رفتن به محتوا

نقاش های معروف ایران و جهان و معرفی بهترین تابلوهایشان

نقاش های معروف

تشخیص آثار هنری برتر، پر از پیچیدگی است. دقیقاً تعداد مشخصی وجود ندارد؛ اما کم نبودند هنرمندانی که تا پیش از مرگ، خوش‌رویی و اقبالی در برابر آثارشان ندیده بودند. اما سال‌ها بعد، مدام از پیشرو بودنشان سخن گفته می‌شد. به‌هر ترتیب این موردی است که در زندگی بعضی هنرمندان و نقاش های معروف ایران و جهان، وجود داشته و هنوز هم نشانه‌هایی از آن در دنیا دیده می‌شود. اما در مورد بهترین نقاشی، واقعاً چیست که برتری می‌دهد؟ تکنیک، تفکر، سخت‌کوشی یا نوآوری؟ همه این‌ها می‌توانند در جریان خلق یک اثر دیدنی، مؤثر باشند؛ اما ماندگارترین آثار، یک ژن مشترک دارند و آن چیزی جز نوآوری نیست. هنرمندان آوانگاردی که توانسته‌اند با فن و مهارتشان، تغییرات فرهنگی جدی ایجاد کنند و خلاقانه، مرزهای محکم را جابه‌جا کنند، سزاوارترین‌ها برای ماندگار شدن هستند. با معرفی چند تن از ماندگارترین نقاش های معروف ایران و جهان، همراه اکتیک باشید.

نقاش های معروف دنیا؛ لئوناردو داوینچی و مونالیزای افسانه‌ای

مونالیزا لئوناردو داوینچی

لئوناردو داوینچی ایتالیایی، به طرز شگفت‌انگیزی همه‌فن‌حریف بوده و عناوینی مثل هنرمند نقاش و  مجسمه‌ساز، برای معرفی فعالیت‌های حرفه‌ای او ابداً کافی نیست. داوینچی در طول زندگی ۶۷ ساله‌اش، به علوم و حرفه‌های بسیاری چنگ انداخت و ماندگاری‌اش را به مدد تک‌تک این کوشش‌ها به‌دست آورد. او را به عنوان یکی از مهم‌ترین آناتومیست‌های مؤثر تاریخ و مخترعی مسلط به علوم مختلف، می‌شناسند؛ گرچه هرگز از نبوغ هنری‌اش غافل نیستند. لئوناردو داوینچی، متولد ۱۴۵۲ در فلورانس ایتالیاست و موفق شد تا پایان عمرش در ۱۵۱۹، از تأثیرگذارترین‌های مکتب رنسانس باشد. داوینچی به عنوان سرآمد فهرست نقاش های معروف ایران و جهان، با آثاری چون شام آخر، بانویی با قاقم و … می‌درخشد. اما شاید تصویری که نام این هنرمند در ذهن عامه مردم پدیدار می‌کند، لبخند جادویی و مرموز مونالیزا باشد.

تابلوی چوب و رنگ روغن مونالیزا، یکی از ارزشمندترین نقاشی های معروف دنیا است که بین سال‌های ۱۵۰۳ تا ۱۵۱۷ به دست داوینچی خلق شده. بحث‌ها و نگاه‌های متفاوتی در مورد این اثر وجود داشته؛ اما ظاهراً ثابت شده که چهره پشت این تابلو، زنی به نام لیزا دل ژوکوندو بوده که همسر اشراف‌زاده‌اش، سفارش پرتره را به داوینچی داده است. گرچه نقاشی، هیچ‌وقت به دست سفارش‌دهنده نرسید. بعضی‌ها دلیل آن را ناتمام بودن تابلو و بعضی‌ها علاقه بیش از حد خالق اثر به آن می‌دانند. داوینچی به عنوان یکی از برترین نقاش های معروف ایران و جهان، با ترکیب‌بندی‌ها، رنگ‌پردازی، سایه‌روشن‌کاری و ایجاد تصویر سه‌بعدی، مونالیزا را به شاهکاری خلاقانه و الهام‌بخش تبدیل کرد؛ اثری که لبخند پشت آن، سال‌هاست ذهن بسیاری را درگیر کرده. تطابق آرامش فراطبیعی لبخند و نگاه مونالیزا با منظره پس‌زمینه تابلوی داوینچی، امروز مهمان موزه لوور پاریس است.

نقاشی های معروف دنیا؛ وینسنت ون‌ گوگ و تابلوی شب پر ستاره

نقاشی شب پرستاره ونگوگ

در بین نقاش های معروف ایران و جهان، بی‌شک نام ون سان یا وینسنت ون گوگ هلندی می‌درخشد. او در ۱۸۵۳ زاده شد و بخش مهمی از زندگی نسبتاً کوتاهش را صرف نقاشی کرد. ون گوگ از تأثیرگذارترین هنرمندان پست‌امپرسیونیسم بود و اگرچه در طول حیاتش به موفقیت چندانی نرسید، اما آثار شگفت‌انگیزش از اوایل قرن بیستم، به شدت مورد توجه قرار گرفت و الهام‌بخش نقاشان بسیاری شد. نقش‌های درهم و پیچیده با قلمو همراه نمایشی جسورانه از رنگ‌های تیره و غنی، برای آثار هنری ونگوگ، سرنوشتی بهتر از خود او پدید آورد؛ المان‌های آثار او، نقشه‌ای در جهت هنر و نقاشی مدرن، دیده می‌شود. ون گوگ در آسایشگاه روانی سن‌رمی دوپرانس فرانسه، اثر خیره‌کننده شب پر ستاره را خلق کرد.

افسردگی و روان‌رنجوری، هیچ گروه و قشری را در امان نمی‌گذارد و گاهی حساسیت بالای هنرمندان و ادیبان، امکان آسیب‌های این‌چنینی را چندبرابر می‌کند. در بین هنرمندان و نقاش های معروف ایران و جهان، مثال‌های زیادی از قربانیان اختلالات و بیماری‌های روانی وجود دارد؛ ون‌گوگ، یکی از شناخته‌شده‌ترین و اثرگذارترین آن‌هاست. به‌هرحال تجربه نقاشی کشیدن ونگوگ در شبی از شب‌های آسایشگاه روانی، به خلق اثری ارزشمند و الهام‌بخش با عنوان شب پر ستاره، ختم شد. این اثر مهم که ایده از نمای پشت پنجره آسایشگاه دارد، در موزه هنر مدرن نیویورک نگهداری می‌شود. نقاشی ونگوگ از تابلوهای نمادین به جا مانده است که علاوه بر تکنیک‌ها و مهارت‌های خاص نقاشی مثل ایمپاستو با رنگ روغن، مفاهیمی از تیرگی و روشنی، یین و یانگ و … را به نمایش می‌گذارد.

نقاش های معروف ایرانی؛ کمال‌الملک و تابلوی تالار آیینه

تالار آینه کمال الملک

محمد غفاری، پسر میرزابزرگ در سال ۱۲۲۴ پا به دنیا گذاشت تا دلیلی برای بهبود حال هنر و خصوصاً هنرهای تجسمی ایران باشد. او که به‌شرت علا‌قه‌مند بود، تصمیم گرفت بعد از دوران ابتدایی تحصیلش، در دارالفنون تهران، درس نقاشی بخواند. حضور محمد غفاری در آن مدرسه، استعدادش را بیش از پیش، شکوفا کرد و البته هم‌زمان، با اقبال خوبی هم روبه‌رو شد. ناصرالدین‌شاه در دیدار از دارالفنون، به تابلویی از محمد غفاری برخورد و آن‌قدر تحت تأثیرش قرار گرفت که محمد را بدون معطلی به کاخ قاجار برد. حالا محمد غفاری در کاخ درباری زندگی می‌کرد و با نقاشی‌های ارزشمندش، عنوان نقاش‌باشی دربار را یدک می‌کشید و روزبه‌روز محبوب‌تر می‌شد. این‌ها به جایی رسید که پادشاه قاجار، غفاری را به عنوان استادش برگزید و لقب کمال‌الملک را به او هدیه کرد. در همین زمان‌هاست که شاهکار محبوب کمال‌الکلک با عنوان تالار آینه، در کاخ گلستان خلق می‌شود.

کمال‌الملک مثل بسیاری از دیگر نقاش های معروف ایران و جهان، با زندگی درباری، توانست شغل و موقعیت درخور و قابل پیشرفتی داشته باشد. او در سفرهایش به اروپا و صحبت با افرادی مثل داوینچی، موفق شد با هنر مدرن اروپا و المان‌های روز هنر و نقاشی در آن بخش از دنیا، آشنا شود. این باعث تحولی مهم و شگفت‌انگیز در کار کمال‌الملک بود؛ او اغلب به‌طرز استادانه و بدون جای پای هیچ اشکالی، تصاویری پر از احساس و زیبایی را با نقش‌هایی بر پایه تفکر و تکنیک، خلق می‌کرد. شاهکار بودن تابلوی تالار آیینه، بیش از هرچیز به مهارت‌های کمال‌الملک در چندین برابر کردن شکوه و عظمت تالار، وابسته است. آنچه از تالار آیینه و شاه حاضر در آن می‌بینیم؛ تماماً رئال نیست. کمال‌الملک، وسعت تالار را استادانه و هنرمندانه بالا برده و این‌چنین، هم مهارت‌های خود را به رخ کشیده، هم پادشاه زمان را خوشحال کرده است.

برای آغاز یادگیری نقاشی و پیگیری حرفه‌ای، تصمیمتان را گرفته‌اید؟

یادگیری نقاشی

استعدادیابی و پیدا کردن توانایی‌ها، خاص بچه‌ها نیست. در هر سنی از بزرگسالی هم اگر هوس یادگیری سازی، آوازی، طرح و نقشی، کردیم؛ بهتر است با اطلاعات کامل از آن حرفه، توان و میل واقعی خودمان و البته بعد از خروج از شرایط هیجانی، آن را دنبال کنیم. تجربه‌های حضوری و آنلاین اکتیک، گاهی می‌توانند کلاس‌های آموزشی کامل باشند و گاهی تا حد ممکن، شما را با الفبای آنچه دنبلالش هستید، آشنا می‌کنند. حالا هر یک از تجربه‌هایی مثل نقاشی مدرن، نقاشی با آبرنگ، گرافیتی، نقاشی روی سفال، نقاشی روی پارچه و …، در میان باشد؛ میزبان اکتیک تلاش می‌کند لذت درگیری با هنر را به شما بچشاند. در واقع، ححضور دربسیاری از این تجربه‌ها، آشنایی با مسائل اولیه‌ای مثل انواع رنگ‌هاست؛ اما اغل در طول تجربه، شما به کمک میزبانتان یک اثر هنری خلق می‌کنید که نهایتاً ازین جلسه مفرح به یادگار خواهید داشت.

سوالات متداول درباره نقاش‌های معروف

بهترین نقاش یا نقاش شماره یک دنیا کیست؟

لئوناردو داوینچی (خالق اثر مونالیزا) به عنوان مهم‌ترین هنرمند دوران رنسانس، همچنان در بین بسیاری، مشهورترین و پرنبوغ‌ترین نقاش دنیا شناخته می‌شود.

بزرگ‌ترین نقاشان جهان در کل تاریخ چه کسانی بودند؟

در خیلی منابع، به ترتیب تاریخ زندگی از لئوناردو داوینچی، میکل‌آنژ، رمبرانت، ون‌گوگ و پیکاسو، به‌عنوان برترین نقاشان تاریخ یاد شده است.

نقاشی های معروف دنیا در چه موزه‌هایی نگه‌داری می‌شوند؟

موزه لوور در پاریس، موزه هنر مدرن یا MoMA در نیویورک، موزه رینا سوفیا در مادرید اسپانیا و موزه مائریتشویس در لاهه هلند، بعضی مکان‌هایی هستند که از مهم ترین آثار نقاشی جهان، میزبانی می‌کنند.

5/5 - (1 امتیاز)

بدون دیدگاه، دیدگاه خود را در زیر اضافه کنید!


افزودن دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *