشی با آبرنگ

ترفند Gradient، درست مانند روش قبلی است؛ با این تفاوت که به جای آب و رنگ، از یک رنگ به رنگ دیگری می‌رسیم. بهتر است از رنگ‌هایی مثل زرد و سبز، یا زرد و نارنجی، که با هم مرتبطند، استفاده کنید. قلمو را به نیمی آب و نیمی آبرنگ، آغشته کنید و شروع به رنگ‌آمیزی کنید. مثلاً رنگ زرد را روی کاغذ می‌کشید؛ بعد قلمو را به یک سبز رقیق، آغشته می‌کنید و در کنار رنگ قبلی، خیلی نرم به حرکت در می‌آورید. قلمو را پاک می‌کنید و مرحله به مرحله، غلظت سبز را بالا می‌برید تا نهایتاً به ترکیبی از رنگ‌دانه‌های زیاد و آب کم، برسید.

تکنیک های نقاشی با آبرنگ

نقاشی با آبرنگ، راه اجرای تکنیک‌ها و ترفندهای زیادی را در اختیار هنرمندان قرار می‌دهد. مهم‌ترین وظیفه شما در این سبک از نقاشی، تنظیم میزان آب و رنگ، متناسب با طرحتان است؛ در واقع کنترل همین ترکیب است که اساسی‌ترین تکنیک های نقاشی با آبرنگ را تعریف می‌کند. بازی با رنگ‌ها می‌تواند سرگرم‌کننده و هیجان‌انگیز باشد؛ اما تسلط بر تکنیک‌های رنگ‌آمیزی است که دست‌های هنرمند را برای بازیگوشی بر روی کاغذ و البته رسیدن به طرح دلخواه، آماده می‌کند.

تکنیک خیس در خیس

در این تکنیک، تنها هنرمند نیست که بر کاغذ حکم‌رانی می‌کند. در این روش، میزان آب قلمو به رنگ آن سنگینی می‌کند و در واقع از قلم خیس با رنگ‌های رقیق، استفاده می‌شود. اول باید کاغذ مخصوص نقاشی با آبرنگ را خیس کنید و بعد با قلم خیس، رنگ‌ها را بر آن جاری کنید. این تکنیک برای ایجاد پس‌زمینه‌ای محو و شفاف، رنگ‌های رقیق و آب را به یاری شما می‌آورد.

تکنیک خیس در خیس نقاشی با آبرنگ

تکنیک خیس در خشک آبرنگ

در این شیوه هم برای ساخت رنگ، به میزان آب بیشتری نیاز است و از  قلموی خیس با رنگ‌های رقیق، استفاده می‌شود. کشیدن قلم خیس بر کاغذ خشک، رنگ‌های روشن اما مرزداری ایجاد می‌کند.

تکنیک خشک در خشک

نقاشی آبرنگ خشک در خشک

برای نقاشی آبرنگی در این سبک، به رنگ غلیظ نیاز دارید و این ‌بار باید میزان رنگ قلمو، بیشتر از آب باشد. رطوبت قلم، فقط برای جذب رنگ است و نه بیشتر. رنگ غلیظ بر روی کاغذ خشک، بخش‌های تیره و مرزهای کاملاً مشخص نقاشی را رقم می‌زند.

تکنیک خشک در خیس آبرنگ

تکنیک خیس در خشک آبرنگ

از این شیوه می‌توانید برای ایجاد رنگ‌هایی غلیظ و تیره، اما محو و بی‌مرز استفاده کنید. اول کاغذ مخصوص را مرطوب کنید؛ قلمو را تنها کمی در آب بزنید تا امکان جذب رنگ را داشته باشد و بعد، قلم خشک با رنگ غلیظ را بر کاغذ خیس به حرکت در آورید.

راهنمای خرید آبرنگ و کاغذ و مقوا برای نقاشی با آبرنگ

برای افرادی که در ابتدای راه آموزش نقاشی با آبرنگ هستند، به ابزار نسبتاً محدودی نیاز است و در این مرحله، استفاده از ابزار گسترده و حرفه‌ای، هیچ لزومی ندارد. اما وسایل مورد نیاز نقاشی آبرنگ برای حرفه‌ای‌ها، گستردگی و گوناگونی بسیاری دارد.

مقوای نقاشی با آبرنگ

کاغذ یا مقوای مخصوص آبرنگ

در مراحل ابتدایی آموزش می‌توانید کاغذ مخصوص را در دفترهای آبرنگ و برندهای ارزان‌قیمت، پیدا کنید. اما برای نقاشان حرفه‌ای این سبک، انتخاب کاغذ یا مقوا حساسیت بسیار بیشتری دارد؛ حرفه‌ای‌ها متناسب با هر طرحی، نوع بافت کاغذ (راف، کلدپرس یا هات‌پرس) را انتخاب می‌کنند و ترجیحاً از کاغذهای کتان سنگین‌تر، بهره می‎گیرند.

انواع آبرنگ

نقاشان مبتدی، نیازی به آبرنگ‌های گران‌قیمت و خیلی غلیظ ندارند؛ برای آغاز کار، از برندهای داخلی و نسبتاً ارزان‌تر استفاده کنید و مطمئن باشید این انتخاب در روند پیشرفت و یادگیری شما، تغییری ایجاد نمی‌کند. اما برای نقاشی با آبرنگ به صورت حرفه‌ای، بهتر است گزینه‌های غلیظ‌تر و غنی در رنگ‌دانه را انتخاب کنید. آبرنگ به دو شکل تیوپ و قرصی قابل خریداری است.

قلموی آبرنگ

قلموی آبرنگ مثل قلم‌های سایر سبک‌های طراحی و نقاشی، با جنس، فرم و اندازه‌های مختلفی همراه است؛ قلموی گرد، قلمو تخت، قلمو پس‌زمینه، قلم کج و … که البته دست یک هنرمند حرفه‌ای آبرنگ را در نقاشی، بازتر می‌گذارند. اما برای شروع یادگیری و تمرین، داشتن یکی دو قلموی تخت و گرد، کفایت می‌کند.

بیشترین کاربرد نقاشی آبرنگ چیست و آیا این هنر برای شما مناسب است؟

نقاشی با آبرنگ می‌تواند تصاویری محو و رویایی رقم بزند و مرز بین طیف‌های مختلف یک رنگ را به خوبی ناپدید کند. در تمرین‌های ابتدایی، نقاشی پدیده‌هایی مثل آسمان و دریا تا حد زیادی این توانایی آبرنگ را به نمایش می‌گذارد و هنرمندان را با قابلیت‌های خاص این نوع رنگ‌آمیزی، آشنا می‌کند. اگر به نقاشی کشیدن با آبرنگ و درگیری با رنگ‌ها علاقه‌مندید، اما در مورد پیگیری آن و شرکت در کلاس‌های دائمی مطمئن نیستید، تجربه نقاشی با اکتیک را از دست ندهید. در تجربه‌های حضوری، میزبان اکتیک شما را با ترکیب رنگ‌ها و آب، آشنا می‌کند و به شما را در خلق یک تابلوی نقاشی آبرنگ، یاری خواهد کرد؛ چنین تجربه‌هایی قطعاً به شما برای پیگیری هنر مورد علاقه‌تان، کمک می‌کند.

 معرفی چند نقاشی معروف آبرنگ دنیا و ایران همراه با عکس

تصور می‌شود که نقاشی با آبرنگ، همواره از هنرهای لوکس بوده و خالقان آن، اغلب از درباریان و طبقه ثروتمند جامعه بوده‌اند؛ این در بسیاری مواقع قابل قبول است، اما مسلما همیشگی نیست.

نقاشی The Small Channel , Venice (کانال کوچک ، ونیز) از سان سینگر سارجنت

بهترین نقاشی آبرنگ

اگرچه سارجنت پیش از هر چیز با پرتره‌های درخشانش به شهرت و محبوبیت رسید، اما در ادامه حدود ۲۰۰۰ اثر آبرنگ از خود به جا گذاشت که از بهترین آثار جهانند. او در انواع نقاشی طبیعت، چهره، مناظر شهری، نقاشی حیوانات با آبرنگ و …، حرفه‌ای بود. سارجنت در ۱۹۰۴، اثری رویایی از ونیز به نام The Small Channel (سال ۱۹۰۴) خلق کرد که در بین مجموعه آثارش از این شهر، می‌درخشد. شکل‌دهی به ساختمان‌های این نقاشی، مورد توجه زیادی قرار گرفته؛ ساختمان‌ها در واقع اشکال رنگی (نسبتاً روشن) بزرگ با تأکیدهای تیره‌رنگ اما ساده در بالای آن‌‌ها هستند. این الگو، در خیلی از دیگر آثار سارجنت هم حضور دارد.

اثر The Lone Fisherman از وینسلو هومر

بهترین نقاشی های آبرنگ دنیا

وینسلو هومر، یک هنرمند رئالیسم آمریکایی در قرن نوزده بود که آثار اصلی‌اش را در دو دسته نقاشی با آبرنگ و رنگ روغن، به جا گذاشته است. ظاهراً هومر معتقد بوده هنرمندان نباید برای نقاشی، به تصویر دیگری نگاه کنند و اصرار داشته که اثر هنری باید از زبان خود نقاش و با دریافت مستقیم از زندگی، کشیده شود. هومر در نقاشی چهره، مناظر شهری و … هم فعال بود؛ اما او را می‌توان در نقاشی طبیعت با آبرنگ و خصوصاً مناظر دریایی، بیش از هر چیز دیگری توانمند دانست. نقاشی Fisherman یا ماهیگیر، یکی از مهم‌ترین کارهای هومر و البته از شناخته‌شده‌ترین آثار جهانی آبرنگ است.

نقاشی Locomotive از رجینالد مارش

بهترین نقاشی های آبرنگ جهان

رجینالد مارش در طول سال‌های ۱۹۳۰ تا ۱۹۴۰، به نقاشی حرفه ای با آبرنگ و خلق آثاری در سبک رئالیسم اجتماعی، مشغول بوده است. بر خلاف بسیاری از هنرمندان آبرنگ، رجینالد مارش قصد داشت در نقاشی‌هایش، اوضاع نابه‌سامان حواشی نیویورک و سوژه‌های بی‌خانمان و آشفته آن اطراف را به نمایش بگذارد. او این کار را در زمان فعالیتش به خوبی انجام داد و در کنارش، به فعالیت روزنامه‌نگاری هم مشغول شد. آثار تفکربرانگیز زیادی از او به جا مانده که با توجه به هدفشان، ماهیتی خشن دارند. اما اثر Locomotive (لوکوموتیو) از سال ۱۹۳۲، یکی از درخشان‌ترین نمونه‌های نقاشی با آبرنگ مارش است که آن فضای خاص را به گونه‌ای دیگر، نمایش می‌دهد.

سوالات متداول درباره نقاشی با آبرنگ

آبرنگ چیست؟

آبرنگ، یکی از ابزار نقاشی است که با ترکیبی از رنگ‌دانه‌ها و آب، اجازه خلق تصاویری رویایی، خلاقانه، محو، وهم‌گونه،  هیجان‌انگیز و با احساساتی روشن را به نقاش می‌دهد.

آیا آبرنگ برای مبتدی‌ها مناسب است؟

استفاده از آبرنگ برای کودکان، یکی از سرگرم‌کننده‌ترین و بهترین انتخاب‌ها در نقاشی است. آبرنگ‌های مبتدی، قیمت مناسبی دارند و آماده کردن بستر نقاشی با آن، ساده و است و به‌‌علاوه، نسبتاً راحت از روی سطوح پاک می‌شوند.

آیا یادگیری نقاشی با آبرنگ سخت است؟

فراگیری نقاشی حرفه‌ای با آبرنگ، سختی‌های خاص خودش را دارد. مهم‌ترین دشواری این هنر، غیر قابل پیشبین بودن حرکت رنگ و آب در کنار هم است؛ گرچه این، یکی از قابلیت‌های آبرنگ هم شناخته می‌شود. به‌هرحال، اصلاح اشتباهات، یکی از سخت‌ترین مراحلی است که در این سبک نقاشی، با آن مواجه خواهید بود.

شرکت در کلاس‌های حضوری نقاشی با آبرنگ، چه‌قدر در تقویت علاقه شما مؤثر بوده است؟

3/5 - (2 امتیاز)

بدون دیدگاه، دیدگاه خود را در زیر اضافه کنید!


افزودن دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *